به گزارش خبرنگار شهر،سيد محمد حسيني،وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اختتاميه دومين جايزه ادبي «جلال آل احمد» گفت:جلال با احزاب گونان ارتباط برقرار كرد چراكه شرايط حاكم را برنميتابيد و دلش ميخواست صداهاي مختلف را بشنود.روحيه حقيقتجويي جلال است كه موجب ميشود او در برههاي از زندگي خود از مذهب جدا شود و احزاب گوناگون را ميشناسد و دوباره به مذهب برميگردد.
وي در ادامه بيان كرد:جلال از يك خانواده سنتي و مذهبي برآمد و به حزب توده و جبهه ملي پيوست اما هيچكدام او را راضي نكرد و سرانجام به دامان مذهب بازگشت.او 15 خرداد را مرحله ديگري در تاريخ ايران ميدانست كه روشنفكران،آنگونه كه بايد و شايد به آن نپرداختند.حتي جلال در سالهاي پاياني عمر كوتاه خود ميخواست قرآن را ترجمه كند كه اجل،مجالي برايش باقي نگذاشت.
وزير ارشاد با اشاره به اينكه جلال،با مشكلات مردم از نزديك آشنا بود بيان كرد:جلال بسيار سفر ميكرد و با مردم از نزديك ارتباط برقرار ميكرد و درد و رنج آنها را ميشناخت.از اين رو سرانجام به اين حقيقت دست يافت كه مذهب،هويت يك ملت را در برابر ديگران حفظ ميكند.
***در سايه نويسندگان ديگر قرار گرفتن،ظلم است
محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزير ارشاد نيز در اين مراسم اظهار داشت: يكي از اتفاقاتي كه گاهي در حق برخي از نويسندگان ظلم ميشود اين است كه در سايه نويسندگان ديگر قرار ميگيرند.
وي افزود: استاد شمس آل احمد خودشان اهل قلم و صاحب آثار بسياري هستند كه اهالي ادبيات با اين آثار آشنايي دارند.
پرويز ادامه داد: اين اتفاق براي خانم دانشور هم افتاده است و نام ايشان به خاطر حداقل رمان «سووشون» ثبت است و گاهي برخي فقط ايشان را به اسم همسر جلال ميشناسند.
وي به روند انتخاب داوران براساس آييننامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و گفت: داوريها به صورت مستقل انجام شد و نتايج در جلسه با هيات علمي اعلام شد.
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد خاطرنشان كرد: كتابهايي كه مورد داوري قرار ميگيرد از طريق بانك اطلاعاتي خانه كتاب رصد ميشود كه كليه كتب منتشر شده و داراي مجوز هستند.
***لاريجاني:«جلال» از نگاه فلسفي بيبهره.اما دركش از غربزدگي ممتاز است
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم به ايراد سخنراني پرداخت و جلال آل احمد را تاثيرگذارترين شخصيت در تاريخ ادبيات معاصر دانست و گفت:همه فراز و فرودهاي زندگي جلال پندآموز است.او در يك خانواده روحاني به دنيا آمد اما به بهانه سختگيريهاي پدر در ارتباط با امور مذهبي، لباس مذهب را كنار گذاشت و به حزبق توده و جبهه ملي پيوست.
بزرگترين انتقادي كه در اين دوره بر او وارد است اينكه جلال براي شناخت مذهب،تلاش چنداني نكرد چراكه خروج از مذهب به دلايل بسيار قوي احتياج دارد؛از سوي ديگر اين مساله ما را به اين نكته ميرساند كه حتي در خانوادههاي مذهبي هم نياز به مراقبت بيشتري وجود دارد. لاريجاني،نگاه جلال به مذهب را تا پايان عمر،نگاهي سطحي دانست و افزود:نگاه جلال به مذهب،عمق چنداني ندارد.حتي زماني كه از حزب توده و جبهه ملي به دامان مذهب پناه ميبرد و به نقد دنياي غرب ميپردازد از اين نگاه فلسفي بيبهره است.اما درك او از غربزدگي ممتاز است.او اين حالت را به پوسيدن گندم از درون تشبيه ميكند،آن هم در شرايطي كه طرح اين موضوعات در فضاي روشنفكري آن زمان،كار سادهاي نبوده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي،يكي از مهمترين ويژگيهاي جلال را عدم تاثيرپذيرياش دانست و افزود: جلال تحت تاثير فضاسازيهاي آن زمان قرار نگرفت بلكه بهگونهاي فضاي حاكم را شكست و رسيدن به اين مرحله به شهامتي جلالگونه نياز دارد.
***برگزيدگان
دومين جايزه ادبي جلال آل احمد در بخش داستان كوتاه و رمان برگزيدهاي نداشت.در زمينه نقد ادبي كتاب«زبان عرفان» نوشته عليرضا فولادي و«تماشاخانه اساطير» از نغمه ثميني برنده 55 سكه بهار آزادي اعطا شد.
«اطلس شيعه» نوشته رسول جعفريان نيز در بخش جنبي برنده 55 سكه شد و اعظم حسيني در قسمت مستندنگاري،110 سكه را از آن خود كرد.
محمدصادق آيينهوند،راضيه تجار،رسول جعفريان،مجتبي رحماندوست،جواد محقق،سهراب هادي،عباس سليمي نمين و محمدرضا سرشار هيات علمي دومين جايره ادبي جلال آل احمد بودند.