جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۴۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
گزارش «شهر» از اوضاع اقتصادي و معيشتي پزشکان ايراني/
از قديم حرفه پزشکي به درآمد زياد معروف بوده، اما آيا هنوز اين گفته صادق است.

به گزارش گروه اجتماعي «شهر» دکتر ايرج خسرونيا رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران مي‌گويد: وضعيت معيشتي جامعه پزشکي آنطور که مردم فکر مي‌کنند، خوب نيست. تنها 10 درصد پزشکان شناخته شده، درآمد خيلي خوبي دارند و 40 درصد هم مي‌توانند مخارج شان را تامين کنند. اما 50 درصد بقيه که اکثر آنها پزشکان عمومي هستند، اگر يک روز کار نکنند و يا اينکه بيمار نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.

 

آمارهاي سازمان نظام پزشکي نيز از وجود 8 هزار پزشک عمومي بيکار در کشور خبر مي‌دهد. همچنين مديرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکي مي‌گويد: بين 7 تا 10 هزار پزشک در مشاغلي به غير از رشته تحصيلي خود مشغول کار هستند.

 

اما و اگرهاي جيب پر پول پزشکان

آمارهاي موجود با چهره‌اي که جامعه از پزشک براي خود ساخته بسيار متفاوت است. در ادامه به مناسبت روز پزشک به گفت‌وگو با چند پزشک پرداخته‌ايم.

 

پزشک عمومي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي «شهر» مي‌گويد: ميزان درآمد پزشکان به عوامل مختلفي بستگي دارد. اينکه کجا کار مي‌کنند در چه شهر، چه محله‌اي و اينکه تعامل با کدام پزشکان دارند. تخصص و مهارتشان، سابقه در ميزان درآمد پزشکان تاثير گذار است.

 

وي مي‌افزايد: تامين دستگاه‌هاي گران قيمت مانند دستگاه راديولوژي که گاه تا 100 ميليون تومان هم مي‌رسد براي پزشکان مشکل نيست چون 90 درصد پول تجهيزات را مي‌توانند به صورت اقساط پرداخت کنند و حتي اجاره ملک هم چندان براي پزشکان مشکل نيست. مساله اي که وجود دارد اين است که مانند ديگر حرفه‌ها، پزشکان نيز بايد خاک مطب بخورند تا بتوانند جايگاه مناسبي پيدا کنند.

 

تهران؛ بهترين و بدترين شهر براي پزشکان 

بنا بر گزارش‌ها تهران از پزشک‌هاي عمومي و متخصص اشباع شده است و بيشتر پزشکان عمومي و حتي متخصص ترجيح مي‌دهند چند سالي را دور از پايتخت و در شهرستان‌ها فعاليت کنند. از سويي ديگر به دليل گردش مالي بالا در پايتخت ، طبابت در تهران آرزوي هر پزشکي است.

 

بازار کساد پزشکان عمومي

به دليل تعداد بالاي پزشکان متخصص و تمايل مردم به مراجعه به پزشک‌هاي متخصص در تهران عموما بيماري براي پزشکان عمومي نمي‌ماند و اغلب پزشکان عمومي مطب ندارند. در حال حاضر بهترين حالت طبابت براي يک پزشک عمومي ساعتي 10 هزار تومان است که مي‌تواند در کلينيک‌هاي مختلف فعاليت کند و در بهترين حالت در يک نوبت 12 ساعته مي‌تواند 120 هزار تومان درآمد داشته باشد. و با توجه به تعدد متخصص‌ها درآمد ايده‌آل پزشک‌ها خيلي پايين آمده است.

 

در پزشکي کارهايي که عملياتي باشد پول‌ساز است و به همين دليل پزشک‌هاي عمومي به سمت کارهاي عمومي رفته‌اند. از زيبايي پوست و مو گرفته تا حجامت و طب سوزني همه جزء اين دسته هستند. البته در اين بين برخي از پزشکان متخصص در رشته زيبايي متضرر مي‌شوند چون خدمات آن‌ها را پزشک‌ها عمومي نيز انجام مي‌دهند.

 

پزشکان متخصص تهراني چقدر درآمد دارند؟

در حال حاضر بنا به گفته يک پزشک در تهران حداقل درآمد يک پزشک متخصص خالص مبلغي بين 10 تا 15 ميليون تومان است. اما براي يک پزشک شناخته شده که از جايگاه بالايي برخوردار است اين درآمد به مبالغي تا 200 ميليون تومان در ماه هم مي‌رسد.

 

آپانديس همان آپانديس است تنها جغرافيا  تغيير مي‌کند

سطح درآمد در شهرهاي کوچک و پايتخت بسيار متفاوت است. براي مثال عمل آپانديس در يکي از بيمارستان‌هاي شمال شهر تهران ممکن است 3 ميليون تومان هزينه داشته باشد در صورتي که همين عمل در يک شهرستان به 200 هزار تومان مي‌رسد.

