پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۴۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
مردم اهواز که سال‌هاي است براي نوشيدن يک ليوان آب مجبور هستند آن را از فروشندگان دوره گرد بخرند اين روزها با معضلي جديد مواجه شده اند به گونه اي که آب لوله کشي بخشي از اين شهر به خصوص در مناطق محروم، بوي تعفن و فاضلاب مي دهد.

به گزارش «شهر» و به نقل از مهر، مردم اهواز حدود 10 سال است که به علت کيفيت پائين آب لوله کشي يا همان آشاميدني مجبور هستند آب آشاميدني خود را از فروشندگان دوره گرد و البته برخي ديگر با استفاده از دستگاه تصفيه آب خانگي تامين کنند و اين امر باعث شده شرايط براي مردم اهواز و ساير شهرهاي همجوار سخت شود.

 

ديدن مردان و زناني که بشکه هاي 20 ليتري آب را در شهر جابجا مي کنند تا بتوانند آب آشاميدني و خوردني خانواده خود را تامين کنند واقعا از صحنه هاي زننده زندگي روزانه در اهواز به شمار مي رود که با گذشت اين همه سال مسئولان نتوانسته اند فکري براي حل اين مشکل بکنند.

 

البته طرح عظيم آبرساني غدير که قرار مشکل بي کيفيتي آب در شهرهاي استان خوزستان را حل کند هم اکنون در دست اجراست ولي با وجود اينکه اين طرح در شهرهاي آبادان و خرمشهر افتتاح شده ولي هم اکنون مردم اين دو شهر هنوز به سنت قديمي خريد آب خود ادامه مي دهند و به نظر مي رسد مشکل کيفيت پائين آب در اهواز نيز با اجراي اين طرح که براي اصلاح کيفيت اين شهر نيز پيش بيني شده نمي تواند علاج کار باشد.

 

طرح بزرگ آبرساني غدير به طول 850 کيلومتر و با هدف آبرساني به 25 شهر و يک هزار و 608 روستاي استان خوزستان در حال اجرا است، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60 درصد آب مصرفي شهرستان آبادان را تامين مي کند.

 

اما در فصل تابستان مردم شهر اهواز علاوه بر اينکه آب لوله کشي آنها قابل شرب نيست با مشکلات ديگري نيز مواجه شده اند و اين امر به خصوص در مناطق محروم اين شهر مثل کوت عبدالله بيشتر به چشم مي خورد که باعث نگراني بيش از پيش مردم شده است و کام مردم روزه دار در ماه رمضان را تلخ کرده است.

 

ماجرا از اين قرار است که مردم وقتي لوله آب را باز مي کنند با آبي متعفن با بوي فاضلاب مواجه مي شوند که نه تنها قابل شرب نيست که قابل مصرف نيست و مردم حتي براي وضو گرفتن در اين ماه زيباي خدا با اشکال شرعي مواجه شده اند و به نظر مي رسد اين آب پاکيزه نيست.

 

عادل حزباوي يکي از ساکنان منطق درويشيه در کوت عبدالله اهواز در اين خصوص مي گويد: معمولا اين وضع در غروب بيشتر مي شود و وقتي لوله را براي مصرف آب استفاده مي کنيم با آبي متعفن که بوي لجن مي دهد مواجه مي شويم. باور کنيد من و خانواده حتي اطمينان نداريم با اين وضو بگيريم.

 

وي ادامه داد: بوي آب اين روزها به قدي مشمئز کننده است که اگر براي فردي که سرازير شدن آب از لوله را نديده باشد اين آب را بياوريد بودن هيچ مکسي آن را آب فاضلاب تشخيص مي دهد. احساس مي کنم تداوم اين وضع مي تواند سلامت من و خانواده ام را به شدت تهديد کند و مسئولان بايد فکري عاجل براي حل اين مشکل بکنند.

 

حزباوي با اشاره به اينکه اين روزها مجبور هستيم حتي براي وضو، درست کردن غذا و شستن دست و صورت در برخي مواقع روز هم از آب تصفيه شده استفاده کنيم، تاکيد کرد: همانگونه که مي بينيد مردم ساکن در منطقه ما از تمکن مالي چنداني برخوردار نيستند و اين روزها افزايش خريد آب تصفيه شده که هر بشکه 20 ليتري آن 300 تومان به فروش مي رسد براي خانواده ها مشکل ساز شده است.

 

نماينده مردم اهواز نيز در اين خصوص با تائيد وضع پيش آمده براي آب مصرفي بخشي از مردم اهواز که بوي آب آنها مشمئز کننده شده و بوي فاضلاب مي دهد به خبرنگار گفت: اين روزها تماسهاي فراواني با دفتر من در اهواز انجام مي شود که مردم خواستار رسيدگي به اين وضع آب لوله کشي در مناطق خود هستند.

 

سيد شريف حسيني افزود: اين امر واقعيت دارد که اين روزها مردم بخشي از اهواز به خصوص مناطق مسير کوت عبدالله در برخي از مواقع روز با آبي مواجه مي شوند که نه تنها قابل مصرف نيست که براي شستن دست و صورت نيز مناسب نيست و مسئولان بايد فکري براي حل اين مشکل بکنند.

 

وي تصريح کرد: در اين خصوص با مديرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز صحبتهايي داشته ام که آنها قول داده اند به زودي اين مشکل را حل کنند تا مردم بيش از اين ناراضي نباشند. البته آنها وعده داده اند اين است که اين مشکل تا قبل از عيدفطر حل شود.

 

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: مسئولان آبفاي اهواز قول داده اند اين مشکل را با انتقال بخشي از آبي که از شوشتر به سمت آبادان مي رود به منطقه کوت عبدالله حل کنند.

 

حسيني ادامه داد: متاسفانه دو حوضچه تصفيه خانه آب کوت عبدالله اهواز خاکي و سنتي است و اين امر باعث مي شود کيفيت کار تصفيه آب کاهش پيدا کند ولي مسئولان آبفاي اهواز در حال تعمير و بازسازي اين حوضچه ها هستند.

 

در مدت اخير در حوزه آب شهرستان اهواز اتفاقات ديگري هم رخ داد. براي نمونه آب چند منطقه اهواز براي چند روز قطع شد و در برخي مناطق کلر موجود در آب آنقدر زياد مي شد که آب غير قابل مصرف مي شد.

 

نماينده اهواز در اين خصوص نيز مي گويد: متاسفانه از اين موضوع که آب در برخي مناطق قطع شده آگاه هستيم ولي اين امر را نمي توان به سهميه بندي آب نسبت داد بلکه اين امر به علت بروز اشکال فني بوده است ولي انتظار از مسئولان آب اهواز اين است که در اين شرايط سخت گرما و روزه داري اين اشکالات براي مردم به وجود نيايد.

 

حسيني تصريح کرد: به نظر مي رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخي مناطق اين شهر فرسوده است و نياز به تعمير اساسي دارد.

 

به حال مردم اهواز که زماني به علت غير قابل شرب بودن آبشان معترض بودند اين روزها بايد خود را به آبي عادت دهند که براي شست و شوي دست و صورت هم مناسب نيست. اين وضع آنها را ياد اين ضرت المثل معروف مي اندازد که گل بود به سبزه نيز آراسته شد.

نظر شما