پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۲
کد خبر: ۵۲۱۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
شهردار تهران گفت: امروز و بعد از دوران دفاع مقدس ، مايي که در جبهه بوده ايم حق نداريم بر کسي منت بگذاريم و اگر ديگران احترامي قائل هستند از بزرگواري شان است؛ ما حق نداريم فخر فروشي کنيم و البته کساني هم که در جبهه ها نبودند حق ندارند جزو ميراث خواران جنگ قرار گيرند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران دکتر محمد باقر قاليباف ، امروز در گردهمايي پيشکسوتان امداد ، بهداشت و درمان دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد ، ضمن تبريک به مناسبت فرارسيدن ماه رجب و سالروز آزادي خرمشهر ، اين روز را نقطه عطفي در تاريخ ايران اسلامي دانست و خطاب به رزمندگان حاضر در جلسه گفت : اين پيروزي به دست شما و در لواي رهبري امام (ره) اتفاق افتاد .

 

قاليباف گفت: در دوران دفاع مقدس هر قدر رزمنده ها شجاع بودند اگر از پشت خط مهمات نمي رسيد و مجروحان تخليه نمي شدند ، خط سقوط مي کرد و نقشي که کادر درماني در اين مقطع داشتند بسيار مهم بود ، هرچند همه آمده بودند تا جان خود را بدهند اما زماني که عملياتي شروع مي شد رزمنده ها بايد احساس مي کردند که در نزديک ترين محل ، جان هموطن و همرزمشان که عزيز خانواده اي است بايد حفظ شود و انصافا بخش مهمي از روحيه ، مربوط به امکانات پشت خط بود که رزمندگان احساس کنند جان عزيزانشان نجات مي يابد و همين موجب تقويت شجاعت آنها در جنگ مي شد .

 

وي با تاکيد بر اين که کادر درماني کشور چه در مديريت و چه با حضور در ميدان جنگ نقش بي بديلي را در دوران دفاع مقدس ايفا کردند افزود : از اين رو من بر خود وظيفه مي دانم در هر محفلي به ويژه در جاهايي که جوانان هستند و آن روزها را درک نکرده اند از اين حضور مخلصانه و شجاعانه و آگاهانه بگويم و اميدوارم همانطور که اين حضور موجب عزت امروز شما شده ، ذخيره اي براي آخرت شما هم باشد .

 

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد : امروز اگر به کارنامه دفاع مقدس نگاه کنيم مي بينيم که نقطه اي درخشان تر از آن عرصه نداريم و نه تنها در دوره انقلاب اسلامي بلکه در تاريخ گذشته ايران هم ، برگ به اين زريني وجود ندارد که در يک نظام اسلامي و ولايي ، اين ملت اينگونه از کشور ، نظام ، آرمان ها و آب و خاک خود دفاع کنند ، آن هم با دشمناني که با آن شکل آمده بودند .

 

قاليباف با بيان خاطره اي از رشادت هاي شهداي آن دوران افزود : بر اين باورم که در دوران دفاع مقدس آن چه که بر جبهه ها حاکم بود سنت هاي پايدار الهي بود و نه بخشنامه و امثال آن که امروز گرفتار آن ها هستيم .

 

وي تصريح کرد : ما هيچوقت لشکرمان را با بخشنامه اداره نکرديم و بين همه ارتباطي برادرگونه و در عين حال بسيار منطقي و منطبق با سنت هاي الهي حاکم بود و به اين دليل برکت و خير هم به همراه داشت و ديديم که در عمليات هايي که به هر دليل منيت و غرور بود سرمان به سنگ خورد و شکست خورديم و هر جا مانند عمليات کربلاي 5 که فکر پيروزي هم نبود آنچنان راه باز مي شد که فکر آن را هم نمي کرديم.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد : فضاي معنوي و منطبق بر سنت هاي الهي آنچنان تاثيراتي بر جوانان آن روز داشت که گاهي خانواده آنان هم متعجب مي شدند ؛ در جبهه غيبت ، دروغ و مال حرام خوردن نبود و محال بود دو برادر در مقابل هم بايستند و در موردي بحث کنند و تصور کني که يکي دروغ مي گويد و چنين چيزي حتي به فکر کسي هم خطور نمي کرد و نتيجه آن شد که اين برگ زرين براي هميشه در تاريخ باقي ماند.