 

 

نظام عرضه و تقاضاي دماغي!

پزشک ديگري در اينباره به خبرنگار اجتماعي «شهر» گفت: جراحي هنر دست است. وقتي هنر دست يک پزشک متفاوت از ديگران است و بسيار از ديگران متمايز است به مرور مشتري‌هاي بيشتري پيدا مي‌کند. براي مثال پزشکي براي عمل زيبايي بيني 3 ميليون تومان هزينه مي‌گيرد و پزشک ديگري تا 15 ميليون تومان طلب مي‌کند. در اينجا پزشکي که مبلغ بالاتر را تعيين مي‌کند مي‌خواهد بيمارهايش را منصرف کند چون وقت ندارد و تقاضا زياد است. اين همان نظام عرضه و تقاضا است.

 

پزشکي چون حل شود آسان شود!

اما رسيدن به اين مرحله از پزشکي براي همه مقدور نيست اينکه شما پزشکي شويد با اين رتبه بالا نياز به همت و زمان زيادي دارد.

يکي از دانشجويان تخصص پزشکي در اينباره مي‌گويد: يکي از دشواري‌هاي پزشکي رد شدن از سد کنکور است که معضل بزرگي است که شما بايد آزمون‌هاي فوق‌العاده سنگيني را بگذرانيد.

 

پس از قبولي در دانشگاه بايد 7 سال دوره پزشکي را طي کنيد و سپس بايد 2 سال را در مناطق محروم بگذرانيد. که اگر پزشکي در مناطق محروم خدمت نکند حتي به او مدرک تعلق نمي‌گيرد. پعد از اين مرحله تازه به سد کنکور تخصص مي‌رسد که بسيار دشوارتر از کنکور قبلي است و اغلب دانشجويان در رشته و شهري غير از علاقه خود بايد به مدت 4 سال دوران تخصص خود را بگذرانند. که بعد از اتمام تحصيل باز 2 سال نيز طرح تخصص دارند. اين دشواري‌ها و طول مسير باعث مي‌شود وقتي يک پزشک آماده وارد بازار کار ايده‌آل خود شود سني حدود 35 سال داشته باشند و آنچه اتفاق مي‌افتد معمولا پزشکان در 40 سالگي به موقعيت ايده‌آل خود در تخصص مي‌رسند که با رشته‌ها ديگر بسيار متفاوت است.

 

اما از دشواري‌هاي ديگر اين موضوع اين است که يک پزشک در مدت گذران دوران تحصيل درآمدي بسيار پايين دارد. به عنوان مثال مبالغ دريافتي انترن‌هاي دوره تخصص 480 هزارتومان براي مجردها و 620 هزار تومان براي متاهل‌ها است. که جاي فعاليت در جاي ديگري را ندارند و در صورت انترني در جاي ديگر تعليق مي‌شوند. که با توجه به اينکه اغلب پزشکان در اين سنين خانواده دارند بسيار از لحاظ اقتصادي دچار مشکل مي‌شوند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
Under Review: ۵۹
انتشار یافته: ۵۷
shadmehr
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
12
43
یعنی اینقد وضعشون خرابه ؟؟؟؟؟پس دیگه چرا دکتر میشن!
پاسخ ها
arash
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
متاسفانه چه قبول کنیم چه نکنیم کشور ما یه کشور جهان سوم هست و فاقد صنعت مستقل
پس رشته هایی که ضامن پیشرفت یک کشور هستند مثل مهندسی مدیریت اقتصاد و ...به حاشیه رانده میشن
در ایران فقط و فقط رشته های خدماتی مثل پزشکی پرستاری مامایی و غیرو کار تضمینی دارند و میشه بهشون تکیه کرد
تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیرید و مطمئن باشید ما حالاحالاها کمبود پزشک داریم و پزشک حتی عمومی هم درآمدی زیر 10 تومن نداره
روی صحبتم با کنکوری ها دبیرستانی ها و خانواده هاشون هست: اگه برای شما بازار کار اهمیتی نداره بیاین مهندسی یا هر رشته غیر بیمارستانی
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
19
34
منم می خوام دکتر بشم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
38
32
پزشکی نیاین بیچاره میشین ازسختی خوندن تا بیکاری
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
21
61
همش دروغه از قدیم پزشکی پردرآمد بوده و هست وخواهد بود
پاسخ ها
مهسا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
بله موافقم من هم میخوام دکتربشم انشاالله................................................. بزبزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
17
11
عین حقیقته. اینو باور کنید که آواز دهل از دور خوشه. بعد از این همه درس خوندن و زحمت کشیدن واقعا سرخورده میشی که در آمدی نداری و حتی مجبوری بری آژانس کار کنی ولی باید حفظ ظاهر کنی.
ayhan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
13
17
دروغه محض هستش
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
نخیر خانم من انترنه
ایشون منظورش پزشک عمومی بود که متخصصهای مشهور
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
8
23
اخه مرد مومن مگه فقط پزشکا دوران تحصیلشون زیاد و سخت هست بد نیست نگاهی به وضعیت فارغ التحصیلان دوره دکترا رشته ها بخصوص علوم پایه بندازین به قول اضغر اینا همش چرندیات شما ست بسه دیگه مردم
mohsen
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
8
19
دوستمون درست میگه ، پزشکی خیلی هم درآمد داره!شوهر عمه من متخصص قلب و کلیه هستش و الآن در بهترین نقته شهر زندگی میکنه .این حرف هاچرت و پرته،تحویل نگیرید...
رضا
|
United States
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
11
21
اگه اينقدر وضع خرابه چرا ميريد پزشك ميشيد؟

