پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۱۶۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
هفته همراهي پيشکسوتان و جوانان در گالريها
گالريهاي تهران در روزهاي پررونق ارديبهشت، نمايشگاههاي متعددي از آثار پيشکسوتان را در قالب گراميداشت، نمايشگاه هاي گروهي و اکسپوها ميزباني ميکنند. برخي از گالريها نيز آثار هنرمندان برجسته نسل دوم و همچنين هنرمندان جوان را به نمايش ميگذارند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالريهاي آران، فروهر، آشيان نقش و مهر، هما، شکوه، شيرين، ماه مهر، گلستان، ساربان، لاله، ماه، سين و افرند از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه هاي تازه اي از آثار نقاشان، عکاسان و مجسمه سازان پيشکسوت و جوان خواهند بود.


گالريهاي سيحون، آتبين، حنا، راه ابريشم، آريا، شمس، خاك، آن و موزه امام علي(ع) نيز از هفته هاي گذشته نمايشگاه هايي را برپا کرده اند که در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.




«کافيست بايستي» در آران

گالري آران از روز جمعه 22 ارديبهشت ماه ميزبان نمايشگاهي از عکسهاي ابتهاج قنادزاده و امين ميثمي با عنوان «كافيست بايستي» خواهد بود.

رضا کيانيان درباره اين نمايشگاه نوشته است: «هيچ گاه نتوانستم باور کنم، هيچ عکسي عين واقعيت باشد. در عين حالي که هيچ عکسي غير از واقعيت چيز ديگري نيست. همين که عکاس از دريچه دوربين اش قابي را انتخاب مي کند، در واقعيت دست برده. چون بخش کوچکي از واقعيت را قاب کرده و بخش بزرگ تر را آگاهانه نديده است و ثبت نکرده است. اما نمي توانيم قبول نکنيم که همان قاب انتخاب شده، واقعيت نيست، تنها واقعيتي است که ما به عنوان مخاطب از نگاه عکاس مي بينيم، يک واقعيت انتخاب شده، نه رها و بي مرز. حتي لزومي ندارد همواره به دنبال ثبت واقعيت هاي بيروني باشيم. چون ذهن ما هم واقعي است. مي توانيم از انتخاب صرف فراتر برويم، و واقعيت ذهن خودمان را بچينيم و ثبت کنيم آن طور که دوست داريم. فقط کافيست بايستيم و واقعيت ذهن ابتهاج و امين را از رفتن ببينيم. نمي دانم اين روزها چرا همه دارند مي روند.»

اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند همه روزه از ساعت 11 تا 19 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 مراجعه کنند.






گراميداشت وزيري مقدم در فروهر

گالري فروهر از 20 ارديبهشت، نمايشگاهي گروهي را به مناسبت بزرگداشت محسن وزيري مقدم ميزباني ميکند. اين نمايشگاه با آثاري از همايون سليمي، بابک اطميناني، رضا خدادادي، رضا حسيني و هادي جمالي و به گراميداشت مقام هنري محسن وزيري مقدم، نقاش پيشکسوت و نوگراي دوران معاصر برپا ميشود.
همچنين جلسه پرسش و پاسخي با حضور نقاشان شرکت کننده در اين نمايشگاه که همگي از چهره هاي مطرح نقاشي معاصر هستند، روز سوم خردادماه از ساعت 16:30 تا 19 در محل گالري فروهر برگزار ميشود.

محسن وزيري مقدم متولد 1303 در تهران، از اولين دانش آموختگان دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و يکي از پيشکسوتان جنبش نوگرايي در نقاشي ايران است که بسيار تحت تاثير امپرسيونيستها بوده است. او در سال 1327 از دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و در مرداد ماه 1334 به ايتاليا رفت و در آکادمي هنرهاي زيباي رم به تحصيل مشغول شد.
نخستين نمايشگاه انفرادي وزيري مقدم در سال 1331 در انجمن ايران و امريکا برگزار شد. وي در بيست و نهمين بيينال جهاني ونيز در سال 1337 با اثري به نام «شهر ايراني» شرکت کرد. او از سال 1348 تا 1355 رياست دانشکده هنرهاي زيبا را نيز برعهده داشت و با بهره گيري از نقش برجسته‌هاي فلزي اقدام به ساختن مجسمه‌هاي چوبي کرد.
نمايشگاه گراميداشت اين نقاش برجسته در گالري فروهر، تا 10 خردادماه برپاست و علاقمندان ميتوانند يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 از اين آثار در گالري فروهر ديدن کنند. گالري فروهر در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 واقع است.






