پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۳۸۴۶
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
قاليباف در يادواره سردار شهيد نظرنژاد در مشهد:
محمدباقر قاليباف گفت: اگر ما در جبهه بوديم، ذره‌اي حق نداريم بر کسي منتي داشته باشيم و از آن سوء استفاده کنيم. نبايد ميراث خواران دفاع مقدس باشيم بلکه بايد ميراث داران دفاع مقدس باشيم.همينطور اجازه ندهيم کساني که صلاحيت اين ميراث داري را ندارند و مي‌خواهند با هر بهانه‌اي ميراث خواري کنند، به اهداف خود برسند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دکتر محمد باقر قاليباف طي سخناني در چهارمين يادواره سردار شهيد نظر نژاد (بابانظر) که در سالن شهيد هاشمي نژاد شهر مقدس مشهد برگزار شد ، ضمن قدرداني از دست اندرکاران برگزاري اين يادواره، اظهارکرد: هر چند برگزاري اين يادواره به نام شهيد نظر نژاد است اما هر جمعي که به نام هر شهيدي برگزار مي شود، متعلق به همه شهدا است، مخصوصا شهدايي که سال ها هم رزم يکديگر بوده اند.

 

وي تاکيد کرد: مگر مي شود به ياد شهيد نظر نژاد يادواره‌اي را برگزار کرد و از شهدايي چون شهيد شوشتري، برونسي، محمد زاده، عليمرداني ، چراغچي، ميرزايي و ... ياد نکرد؟ اين شهدا صادقانه و مخلصانه در ميدان جنگ جنگيدند و ياراني بودند که در همين دنيا نيز از يکديگر جدا شدني نبودند؛ بنابر اين بزم آن ها در سفره الهي و در کنار اهل بيت (ع) ، بزم گرمي است و اميدواريم در حق يکايک ما دعا کنند.

 

دکتر قاليباف در ادامه به ذکر خاطراتي از شهيد نظرنژاد پرداخت و گفت: هر وقت فرصتي مي شد و به مشهد مي آمديم، رسم بر اين بود که 5 نفر از همرزمان گرد هم جمع مي شديم و پيش از اذان صبح به حرم حضرت امام رضا (ع) مي رفتيم. پس از نماز صبح به بهشت رضا (ع) و بر سر مزار شهدا مي رفتيم چرا که شهيد نظرنژاد دلبستگي عجيبي با دوستان شهيد خود داشت و بارها و بارها هنگامي که به مزار شهدا مي رسيديم، شهيد نظر نژاد مي گفت: «اگر قرار است خدا به عدالت و فضل رفتار کند، حق ما شهادت است و اگر من شهيد شدم، من را ميان دوستان شهيدم دفن کنيد.»

 

شهردار تهران خطاب به جواناني که دفاع مقدس را نديده و درک نکرده اند، با طرح اين سوال که «مهم ترين ويژگي شهدا و دفاع مقدس چه بود؟» ابراز داشت: مهمترين نکته اي که در دفاع مقدس و زندگي شهدا به چشم مي خورد، صداقت و ايثار آن ها بود؛ چرا که شهدا هر کاري که انجام مي دادند در ابتدا حتما در آن خلوص بود . لازم نبود شهدا يادآوري کنند که کار خود را براي خدا انجام مي دهند چون انجام کار براي خدا جزو هويت و شخصيت آن ها بود و جز خدا چيز ديگري را مد نظر نداشتند.

 

دکتر قاليباف اظهار کرد: بسياري از جنگ ها اتفاق افتاد و بسياري از آدم ها نيز کشته و مجروح شدند؛ امروز نيز صحنه هاي درگيري و مبارزاتي وجود دارد که افراد زيادي کشته و مجروح مي شوند اما اين کشته ها کجا و شهداي دفاع مقدس کجا که در ميدان حق عليه باطل کشته شدند؛ اينجا است که نشان مي دهد ثمره خون شهيد پايدار است .

 

شهردار تهران صداقت و ايثار را مهم ترين سرلوحه زندگي شهدا دانست و عنوان داشت : شهدا بر بستر معنويت حرکت مي کردند و در کنار آن عقلانيت نيز در اوج خود قرار داشت ؛ در حين آنکه معنويت در وجود شهدا بود و جوهره آن ها الهي بود، اما در کنار آن عقل و تدبير نيز وجود داشت و پس از آن بر صبر و توکل تاکيد مي کردند.