دوست پزشك عزيز:همه چيز در دنيا پول نيست.انگار يادتون رفته براي نجات جان آدمها قدم تو اين راه گذاشتين كه البته دروغ ميگيد وگرنه اين حرفا رو نميزديد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
ایول داداش/حرفت خیلی درسته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
اینو خوب اومدی .احسنت
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
6
12
یکی از آشنا های ما بزشک عمومیه ولی جا افتاده و مطب خوبی داره
با یه حساب سر انگشتی میبینم هر ماه درامدی بین 15 میلیون در بدترین حالت و تا 35 میلیون در شرایت ایده آل داره تازه با خودم چونه زدم مطبش یه دقیقه خالی نمیشه!!!!
شما حساب کن هر ساعت 10 نفر ویزین بکنه که بیشتر ویزیت میکنه هر روزم بیش از هشت ساعت مطبه میشه روزی 80 نفر ویزیت هر نفر 11 تومنه شما 10 بگیر میشه روزی 800 هزار تومن و 26 روز در ماه کار کنه میشه ماهی حدود 21 میلیون اونوقت یه دکتر معمولی یعنی ماهی 10 تومنو نداره!!!!!1
پاسخ ها
armin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ای ول عجب حسابی کردی!!!
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
ماشاله عمومی کجا اونوقت کار میکنه
منطقه محروم که ساعتی 10 تا مریض میبینه؟
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
10
7
سلام دوستان
من 1 پزشک تازه فارغالتحصیل از یکی از دانشگاههای teh
اردیبهشت 92 امتحان دادم ولی هنوز خستگیش تو تنمه
فکر میکنین بد از کنکور راحت میشین اما هر چقدر جلوتر میره بدتر میشه
تا اینکه به اینترنی میرسین:10 تا کشیک تموم نشدنی توی ماه که باید ساده ترین چیزها رو هم برای مریزات توضیح بدی
حالا داری از خستگی میمیری و وجدانت اگه داشته باشی میمونه که چی کار کنه و فقط یه نگاه به طرفت میندازی و با یه لبخند ملیح جوابشو میدی
بعد از اینترنی میری برای تخصص تازه اگه شرایط امتحان رو داشته باشی
1 سال تمام با استرس وصف نشدنی 30 تا کتاب 150 صفحهای رو میجوی که هر کدوم خلاصه ی 800-1000 صفحه هستن
حالا جونت که بالا اومد میبینی که تقلب شده
با هزار دردسر میای رزیدنت(دانشجوی تخصص)میشی،مثل من که بشی جراح که پدر و مادر و همسرت بهت افتخار کنن،ملی نمیدونن که تو 15 روز در ماه ساعت 5 am کارتو تو بیمارستان شروع میکنی و تا 8 بعد از ظهر فرداش داری راه میری و فقط 9 ساعت وقت داری واسه خودت زندگی کنی و به اذای 48 ساعت بخوابی
حالا میرسیم به قسمت پولکی قضیه:توی اینترنی 180 مجرد 250 متاهل می گرفتیم
الانم که رزیدنتم:هنوز که ندادن،ولی اونایی که قبل از ما گرفتن میگن متاهل حدود 700 میگیره که قراره تا عید بشه 1 تومن
حالا این سبک زندگی واین درآمد تا 33-34 سالگی ارزشش رو داره یا نه؟
یه ضربالمثلی هست که میگه:"1سال بخور نون و تره،1 عمممممر بخور نون و کره"
دوستان زود قضاوت نکنید.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
دکتر باز هم به رشته شما که در طول دوران تحصیل حقوق دریافت می کنید هرچند ناچیز و همچنین امید دارید که بعد از اتمام رزیدنتی وضعتون خوب میشه. امسال من که دکتری مهندسی مکانیک هستیم نه در دوران تحصیل حقوقی در یافت می کنیم هرچند ناچیز و نه به آینده اقتصادیمون امیدی هست. ما تویه دبیرستان سمپادی بودیم، فقط اشتباهمون این بود که ریاضی بودیم.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
یک مهندس هم تو ایران اگر فرضاً فوق لیسانس داشته باشه یعنی 6 ، 7 سال درس خونده باشه میانگین درآمدش بین 700 تا 800 هزار تومان میشه که قطعاً از ازوپا و... بسیار پایین تره در صورتی که یه پزشک عمومی با 6، 7 سال درس خوندن حداقل 4 تا 5 برابر درامده بیشتری داره ... مهندسای خوب به خاطر همین میرن از ایران و درامد نصیب پزشک ها میشه که باز هم شاکینو توجیهی پیدا میکنن برا زیر میزی گرفتن که رسماً دزدیه... واقعاً جالبه بعد میگن چرا ایران پیشرفت نمیکنه ... تمام تجهیزات پزشکی رو همین مهندسا میسازن ولی کسی بها نمیده ... اینجوری پیشرفت نمیکنیم اقایون
یه بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
باید در دانشگاها رو تخته کنن

