جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۲
کد خبر: ۵۲۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
تغذيه سالم راهکاري ارزشمند براي پيشگيري از صدمات ناشي از آلودگي هوا تلقي مي شود كه در اين ميان روي از جمله مواد مغذي است که به هنگام آلودگي هوا باعث کاهش جذب فلزات سنگين شده و از طرفي سرعت دفع سرب را نيز افزايش مي دهد.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور، اسفنديار افشون عضو انجمن تغذيه ايران ضمن بيان اين مطلب گفت: در دو سال اخير، افزايش آلودگي هواي ناشي از نفوذ ريزگردها، نگراني هاي زيادي را براي سلامت فردي و عمومي به وجود آورده است.


 

اسفنديار افشون اظهار کرد: ترکيبات موجود در آلاينده‌ها، از راه تنفس وارد بدن شده و علاوه بر تاثيراتي که بر روي سيستم قلبي عروقي به همراه دارد، در طولاني مدت نيز امکان ابتلا به پوکي استخوان را تشديد مي کند.

 

 

وي افزود: علاوه بر اين، ريزگردها به همراه خود آلاينده‌هايي را حمل مي کنند که با ورود به سيستم تنفسي، التهاب و صدماتي را برجاي گذاشته و آن را دچار مشکل مي کنند. 

 

 

اين کارشناس ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشکي ياسوج ادامه داد: در اين شرايط، تغذيه سالم راهکاري ارزشمند براي پيشگيري از صدمات ناشي از آلودگي هوا تلقي مي شود که بر مبناي نوع آلاينده موجود در هر منطقه و اثر زيانباري که بر بافت هاي گوناگون بده به همراه دارد، توصيه هاي تغذيه اي نيز متفاوت خواهد بود.


 

افشون اضافه کرد: روي نيز از جمله مواد مغذي است که به هنگام آلودگي هوا سبب کاهش جذب فلزات سنگين شده و از طرفي سرعت دفع سرب را نيز افزايش مي دهد.


 

وي توصيه کرد: انواع فرآورده هاي دريايي، نخودسبز، عدس، مغزها و جوانه گندم حاوي مقادير بالايي از روي هستند که در روزهاي آلودگي هوا توصيه مي شود در برنامه غذايي افراد گنجانيده شود.

نظر شما