شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
آيا تا به حال منتظر مانده‌ايد تا نقش‌ها و برجستگي‌هاي ته فنجان قهوه، سرنوشت و آينده شما را رقم بزند؟

گزارش «شهر» و به نقل از ايسنا، ريشه و منشا پيدايش قهوه از سرزميني به نام Kaffa (اتيوپي امروزي) است و تمامي منابع و شواهد نشان مي‌دهد مردم اين کشور واقعا نخستين مردمي بودند که به وجود اين گياه پي بردند.



گرچه در شروع، از آن به عنوان يک خوراکي و نه يک نوشيدني استفاده مي‌کردند و دانه‌هاي آن را مي‌جويدند.


شواهدي نيز وجود دارد که نشان مي‌دهد راهبان از سال‌ها قبل در صومعه‌هايشان اين گياه را مي‌کاشتند و معتقد بودند مصرف آن باعث مي‌شود شب‌ها بهتر و راحت‌تر، بيدار مانده و عبادت کنند و اما استفاده اقتصادي و کاشت قهوه به منظور ذکر شده از يمن آغاز و جالب اينکه نخستين قهوه‌خانه در مکه افتتاح شد و استفاده از قهوه به سرعت در دنياي عرب مرسوم گشت. استفاده از قهوه هم مانند خوراكي‌هاي ديگر به مرور زمان دچار تغيير و تحولاتي شد كه استفاده از آن براي فال قهوه يكي از اين تحولات است، فالي كه عده‌اي سودجو با استفاده از سادگي برخي افراد براي خود درآمدهاي بسياري كسب مي‌كنند، اگرچه فال قهوه تنها گريز از آينده به سمت خرافات است.


زهره کياني، کارشناس ارشد روانشناسي درباره فال قهوه مي‌گويد: آدم‌ها علاقه‌مندند از آينده خبردار شوند و در عين حال پتانسيل شنيدن اخبار بد را ندارند.


وي ادامه مي‌دهد: آن‌ها دوست دارند نسبت به آنچه قرار است پيش بيايد، اطمينان حاصل کنند، بدانند که دوست داشته خواهند شد و موفقيت به دست خواهند آورد پس خيالات و روياهايشان را از طريق فال‌ها دنبال مي‌کنند که فال قهوه، صرف نظر از جنبه پيشگويي که رمالان و يا به عبارتي شيادان به آن متوسل مي‌شوند، بيشتر جنبه تفنني و سرگرم کننده دارد، زيرا براي هر شخص عاقلي روشن است که آينده هر کس به دست خودش ساخته مي‌شود و مجموعه‌اي از نقش‌هاي برجسته شده در ته فنجان قهوه نمي‌تواند آينه تمام‌نماي آينده باشد.


كياني اضافه مي‌كند: عدم اطمينان نسبت به آينده و وجود اين احتمال که چيزي بناي امن امروز را فرو مي‌ريزد، اين حس که بايد به هر نحو ممکن امنيت فردا را تضمين کرد يا دست کم به آن اميد داشت را به وجود مي‌آورد و فال يک روش براي آدم‌هايي است که نسبت به آينده حساس‌ترند و آسيب‌پذيري‌شان آن‌ها را به اين سمت مي‌کشاند که براي کسب اطمينان، به دنبال يک عامل خارجي بگردند.


مرجان ابراهيمي، کارشناس علوم اجتماعي نيز در اين زمينه مي‌گويد: افرادي که در زندگيشان هر چند وقت يک بار به فال روي مي‌آورند و يا اعتقادي ويژه به فالگيري دارند زياد قادر به تغيير و تحول در زندگي خود نيستند و يا اين حقيقت را که خود شخص در تغيير و تحولات سرنوشت زندگي‌اش دخيل است، قبول ندارند.


وي ادامه مي‌دهد: اينگونه افراد خود را با اعتقاد ويژه به «تقدير و سرنوشت» و با اين احساس که قادر نيستند آنچه را که در آينده روي مي‌دهد تحمل کنند و دست تقدير نيرومندتر از اراده فرد است محصور مي‌كنند که اين مساله نشانگر زمينه‌هاي ضعف اعتماد به نفس است.


