پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۲۱۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
گزارش«شهر» از گالريهاي تهران هفته دوم خرداد
گالري‌هاي تهران در دومين هفته خردادماه نمايشگاه‌‌هاي متنوعي از آثار هنرهاي تجسمي را ميزباني مي‌کنند که تعداد قابل توجهي از آن‌ها به نمايش آثار پيشکسوتاني چون کامبيز درمبخش، آيدين آغداشلو و محمد احصايي اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي شيرين،‌ سين، ساربان،‌ باغ موزه هنر ايراني،‌ هما،‌ من، لاله، آن، ماه، گلستان و آشيان نقش و مهر از روز جمعه پنجم خردادماه ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان جوان و پيشکسوت هستند.
گالري‌هاي حنا، ماه مهر،‌ فروهر، موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه امام علي(ع)، الهه، راه ابريشم، سيحون، اثر و اعتماد نيز از هفته‌هاي گذشته نمايشگاه‌‌هايي را ميزبان بوده‌اند که اين هفته نيز ادامه خواهد بود.



مجسمه‌‌سازي در گالري شيرين

گالري شيرين از روز جمعه پنجم خرداد نمايشگاهي از مجسمه‌هاي هومن مهدي‌زاده جعفري را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 13 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 21 براي بازديد از اين آثار به گالري شيرين واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 مراجعه کنند.



پشت پرده سين

نمايشگاه نقاشي‌هاي مژده سجادي با عنوان «پشت پرده»‌ از روز جمعه پنجم خرداد در گالري سين افتتاح مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 17 خرداد ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 از اين آثار در گالري سين واقع در شهرک غرب، خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم، پلاک 16 مراجعه کنند.




تابلوي درم‌بخش در ساربان

گالري ساربان روز جمعه پنجم خرداد از ساعت 17 تا 21 مراسم افتتاح نمايشگاه آثار طنزآميز کامبيز درمبخش را برگزار مي‌کند. اين نمايشگاه که عنوان آن «تابلو» است، تا 19 خرداد ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها و تعطيلات رسمي براي بازديد از آثار اين پيشکسوت به گالري ساربان واقع در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنند.



جمع مشتاقان در باغ موزه هنر ايراني

نمايشگاه خوشنويسي شکسته نستعليق با عنوان «جمع مشتاقان» به همت باغ موزه هنر ايراني روز جمعه پنجم خردادماه ساعت 18 در نگارخانه پرديس اين مجموعه گشايش مي‌يابد. جمعي از مشتاقان شکسته نستعليق به سرپرستي مجتبي ملک‌زاده 30 اثر را که حاصل سه سال فعاليت‌ آنان در عرصه خوشنويسي شکسته نستعليق است، به نمايش مي‌گذارند. اين نمايشگاه تا 20 خردادماه همه روزه از ساعت 10 تا 20 ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود. باغ موزه هنر ايراني در ميدان تجريش، خيابان شهيد دربندي (مقصود بيک سابق)، چهارراه دکتر حسابي، خيابان دکتر حسابي واقع است.



طمع پيشکسوتان در هما

گالري هما از روز جمعه پنجم خرداد ميزبان يک نمايشگاه گروهي از آثار پيش‌کسوتان نقاشي و گرافيک با عنوان «طمع» است. اين نمايشگاه که فواد شريفي آن‌را گردآوري کرده است، مجموعه‌اي از آثار ديده نشده‌ي پرويز تناولي، آيدين آغداشلو، بهمن جلالي، حسين زنده‌رودي‌، محمد احصايي‌، مرتضي مميز، بهمن محصص و فرشيد مثقالي است. مدير گالر يهما درباره اين نمايشگاه مي‌نويسد:‌ «فواد شريفي در اين کلکسيون در مقام کيوريتور ما را با وضعيت پارادوکسيکال خودمان در رويارويي با ستاره‌هاي تجسمي مواجه مي‌کند و جنبه‌هاي اغراق شده اين موقعيت‌ها را براي بيننده نابلد و حرفه‌اي معناگشايي مي‌کند. اين قرارگيري کيوريتور و هنرمند در موضع غير منفعل شانس جديدي‌ست براي برخورد انتقادي با تصوير پروپاگانداي فرهنگ معاصر.»

گالري هما واقع در ولنجک، خيابان هجدهم، شماره 9، با نمايش مجموعه «طمع» تا 13 خرداد همه‌روزه از 10 تا 13 و 16 تا 20 پذيراي بازديد کنندگان خواهد بود.ر گالري هما واقع در شماره 9 خيابان هجدهم ولنجک تا 13 خرداد 1391 رودرروي علاقه مندان خواهد بود .