نکوداشت حسين محجوبي در آشيان نقش و مهر

گالري آشيان نقش و مهر به مناسبت هشتاد و دومين سال زاد روز حسين محجوبي، نمايشگاهي از آثار وي را ا زروز جمعه 22 ارديبهشت برپا ميکند. اين نمايشگاه به مدت سه روز و تا 24 ارديبهشت ادامه دارد و علاقمندان ميتوانند در اين سه روز از ساعت 16 تا 20 به گالري آشيان نقش و مهر واقع در خيابان بخارست، خيابان 18، بن بست گل محمدي، پلاک 4 مراجعه کنند.





نمايش ارابه ها در گالري هما

گالري هما پنجمين مجموعه از آثار حسين سلطاني را با عنوان «ارابه خدايان» از روز جمعه 22 ارديبهشت به نمايش ميگذارد.
فرحناز فراشاه درباره اين نمايشگاه نوشته است: «شايد بي اغراق نباشد که زندگي هنري حسين سلطاني را يکي از با ثبات ترين زيست هاي هنري در ميان نسل آخر نقاشي معاصر ايران بشناسيم . نام او و اتومبيل پيکان " اسطوره پاپ قرن بيستمي ايران " با يکديگر مترادف شده اند . به نقل از حسين سلطاني در بيانيه اين نمايش ، " پيکان نمادي ست که در پي گريز از ساخت تک معنايي هويت است و دنياي نشانه هاي مختص خود را مي آفريند ، از اين رو واقعيت خاص خود را پديد مي آورد و اين واقعيتي ست مجهول ." آثار اين دوره سلطاني هر چند هنوز شاکله شکلي دارند ولي هنرمند در آنها نوعي نمادشناسي را با انتزاع فرم در هم آميخته و از ريخت ايران خودرو ، انتزاعي بومي استخراج کرده است. تجسس حسين سلطاني در زيست و بافت پيکان بعدها توسط نسل از هنرمندان پس از او مورد استفاده قرار گرفت و همين پيشينه است که از او هنرمندي پر سابقه در عين جواني ساخته است.»

اين نمايشگاه تا سوم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند براي بازديد از آن همه روزه از ساعت 16 تا 20 به سالن شماره 2 گالري شيرين، محل جديد برگزاري نمايشگاه هاي گالري هما، واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.






طبيعت اکسپرسيو در گالري شکوه

گالري شکوه از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه نقاشيهاي حسين خوشرفتار خواهد بود. خوشرفتار در اين نمايشگاه 20 اثر اکرليک با موضوع طبيعت ارائه ميدهد. اين هنرمند جوان در مجموعه آثار تازه اش دو نوع نگاه به طبيعت دارد، بعضي آثارش فضايي اکسپرسيونيستي دارند و تعدادي ديگر شامل نگاه رئاليستي او به طبيعت مي شود.
حسين خوشرفتار متولد 1360 در خراسان رضوي است. وي فوق ديپلم آموزش هنرهاي تجسمي و ليسانس نقاشي از دانشگاه هنر تهران دارد و حدود 10 سال است که در زمينه نقاشي فعاليت ميکند. وي تا کنون در شش نمايشگاه گروهي و چهار نمايشگاه انفرادي شرکت داشته است.
اين نمايشگاه تا 27 ارديبهشت ماه در گالري شکوه داير خواهد بود و علاقمندان ميتوانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از اين آثار در گالري شکوه واقع در خيابان فرمانيه، اندرزگو، کوچه سليمي شمالي، کوچه امير نوري، پلاک 19 ديدن کنند.






مجسمه هاي بختياري در گالري شيرين

نمايشگاه مجسمه هاي سپهر بختياري روز جمعه 22 ارديبهشت ماه در گالري شيرين افتتاح ميشود. اين نمايشگاه تا سوم خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند همه روزه از ساعت 16 تا 21 از اين آثار در کالري شيرين واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 ديدن کنند.





بينابينيت در ماه مهر

گالري ماه مهر از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي گروهي با عنوان «بينابينيت» به گردآوري حميد سوري، مدرس تاريخ هنر و منتقد هنرهاي تجسمي است.
در اين نمايشگاه آثاري از مهرداد افسري، ژينوس تقي زاده ، سعيد روانبخش، جاويد رمضاني، رزيتا شرف جهان، وحيد شريفيان، حامد صحيحي، بهرنگ صمدزادگان، سميرا عليخانزاده، فرهاد فزوني، اميرعلي قاسمي، بهنام کامراني، نصرت الله مسلميان، مهدي مقيم نژاد، مهران مهاجر و حسين والا منش به نمايش گذاشته ميشود.

جلسه نشست نقد و بررسي اين نمايشگاه نيز روز شنبه 20 خرداد از ساعت 17 تا 20 در محل گالري ماه مهر برگزار ميشود. اين نمايشگاه تا 24 خرداد ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند همه روزه به جز تعطيلات رسمي از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين اثار به نشاني خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 مراجعه کنند.