 

قاليباف در ادامه تصريح کرد : اعتقاد دارم امروز هم در اداره کشور در همه عرصه هاي اقتصادي ، اجتماعي و سياسي نيازمند همين فرهنگ هستيم و اگر اين فرهنگ نباشد هيچوقت کارمان به نتيجه نمي رسد .

 

وي افزود : امروز در سيستم اداري اگر خوب کار کنيم بايد از قبل پاداش و ترفيع آن هماهنگ باشد ، هشت ساعت کار اداري خود را که انجام نميدهيم هيچ ، 120 ساعت اضافه کاري هم مي خواهيم و مي گيريم ؛ ماموريت نرفته را هم رفته مي گيريم و در زمان اداري کار شخصي انجام مي دهيم و نتيجه آن را به خانواده خود مي دهيم . در نهايت زماني که آسيب اجتماعي به سراغمان آمد و بچه مان حرفمان را گوش نداد مي گوييم جامعه اشکال دارد ؛ من نمي گويم در جامعه اشکال نيست اما مال حرام از حلقوم هر که پايين رفت اثر وضعي خود را دارد و کاري ندارد که آن چه شغلي داشته باشد و خدا تفاوتي در آن قائل نيست.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در حديث داريم که پرسيده اند مي شود کسي مسلمان باشد و نماز بخواند و روزه بگيرد اما مسلمان نباشد که حضرت در پاسخ فرموده بله کسي که دروغ بگويد ، خيانت در امانت کند و خلف وعده کند ؛ مسلمان بودن به نماز و روزه نيست .

 

قاليباف در ادامه تصريح کرد: امروز بعد از دوران دفاع مقدس مايي که در جبهه بوده ايم حق نداريم بر کسي منت بگذاريم و اگر ديگران احترامي قائل هستند از بزرگواري شان است ؛ ما چه حقي داريم فخر فروشي کنيم و البته کساني هم که در جبهه ها نبودند حق ندارند جزو ميراث خواران جنگ قرار گيرند.

 

وي با اشاره به سخني از شهيد مصطفي چمران که در دوران دفاع مقدس شيپور جنگ مرز بين مرد و نامرد را مشخص کرد، گفت: کسي که جبهه نرفته و مجاهدت نکرده و آزمايش و امتحان پس نداده آن هم در جبهه اي که رفتنش واجب کفايي بود ، حق ندارند جزو ميراث خواران جنگ باشند در اين ميان کساني هم مانند آيت الله تهراني با کهولت سن که امکان راه رفتن نداشتند پاي برهنه مي آمدند و مقام معظم رهبري نيز که آن زمان رئيس جمهور بودند با آن همه مسئوليت و مشغله کاري به جبهه مي آمدند تا اينکه امام بر ايشان جبهه را حرام کردند اما باز هم در روزهاي آخر به جبهه بازگشتند .

 

وي تصريح کرد : با اين وجود مي بينيم بسياري که آن زمان غايب بودند که البته اشکالي ندارد و ما نمي توانيم بگوييم که چرا غايب بودند ، امروز جزو ميراث خواران جنگ شده اند ؛ اين ديگر ظلم است .

 

قاليباف خاطر نشان کرد : بعضي وقت ها چفيه را به گونه اي مي بندند که اصلا فلسفه آن ا نمي دانند ، آن هايي که با اين چفيه ها روزي نه زخم خود را بسته اند و نه زخم همسنگرشان را ، آن را سفره نانشان نکرده اند ، شال کمرشان نکرده اند ، آتل دستشان نکرده اند ، نرده باني نکرده اند که با آن رزمنده اي را از کانال بيرون آورند ، روي آن نماز نخوانده اند ، روانداز و زير اندازش نکرده اند ، به جاي ماسک شيميايي از آن استفاده نکرده اند و ... ؛ اما امروز حاضر هستند از آن سوء استفاده کنند و حتي اگر جايي کسي از آن استفاده کند مي گويند خيلي منافقي که هرجا لازم باشد چفيه مي اندازي و هرجا لازم نباشد نمي اندازي و همه اين ها به خاطر پررويي هاي امروز ماست.