هاني نجم در گالري من

گالري من از روز جمعه 5 خرداد نمايشگاهي از نقاشي‌هاي هاني نجم را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 10 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز يکشنبه‌ها از ساعت 17 تا 20 از اين آثار در گالري من واقع در بلوار کشاورز، بين خيابان کارگر و جمالزاده، پلاک 95، طبقه 5 ديدن کنند.



همهمه در گالري لاله

گالري لاله از روز جمعه پنجم خرداد نمايشگاهي گروهي با عنوان «همهمه» را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه که ترکيبي از صدا و نقاشي را به مخاطب ارائه مي‌کند،‌ کاري از ندا صارمي منفرد است و تا 11 خردادماه در گالري لاله برژا خواهد بود.

علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين اثر همه‌روزه از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 19 به گالري لاله واقع در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله مراجعه کنند.




چوق الف در «آن»

گالري آن از از روز جمعه پنجم خرداد نمايشگاهي از آثار عکس و ويدئوي پرهام تقي‌اف را با عنوان «چوق الف/بدن‌هاي رام» ميزباني مي‌کند.

اين نمايشگاه تا 17 خرداد ادامه دارد و گالري آن واقع در ونک، خيابان سئول، شماره 40، از يکشنبه تا جمعه ساعت 11 تا 20 پذيراي علاقمندان خواهد بود.




ميدان آزادي در گالري ماه

«تهران، ميدان آزادي» عنوان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي محمود باجلان است که از روز جمعه پنجم خرداد در گالري ماه افتتاح مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 16 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 و دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 11:30 تا 20 به گالري ماه واقع در خيابان آفريقا(جردن)، بلوار گلستان، پلاک 26 مراجعه کنند.




نقاشي در گلستان

مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي طاهره واحديان از روز جمعه پنجم خرداد در گالري گلستان به نمايش گذاشته مي‌شود. اين نمايشگاه تا 10 خرداد ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 مراجعه کنند.



حجم و نقاشي در آشيان نقش و مهر

گالري آشيان نقش و مهر از روز جمعه پنجم خرداد ميزبان نمايشگاهي از آثار حجم و نقاشي آسيه داورپناه خواهد بود. اين نمايشگاه تا 9 خرداد ادامه دارد و همه روزه از ساعت 16 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

گالري آشيان نقش و مهر در خيابان بخارست، خيابان 18، بن بست گل محمدي، پلاک 4 واقع است.




طراحي در اعتماد

نمايشگاه طراحي‌هاي محسن احمدوند از روز جمعه 29 ارديبهشت در گالري اعتماد افتتاح شده است. اين نمايشگاه تا 9 خردادماه ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان باهنر، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 مراجعه کنند.



بازگشت نقاش

مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي قاسم حاجي‌زاده نقاش ايراني مقيم پاريس، از 29 ارديبهشت در گالري اثر به نمايش گذاشته شده است.

عنوان اين نمايشگاه «مروري بر آثار روي کاغذ» است و در آن برگزيده نقاشي‌هاي حاجي‌زاده در فاصله سال‌هاي 1357 تا 1390 به نمايش درآمده است. «مروري برآثار روي کاغذ» قاسم حاجي‌زاده تا 17 خرداد در گالري اثر برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين آثار از يکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها 16 تا 20 به خيابان ايرانشهر، گوچه برفروشان، روبه‌روي خانه هنرمندان، پلاک 16 مراجعه کنند. گالري اثر روزهاي شنبه تعطيل است.




مجسمه‌سازي به ياد سيحون

هنرمنداني چون سيمين اکرامي، فاطمه امداديان، پرويز تناولي، بهروز دارش، سارا راه انجام، فرناز ربيعي جاه، اميرحسين ردايي، حامد رشتيان، مجتبي رمزي، الميرا سلامت، هومن سليمي، ياسمين سينايي، عربعلي شروه، سيامک شريفان، دلبر شهباز، کامبيز صبري، نسترن صفايي، احسان طوسي، محمد حسين عماد، اميل لازار، بهداد لاهوتي، معصومه ميرحسيني، بيژن نعمتي شريف، سايمون نوشين و فرزانه وزيري تبار مجسمه‌هاي خود را به مناسبت سالروز درگذشت معصومه سيحون در گالري سيحون به نمايش گذاشته‌اند. اين نمايشگاه که از روز جمعه 29 ارديبهشت برپاست، تا 10 خرداد ادامه دارد و نزديک به 30 اثر در آن به نمايش گذاشته خواهد شد، تم خاصي ندارد ولي تعدادي از هنرمندان به سوژه‌هايي سمبليک مربوط به خانم سيحون پرداخته‌اند.

