جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۱
کد خبر: ۵۳۶۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
پهنه فرهنگي جماران ساماندهي مي‏شود
مهندس مشاور طرح پهنه فرهنگي جماران گفت: جماران ويترين شميران است و به دليل بافت طبيعي و همچنين بافت فرهنگي و تاريخي اين محدوده، پتانسيل تبديل شدن به يک کريدور جذب گردشگر را دارد.

افشين اخلاص پور مهندس مشاور طرح پهنه فرهنگي جماران به خبرنگار « شهر» در رابطه با پتانسيل اين منطقه در راستاي اجراي سند طرح ساختاري سامان‌دهي و توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران گفت: مشخص ترين کاري که در راستاي اقدامات فرهنگي در محدوده جماران امکان انجام دارد مانور بر خط پر رنگي است که اصطلاحا فراز نام دارد که از حيث فرهنگي و جغرافيايي غني است. اين خط پر رنگ که از کريدور شمال به جنوب اين محدوده است از خيابان جماران شروع مي شود ، از باغ امير سليماني و کوچه پس کوچه هاي آن منطقه که فضايي روستايي دارد عبور مي کند و به سمت پايين مي آيد. تمام اين اجزاء و عناصر همانند دانه هاي تسبيح است که با حفظ استقلال خود، به هم پيوسته است.

 

تاريخچه توجه به جماران به عنوان پهنه فرهنگي

 

سند طرح ساختاري سامان‌دهي و توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران در جلسه سي‌ام ديماه سال 1387 كميسيون ماده پنج به تصويب رسيد، در چارچوب سند چشم‌انداز بيست ساله و سياست‌هاي برنامه‌هاي پنج ساله توسعه همه جانبه كشور تنظيم شد. هدف اين سند شناسايي نارسائي‌هاي حال حاضر زيرساخت‌هاي فرهنگي تهران و ارائه راهكار اجرائي براي رفع اين نارسايي ها است. از ميان اصول ششگانه اين طرح 3 مورد بيش از ساير موارد مد نظر است شامل: محله‌اي بودن با محور مساجد و اماكن مذهبي و آئيني، چرخه‌اي بودن؛ از منظر توجه به تمام عناصر يك موضوع فرهنگي از پژوهش تا عرضه در برنامه‌ريزي فضاهاي فرهنگي شهر تحت عنوان منظومه فضاهاي فرهنگي و مشاركت شهروندي.

 

در راستاي اجراي سند طرح ساختاري سامان‌دهي و توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران طرح هاي کلاني در نظر گرفته شده است که يکي از اين طرح ها پهنه فرهنگي جماران است. اين منطقه از يک سو با توجه به طبيعت غني که دارد و از سوي ديگر بافت تاريخي و فرهنگي که در اين محدوده وجود دارد يکي از مناطقي است که براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده.

 

اخلاص پور در اين رابطه تاکيد مي کند: محدوده جماران بخاطر سابقه تاريخي و فرهنگي که دارد ويترين منطقه شمران است و به دليل همين سابقه و طبيعتي که دارد تصميم بر اين گرفته شده که کار برروي پهنه هاي فرهنگي در تهران را از اين منطقه شروع کنند.

 

تکنيک مطالعاتي در اجراي طرح پهنه فرهنگي جماران

 

مهندس مشاور طرح پهنه فرهنگي جماران در رابطه با تکنيک بررسي اين محدوده و نيز خاصيت ميان رشته اي شهرسازي در اين مقياس مي گويد: شهرسازي و معماري وراي مقياس هاي خرد همواره جزء علومي بوده که خاصيت ميان دانشي دارد. يعني توجه به جنبه هاي اجتماعي، مدني و مردم شناختي آن پر رنگ است و به همين دليل توجه به اين امر در شرح وظايف ما نيز موجود بوده . در اين راستا ما از تکنيکي به اسم Place Check در بررسي مردم جماران استفاده کرده ايم. در واقع با اين سيستم بررسي، از مردم جماران پرسيده ايم که شما چه نيازي داريد و طرح را دوشادوش مردم اين منطقه پيش برده ايم. در اين راستا همکاران ما بارها به گفت و گو با مردم اين منطقه از ريش سفيدان محل گرفته تا جوانان پرداخته اند و از سوي ديگر به جمع آوري پرسشنامه هايي در سطح گسترده در اين منطقه پرداخته ايم.

 

مردم جماران چه مي خواهند

 

اخلاص پور در رابطه با خواست هاي مردمي در جماران گفت: طبق بررسي پرسشنامه هاي پر شده توسط مردم جماران، پررنگ ترين خواسته مردم جماران به 2 مقوله اشاره مي کند. اول اين که مردم اين منطقه بخاطر وجود بيمارستان جماران در اين منطقه نگران و معترض هستند و مي گويند وجود اين بيمارستان جماران را از محله اي شدن به سمت منطقه اي شدن پيش مي برد و سر و صداها و رفت و آمدهاي زائدي را در منطقه به جهت فوت شدن بيمارن بيمارستان و رسيدگي به امور بيماران توسط خانواده هاي آنان و نيز امور خود بيمارستان به وجود مي آورد. ضمن اين که وجود اين بيمارستان آلودگي هاي محيطي را به لحاظ مسائل بهداشت به وجود مي آورد.

 

از سوي ديگر مردم اين منطقه از کمبود سرويس هاي بهداشتي و سيستم هاي حمل و نقل در منطقه با توجه به حضور زائران و عدم تناسب اين 2 مورد با يکديگر گلايه مند بودند. اخلاص پور افزود: اين موارد از آن دسته مسائلي است که اگر کسي خود را شهروند يک محله بداند معترض است مثلا نسبت به از بين رفتن باغ امير سليماني در محدوده جماران که مصوبه فضاي سبز را دارد اما به علت ساخت و سازهاي محدوده شمران در حال از بين رفتن است.

نظر شما