جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۱۷۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
شهردار تهران گفت: ارزاني و گراني بخشنامه اي و دستوري نيست، وقتي با بخشنامه قيمتي پايين مي آيد به همان ميزان بايد منتظر باشيم که بدون بخشنامه قيمت در جايي ديگر با شتاب بيشتر بالا رود و اين طبيعي است، چون اين موضوع مباني خاص خودش را دارد.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران محمدباقر قاليباف صبح يکشنبه- 24 ارديبهشت- در همايش «جهاد اقتصادي از مباني تا موانع» با تبريک ايام ولادت حضرت فاطمه (س) و حضرت امام خميني (ره) با بيان اين که همه زندگي مادي و معنوي خود را مديون اين مرد الهي و مرجع بزرگ جهان اسلام هستيم، در رابطه با اهميت موضوع جهاد اقتصادي گفت: بايد بپذيريم که انقلاب اسلامي از روزي که پيروز شد تا امروز موافقان و مخالفاني داشته و همچنين بپذيريم که ما يک جبهه معارض و يک جبهه انقلاب اسلامي در همه عرصه ها داريم.


وي افزود: معارضان ما هر روز در يک صحنه با انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي مبارزه کردند؛ يک روز صحنه مسايل گروهکي در ابتداي انقلاب بود و گاهي در حوزه سخت افزاري براي به دست آوردن زمان، هزينه هايي مانند جنگ را به ما تحميل کردند و همچنين گاهي استراتژي شان را عوض کرده و براي برخورد با انقلاب، در جبهه تهاجم فرهنگي وارد شدند.


قاليباف با اشاره به اين که در سال هاي اخير دشمن بر موضوعات اقتصادي متمرکز شده است، گفت: اين بدان معنا نيست که از حوزه فرهنگي غافل شويم اما امروز اولويت در حوزه بحث هاي اقتصادي است که به عنوان محور جدي مقابله با انقلاب اسلامي بوده و از اين منظر آن را تهديدي جدي مي دانيم، اما اگر بخواهيم سطح آن را آنقدر تنزل دهيم و بگوييم فلان نفر يا فلان مجموعه عليه اقتصاد کشور توطئه مي کنند، اين کار عميق و مطالعه شده نيست و مانند بحث هايي است که در گذشته مي گفتند اول بايد توسعه سياسي باشد يا توسعه اقتصادي و در اين مورد 8 سال بحث کرديم اما در نهايت فقط فرصت ها را از دست داديم.


شهردار تهران با بيان اين که نخست بايد بدانيم که معارضان جدي داريم و بفهميم دشمن ما در کدام صحنه ايستاده است، گفت: همه تدابير مقام معظم رهبري و شرايط نشان مي دهد عرصه اقتصادي مهم ترين عرصه نبرد انقلاب با معارضانش است و اگر مي خواهيم بحث جهاد اقتصادي کنيم بايد اين فعاليت در فضاي کاملا انقلابي، عقلاني، عاشقانه، عالمانه و مجدانه باشد.


وي با تاکيد بر اين که بايد در متن کار باشيم و خود را با شعارها درگير نکنيم خاطرنشان کرد: اگر همه هدف ما در توليد ملي اين باشد که تابلوها را عوض کنيم و در فضاي شهر فقط تبليغ داخلي کنيم نمي دانم فرداي قيامت به خدا و امروز به مردم چه جوابي بايد دهيم ، چرا که اينها به تنهايي کافي نيست.


قاليباف تصريح کرد: در اين عرصه به فضاي عقل، منطق، علم و تلاش به صورت کمي و کيفي نياز داريم و با گفتار درماني مشکل حل نمي شود و بايد کاملا فضا براي مردم ملموس باشد، اين عرصه به شيوه اثباتي صرف نيز قابل حل نيست بلکه به روش ثبوتي و ملموس حل خواهد شد.


وي ادامه داد: ارزاني و گراني بخشنامه اي و دستوري نيست، وقتي با بخشنامه قيمتي پايين مي آيد به همان ميزان بايد منتظرباشيم که بدون بخشنامه قيمت در جايي ديگر با شتاب بيشتر بالا رود که اين طبيعي است، چون اين موضوع مباني خاص خودش را دارد.


وي با اشاره به اينکه در حوزه علم اقتصاد، صاحب نظران مولفه هاي مختلفي دارند گفت: نيروي کار از مولفه هاي مهم است، سرمايه که جزو اصول کار است و امسال هم به اين عنوان نامگذاري شده، تکنولوژي، فضاي کسب و کار، ثبات اقتصادي و ... مولفه هاي اقتصادي هستند که همه آن ها بايد در کنار هم مورد توجه قرار گيرند.


قاليباف تصريح کرد: يکي از موضوعات مهمي که در جنگ و همچنين در پيروزي انقلاب از آن بهره مند شديم و متعجبم که چرا در عرصه اقتصادي امروز به دلايلي که جاي گفتنش نيست از آن استفاده نمي کنيم، اين است که انقلاب را مردم به پيروزي رساندند، جنگ را مردم اداره کردند و فرماندهان شهيدي و طراحان نظامي که به آنان افتخار مي کنيم از دل مردم بودند.


وي افزود: در آکادمي روسيه درباره عمليات کربلاي 5 و قابليت هاي فرماندهان شهيدمان بحث مي شود و آن ها قابليت هاي آنها را بررسي مي کنند، بايد بدانيم که اين افراد از کجا فرمانده شدند؛ وقتي رقابت و خلاقيت وجود داشته و رانت و رانت بازي نباشد، حزب و گروه نباشد، منفعت فردي نباشد و منافع ملي باشد به چنين کارهايي در عرصه نظامي افتخار مي کنيم پس چرا در عرصه اقتصادي نبايد براي مردم، چنين فضاي رقابتي مساوي ايجاد شود.


