جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۱
کد خبر: ۵۱۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
شهردار تهران در همايش شوراها و مديريت محلي؛
شهردار تهران با اشاره به اهميت شوراي محله و حکومت هاي محلي در قانون اساسي براي شهرها گفت: اين که مي گوييم دولت اختيارات را به شوراها بدهد منظور اين نيست که اختيارات همه در دست ما متمرکز باشد ما نيز در حد وظايف خود بايد اختيارات را در دست داشته باشيم.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران محمدباقر قاليباف-چهارشنبه-27 ارديسبهشت-در همايش شوراها و مديريت محلي در افق چشم انداز ضمن ابراز اميدواري از اينکه برگزاري اين نشست نقش موثري در تحقق اهداف شوراهاي کشور داشته باشد گفت: يکي از موضوعاتي که امروز دغدغه همه حکومت هاي دنيا است و همه انديشمندان در عرصه هاي تخصصي به آن توجه دارند فلسفه وجودي دولت ها است و اينکه گونه هاي حکومتي مختلف براي چيست؛ سيستم هاي متمرکز، غير متمرکز، فدرال، ناحيه اي ، جمهوري، پادشاهي و غيره بنا دارند با چه گونه اي مجموعه مديريت و شاختار سياسي ، اداري کشورشان را تنظيم کنند.


وي افزود: امروز وقتي در سابقه دولت هاي ملي نگاه مي کنيم ، مي بينيم که فلسفه وجودشان برقراري امنيت بوده است که البته در فلسفه اسلامي اين موضوع فلسفه وجودي نيست.


قاليباف خاطر نشان کرد: امروز در کشور ما نظام مان مردم سالاري و جمهوري مبتني براسلام است و در باورها و راهبردها عقبه اساسي ما مردم هستند، اما در حوزه ساختار نظام متمرکز و حتي بيش از اندازه متمرکز است و موجب شده با سلسله مراتبي يک سويه به موضوعات نگاه کنيم.


شهردار تهران افزود: همين يک سويه نگاه کردن به موضوعات موجب شده است که به جاي اينکه براساس هدف گرايي کشور را مديريت کنيم، برطبق مسئله گرايي مديريت کنيم، وقتي به روستا يا شهري مي رويم و مي بينيم که شوراياران، فرمانداري و شهرداري آن جا مثلا فقط درست کردن پل و جاده شان را مي خواهند ، اين به معناي مسئله محور حرکت کردن است و زماني که يک ساختار نظام مديريتي متمرکز باشد و سلسله مراتبي يک سويه داشته باشد، خروجي آن مسئله محور مي شود و هرگز هدف گرا نخواهد بود و نتيجه اين است که اثر بخشي و کارآيي در هرجايي به حداقل خود مي رسد و افرادي که خلاقيت بيشتري دارند در سازماني گل مي کنند و سيستم فرد محور مي شود که وقتي از سازمان فاصله مي گيرند آن سازمان به روز اول خود برمي گردد.


قاليباف تصريح کرد: اگر موضوعي هدف گذار نباشد و متمرکز باشد، ابداع ، تحول و نوآوري وجود ندارد و قدرت تشخيص را از افراد مي گيريم.


وي با بيان اينکه واقعيت آن است که کلام حضرت امام (ره) و فرمايشات مقام معظم رهبري چندان مورد عمل قرار نگرفته است، گفت: به گفته حضرت امام (ره) هر کاري که مردم مي توانند انجام دهند را دولت حق ندارد انجام دهد. بايد بدانيم مردم عقل دارند و با خود مي گويند چه طور در دفاع مقدس مردم را دخيل مي کنيد و بسيج مي رود و مبارزه مي کند اما در بخش اقتصادي در تقسيم قدرت و فضاي قدرت، مردم ممکن است خطا کرده و گمان کنند تنها در زمان خون دادن مردم بايد مشارکت کنند؟


قاليباف ادامه داد: در موضوعات محله اي و ناحيه اي من به عنوان شهردار حقي براي تصميم گيري ندارم ، در مقياس محله حتما شوراياري ها و شهردار ناحيه بهترين افراد براي تصميم گيري هستند.


وي خاطر نشان کرد: اين که مي گوييم دولت اختيارات را به شوراها بدهد منظور اين نيست که اختيارات همه در دست ما متمرکز باشد ما نيز در حد وظايف خود بايد اختيارات را در دست داشته باشيم.


شهردار تهران با اشاره به اهميت شوراي محله و حکومت هاي محلي در قانون اساسي براي شهرها گفت: با اين وجود پس جاي شوراها کجاست؟


قاليباف تصريح کرد: نظام ما و استواري نظام بر بنيان رضايت مردم است. يقين کنيد پيشرفت کشور ما در گرو ايفاي نقش و مشارکت معني دار مردم در تصميم گيري ها است و عقبه استراتژيک نظام مردم هستند.


