جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۳۰۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
شهردار تهران با بيان اين که مردم خواهان مسئوولاني خدمت محور و به دور از سياست زدگي و اختلاف و تنش هستند گفت: گفته مي شود، ايجاد شوراياري ها موجب اختلاف شده است.اما به نظرم اين مسائل طبيعي است.وقتي در مقياس ملي ميان دولت و مجلس اين اختلافات وجود دارد انتظار داريد که در سطح محلات اين اختلاف وجود نداشته باشد.

دكتر محمدباقر قاليباف امروز _دوشنبه 5 تير_در دومين همايش مديريت محله‌ که در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد ، با اشاره به اين که باور داريم و تلاش مي کنيم که بگوييم شهرداري يک نهاد اجتماعي است، تصريح کرد: اولين شرط نهاد اجتماعي کار جمعي است که البته کار سختي است.

قاليباف با اشاره به احاديثي از امام حسين (ع) و امام سجاد(ع) ، گفت: امام سجاد(ع) مي فرمايد «با مردم به اندازه شناخت و توانشان سخن بگوييد و چيزي را که در توان آن‌ها نيست بر آنها تحميل نکنيد. به گفته ايشان همه خوبي ها در اين است که به آنچه در دست مردم مي بينيم طمع نکنيم ، امروز اين جمله مي تواند گره گشاي بسياري از موضوعات و دغدغه هايمان باشد.

 

وي در ادامه به حديثي از امام حسين(ع) اشاره کرد و گفت: از نشانه‌هاي قبولي اعمال ، هم نشيني با خردمندان ، از نشانه هاي ناداني کشمکش با نابخردان و از نشانه هاي دانايي پذيرش نقد بر گفتار خود و آگاهي از آراء گوناگون است. از اين جهت به اين احاديث تاکيد دارم چرا که کليد کار امروز ما در حوزه مديريت شهري هستند.البته اين مسائل با بخشنامه ، ساختار و سازمان قابل حل نيست.

 

قاليباف افزود: بايد اين نصيحت را از کلام امام سجاد (ع) بفهميم که طمعي از مردم نداشته باشيم و با خرد جمعي کارمان را پيش ببريم و با همه وجود درک کنيم که با نابخردان بحث نکنيم.

 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از کلام امام حسين(ع) و همچنين از کردار امام خميني (ره) فهميديم که حرف مرد دو تا است يکي نيست. بايد بفهميم که اهل نقد بوده و نقد پذير نيز باشيم و بدانيم که آراء گوناگوني وجود دارد و اصرار نداشته باشيم که نظر خود را بر ديگران تحميل کنيم.

 

وي با بيان اينکه همگي ما در جامعه شهري زندگي مي کنيم، گفت: در چنين جامعه اي با همه پيچيدگي هاي موجود تفکر با هم بودن ، براي هم بودن و صداقت در گفتار و عمل بايد وجود داشته باشد. بايد امروز باورمان شود که اصولا مسائل جمعي نيازمند يک اقدام جمعي ،هوش جمعي و خرد جمعي است.

 

قاليباف با اشاره به اين که باور داريم و تلاش مي کنيم که بگوييم شهرداري يک نهاد اجتماعي است ، تصريح کرد: اولين شرط نهاد اجتماعي کار جمعي کردن است که البته کار سختي است اما اگر دست روي دل مردم بگذاريم متوجه مي شويم که چه مي خواهند . آن ها مسوولاني خدمت‌محور مي‌خواهند. مسئوولاني که از سياست زدگي و اختلاف و تنش دوري کنند و در کارشان جوهره ديني تبلور داشته باشد.

 

شهردار تهران افزود: مردم از مسئولان و مديرانشان توقع دارند که قدر و علم و تجربه را دانسته و با سعي و خطا حرکت نکنند. مردم از مديرانشان مي خواهند اراده حل مشکل را داشته و بر مشکلات بتازند و از آن ها فرار نکنند.

 

وي با بيان حديثي از امام باقر(ع) که مي فرمايد «افراد جامعه آنقدر که به جامعه‌شان شبيه هستند به خانواده‌شان شباهت ندارند» به نقش تربيت و جايگاه آن اشاره کرد و افزود: در حوزه مديريت با توجه به تجربه علم ، سابقه دنيا و احاديث و روايات اينگونه فهميديم که هر مجموعه مديريتي که از بالا به پايين و امرانه بخواهد کار مردم را حل کند مجموعه موفقي نيست هر مجموعه تمرکز گرا محکوم به شکست و نابودي است لذا امروز فلسفه اينکه شما مديران محلات و شوراياران در اينجا جمع شده‌ايد همين نکته است.

 

قاليباف در ادامه گفت: در يک نهاد اجتماعي بايد تلاش کنيم به جاي اينکه اوامر از بالا به پايين باشد مردم سالاري ديني که از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است را به اجرا درآوريم و اوامر از پايين به سمت بالا حرکت کند و از تمرکز گرايي دوري کنيم.