دکتر مملکت مریض رو مریز مینویسه!!!!
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
این دوستم مهندسمون عجب توجیه مسخره ای آورد.
با صحبتهای این رزیدنت مون موافقم.
من خودم کارمند دولتم و خانمم انترن شده واقع این دوران تحصیل بیمارستان ازشون بیگاری میکشه ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
3
15
مگه فقط طول دوران تحصیل پزشکی زیاد هست، من دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک هستم. 4 سال لیسانس، 2 سال فوق لیسانس، 4 سال Ph.D در حالی که در طول دوران تحصیل هم هیچ حقوقی دریافت نمی کنیم و همش هم در طول دوران نگران هستیم که اصلا در آینده شغلی خواهیم داشت یا نه. اگر هم تویه یه دانشگاه یه شهر کوچیک استاد بشیم حقوق 2 میلیونی نهایتا بهمون میدن. تویه ایران فقط به رشته پزشکی و دندانپزشکی الکی بها میدن، انگار نه انگار که رشد یه کشور به رشد صنعتش وابسته هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
شما اگر ماکسیمم ترمی 20 واحد داشته باشی معادل 20 ساعت کلاسه در هفته که با احتساب تعطیلات میشه 80 تا 90 ساعت در ماه
حالا یک دانشجو در مقطع بالینی تنها 240 ساعت کشیک موظفی داره به علاوه 6 ساعت راند آموزشی 6 روز هفتهکه با اون 240 ساعت میشه ماهی 400 ساعت فعالیت آموزشی.
تازه توجه کنید که اوقات درس خوندن رو نه واسه شما گرفتم نه واسه پزشکا
حالا انصاف کنید...نباید همین جزیی رو بدن؟
نغمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
12
6
من خودم سال آخر پزشکی ام، واقعا وضعیت پزشکا حداقل تو مملکت ما خیلی افتضاحه، درسته که آخرش پولدار میشی ولی به قیمت اینه که همه جوونیتو تو سخت ترین شرایط میگذرونی و همه جوره تحقیر میشی
پاسخ ها
علیرضا
| United Kingdom |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اتفاقا دستمزد پزشکان در ایران بیشر از کشورهای دیگر است و در آمریکا حقوق پزشکان و مهندسان برق و کامپیوتر و مکانیک تقریبا در یک سطح است
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
جناب علیرضا اشتباه میکنی
پزشکان عمومی مورد نظر است که ماهی یک تومن میگیرن
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
3
7
یک مهندس هم تو ایران اگر فرضاً فوق لیسانس داشته باشه یعنی 6 ، 7 سال درس خونده باشه میانگین درآمدش بین 700 تا 800 هزار تومان میشه که قطعاً از ازوپا و... بسیار پایین تره در صورتی که یه پزشک عمومی با 6، 7 سال درس خوندن حداقل 4 تا 5 برابر درامده بیشتری داره ... مهندسای خوب به خاطر همین میرن از ایران و درامد نصیب پزشک ها میشه که باز هم شاکینو توجیهی پیدا میکنن برا زیر میزی گرفتن که رسماً دزدیه... واقعاً جالبه بعد میگن چرا ایران پیشرفت نمیکنه ... تمام تجهیزات پزشکی رو همین مهندسا میسازن ولی کسی بها نمیده ... اینجوری پیشرفت نمیکنیم اقایون
مريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
7
8
من يك پزشكم كاشكي اوضاع به اين خوبي بود كه شما ميگيد
يسنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
3
7
متاسفانه كشور ما يه كشور پزشك سالار هست، حالا هر چي شما پزشكاي عزيز بگيد درآمدش كمه بازممطمئن باشيد هم كارتون جوره هم بهتون اهميت ميدن و اينم بگم كه پزشك سالاري تو ايران تا اين حد هست، به اميد روزي كه تو ايران هم هر كسي سر جاي خودش باشه
الناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
7
7
من دانشجوی سال 6 دندانپزشکیم واقعا رشته های پزشکی و دندانپزشکی تو دوران تحصیل خیلی زجر میکشن بعدشم که مجبورن برن طرح اگه تخصص نگیری که واقعا هیچ کاره ای ،،،،، الان تو رشته من حداکثر ده سال میتونم کار کنم بعدش کمر و مفاصلم نابود میشن
پزشکام که تا تخصص نگیرن مدرکشون به حساب نمیاد بعد اونم طرح دوره تخصص ،،،، ادم پیر میشه از جوونی هیچی نمیفهمیم ما ،،
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