وي ادامه داد: ما به پيشرفت علمي، توان نظامي و پيشرفت فن آوري هاي خود افتخار مي کنيم اما هيچ کدام آنها عقبه استراتژيک نظام ما نيستند و اين عقبه در اعماق دل مردم است. آنها هستند که اين کشور را پيشرفت مي دهند و همه شهداي بزرگ دفاع مقدس نيز که افتخار آفريني کردند و آکادمي هاي بزرگ نظامي از طراحي عمليات کربلاي 5 و والفجر 8 متحير شدند، از دل مردم بودند .


قاليباف افزود: اين عمليات ها را همان مردمي طراحي کردند که روز نمي دانستند تانک چيست اما وقتي حضرت امام(ره) ميدان را باز کرد و آنها فضا را فهميدند به بهترين شکل وارد ميدان شدند، پس چرا امروز ميدان را در فضاي اقتصاد، فرهنگ و حوزه اجتماعي باز نمي کنيم.


وي در ادامه با بيان اينکه چرا ما هميشه مي گوييم بهتر از ديگران مي فهميم و چرا چنين حقي را به خود مي دهيم گفت: از مهمترين چالش هاي کشور ما امروز چالش فاصله تصميم گيري ميان تغيير و تدبير است. عده اي مي خواهند امروز تغيير را نپذيرند، در حالي که جامعه در حال پيشرفت و تغيير است و هرکس که با آن مخالفت کند محکوم به شکست است، همان طور که زماني اروپا در مقابل تغيير ايستاد و شکست خورد.


شهردار تهران تصريح کرد: با اين وجود بايد تغييرات حتما کنترل شده و با مديريت به سمت همه مباني و آرمان هاي برخواسته از اسلام حرکت کند.


وي با بيان اينکه تغيير ، تدبير مي خواهد که بايد به موقع و به وقت باشد ، در غير اين صورت فقط خسارت به بار مي آورد ، به حادثه سيلاب اخير در تهران اشاره کرد و گفت: در سيلاب اخير بايد تدبير و تصميم گيري مي شد تا قطارهاي مسير تخليه شوند و همه کارها در مدت 6 دقيقه اتفاق افتاد، در صورتي که اگر اين تصميم سيکل مديريتي خود را طي مي کرد حتما شاهد تلفات سنگين بوديم.


قاليباف تاکيد کرد: پس زمان در تشخيص موضوعيت دارد و کسي که موضوع را مديريت مي کند بايد اختيار و شجاعت داشته باشد و اين را حس کند که از او حمايت مي کنند، نه اينکه بگويند تو چرا راه را بستي و چرا اين کار را کردي. در فرانسه چند سال پيش شاهد اتفاقي مشابه اين حادثه بوديم که چند نفر فوت کردند. اين در حالي است که در ايستگاه آزادي حجم تردد بسيار زياد است و 4 قطار زير آب رفت اما موضوع به خوبي طي 10 دقيقه کنترل شد.


وي تصريح کرد: تغييرات اجتماعي در همه جاي کشور هست و بايد بدانيم چه کسي براي آن تدبير کند.




شهردار تهران گفت: امورات تولي گري و تصدي گري بايد جدا و در دو سطح ملي و محلي انجام شود و تا زماني که در حوزه ساختار اداري و نظام اداري، تفکيک کار ملي و محلي نباشد هرگز پيشرفت اتفاق نخواهد افتاد.



قاليباف بيان اين مطالب گفت: مديريت محلي آن هم در مقياس محلي که موضوعات را در سطح محلات پيگيري کند تنها راه حل اين چالش است و موضوعات وقتي به سطح ملي رفت هيچ کس حق دخالت و تصميمي گيري ندارد و تنها افراد مي توانند در تصميم سازي ها مداخله کنند.


وي با بيان اينکه همواره موضوع تولي گري و تصدي گري امورات مطرح مي شود گفت: تولي گري امور بايد در اختيار دولت مرکزي و امورات تصدي گري در هر حجمي بايد توسط مديريت محلي انجام شود و تا زماني که در کشور در حوزه ساختار اداري و نظام اداري، تفکيک کار ملي و محلي نباشد هرگز پيشرفت اتفاق نخواهد افتاد.