قاليباف در ادامه اظهار کرد: موضوع اصل 44 قانون اساسي که در مسير واقعي خود قرار نگرفت از مولفه هاي مهمي است که به آن توجه نمي کنيم، وقتي سهم نهادهاي دولتي و شبه دولتي در اقتصاد، در اوج خود است فضاي رقابت و خلاقيت به طور طبيعي از بين مي رود، ريسک به شدت بالاست و وابستگي به نفت و نفت آلودگي بالا مي رود.


قاليباف تصريح کرد: اينکه بگوييم رشد صادرات ما بالاست اما عمدتا اين صادرات متکي به نفت و گاز است، تنها سر خود را کلاه مي گذاريم، روز به روز وابستگي به نفت بالا مي رود و قوانين و مقررات هم متغير است و تعرفه ها و نرخ ها جا به جا مي شود که اين سمي مهلک براي اقتصاد است.


وي افزود: روزي نرخ ارز اين است و روزي نرخ ارز آن، نرخ ارز که دستوري نيست فضاي عرضه و تقاضاست.


شهردار تهران در ادامه گفت: کشور ما فرصت هاي بزرگي دارد، نيروي جوان بزرگترين فرصت است البته فرصت هاي بزرگ هميشه مي تواند تهديدهاي بزرگ هم باشد همچنين منابع عظيمي که در کشور داريم بزرگترين فرصت براي ماست که بزرگترين تهديد هم هست، بازار 75 ميليوني کشور بازار بزرگي است که اگر توليد کنيم فرصت و اگر فقط مصرف کنيم تهديد بزرگي است.


وي با بيان اينکه تنوع اقليمي کشور ما نيز يک فرصت بزرگ است گفت: همه اين ها فرصت هاي طلايي است که خيلي از نقاط جهان آن را ندارند، موقعيت ژئوپوليتيکي براي اقتصاد ملي ما منحصر به فرد است و اگر هيچ نداشته باشيم همين که در اين نقطه جغرافيايي هستيم مي توانيم اقتصاد ملي و امنيت ملي را به درستي تعريف کنيم و من دراين زمينه مطالعه اي دارم که به درستي مي توانم اين بخش را اثبات کنم و اين از نعمات بزرگ ما مسلمين و شيعيان است که در اين نقطه جغرافيايي هستيم.


وي خاطرنشان کرد: کشور امروز اسناد بالادستي درست دارد، چشم انداز و راهبردهاي آن مشخص است، اصل 44 و قوانين آن روشن است، اگر همه اين ها و اين فرصت ها هست پس چرا وضع ما اين چنين است.


شهردار تهران تصريح کرد: حلقه گمشده در کشورما نه تهديد، نه اقتصاد، نه گراني و نه تورم است. مهمترين چالش کشور ما مديريت است و بزرگترين چالشي که کشوراز آن رنج مِي برد همين است.


وي ادامه داد: ابتداي دهه 70 که بحث سازندگي مطرح بود اينطور بحث مي شد که با 20 تا 25 ميليارد دلار مي توان همه اقتصاد کشور را نوسازي کرد و در همه معادلات آن زمان کسي بالاتراز 30 ميليارد دلار حرف نمي زد. در دهه 80 اين اتفاق افتاد اما وضعمان بهتر نشد که بدتر شد. اگر بناست در نفت بشکه اي 10 دلار شرايط آن باشد و در نفت بشکه اي 120 دلار هم وضع اينچنين، پس مشکل ما پول و درآمد نيست بلکه مديريتي است که بتواند با عقل و منطق و عشق و عاقلانه برنامه ريزي دقيق کند و خود را با حرف هاي بي ربط گول نزند و به سمت چالش هاي بي جهت و تنش هاي سياسي نرود.


قاليباف خاطر نشان کرد: مديريت صحيح و درست و انقلابي مبتني بر رويکرد واقع گرايانه و آرمان گرايانه است که ما را به اهدافمان در انقلاب مي رساند، از يک منظر بايد از آرمان ها دست برنداريم و از منظر ديگر واقع بين بوده و سياسي کاري و احساسي عمل نکنيم که دراين زمينه نيز مردم ما تقصيري ندارند و موضوع مديريت به مجموعه دست اندرکاران، مسولان و نخبگان مربوط است که در طراحي و برنامه ريزي، دقيق حرکت کنيم.


قاليباف با بيان اين که مهمتر از برنامه دقيق، توجه عميق به اجراي برنامه است افزود: گاهي برنامه خوب داريم اما آن را درست اجرا نمي کنيم چالش ما در هر عرصه اي پول و امکانات نيست، اختيارات و قوانين نيست و اگر مديريت درست باشد همه آن ها را در درون خود دارد.


وي افزود: من معتقدم اگر يک مدير کلنگ يک پروژه را بزند و بداند که از ابتدا آن کلنگ را کجا زده، قلک بزرگي در کلنگ اول وجود دارد که آن صندوقچه باز مي شود؛ يک اصل امکانات و پول و بخش ديگر اختيار است اما اگر براي آن مدير مشکلي ايجاد شود حتما کلنگ را بد زده و بايد آن را بررسي کند.


قاليباف خاطرنشان کرد: مهمترين چالش ما قبل ازاينکه چالش اقتصادي باشد مديريت است و تا زماني که براي آن تدبير نکنيم مشکلات ما نه تنها کمتر نمي شود که بيشتر هم خواهد شد و اميدوارم بتوانيم در اين عرصه به درستي حرکت کنيم.



نظر شما