ابراهيمي خاطرنشان مي‌كند: آن‌ها که خود را به قدر کافي دوست داشتني نمي‌بينند به دنبال چيزي هستند که رابطه‌شان را با خودشان خوب کنند، در حقيقت اينگونه افراد خود را باور ندارند، بلکه باور دارند و احساس مي‌کنند آنچه که در روياها و آرزوهايشان به دنبالش هستند، مي‌توانند در فنجان چاي و يا قهوه فالگيرها و رمال‌ها پيدا کنند.


اين کارشناس علوم اجتماعي مي‌گويد: آمارها نشان مي‌دهد گرايش و علاقه زنان نسبت به فال و فالگيري، بيشتر از مردان است.


وي اظهار مي‌كند: به دلايل مختلف اجتماعي و رواني، مردان حتي در صورتي که از فقدان اعتماد به نفس رنج ببرند، آن را به شکل محسوسي کنترل و پنهان مي‌کنند.


ابراهيمي مي‌افزايد: به طور کلي زنان نسبت به اتفاقات آينده و مسائل خصوصي حساس‌ترند در نتيجه همواره علاقه‌مندند مسايل تازه‌اي را تجربه کنند.


کياني، کارشناس ارشد روانشناسي نيز در اين زمينه مي‌گويد: براي زنان، فال تا حد زيادي جنبه سرگرمي دارد.


وي خاطرنشان مي‌كند: زندگي برخي از زنان، زندگي‌اي بدون سرگرمي است و زنان از طريق تجربه فالگيري به ويژه فال قهوه، علاوه بر اين که دور هم جمع و به اين ترتيب وارد يک گروه مي‌شوند، موضوعي نيز براي سرگرمي پيدا مي‌کنند. آن‌ها به دنبال اين هستند که کسي برايشان هدف تعريف کند.


اين روانشناس ادامه مي‌دهد: گرايش به فال قهوه، گرايش خاص زنان متوسط و کم سواد نيست بلکه چنين تمايلي در بسياري از زنان تحصيلکرده نيز وجود دارد که اين امر حاكي از آن است كه مسئله کسب امنيت رواني، هنوز براي برخي از زنان در قشرهاي مختلف حل نشده است.


وي همچنين تصريح مي‌كند: از ميان زنان، بيشتر آن دسته گرفتار اين روش‌ها هستند که ابزارهاي تعيين‌کننده محيط زندگي را براي پيش‌بيني آينده، کافي نمي‌دانند. گروهي ديگر، آناني هستند که اضطراب شديد دارند و همواره نگران خطراتي هستند که در آينده در کمين آنهاست.


چهره واقعي فالگيرها


ابراهيمي کارشناس علوم اجتماعي درباره فالگيران مي‌گويد : در گذشته‌هاي دور، مردان بيشتر به امور فال و فالگيري اشتغال داشتند اما امروزه به خاطر گرايش بيشتر زنان به اين پديده و شايد برخي دلايل و احتمالات رواني و زمينه‌هاي مساعد حسي، بيشتر فالگيران به ويژه آن‌ها که فال قهوه مي‌گيرند، زن هستند، آن‌ها که عمدتا در خانه‌ها، آرايشگاه‌ها و ديگر مراکز تجمع زنان کار مي‌کنند، در مقابل هر فال، رقمي بين 2 تا 7 هزار تومان دريافت مي‌کنند.


وي ادامه مي‌دهد: بر حسب کيفيت فال، اين رقم‌ها کاهش يا افزايش مي‌يابند و شهرت فالگير نيز عاملي است که رقم دريافتي را افزايش مي‌دهد به نحوي كه براي ملاقات با برخي از اين فالگيرها بايد از مدت‌ها پيش وقت گرفت.