نمايش و فروش آثار مشاهير در گلستان

گالري گلستان در روز پنجشنبه 21 ارديبهشت از ساعت 16 تا 21 نمايشگاهي از آثار 290 نقاش و مجسمه ساز را با همکاري 6 گالري ديگر، به نمايش و فروش ميگذارد. در اين نمايشگاه که ليلي گلستان آن را هفت نگاه ناميده است، آثاري از سپهري، عصار، پروانه اعتمادي، غلامحسين نامي، محسن وزيري مقدم، رضا مافي، ايرج زند، مهدي سحابي، بهرام دبيري، فريده لاشايي، علي اکبر صادقي و بسياري از هنرمندان مشهور ديگر به نمايش گذاشته خواهد شد.
گالري گلستان همچنين از روز جمعه 22 ارديبهشت نمايشگاهي از زيورآلات به طراحي و ساخت ثريا امان پور خواهد بود. اين نمايشگاه تا 27 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 از آن ديدن کنند.
گالري گلستان در دروس، خيابان کماسايي، پلاک 34 واقع است.






نقاشي در ساربان

نمايشگاهي از نقاشيهاي علي افتخاري نسب از روز جمعه 22 ارديبهشت در گالري ساربان افتتاح ميشود. اين نمايشگاه تا اول خردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند همه روزه به جز سه شنبه ها براي بازديد از اين آثار به گالري ساربان واقع در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.





درنگ در گالري لاله

گالري لاله از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از عکسهاي ناصر وافي خواهد بود. در اين نمايشگاه 19 قطعه عکس در ابعاد 110 در 74 سانتيمتر به نمايش گذاشته خواهد شد.

اين عکاس درباره آثارش ميگويد: «از آنجا که عکاسي نيز نوعي ديدن است، روند عکاسي ميتواند گسستن از " فضاي پيراموني" براي رسيدن به حسي دروني ودرک بهتري از" معناي هستي" باشد. يک عکس بيش از آنکه بازنمايه اي از جهان بيرون باشد، درنگ و تاملي است که فرد در خود دارد،"بازنگرشي در خويش" است. عکس به مثابه پنجره اي، به روح هر فرد گشوده مي شود و جستاري است براي کشف خويشتن و آرامشي است که در شعري ناتمام موج مي زند.»

اين نمايشگاه تا دوم خردادماه ادامه دارد و علاقمندان ميتوانند همه روزه به جز روزهاي تعطيل، صبح ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 15 تا 19 به گالي لاله واقع در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله، روبروي پارکينگ طبقاتي لاله، نگارخانه لاله مراجعه کنند.






گره کور در ماه

گالري ماه از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از مجسمه هاي فرزانه حسيني با عنوان «گره کور» خواهد بود.

اين نمايشگاه تا دوم خرداد ادامه دارد و علاقمندان ميتوانند همه روزه به جز يکشنبه ها از ساعت 16 تا 20 و دوشنبه و چهارشنبه ها از ساعت 11:30 تا 20 براي بازديد از آن به گالري ماه واقع در خيابان آفريقا(جردن)، بلوار گلستان، پلاک 26 مراجعه کنند.




نقاشيهاي صلاحي در سين

گالري سين از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از نقاشيهاي زرين صلاحي خواهد بود. اين نمايشگاه تا 31 ارديبهشت ادامه دارد و علاقمندان ميتوانند همه روزه به جز پنجشنبه ها از ساعت 15 تا 19 به نشاني شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.


حرمان شلماني در افرند

گالري افرند از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه عکسهاي اميد شلماني با عنوان «حرمان» خواهد بود. اين نمايشگاه تا 29 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند براي بازديد از اين آثار همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 به گالري افرند واقع در بزرگراه جلال آل احمد، خيابان جهان آرا، خيابان 19 (جلال حسيني)، بعد از تقاطع اشک شهر، پلاک 48 مراجعه کنند.




باران عشق در کرانه سيحون

ابوالقاسم عتيقه‌چي (ابول) از 15 ارديبهشت در گالري سيحون آخرين آثار نقاشي خط خود را به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه تا 27 ارديبهشت ادامه دارد و علاقمندان ميتوانند براي بازديد از اين ننايشگاه تا 27 ارديبهشت همه روزه از ساعت 16 تا 20 به گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، كوچه چهارم، شماره 11 مراجعه کنند.





استحاله در گالري آتبين

گالري آتبين از روز جمعه 15 ارديبهشت نمايشگاهي از نقاشيهاي ميلاد توتونچي با عنوان «استحاله» را ميزباني ميکند. اين نمايشگاه تا 26 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 براي بازديد از اين آثار به گالري آتبين واقع در ضلع جنوبي چهارراه پارک وي، انتهاي کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره 42 مراجعه کنند.