شهردار تهران خطاب به شوراياران گفت: منظور از مديريت يکپارچه اين نيست که پول آب ، برق و گاز را به ما بدهند، حتي اگر به ما بدهند مي خواهيم چه کنيم. خودشان با پول نفت نمي توانند آن را اداره کنند، پس زماني که شما پول کارگران را نمي توانيد به خوبي پرداخت کنيد با آن مي خواهيد چه کنيد؟ همه اينها نشانه داشتن يک سيستم متمرکز است و نتيجه آن مسئله محور حرکت کردن مي شود.


قاليباف با تاکيد براينکه امورات تولي گري و تصدي گري بايد جدا و در دو سطح ملي و محلي انجام شود ، اظهار کرد: در حوزه ساختارها وقتي که دقت مي کنيم مي بينيم که ساختارها و کارکردها بر هم تاثير گذارند. ساختار خوب، کارکرد خوب دارد و ساختار بد کارکرد بد و بايد بدانيم چه کس اين ساختار را درست کرده و اين که حتما کارکرد خوبي بوده است که نتيجه خوبي داشته است.


وي ادامه داد: در حوزه ساختاري، هر چه جلوتر مي رويم ساختار متمرکز تر مي شود و کارنامه قابل قبولي در اين بخش نداريم اما در کارکرد ، شوراها و شهرداري ها بايد بتوانند کارنامه قابل قبولي ارايه دهند.


شهردار تهران با بيان اينکه در شوراهاي اول و دوم اختلافاتي وجود داشت که اگر مي خواستيم آن را در شوراي سوم نيز داشته باشيم امروز جرات آن را نداشتم که در مورد شوراها حرف بزنم و مردم آن را از ما قبول نمي کردند ، گفت: امروز با وحدت، همدلي، گذشت، خرد جمعي و محبت مي توانيم کار کنيم و کارکرد شوراها و شهرداري ها بايد مورد قبول مردم باشد .


قاليباف ادامه داد: پيشنهاد من و باور من اين است که ما بايد به سمت مديريت يکپارچه شهري برويم و در حوزه مديريت محلي به دنبال آن نباشيم که همه اختيارات را متمرکز به شهرداري ها و شوراها کنيم. خيلي از کارهايي که امروز به ما مي دهند جنبه تصدي گري دارند که مردم هم مي توانند آن را انجام دهند، پس چرا آن را به مردم و بخش خصوصي نمي دهيد.


وي با اشاره به موضوعاتي که در دوره فرماندهي نيروي انتظامي در خصوص مسائلي مانند گواهي نامه ها و گذرنامه ها وجود داشت و اقداماتي که براي حل اين مشکلات انجام شد گفت: نتيجه اين اقدامات مزاياي زيادي داشت که علم و تکنولوژي را در کنار مديريت يکپارچه قرار داد .


شهردار تهران خاطر نشان کرد: به نظر من در شرايط فعلي اولين و مهمترين وظيفه ما آن است که کارکرد شوراها و شهرداري ها را در هر سطحي به بهترين شکل ممکن و با همين وضع موجود به خوبي انجام دهيم چرا که مردم از ما خدمت صادقانه ، عالمانه و عاقلانه مي خواهند و اگر اين طور نباشد اين کار غير منطقي است و ما بايد به دنبال اصلاح ساختار برويم.


وي در ادامه از همکاري بسيار خوب مجلس هشتم با شوراها و شهرداري اشاره کرد و گفت: از مجلس هشتم ، اعضاي هيات رئيسه و به ويژه فراکسيون مديريت شهري که در اين مدت همکاري بسيار خوبي داشتند تشکر مي کنم اما بايد بدانند که شوراهاي شهر ، روستاها و بخش ها بايد تقويت شوند.


قاليباف تصريح کرد:بخشي از قانون گذاري ها محلي است اما وقتي نماينده اي از شهر و روستاي خود به مجلس آمد، نماينده ملت ايران است و منصفانه نيست که فقط به مشکل پل روستا و آب روستا بپردازد، سرباز جابه جا کند، شير گاو بدوشد و غيره. بايد مسائل را کلان دنبال کند و مسائل جزئي مانند اين را به رعيت هايي مانند ما بسپارد. اگر شما به مجلس آمديد بايد به قوانين ملي بپردازيد و چنين کارهايي که تنها به مسائل کوچک پرداخته مي شود، نتيجه مساله محوري است و هدف گرايي را به دنبال ندارد.


شهردار تهران با بيان اينکه در مقياس ملي ، نگاه جامع گرا ، آينده نگر و مديريت خلاق و دلسوز وجود ندارد ، گفت: درک مطالبات اجتماعي و کاهش فاصله تغييرات اجتماعي و يا فرهنگي را در هرجا که هستيد بايد از ماموريت هاي جدي بدانيد.