1
7
با سلام به همه دوستان
من اصلا قصد توهین به کسی یا رشته خاصی ندارم.
اما می خوام چند مساله رو که دیدگاه شخصی بنده هست و ممکنه مثل هر چیز دیگه ای غلط باشه مطرح کنم و البته خدا می دونه می خوام منصفانه بگم پس لطفا به کسی بر نخوره
1- باید از هر کسی که گوشه ای از کارای مملکتمونو تو هر شغلی و هر لباسی می گیره و به مردم خدمت می کنه تشکر کرد و ناسپاس نبود.دست همه مهندسها معلم ها رفتگرا آرایشگرا راننده ها و...درد نکنه.ممنون
2- اگر می بینین که یک پزشک با دیگرون خیلی صمیمی نمیشه نه از رو غروره نه از رو خودبرتر بینی.لطفا از این اشتباه دست بردارید.
صمیمیت تو حرفه ای که مسولیت هر نسخه کوچیک یا حتی یه گواهی دکتر استعلاجی اینقدر بالاست چه برسه به عمل های جراحی یا مسولیت مرگ و زندگی هر کسی رو میبره به سمتی که کمتر با اجتماع اطراف خودش قاطی بشه.خدایی خود شما چند هزار بار دیدین که طرف تا می فهمه کسی پزشکه تمام دردهای یک عمر خودشو تو 5 دقیقه ازش می پرسه؟؟؟؟؟شاید سرد برخورد کردن پزشک به حساب غرورش گذاشته می شه ولی خداییش فکر میکنید این اتفاق روزی چند بار واسه اون بنده خدا اتفاق می افته؟؟؟
حالا خودتون نه واسه من یا کسه دیگه بلکه واسه خودتون بگین اگه جای اون بنده خدا بودین سعی نمی کردین برین تو لاک خودتون و با کسی صمیمی نشین؟؟؟؟؟در ضمن اگه بدونین هر مداوایی خارج از بیمارستان یا مطب مثلا همین سوال مردم رو تو اجتماع جواب دادن از نظر قانونی جرم سنگینی واسه اون بنده خدا داره شاید بیشتر کمکتون کنه که به جواب بهتری با وجدانتون برسین
دوستای خوبم تا با کفشهای کسی قدم نزنین و از راهی که اون اومده نرین نمی تونین راجع بهش نظر بدین
3- دوستای خوبم هیچ رشته ای بد نیست و هیچ چیزی نمی تونه جای چیز دیگه ای رو تو دنیا بگیره.یک اجتماع رییس جمهور می خواد رفتگر هم میخواد ولی دوستای عزیزم چیزای خیلی زیادی هستن که پزشکی رو از سایر شغلها نه فقط تو ایران که تو همه دنیا متمایز می کنه.چیزایی مثل:مسولیت جان آدمها.حجم خیلی خیلی زیاد مطالب.سختی کار زیاد.استرس های شغلی.و....
با یک مثال خیلی ساده می خوام بگم که بدونین من چی می گم
اگه یک مهندس عزیز و زحمت کش مکانیک موتور ماشین رو در حالی که روشنه و کار می کنه رو می تونست پیاده کنه یا دوست عزیز مهندس برق سیم کشی برق رو در حالی که به جریان برق شهری وصله می تونست انجام بده آیا چیزی 10 برابر پزشکها از اجتماع نمی خواست؟؟؟؟؟؟
دوستای خوبم وقتی یک پزشک یک مریض رو عمل می کنه مریضش یک آدم زنده اس که موتورشم روشنه و از بازی با هر برق 3 فازی هم خطرناک تره و این در حالیه که جای هیچ اشتباهی هم وجود نداره ولی دوستای مهندس یا وکیل عزیز یا هر شغل دیگه ای لازم نیست تمام آنچه رو که باید بدونن از حفظ باشن بلکه می تونن برن مطالعه کنن و باز بیان و مشکلشون رو حل کنن ولی پزشکها مثلا تو 5 ذقیقه که اگه همه معلوماتشونو اورژانسی به یاد نیارن مریضشون ممکنه از بین بره.
4- دوستای خوبم همه شغلها محترم هستن ولی درآمد همه پزشکها تو تمام دنیا از هر شغلی بیشتره که تو ایران اصلا 10 درصد درآمد تو جاهای دیگه دنیا هم نیست
این رو میتونین با جستجوی این عنواو تو گوگل خودتون ببینین:
salary of medicine dr یا با عنوان های مشابه دیگه
5-دوستای خوبم هیچ گربه ای در راه خدا موش نمی گیره.درسته که کار پزشکها سخته ولی پردرآمد هم هست ولی من یه سوال دارم که از خودتون بپرسین یا حتی یک شب با یک پزشک شیفت وایسین یا اتاق عمل برین ببینی آیا اگه ماهی یک میلیارد هم به شما بدن باز هم حاضرین بیاین پزشک شین؟؟؟؟؟؟
یک پزشک نه خونواده اش رو میبینه.نه عید داره.نه جمعه شنبه داره.نه تعطیلات داره.نه می دونه بچه هاش کی بزرگ میشن.کی میرن مدرسه.کی برمیگردن.یا ....
تمام زندگیشون وقف دیگرانه اگر پول دنیا رو هم به شما بدن باز فقط همونایی پزشک میشن که الان هستن چون واسه پزشک شدن باید از خوشبختی خودت بگذری و این از هر کسی بر نمیاد.شاهد این حرف من هم خود شما