 

وي خاطر نشان‌کرد: گاهي اوقات در گفته هاي برخي افراد سخناني به ميان مي آيد که از جنس بچه هاي جبهه نيست ؛ فضاي جبهه به گونه اي نبود که کاري را غير عاقلانه انجام دهند ، بلکه اوج عقلانيت و تدبير در کنار ايثار، صداقت و اخلاص در جبهه ها بود.

 

دکتر قاليباف با بيان اينکه « در دوران دفاع مقدس عقلانيت، تدبير و خردورزي وجود داشت»، تصريح کرد: گاهي در بيان برخي خاطرات، مطالبي مطرح مي شود که بعضي جوانان ما احساس مي کنند جان رزمنده ها اهميت نداشت، اين در حالي است که در جبهه هاي جنگ حتي يک تير هم حساب و کتاب داشت چه برسد به جان يک انسان.

 

دکتر قاليباف در ادامه به ذکر خاطره اي از يکي از رزمنده هاي شهيد پرداخت و اظهار کرد : اين رزمنده به من مي گفت که به عنوان يک بسيجي و حزب اللهي به جبهه نيامدم، بلکه به دليل تحويل گرفتن جنازه يکي از شهدا ناگزير به پادگان آمده بودم، اما شب اولي که در پادگان خوابيدم مشاهده کردم که در اين پادگان تمامي رزمنده ها مناجات مي کنند و نماز شب مي خوانند. اينجا بود که فهميدم دنيا يک روي ديگر هم دارد و انسانيت، اسلاميت و فرهنگ دفاع مقدس را درک کردم. اين رزمنده در جبهه ماند و شهيد شد و پيکر او را تحويل داديم در حالي که آمده بود تا پيکر يکي از شهدا را تحويل بگيرد.

 

دکتر قاليباف به ذکر آخرين گفتگوي خود با شهيد نژاد 36 ساعت پيش از شهادت وي اشاره کرد و عنوان داشت: اين شهيد مي گفت آقا باقر ! شما که با من بوديد آيا در جايي ديديد که من بترسم ، پشت خاکريزي دولا راه بروم، خمپاره اي آمد که روي زمين بخوابم و آيا ديدي پشت خاکريزي که عراقي ها آمدند من بترسم؟ شهيد نظر نژاد واقعا شجاع و بي نظير بود.

 

شهردار تهران در ادامه ايثار، شجاعت، صميميت، صداقت، محبت و صبر را سيره شهدا خواند و گفت: هر جامعه و انساني، چه در عرصه دفاع مقدس و ميدان جنگ و چه در عرصه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي بايد بر بستر عقلانيت و معنويت حرکت کرده و از سنت هاي الهي فاصله نگيرد . اگر بر اين مدار حرکت کرد خداوند نيز وعده داده است که زندگي مادي و معنوي او تنظيم و تضمين شده است.

 

وي خاطر نشان ساخت: اگر امروز در زندگي شخصي و جامعه خود با مشکلاتي برخورد مي کنيم، يقينا به اين دليل است که از سنت هاي الهي فاصله گرفته ايم؛ وقتي در جامعه اي ربا در عرصه اقتصادي، اصل قرار گيرد هر نامي که بر اين جامعه باشد، برکت نخواهد داشت و گره گشايي در اين جامعه نيست.

 

دکتر قاليباف تاکيد کرد: در جامعه اي که بر دروغ، تزوير، ريا و تهمت شکل گيرد، اين جامعه به موفقيت نخواهد رسيد و مال حرام از گلوي هر انساني و در هر رده‌اي که پائين رفت، اثر وضعي خودش را خواهد داشت. اين در حالي است که خون شهيد در فرهنگ و سنت الهي از بين رفتني نيست و ماندگار است.

 

شهردار تهران به فشارها و سختي ها در عمليات کربلاي 5 در شهرک دوئيجي اشاره کرد و گفت: گاهي در جبهه ها بعضي ها مي گفتند خدايا ! نه مي خواهيم صدام سقوط کند و نه مي خواهيم کربلا را آزاد کنيم ، فقط "عرض خط" ما را براي ما نگه دار، بقيه آن را بخشيديم . حتي در عمليات خيبر مي گفتند خدا اگر بتوانيم دوستان شهيد خود را عقب ببريم ، ساير چيز ها را نمي خواهيم. اما سنت هاي الهي نگذاشت که آمريکا ، دشمنان ما و صدام کافر، خون رزمنده هاي مخلص ما را بريزند و چرخه ايام به نفع آنها بچرخد. تا زماني که دنيا پابرجاست خون شهيد نيز اثر خود را بر جامعه خواهد گذاشت.

