پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۰۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
همزمان با فرارسيدن سالروز بزرگداشت عطار نيشابوري نشست بزرگداشت اين شاعر پرآوازه با عنوان «هفت شهر عشق» در فرهنگسراي شفق برگزار مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي شفق، اين نشست شنبه 26 فروردين، ساعت 16 تا 18 در سالن آمفي تئاتر فرهنگ‌سراي شفق برگزار مي‌شود.

در اين همايش دكتر عبدالرضا سيف، استاد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران در خصوص زندگي عطار نيشابوري، آثار و اشعار اين شاعر ايراني، تاثير عطار بر شاعران پس از خود، ويژگي شعر عطار و جايگاه او در ادبيات ايران و جهان سخنراني خواهند كرد.


فريدالدين ابوحامِد محمد عطار نيشابوري، يکي از عارفان و شاعران ايراني بلندنام ادبيات فارسي‌ در اواخر سده ششم و اوايل سده هفتم است. او در سال 540 هجري مطابق با 1146 ميلادي در نيشابور زاده‌شد. نام او «محمد»، لقبش «فريد الدّين» و کنيه‌اش «بوحامد» بود و در شعرهايش بيشتر عطار و گاهي نيز فريد تخلص کرده‌است. از عطار آثار بسياري به نظم و نثر باقي مانده است. از آثار منظوم عطار مي توان به اسرارنامه، منطق الطير، اشترنامه و الهي‌نامه و در نثر اخوان‌الصفا و تذکرة الاوليا را نام برد. عطار در سال 618 يا 619 و يا 626 در حمله مغولان به ايران کشته شد. 25 فروردين در تقويم جمهوري اسلامي ايران به «روز بزرگداشت عطار» نامگذاري شده است.


کانون شعر فرهنگسراي شفق

كانون شعر فرهنگ‌سراي شفق، فعاليت خود را از مهرماه 1390 با هدف ايجاد بستر مناسب جهت فعاليت‌هاي شاعران كشور بخصوص شاعران جوان در اين فرهنگسرا آغاز كرد. جلسات هفتگي اين كانون شنبه‌ها ساعت 16 در سراي كتاب اين فرهنگسرا كه مجموعه ايست با معماري زيبا و سنتي برگزار مي شود.



اين كانون در جلسات هفتگي خود ضمن مثنوي‌خواني به بررسي سبك‌هاي ادبي ايران نيز مي پردازد. برگزاري جلسات شب شعر، جلسات شعرخواني و نقد و بررسي اشعار اعضاء كانون، دعوت از فعالان حوزه ادبيات بخصوص شعر و برگزاري جلسات تخصصي شعر از برنامه‌هاي اين كانون است.

شهروندان علاقه‌مند به شعر مي‌توانند جهت شركت در اين نشست و آشنايي با فعاليت هاي كانون شعر فرهنگ سراي شفق و عضويت در كانون در تاريخ ياد شده به فرهنگ سراي شفق واقع در خيابان سيدجمال‌الدين‌اسدآبادي خيابان 21 بوستان شفق مراجعه کنند و يا جهت کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88554019 تماس بگيرند.

نظر شما