خداییش تو این روزا که جوونا می رن تو گوشیشون یا خودشونو رو صندلی مترو شلوغ به خواب می زنن که مبادا جاشون رو به پیرمرد عصا به دست بدن کی از خودش جز پزشکها اینقدر میگذره؟؟؟؟؟
6- عزیزای من اینقدر دور از انصاف راجع به قشر زحمت کش تو جامعه حرف زدن یا فکر کردن جز دلسردی اونها کم انگیزه شدن این قشر زحمت کش فایده دیگه ای نداره که اگه این اتفاق بیافته دودش باز تو چشم مردم خودمون می ره.ما همه الان چند وقته که گوجه 200 تومان رو میخریم 2500 تومان.سیب زمینی 100 تومانی رو می خریم 2000تومان و... ولی از هیچ کدوم به اندازه گرون شدن 10 یا 20 درصدی ویزیت پزشکها مردم شاکی نیستن در حالی که خیلی از ماها یادمون نیست آخرین باری که دکتر رفتیم کی بوده.
7- در آخر اگه واقعا کسی فکر میکنه وضعیت پزشکها در مقایسه با بقیه تحصیل کرده ها خیلی بهتره و این اختلاف دور از انصافه باید بگم دوستهای گلم هر کدوم از شما همین امسال میتونین تو کنکور پزشکی تو هر سن یا هر جایگاه اجتماعی یا وضعیت مالی که هستین پذیرفته بشین و تا چند سال دیگه شما هم از تموم این مزایا بهرمند بشین فقط یک کوچولو همت می خواد اگه کسی داشته باشه
موفق باشین
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
7
11
من پزشک هستم.الانم رزیدنتم...
هیچ خبری از پول نیست مهندسای عزیز.نون تو مدیریته انگار!ما گول خوردیم! :D
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
تسلیت میگم
خانمم انترنه همش اذیتش میکنم که حقوقتان اندازه یک کارگر هم نیست.
امروز شنیدم که حقوق عمومی ها را میخوان 3 برابر کنن خوشحال شدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
4
3
بالاترین درامد تو پزشکان متعلق به چشم پزشکان است.عملهایی که انجام میدن از نظر زمانی کوتاه مدت وراحت است ولی کدهایی که وزارت خونه براشون قرار داده بسیار بالاست.یعنی یک چشم پزشک پولی که واسه عمل 5 تا 10 دقیقه ای اب مروارید میگیره خیلی بیشتر از پولی هستش که یک جراح عمومی برای عمل سخت و طولانیه سرطانها میگیره.متاسفانه این بی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
4
1
متاسفانه این بی عدالتی بین چشم پزشکان و دیگر متخصصان باعثش خود وزارت بهداشت است. وحاضر به اصلاح کتاب کد و این وضعیت نیستند.
مهندس خارج تحصیکرده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
1
1
من کلیه نظراتو خوندم ولی خیلی جالبه که هرکی از عینک خودش به دنیا نگاه میکنه، دیگه همه عالم و آدم میدونن که درآمد پزشکا، داروسازها، دندانپزشکاو...بالاست. منم موافقم که باید بالا باشه اما چقدر بالا؟ اینکه یک مهندس دارای مدرک کارشناسی ارشد که معادل یک دندانپزشک درس میخونه و اگه رشتشم سخت تر نباشه آسونتر نیست اونم از یک دانشگاه معتبر تهش یا بیکار باشه و یا با حقوق بخور و بمیر!! بمیر نه نمیر!! زندگی کنه ولی یک دندانپزشک حداقل 20 میلیون دربیاره؟ این 20 میلیونو از اونجا گفتم که تو فامیلامون 3 نفر دندانپزشک داریم و همه هم تازه کارن و اینقدر درآمد دارن!! بله فاصله درآمدی خیلی خیلی بالاست، یکی از دوستان عزیز که ظاهرا پزشکم هستن نوشتن که تو خارج درامد پزشکا بیشتره! راستش خندم گرفت! یعنی بدون اینکه مالیات، نرخ ارز، واحد پولی، بیمه های درمانی، بیمه "سو"، مالفانکشن و...رو در نظر بگیرن یک دلار رو در 3000 تومن ضرب کردن و به این نتیجه رسیدن! خداییش دکتر از شما بعیده من خارج از کشورم بودم خانم دوستمم تو آمریکا دندانپزشکه شوهرش مهندس شیمی ولی جالبه که درآمداشون تقریبا برابره. اونجا با اخذ مالیات درامدها نزدیک میشه ضمن اینکه میانگین درامد هم بالاست جالبه منشی دانشگاه ما (تو لویزیانا) سالی بعد از مالیات 40000 دلار گیرش میومد و درامد یک دندانپزشکم 100000 دلار تو سال بود یعنی 2.5 برابر!