 

دکتر قاليباف خاطر نشان کرد: احساس نکنيد که امروز با قدرت ديپلماسي خود در عراق کاري کرديم ، بلکه اين ثمره خون شهداي دفاع مقدس است که آمريکايي ها صدام را به اين نحو اعدام مي کنند و شر خودشان را به خودشان بر مي گردند ؛ نتيجه آن مي شود که در کشوري که مهد تشيع بوده و شعيان همواره در مظلوميت بوده اند ، يک قدرت شيعه در راس کار است و تمامي دنيا نيز به دنبال آن هستند که اين حکومت را به روش هاي مختلف از پاي درآورند اما اين حکومت هنوز پابرجاست . اين به برکت خون شهدا، صداقت، ايثار و گذشت آن ها است.

 

شهردار تهران به ديدار چند روز گذشته خود با تعدادي از جانبازان اشاره کرد و گفت: اين جانبازان بيش از 28 سال است با سختي زندگي مي کنند، اما در حساب و کتاب خدا اينگونه نيست که اين مقاومت ها و صبرها ناديده گرفته شود . دنيا با تمامي تلخ و شيريني ها و فراز و نشيب هاي آن خواهد گذشت ، آن چيزي که رفتني است لذت هاي بي رويه اي است که در زندگي بسياري افراد وجود دارد اما برکات اين مجاهدت ها را در دنيا و آخرت مي بينيم.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اين نکته که «جنگ تمام شده اما دفاع هرگز تمام نخواهد شد »، اظهار کرد: اگر روزي در پشت عمليات ها بايد تير و آر پي جي مي زديم، آن روز براي نظام مقدس جمهوري اسلامي با همه باورهايي که امام (ره) و شهدا براي ما گذاشتند تلاش مي کرديم و امروز نيز سنگر مجاهدت ما اين است که تلاش کنيم همه آرمان هايي که به دنبال آن ها بوديم، در عرصه زندگي مردم در حوزه هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي تحقق پيدا کند؛ اگر اين کار را نکنيم به همه دوستان شهيد خود خيانت کرديم.

 

دکتر قاليباف با بيان اينکه «بايد با همان روحيه دفاع مقدس کار و تلاش خود را ادامه دهيم»، ابراز داشت: قطعا شهيد نظر نژادها زماني از ما راضي هستند که در اين سنگر بايستيم و اجازه ندهيم افرادي پيدا شوند که روزي که در ميدان جنگ مرز بين مرد و نامرد مشخص مي شد، آن ها در مرز نامردها ايستادند و ذره اي از ميدان جنگ را درک نکردند اما امروز خودشان را از هر انقلابي، انقلابي تر نشان دهند.

 

وي در عين حال تاکيد کرد: اگر ما در جبهه بوديم، ذره‌اي حق نداريم بر کسي منتي داشته باشيم و از آن سوء استفاده کنيم. نبايد ميراث خواران دفاع مقدس باشيم بلکه بايد ميراث داران دفاع مقدس باشيم.همينطور اجازه ندهيم کساني که صلاحيت اين ميراث داري را ندارند و مي‌خواهند با هر بهانه‌اي ميراث خواري کنند، به اهداف خود برسند. قطعا حرف هايي که آن ها امروز مي زنند، شيرين تر از حرف هايي است که رزمندگان دوران دفاع مقدس مي زدند اما خوب است زندگي اين آدم ها را رصد کرده و ببينم در سي و سه سال گذشته چگونه رفتار کردند.

 

دکتر قاليباف تصريح کرد : آيا هر زماني که سفره خون پهن بود، اين افراد بابت اين سفره نيز خم و راست شدند و در سفره زحمت نيز ايفاي نقش کردند؟ يا هر جا که سفره نان و قدرت بود از انقلاب حرف زدند اما جايي که بايد زندان مي رفتند، سيلي مي خوردند، تير مي زدند و تير مي خوردند، مي گفتند: «متاسفانه توفيق يار ما نيست!»