نقاشي و مجسمه در حنا

گالري حنا از روز جمعه 8 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه نقاشيها و مجسمه هاي رضا لواساني است. اين نمايشگاه تا 26 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان ميتوانند روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري حنا واقع در قيطريه، خيابان دولت، خيابان مطهري، خيابان اخلاقي، خيابان جهانتاب، بيگلرپور شرقي، پلاک 19 مراجعه کنند.





التهاب ملتحمه در راه ابريشم

گالري راه ابريشم از روز جمعه 15 ارديبهشت نمايشگاه عکس‌هاي ساسان ابري را با عنوان «التهاب ملتحمه» ميزباني مي‌كند. اين نمايشگاه تا 26 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از اين آثار ديدن كنند. گالري راه ابريشم واقع در خيابان شهيد لواساني (فرمانيه)، شماره 103، روزهاي جمعه تعطيل است.





آرت اکسپو طوري در آريا

نمايشگاه «آرت اکسپو طوري» روز جمعه 15 ارديبهشت ماه با آثاري از زنده ياد مرتضي مميز، آيدين آغداشلو، محمد احصايي، زنده ياد هانيبال الخاص، حسين زنده رودي، عباس کيارستمي، فريده لاشايي، منوچهر معتبر، ابراهيم حقيقي، بهرام دبيري، کامبيز درمبخش، فرح اصولي، گيزلا وارگا سينايي، کامران عدل، رضا کيانيان، شهناز زهتاب، سيف الله صمديان، نصرالله کسرائيان، احمد وکيلي، نيلوفر قادري نژاد، علي اتحاد، همايون سليمي، علي رضا انوشفر، اميرعلي قاسمي و علي زارع برپا مي‌شود. اين نمايشگاه که با نمايشگاه گرداني مهران راد برپا مي‌شود، در روز افتتاحيه با يك کانسپچوآل آرت همراه است که موضع هنر در جامعه را به چالش مي‌کشد. اين چيدمان و اجرا تنها در روز افتتاحيه و از ساعت 16 تا 20 نمايش داده مي‌شود. «آرت اکسپو طوري» تا 25 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌‌توانند براي بازديد از آن همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به گالري آريا واقع در خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه بهشتي، کوي زرين، شماره 10 مراجعه كنند.





هنرهاي خاطره‌انگيز در شمس

گالري شمس از روز جمعه 15 ارديبهشت نمايشگاهي گروهي با عنوان «هنرهاي خاطره‌انگيز» را ميزباني مي‌كند. اين نمايشگاه تا 26 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌‌ها از ساعت 15 تا 19 براي بازديد از اين آثار به گالري شمس واقع در فرمانيه، خيابان شهيد سعيدي(مهماندوست)، کوچه مهمانکده، پلاک 12 مراجعه كنند.






مجسمه در خاك

نمايشگاه مجسمه‌هاي کامبيز صبري از روز جمعه 8 اريبهشت در گالري خاك برپاست. اين نمايشگاه تا 27 ارديبهشت ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به نشاني خيابان شريعتي، دو راهي قلهک، خيابان بصيري، کوچه ژيلا، شماره يک مراجعه كنند.





کسر و انکسار در آن

گالري آن از روز جمعه 8 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه آثار نازگل انصاري‌نيا با عنوان «کسر و انکسار» است.

علاقمندان مي‌توانند تا روز سه‌شنبه 26 ارديبهشت از يکشنبه تا جمعه ساعت 11 تا 20 از اين نمايشگاه ديدن کنند. گالري آن در ونک، خيابان سئول، شماره 40 واقع است.






طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران

موزه امام علي(ع) از روز 6 فروردين ميزبان نمايشگاهي از آثار پيشکسوتان نقاشي و خوشنويسي با عنوان «طبيعت از منظر هنرمندان معاصر ايران» است. در اين نمايشگاه آثار هنرمنداني همچون: محمود جوادي‌پور، حسين زنده رودي، زنده‌ياد دکتر جواد حميدي، پرويز کلانتري، علي اکبر صادقي، يعقوب عمامه پيچ، محمد ابراهيم جعفري، فريده لاشايي و... در طبقه فوقاني موزه به نمايش درآمده است و در طبقه مياني موزه نيز آثار خوشنويسي از اساتيد معاصر ايران با موضوع نوروز و طبيعت، در گرايش‌هاي مختلف خوشنويسي و خط نقاشي ارايه شده است. در طبقه همکف اين موزه نيز آثار نقاشي با موضوع آيين‌هاي سرور و شادماني ملي- ديني در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. اين نمايشگاه تا 30 ارديبهشت تمديد شده است و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 براي بازديد از اين آثار به خيابان ولي‌عصر(عج)، بلوار اسفنديار، موزه هنر امام علي(ع) مراجعه کنند.

نظر شما