بله تو مملکت ما فقط پزشکان و دندانپزشکان و امثالهم هستن که درامد نجومی از راه تحصیل پیدا میکنن و بقیه حتی اگه بهترین مهندس و اقتصاد دان و حسابدار و...باشن خیلی هنر کنن یه کار بخور و بمیر!! پیدا میکنن. کارمندای دولت حساب تومن به تومن درامدشون مشخصه چون فیش حقوقی دارن و از اون مالیات به طرز ماهرانه ای کم میشه اما یه پزشک و دندانپزشک و داروساز و..ماهی خدا تومنم پول دربیاره دولت مالیات چندانی ازش نمیگیره چون سازوکار طوری تنظیم نشده که درامدهای این افراد اسکن بشه.

امیدوارم روزی برسه که این همه فرق و تضاد درامدی بین تحصیلکرده ها با پزشکان و دندانپزشکان و...از بین بره اما به قول معروف زهی خیال باطل...
کارن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
4
7
باید خدا رو شکر کرد که سخته وگرنه الان همه پزشک بودن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
1
1
دوستان من پزشکم و کاملا بیکار درآمدم 0 تومان در سال است از جیب پدر کارمند بد بختم می خورم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
1
1
سلام دوستان من خودم علوم آزمایشگاهی میخونم البته در عین حال که میتونستم پزشکی هم بخونم خودم این رشته رو انتخاب کردم چون گذشته از علاقه، دکترای رشته های علوم پایه از نظر درآمد خیلی بالاتر از پزشکاس کاراشون هم باارزشتره.البته به شغل شریف پزشکی توهین نمیکنم ولی اگه یه نفر در رشته علوم آزمایشگاهی دکترا بگیره هم ارزشش و هم پولش بیشتر از پزشکه.
سوین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
0
2
پزشک ها ودندانپزشک های عزیزخدا به شما چنان قدرت وعقلی داده است که برترهستید.
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
2
4
تو این اوضاع بد جامعه حتی رئیس جمهور هم بیکاره شما که جای خود دارین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nashenas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
2
6
این خبرهایی که جدیدا منتشر میشه،فقط به خاطر اینه گندش دراومده،وگرنه پزشک تو ایران؛درآمدش در بدترین حالت ده برابر مردمه؛پزشکی تو ایران قویترین مافیا و تجارت رو داره،در حالیکه در همه ی کشورها،یک شغل متوسط با شان اجتماعی بالاست.دکترای ایرانی گند اخلاق و انصاف رو درآوردن.حالا نیاید بگید؛فلان رزیدنت درآمد کافی نداره،اون هم درسش تموم شه،درآمدش طوری میشه که بتونه مثل بقیه شون برج ساز شه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
چند تا پیام بالا تر یه حرف خوبی زد خیلی داری اذیت میشی از این موضوع برو کنکور بده این مسیر حد اقل 15 ساله رو بگذرون بعد پولدار شو برو برج بساز...جالبه مردم ما خودشون حاضر نیستن سختی بکشن به کسی هم که از سختی که کشیده به نتیجه میرسه حسادت می کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
1
تواین زمونه علم یعنی کشک
پلین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
0
چه کار کنیحم حالا کنکور را بدیم یا نه ؟؟؟؟؟.؟؟؟،،؟؟،،؟؟؟♥¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿ رتستی گننننننننننند بیییییییی عدالتیبیییییییی رابزنه اگه ملمانم می زاشت معماری می خوندم ولی میگه تو فامیلا همه دکتر تو مهندس واه واه واه چه چیزا راستی یکی بگه چه کار کنم
نفس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
2
5
سلام به همه .من لیسانس مامایی هستم و الان حدود 9سال که عمرم در این رشته گذروندم و الان به این نتیجه رسیدم خیلی اشتباه کردم.من ماما همراه پزشکی که یکجا کار میکنیم من بیشتر از اون زحمت میکشم و اون ده برابر من حقوق میگیره و من یک حقوق ساده .ما هم زحمت میکشیم ولی ایران پزشک سالار و تمام.پولم نداشته باشه حداقل حرمت میدن بهشون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