 

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: امروز وظيفه ما اين است که آرمان هاي امام و شهدا را تحت رهبري مقام معظم رهبري که بدون شک در مسير امام و آرمان هاي اصيل انقلاب حرکت مي کنند، پيش ببريم و ما نيز صادقانه در اين مسير حرکت کنيم .

 

دکتر قاليباف افزود: امروز از اين مسير است که مي توانيم به جايي برسيم و نبايد هيچ مسيري را براي خودمان پيش بيني کنيم، اما در اين راه بايد صادقانه، خالصانه، با تدبير و عاقلانه حرکت کرده و از خرد جمعي استفاده کنيم . بايد از غرور تکبر دوري کرد و خدمت گذاري را به عنوان خدمت گذاري صادقانه بدون منت انجام دهيم و کرامت انسان ها را حفظ کنيم.

 

شهردار تهران همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به فرا رسيدن ماه مبارک رمضان اشاره و ماه رمضان را فرصتي دانست که خداوند به تمامي انسان ها داده است تا مورد آمرزش الهي قرار بگيرند.

 

دکتر قاليباف گفت: خداوند ماه هاي عزيزي چون ماه رجب، شعبان و ماه ضيافت الهي را براي ماه فراهم کرده است و اميدوارم به گونه اي نباشد که ماه رمضان بر ما تمام شود و نتوانيم در اين ماه مورد آمرزش الهي قرار گيريم.

 

وي ادامه داد: ماه رمضان فرصت مهمي براي آن هايي است که مي خواهند در بهار زندگي قرار گيرند و زندگي خود را به خدا نزديک کنند چرا که اين ماه رمضان است که مي تواند آغاز يک زندگي جديد براي انسان ها باشد.

 

شهردار تهران در پايان تاکيد کرد:اگر مي خواهيم ماه مبارک رمضان را درک کنيم بايد احساس ما اين باشد که ماه رمضان ديگري پيش روي ما نيست، بايد به اين ترتيب رمضان را در آغوش گرفته و در پيشگاه خدا طلب مغفرت کنيم.

 

گفتني است در ابتداي اين مراسم، مرتضي نظر نژاد، فرزند شهيد نظر نژاد به ذکر خير مقدم به ميهمانان پرداخت.

 

همچنين با حضور شهردار تهران، رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد، فرمانده قرارگاه ثامن الائمه و حجت الاسلام موحدي، از همسر و فرزندان شهيد نظر نژاد تجليل شد.

 

هر چه در جبهه ياد گرفتيم از شهيد نظرنژاد بوده است

 

شهردار تهران همچنين در حاشيه چهارمين يادواره سردار شهيد محمد حسن نظر نژاد ( بابانظر) در جمع خبرنگاران،گفت: از روز اول دفاع مقدس به شهيد نظر نژاد ارادت داشتيم، چرا که ايشان واقعا فرمانده ما بود و آن روز ما بسيجي ايشان بوديم، بنابر اين هرچه در جبهه ياد گرفته ايم از اين شهيد عزيز بوده است.

 

دکتر محمد باقر قاليباف در پاسخ به سوالي درباره برگزاري اين يادواره، اظهار داشت: همه مجالس شهدا، مجالس با معنويتي است که انسان را متوجه درون خود کرده و انسان را در زندگي ها و خاطرات زيباي خود مي برد.

 

شهردار تهران يادواره سردار نظر نژاد را مجلس ويژه اي توصيف کرد و گفت: اين مجلس يادي از شهيد نظر نژاد و ديگر خانواده معظم شهدا و همچنين بسياري از همرزمان، جانبازان و ايثارگراني بود که براي جوان هايي که در آن دوران نبودند، آموزه هاي زيادي دارد.

 

وي خاطر نشان کرد: از روز اول دفاع مقدس به شهيد نظر نژاد ارادت داشتيم، چرا که ايشان واقعا فرمانده ما بود و آن روز ما بسيجي ايشان بوديم، بنابراين هرچه در جبهه ياد گرفته ايم از اين شهيد عزيز بوده است.

 

دکتر قاليباف در پايان ابراز اميدواري کرد همه افرادي که در جامعه زندگي مي کنند، چه جواناني که دوران دفاع مقدس را نديدند و چه رزمنده هايي که در آن دوران بوده‌اند در راه شهدا پايدار باقي بمانند. 

نظر شما