وي با اشاره به اهميت توسعه آگاهي شهروندان افزود: اعتقاد دارم که اگر در غرب فلسفه وجودي دولت هاي ملي امنيت است ، در فرهنگ و نظام اسلامي فلسفه وجودي دولت ها آگاهي بخشي به مردم است و در اين صورت است که رشد و سير تعالي انساني محقق مي شود.


قاليباف تصريح کرد: وقتي مردم بتوانند حقوقشان را به درستي از ما مطالبه کنند آن موقع مي توانند با وظايف خود آشنا شده و به آن عمل کنند. پس اول حق مردم را بدهيم و بعد وظيفه آن ها بخواهيم.


وي با اشاره به مثالي در اين خصوص گفت: اگر مي خواهيم مردم زباله خود را راس ساعت بيرون بگذارند اول به وظيفه خود عمل کنيم و يا زماني شاهد بوديم که بستن کمربند ايمني در نظر خيلي ها کاري مسخره بود اما با اجراي قانون و زماني که مردم را با مزاياي آن آشنا کرديم ديدم که در سه ماه اول بيش از 75 درصد مردم کمربند بستند.


وي در ادامه با تاکيد بر اهميت شفافيت در عملکرد و اطلاع رساني گفت: زماني در شهرداري انجمن شهر بود که تنها وظيفه داشت، هر شش ماه يا يک سال حوزه مالي را اطلاع رساني کند و من زماني که به شهرداري آمدم وضعيت مالي و دارايي شهرداري تا 15 سال قبل آن مشخص نبود و اصلا حسابرسي وجود نداشت اما امروز اين اتفاق افتاده و سيستم مالي شهرداري شفاف است.


قاليباف در ادامه با اشاره به ضرورت خلق بسترهاي مشارکت پذيري در درون سيستم اظهار کرد: در همين شهرداري خيلي از سيستم ها آن قدر کهنه است که همين کهنگي موجب فساد اداري مي شود که بايد اصلاح شود و ما بايد مديريت کارفرمايي ياد بگيريم.


وي همچنين رويکرد فرهنگ جهادي را از مسائل مهم در حوزه مديريت دانست و گفت: ما در کشور نيازمند فرهنگ جهادي هستيم.روزي در دانشگاه در ارائه مقاله اي در حوزه مديريت گفتم مديريت جهادي و غير جهادي تفاوت ميان بيا و برو است و هرکس فاصله بين بيا و برو را دقيقا بفهمد فرق مديريت جهادي و غير جهادي را نيز مي فهمد.


قاليباف افزود: برو فرهنگ غير جهادي و بيا فرهنگ جهادي است . فرمانده اي مي تواند خوب بجنگد که خود در راس و جلو حرکت کند و به بقيه لشکر بگويد بيا و فرمانده اي که به لشکر بگويد برو ، هم لشکر را شکست مي دهد و هم همه را به کشتن مي دهد. اگر در شهرداري من به عنوان شهردار ساعت هشت و نيم سر کار بروم ، يک ساعت صبحانه بخورم ، بقيه روز را روزنامه بخوانم و ساعت 16 در پايان وقت اداري بروم ،آن وقت بقيه دو ساعت کار مي کنند . من به عنوان خدمت گذار مردم مدعي هستم که چراغ من از همه در شهر زودتر روشن مي شود و شب ها از همه حتي از کساني که دو شيفت کار مي کنند ديرتر خاموش مي شود و اعتقاد دارم که فرهنگ جهادي اساس کار است.


وي در ادامه با بيان اينکه کارآمدي توام با ارزشگرايي و کار بدون ارزش معنايي ندارد افزود: امروز از دين و انقلاب نمي توان با روش هاي استدلالي دفاع کرد و بايد در حوزه ثبوتي از آن دفاع کنيم چرا که امروز اسلام در مسند قدرت است و ما بايد پاسخ گو باشيم و گفتار درماني ، مشکلي را حل نمي کند و مردم ان را از ما نمي پذيرند.


شهردار تهران با اشاره به اهميت توسعه اجتماعي مبتني بر کيفيت زندگي ، توليد سرمايه هاي اجتماعي و وفاق اجتماعي اظهار کرد: امسال سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني است و استقلال کشور در گرو توليد است. ما بايد بدانيم که توليد کجاست ؟ حتما توليد در مراکز جمعيتي مانند چنين جاهايي است که ما هستيم و توليد به معناي توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در کنار يکديگر است و قطعا اگر کشور مولد نباشد ، استقلال و عزتش حفظ نمي شود.


قاليباف ابراز اميدواري کرد تا براساس آرمان هاي حضرت امام (ره) و طبق فرمايشات و رهنمود هاي مقام معظم رهبري بتوانيم به وظايف خود به درستي عمل کنيم.

نظر شما