 

وي افزود: مردم توقع دارند اين مجموعه ، خدمت محور، دين مدار و با توجه به علم مسئولانه و دور از سياست زدگي اما در اوج تدبير و سياست و با خرد جمعي پيش رود اين کار در عين سختي بسيار ساده است.

 

شهردار تهران با اشاره به گذشت يک سال از عمر مديريت محلات به وجود برخي اختلافات و زمزمه‌هايي در اين خصوص که با راه اندازي اين مجموعه اختلافات زياد شده است، گفت: وقتي در مقياس ملي ميان دولت و مجلس اين اختلافات وجود دارد انتظار داريد که در سطح محلات اين اختلاف وجود نداشته باشد. حداقل ما رفتارمان را درست کنيم که آن ها هم ببينند و تجربه کنند.

 

وي افزود: يک دليل ديگر اين مسئله اين است که ما به دست مردم نگاه مي کنيم نبايد انتظار تشکر و قدر‌داني از مردم را داشته باشيم چرا که با خدا معامله کرده ايم.

 

شهردار تهران با تاکيد بر اينکه در مجموعه شوراياري ها احتمال سواستفاده و مسائل اين چنيني وجود دارد ، گفت: اين ها دليل نمي شود که بگوييم شوراياري مجموعه اي بد است اما به طور حتم کمتر از نهادهاي تشکيلاتي تر و سازماندهي شده تر مشکلات دارد و پاک تر از آنها است البته بايد تلاش کنيم همين ميزان مشکلات را از بين ببريم.

 

قاليباف به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص شوراهاي شهر و شهرداري ها اشاره کرد و گفت: ايشان فرمودند همانطور که شهرداري بايد بداند شوراي شهر ريشه آن است و درختي عليه ريشه اش اقدامي نمي کند شوراي شهر هم بداند اگر لازم است درخت ميوه خوبي بدهد به پشتيباني ريشه نياز دارد .همين نقش براي پارلمان محله اي و مديريت محلات نيز وجود دارد و بايد ارتباط دقيق و مکمل بين اين دو برقرار باشد.

 

وي تصريح کرد: در طول راه در برابر سختي ها و مشکلات بايد مقاومت صبوري و گذشت داشت. بايد آن اسلامي که امام خميني (ره) به ما معرفي کرده و نشان دادند که مبتني بر ديانت، عقلانيت، خرد و تدبير همراه با توکل است مبنا قرار داده و پيش رويم .

 

شهردار تهران با بيان اين که آثار و نتايج اين اقدام بزرگ اجتماعي را در آينده خواهيد ديد گفت: مهمانان خارجي که اين تشکيلات و ساختار را مي بينند برايشان عجيب است که چنين اقدامي اين گونه و در اين وسعت به انجام مي رسد وقتي مي بينند در نظام اسلامي مشارکت حقيقي اينگونه شکل گرفته است برايشان جالب است . اين نوعي دفاع از نظام اسلامي است که اين همه توطئه عليه آن وجود دارد.

 

قاليباف با بيان اينکه بايد از اين نهال تازه کاشته شده به خوبي نگهداري کنيم تا در آينده به درختي تنومند تبديل شود به وجود تفکر مسجدي در فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي تاکيد کرد و گفت: تفکر مسجدي بايد بر همه کارهاي ما سيطره داشته باشد . کاري نکنيم که در حرکت ما جوهره ديني وجود نداشته باشد.

 

شهردار تهران در ادامه گفت : اگر در سر جمع اقدامات ما و آنچه که از اين فعاليت ها مي تراود و مردم مي بينند جنبه تربيتي مبتني بر باور ديني نداشته باشد هم ضرر مادي هم ضرر معنوي و هم ضرر تشکيلاتي مي کنيم و هم خسارت دنيا و هم خسارت آخرت مي بينيم.

 

وي افزود: بسياري از کارها بايد در شهر اتفاق بيافتد اما شان آن ها به گونه اي نيست که در مسجد انجام شود ما بايد همان کار را با جوهره ديني و خارج از مسجد به اجرا درآوريم.

 

شهردار تهران عنوان کرد : ابتدا بايد ظرفيت مسجد را پر کنيم و هر کاري که در شان مسجد نيست بيرون از مسجد اما با تفکر مسجدي و جوهره ديني انجام دهيم که اگر اين گونه عمل نکنيم به جوانان و جامعه ظلم کرده ايم.

 

قاليباف اظهار کرد: بايد اين جامعه را با جوهره ديني زيبا کنيم که طبيعتا نقش علماي بزرگوار در اين راه بيشتر است و بايد با هدايت و کمک آن ها کار را پيش برد.

نظر شما