می خواست زحمت بکشی تو کنکور دبیرستان پزشکی قبول بشی به جا ی 4 سال لیسانس 7 سال دکتری بخونی بعد بری طرح بعد بیای کنکور بدی تخصص بگیری اونوقت هم بهت اخترام بیشتر میذاشتن هم درآمدت بیشتر میشد....
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
2
چقدر دلم از همه ی مردم نمک نشناسی که هیچ وقت نفهمیدن چه روزایی امثال من عید نداشتن تعطیلی نداشتن عزا نداشتن خواب نداشتن خانواده نداشتن تا 3 صبح شام نخوردن تا 5 عصر ناهار نخوردن همیشه غم و بدبختی دیدن همیشه اضطراب داشتن...همه عصرای تعطیل که همه خواب بودن تو شلوغی اورژانس سر و کله زدن...گرفته
این آدما هیچ وقت نفهمیدن و هیچوقتم نخواهند فهمید.....
دكتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
1
1
من خودم دانشجوي پزشكي هستم و اون مواردي كه در بالا خدمتتون عرض شد همش حقيقته
حقوق يه انترن480000(دانشجوي 1سال و نيم اخرپزشكي)تومان
يه دانشجوي تخصص 720000تومان
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
1
1
ممکنه پزشکی ده برابر مردم عادی درآمد داشته باشه اما مسیله اینه درستش اینه صد تا هزار برابر باشه داریم راجع دکتر صحبت میکنیم نه دلال های مفت خور بازاری
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
1
با عرض سلام خدمت همه دوستان باید بگم همانطوری ک اوضاع کار و درامد تو همه رشته ها از جمله مهندسی خراب شده تو پزشکی هم تاثیر خودشو گذاشته ممکنه پزشکای شاخته شده وبا تجربه وضعیت مالی و در امد خوبی داشته باشن ولی این در مورد پزکایی که تاز درسشون تموم شده صدق نمیکنه
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
3
هرکی میگه پزشکی نخونید پول توش نیست دروغ میگه. یکی از آشناهامون فقط تو دوران طرح پزشکی یعنی هنوز حتی تخصص هم نداشت هر ماه 8 میلیون تومان بهش میدادن تازه جاش پرت هم نبود که تو یک سال ونیم نزدیک 150 میلیون تومان جمع کرد. یه فوق لیسانس برق شریف بره سرکار خیلی خوب ماهی 2 میلیون میگیره. ولی پزشکی دارغوزآباد هم که قبول شی نونت تو روغنه.
تکتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
1
1
واقعا رشته های مهندسی سخته وقتی دکترای مهندسی بگیری جونت در میاد
اون ناشناسی که انقد حرف از انصاف زده خودش یکم انصاف داشته باشه بفهمه دکنرای تخصصی مهندسی چقد سخته
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
1
1
ببخشیدا معذرت میخوام...ولی هر چرت و پرتی هم که بگین بازم بدن انسان مریض میشه و بدن مریض دکتر میخواد....والا خود دکترا از زندگیشون راضین من نمیدونم شما چی میگین ...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
1
دوستان یه سوال بدجوری ذهنم رو درگیر کرده...
آیا امکان داره یک فارغ التحصیل پزشکی پس از اتمام تحصیل 7 ساله اش وقتی به یکی از روستاهای محروم خوزستان بره ماهی هشت میلیون تومان درآمد داشته باشه؟؟؟
مهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
تو کشور ما خیلی الکی به پزشکا بها میدن...مهندساهم درساشون اسونتر از پزشکا نیست ولی حقوقشون خیلب ناچیزه تازه اگه خوش شانس باشن و کار گیرشون بیاد...یه مهندس عمران باید ۴سال درس بخونه تا سه سال بعد ازفارغ التحصیلب هم نمیتونی امتحان مهر نظام مهندسی بدی و دفتر بزنی این خودش میشه هفت سال....یه مهندس عمران فقط با گرفتن مهر میتونه یه کار درستی دست وپا کنه اونم نه با حقوق زیاد...تازه برا گرفتن مهر باید بعد سه سال که همه چی یادش رفته امتحان بده ایا قبول بشه یا نه...درحالیکه پزشکان بدون امتحان راحت مهر دراختیارشون میذارن به تعبیری مطمینا بعد هفت ساله حتما میرن سرکار...
نظر شما