 

شهردار تهران در ادامه گفت : امروز آن چيزي که ما را نجات مي دهد آن است که همه دست به دست هم دهيم تا ميراث دار دفاع مقدس باشيم نه ميراث خوار آن .

 

وي با تاکيد بر اين که امروز اگر به مناسبت فتح خرمشهر دور هم جمع مي شويم بايد با تمام وجود آن را درک کنيم ، افزود : در کشور و در بعد مادي و رشد معنوي ، امروز و در اين مقطع از تاريخ راه سعادت ما حفظ فرهنگ جهاد و شهادت و فرهنگ بسيجي است که توليد شده در دوران دفاع مقدس باشد و اين به جهت علمي و با تئوري نيز قابل اثبات است .

 

قاليباف ادامه داد : من بر اين باورم که فرهنگ دفاع مقدس عميق تر از انقلاب اسلامي است و انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس تعميق پيدا کرد و اين بزرگ ترين سرمايه اجتماعي امروز ماست و يقين دارم که در همه عرصه هاي پزشکي ، فني و مهندسي ، مديريت ، اقتصادي و اجتماعي اين فرهنگ است که ما را نجات مي دهد .

 

وي در ادامه گفت : در انقلاب اسلامي همه حرف ما اين بود که بگوييم اگر اسلام مستقر و ساري و جاري شود مطمئن باشيد که ما دنيا و آخرت شما را تضمين مي کنيم و اين مهم ترين حرف ما بود که امروز هم پاي آن ايستاديم.

 

قاليباف در ادامه گفت : ميراث داران جنگ و نه ميراث خواران آن بايد به درستي تشخيص دهند امروز سنگر دفاع کجاست ، جنگ سال 67 تمام شده اما دفاع تمام نشده و همچنان ادامه دارد و ما بايد بدانيم امروز بايد کجا دفاع کنيم.

 

وي تصريح کرد : در اين دهه که رهبر معظم انقلاب آن را دهه پيشرفت و عدالت ناميدند بايد تلاش کنيم و بدانيم اين عرصه ، عرصه عدد و رقم است نه عرصه سخنراني و گفتار درماني و با روش اثباتي از انقلاب اسلامي نمي توان دفاع کرد چراکه اين روش براي قبل انقلاب بود و امروز بايد به روش ثبوتي از نظام و انقلاب دفاع کرد .

 

قاليباف خاطر نشان کرد : اگر من که امروز شهردار تهران هستم براي جواني که دوران جنگ را نديده بگويم زمان شاه اين بود و امروز تهران اينگونه است ، او به من مي خندد و اول مي گويد اگر مي گويي شاه بد بود چرا خود را با او مقايسه مي کني ؛ امروز در دهه فجر وقتي مي خواهيم آمار دهيم مي گوييم در رژيم آن زمان وضعمان اين بود و امروز اين هستيم ، اين حرف ها گذشت.

 

شهردار تهران افزود : جوانان امروز ما منصف هستند و هيچ وقت انتظار ندارند تهران را با نيويورک و لندن مقايسه کنند و شرايط را مي فهمند اما قطعا مي گويند که مي توانيم تهران را با شهرهايي مثل کوالالامپور و استانبول مقايسه کنيم و اين ها را از من نمي پرسند ، يکي از تفريحات امروز جوانان ما وبگ گردي است و همه اطلاعات را از اينترنت ميگيرند و شاخص ها را مي بينند ، در چنين شرايطي نبايد هيچ وقت احساس کنند که چون در نظام اسلامي هستند عقب افتادند و اگر اين حس را پيدا کردند آيا ما دينمان را به انقلاب ، نظام و شهدا و همرزمانمان ادا کرده ايم ؟ به خدا ادا نکرده ايم ، خيانت کرده ايم . هر قدر هم که صدايمان را بالا ببريم و داد بزنيم فايده اي ندارد .

 

شهردار تهران افزود : امروز ، حزب اللهي بودن ، ميراث دار جنگ بودن ، سرباز رهبري و مطيع امر ولايت بودن ، در خدمت آرمان هاي امام (ره) و شهدا بودن و ... همه و همه در يک کلام و آن هم اثبات کارآمدي دين در اداره جامعه است . جوان ما بايد ببينند که اسلام موجب عزت ، استقلال و پيشرفت مادي و معنوي اوست ، امروز سنگر اينجاست.