کياني، کارشناس ارشد روانشناسي، آشنايي با اصول روانشناسي را از شاخص‌هاي اصلي تفسيرگري فال بيان مي‌کند و مي‌گويد: افرادي که مبادرت به گرفتن هرگونه فال از جمله فال قهوه که از بارزترين و مشهورترين فالهاست، مي‌نمايند از شيوه‌هاي خاصي استفاده مي‌کنند، آن‌ها باهوش و تا حدودي با فن روانشناسي آشنا هستند به طوري که با ديدن ظاهر فرد مراجعه کننده، حدس‌هايي جالب مي‌زنند به طور مثال اگر يک جوان شيک پوش و با اشتياق فراوان نزد فالگير رود، وي به او مي‌گويد؛ در فالت آمده است که در آينده شانس در خانه‌ايت را مي‌زند و در يک کار که اصلا فکرش را نمي‌کني موفق و پيروز مي‌شوي، هديه‌اي به نشاني‌ات فرستاده شده است و ...


اگر يک دختر دم بخت نزد اين فالگير برود، بلافاصله به او مي‌گويد: همسر دلخواهت را در آينده‌اي نزديک پيدا مي‌كني و يا بايد براي به دست آوردن دل کسي که دوستش داري بسيار تلاش کني و با حرف‌هايي از نوع عاشقانه و رمانتيک نظر وي را هر چه بيشتر جلب مي‌کند.


وي ادامه مي‌دهد: جالب آنکه اگر يک زن ميانسال و يا يک زن جوان که در زندگي خانوادگي‌اش کمي مشکل دارد مراجعه کند، وي به او خواهد گفت؛ يک دشمن داري که نمي گذارد راحت زندگي کني. چون تو مانع خوشبختي او شده‌اي و زندگي‌اش را به هم ريخته‌اي و سپس توصيه‌هايي به او مي‌کند که چه بسا باعث از هم پاشيدن کانون خانوادگي‌اش مي‌شود.


اين روانشناس که براي تکميل و به پايان رساندن پايان نامه‌اش در يکي از مکان‌هاي فالگيري فعاليت داشت، عنوان مي‌كند: از ويژگي‌هاي بارز فالگيرها، جملات هميشگي و دوپهلوي آنهاست، مثلا آن‌ها دو جمله خوب و يک جمله ناراحت کننده مطرح و بيشتر جملات خودشان را با اگر، اما، ولي، شايد، به زودي، خوشبختي، طلاق، دشمن، پولدار شدن، ملاقات دوست قديمي، مسافرت، تغيير شرايط زندگي و ... شروع مي‌کنند.


وي ادامه مي‌دهد: همانطور که گفته شد اين افراد با استفاده از اصول روانشناسي جملاتي را به افراد مي‌گويند که آنها مجبور شوند بار ديگر به نزد فالگير مراجعه کنند که در اين صورت، آقا يا خانم فالگير براي گرفتن فال‌هاي بعدي، مبالغ بيشتري درخواست مي‌کند.


به گزارش ايسنا منطقه کوير، نامعلوم بودن آينده انسان، آن هم به لحاظ امور خاصي مثل موقعيت‌هاي شغلي، تحصيلي، خانوادگي يا مالي از مواردي است که نگراني اصلي انسان را تشکيل مي‌دهد، اما زماني که براي اين موارد تعيين کننده‌هاي مطمئني در کار باشد، توسل به روش‌هاي غيرمعقول کاري بيهوده است.


اين نکته را هم نبايد از نظر دور داشت که يک فنجان فال قهوه و پيشگويي فالگيران، هميشه هم خوشايند و دلخواه نيست.


خبر از وجود دشمن فرضي، آدم‌هاي بدخواه، وقوع مرگ، بحران‌هاي مالي، از مواردي است که وقتي در پيشگويي‌هاي فالگيران عنوان مي‌شود، آرامش و امنيت فرد را کاملا مختل مي‌کند و فرد از لحاظ رواني تهديد مي‌شود.


راستي، راه شايسته کسب امنيت و آرامش چيست؟


انگشت اشاره را به سمت عوامل بيروني و فنجان قهوه نگيريد!


شما خودتان ناجي خودتانيد!

نظر شما