گروپاژ در راه ابريشم

نمايشگاه گروهي عکس طلا وهاب‌زاده، انسيه لشکري، سهيلا شمس، ياسمن يرزويي و صدف يزداني با عنوان «گروپاژ» روز جمعه 29 ارديبهشت افتتاح شد. بازديد از اين نمايشگاه از تا 10 خرداد از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها 17 تا 20 در گالري راه ابريشم واقع در خيابان لواساني(فرمانيه غربي)، شماره 103 براي علاقمندان ميسر است.



«از لابه‌لا‌ي اتفاقات ساده» در گالري الهه

گالري الهه از روز جمعه 29 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي ساناز دزفوليان با عنوان «از لابه‌لا‌ي اتفاقات ساده» است. اين نمايشگاه تا 8 خرداد ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 براي بازديد از اين آثار به گالري الهه واقع در بلوار آفريقا، بالاتر از تقاطع اسفنديار، کوچه گلفام، انتهاي کوچه سمت راست، بن‌بست اميني، پلاک 3 مراجعه کنند.



افتتاحيه گالري «ري را»

گالري ايراني «ري را» از چهارشنبه 27 ارديبهشت با نمايش آثار 27 هنرمند ايراني در DIFC دوبي آغاز به كار کرده است. اين نمايشگاه آثاري در زمينه‌هاي مختلف نقاشي خط، نقاشي، مجسمه و عکس از هنرمندان سه نسل معاصر ايران به نمايش گذاشته تا زواياي مختلف توانمندي هنرمندان ايراني در يکصد سال اخير معرفي شود. نقاشي خط‌هايي که به روي ديوار «ري را» خواهند رفت از هنرمنداني چون زنده ياد رضا مافي ، نصرالله افجه‌اي، علي شيرازي، صداقت جباري و فريدون اميدي در کنار مهرداد شوقي حق‌دوست انتخاب شده است . «ري را» در زمينه نقاشي نيز نام‌هاي پر آوازه‌اي چون آيدين آغداشلو، پرويز کلانتري، يعقوب امداديان، فريده لاشايي، زنده ياد جعفر روح بخش، واحد خاکدان، نصرت‌اله مسلميان و مصطفي دره باغي را در کنار جوان‌ترهايي چون دانا نهداران، هومن درخشنده، مجيد صادقي نژاد، مهران علمي نيا، معصومه عبيري نيا قرار داده است.

عکس‌هاي نمايشگاه افتتاحيه «ري را» با اثر زنده ياد بهمن جلالي آغاز مي‌شود و در ادامه آثاري از مرتضي پور صمدي و مليکا شفاهي به عنوان دو نسل پيشکسوت و جوان عکاس ايراني را به روي ديوار مي‌برد. اما در زمينه مجسمه‌سازي اين گالري ايراني آثار دختران مجسمه ساز جوان ايراني را در دوبي رونمايي مي‌کند. اين در حالي است كه در كنار آثار فريدون آو و فاطمه امداديان، مجسمه‌هاي فرناز ربيعي جاه، آتوسا وحداني و صفا حسيني در اين نمايشگاه پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرند. اين مجموعه تا 27 خرداد در گالري «ري را» واقع در طبقه همکف مجموعه DIFC دوبي ادامه خواهد داشت.




جايزه جهاني بيداري در موزه امام علي(ع)

نخستين جايزه جهاني بيداري با آثاري از هنرمندان ايران و جهان در سه بخش از هنرهاي تجسمي كار خود را از روز 24 ارديبهشت در موزه هنر امام علي (ع) آغاز كرده است. در اين نمايشگاه که تا 24 خرداد برپا خواهد بود،‌ آثاري از هنرمندان ‌طراح پوستر، ‌كاريكاتوريست و عكاس به نمايش گذاشته شده است. در بخش عكس ‌در كنار هنرمنداني كه آثارشان توسط هيات داوران انتخاب شده،‌ مجموعه عكس‌هايي نيز از هنرمندان مدعوي چون مهرداد اسكويي، زنده ياد ابوطالب امام، سعيد جان بزرگي،‌ رسول ملاقلي‌پور و كاظم اخوان به نمايش گذاشته شده است. همچنين در بخش كارتون از هنرمنداني چون كامبيز درمبخش، محمدعلي رجبي،‌ سيدمسعود شجاعي طباطبايي، ابوالفضل محترمي،‌ محمود مختاري، ‌محمدحسين نيرومند و جمعي ديگر از هنرمندان آثاري براي نمايش انتخاب شده است. در رشته پوستر نيز در بخش هنرمندان مدعو آثاري از اونيش امين‌الهي‌، كوروش پارسانژاد، محمد جمشيدي،‌ ابراهيم حقيقي،‌ محمد خزاعي،‌ احمدرضا دالوند، بيژن صيفوري و‌ قباد شيوا انتخاب شده است. در بخش جنبي اين نمايشگاه نيز پوسترهاي منتخبي از اسماعيل، بهزاد و كوروش شيشه‌گران از دوران انقلاب اسلامي ايران به نمايش درآمده است. همچنين آثاري از سه هنرمند برجسته بين‌المللي به نام‌هاي «هيکادي دميرچي» از ترکيه‌، «پکا لوري» از فنلاند و «چارلز ماويان ديويس» از آمريکا در اين جشنواره روي ديوار رفته است. موزه امام علي(ع) در خيابان وليعصر(عج)، خيابان اسفنديار واقع است.