 

وي ادامه داد : روزي حرفي را در حضور آقاي متکي زماني که وزير امورخارجه بودند در مورد بيداري اسلامي زدم و گفتم که باورمان نشود که با ديپلماسي توانستيم در صحنه خاورميانه در جايگاه امروز بايستيم و به قدرت برسيم ، ما باور داريم بچه هاي مظلومي که در عمليات والفجر مقدماتي و والفجر1 در رمل ها مجروح شدند و پيکرهاي پاکشان بر روي خاک تا روزها باقي ماند و آنقدر خون از بدنشان رفت و آب بدنشان خشک شد تا به شهادت رسيدند و حتي لحظه اي دست از آرمان هايشان برنداشتند و به گفته امام (ره) که فرمود راه قدس از کربلا مي گذرد ترديد نکردند ، ما را با اين نقطه رساندند.

 

وي با اشاره به سوره احزاب و جنگ خندق که عده اي در فرموده هاي پپامبر ترديد کردند و به بهانه هاي مختلف مي خواستند تا بروند ، در صورتي که خداوند بر قلبشان آگاه بود ، گفت : اين که امام فرمود ملت ما از ملت صدر اسلام با وفاتر است همين جاست ، جايي که رزمندگان و شهدا در حرف امامشان ترديد نکردند و اگر امروز فوج فوج مردم به عتبات عاليات مي روند به برکت خون شهداست و اگر امروز در جايي که حزب بعث بوده و جايي براي شيعيان نبود حکومت اسلامي و شيعي در عراق مستقر مي شود و امروز نشست 1+5 در بغداد برگزار مي شود همه به برکت خون شهداست و نه ديپلماسي قوي .

 

قاايباف با بيان اين که ميراث داران جنگ نيز بايد در همه عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي اين فرهنگ را دنبال کنند ، گفت : تخريب ، دروغ ، غيبت و ... عاقبتي ندارد و ما را به جايي نمي رساند و اگر هر کدام ما اين کارها را کنيم جزو ميراث خواران جنگ هستيم.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد : ما وظيفه داريم سنگر دفاع امروز که کارآمدي دين در اداره جامعه است و آرمان هاي امام و شهدا را صادقانه و برادرانه و به درستي حفظ کنيم ، هرچند ممکن است همه ما در وظايفمان اشتباهي داشته باشيم همان طور که در جبهه هم همين طور بود و اگر کسي در کاري ناموفق عمل مي کرد آنقدر عذاب وجدان داشت که ديگران به جاي آن که حرفي بزنند آن را دلداري مي دادند و اين ها مواردي است که بايد به آن توجه کنيم .

 

وي در ادامه اظهار کرد : بايد در اين نشست ها اين موارد را به هم متذکر شويم ، من اگر آدم خوبي بودم حتما امروز جايم روي زمين نبود ، آن هايي که انسان هاي خوبي بودند پرونده شان با شهادت بسته شد ، ما امروز تلاش مي کنيم اما پرونده مان هنوز بسته نشده و معلوم نيست که عاقبت به خير باشيم يا نه و بايد از خدا بخواهيم که ما را عاقبت به خير کند تا شرمنده دوستان شهيدمان نشويم.

 

وي افزود : يادمان بيايد که اگر انقلاب و نظام اسلامي نبود ، در رژيم منحوس شاه جاي ما کجا بود ؛ ما از هر جهت مديون هستيم و اميدواريم بتوانيم راه فرهنگ و شهادت و شجاعت را تحت رهبري مقام معظم رهبري ادامه دهيم و آرمان هاي رهبري نيز همان آرمان هاي شهدا و امام (ره) است و اميدوارم که بتوانيم در اين رکاب سربازي کنيم .

 

بر اساس اين گزارش ، در اين مراسم از تني چند از خانواده هاي فرماندهان شهيد و همچنين دکتر معصومه آباد عضو شوراي شهر واز جانبازان دوران دفاع مقدس قدرداني شد .

 

نظر شما