پاپ آرت در موزه هنرهاي معاصر تهران

نمايشگاه مروري بر آثار پاپ آرت و آپ آرت از «گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران » و«آثار چاپي هنرمندان معاصر مکزيک» که از سوي موزه ملي چاپ اين کشور به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا شده است، از روز سه شنبه 26 ارديبهشت ماه ساعت در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح‌شده است. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 26 خرداد، همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 18 به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان کارگر شمالي مراجعه کنند.



گراميداشت وزيري مقدم در فروهر

گالري فروهر از 20 ارديبهشت، نمايشگاهي گروهي را به مناسبت بزرگداشت محسن وزيري مقدم ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه با آثاري از همايون سليمي، بابک اطميناني، رضا خدادادي، رضا حسيني و هادي جمالي و به گراميداشت مقام هنري محسن وزيري مقدم، نقاش پيشکسوت و نوگراي دوران معاصر برپا مي‌شود. همچنين جلسه پرسش و پاسخي با حضور نقاشان شرکت کننده در اين نمايشگاه که همگي از چهره‌هاي مطرح نقاشي معاصر هستند، روز سوم خردادماه از ساعت 16:30 تا 19 در محل گالري فروهر برگزار مي‌شود.

محسن وزيري مقدم متولد 1303 در تهران، از اولين دانش آموختگان دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و يکي از پيشکسوتان جنبش نوگرايي در نقاشي ايران است که بسيار تحت تاثير امپرسيونيستها بوده است. او در سال 1327 از دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و در مرداد ماه 1334 به ايتاليا رفت و در آکادمي هنرهاي زيباي رم به تحصيل مشغول شد. نخستين نمايشگاه انفرادي وزيري مقدم در سال 1331 در انجمن ايران و امريکا برگزار شد. وي در بيست و نهمين بيينال جهاني ونيز در سال 1337 با اثري به نام «شهر ايراني» شرکت کرد. او از سال 1348 تا 1355 رياست دانشکده هنرهاي زيبا را نيز برعهده داشت و با بهره‌گيري از نقش برجسته‌هاي فلزي اقدام به ساختن مجسمه‌هاي چوبي کرد. نمايشگاه گراميداشت اين نقاش برجسته در گالري فروهر، تا 10 خردادماه برپاست و علاقمندان مي‌توانند يکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20، پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 از اين آثار در گالري فروهر ديدن کنند. گالري فروهر در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 واقع است.




بينابينيت در ماه مهر

گالري ماه مهر از روز جمعه 22 ارديبهشت ميزبان نمايشگاهي گروهي با عنوان «بينابينيت» به گردآوري حميد سوري، مدرس تاريخ هنر و منتقد هنرهاي تجسمي است. در اين نمايشگاه آثاري از مهرداد افسري، ژينوس تقي زاده ، سعيد روانبخش، جاويد رمضاني، رزيتا شرف جهان، وحيد شريفيان، حامد صحيحي، بهرنگ صمدزادگان، سميرا عليخانزاده، فرهاد فزوني، اميرعلي قاسمي، بهنام کامراني، نصرت الله مسلميان، مهدي مقيم نژاد، مهران مهاجر و حسين والا منش به نمايش گذاشته شده است.



جلسه نشست نقد و بررسي اين نمايشگاه نيز روز شنبه 20 خرداد از ساعت 17 تا 20 در محل گالري ماه مهر برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه تا 24 خرداد ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز تعطيلات رسمي از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به نشاني خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 مراجعه کنند.




نقاشي و مجسمه در حنا

گالري حنا از روز جمعه 8 ارديبهشت ميزبان نمايشگاه نقاشي‌ها و مجسمه‌هاي رضا لواساني است. اين نمايشگاه تا 26 خرداد ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري حنا واقع در قيطريه، خيابان دولت، خيابان مطهري، خيابان اخلاقي، خيابان جهانتاب، بيگلرپور شرقي، پلاک 19 مراجعه کنند.

نظر شما