شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
به منظور ايجاد هماهنگي و يکپارچگي بصري در شهر تهران/
سازمان زيباسازي شهر تهران به منظور ايجاد هماهنگي و يکپارچگي بصري در سطح شهر تهران، طرح جامع رنگ در منظر شهري را تدوين کرد.

به گزارش «شهر» و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، سيدمحمدجواد شوشتري، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: طرح جامع رنگ در منظر شهري يکي از پروژه هاي مهم مطالعاتي سازمان زيباسازي است که با همکاري اساتيد دانشگاه صنعتي اميرکبير و متخصصان عرصه هنرهاي شهري تدوين شده است.

 

او با بيان اينکه به منظور کاربردي کردن اين طرح، مجموعه سه جلدي در اين زمينه تدوين شده است،‌ ادامه داد: آماده سازي سطوح براي رنگ آميزي، انتخاب رنگ و اعمال آن بر سطح عناصر شهري، موضوعاتي است که در اين مجموعه مشخص شده است.

 

شوشتري با تاکيد بر اهميت مقوله رنگ آميزي مبلمان و عناصر شهري در يکپارچگي و زيبايي بصري شهر، گفت: سازمان زيباسازي شهر تهران بعد از برگزاري سلسله جلسات تخصصي با کارشناسان و مديران ارشد شهري، فهرستي کامل از نمونه رنگهاي استاندارد به تفکيک هر يک از عناصر مبلمان شهري را براي مناطق مختلف شهرداري تهيه کرده است.

 

به گفته مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، در کتاب «راهنماي رنگ آميزي مبلمان شهري» که در اختيار مناطق 22گانه شهرداري قرار گرفته است، کاربرگ هايي کاربردي و گويا پيش بيني شده که در آن نحوه رنگ آميزي هر يک از عناصر مانند جداول، نشيمن گاه ها، سطل هاي زباله، پلهاي عابرپياده و سواره رو، باجه هاي فروش بليط و .. مشخص شده است.

 

دکتر شوشتري با بيان اينکه در اين کتاب، پيشنهادات متنوعي براي رنگ آميزي مبلمان شهري بر اساس سيستم جهاني رنگي رال (Ral ) به مناطق داده شده است، ادامه داد: به مناطق شهرداري توصيه شده از رنگ¬هايي استفاده کنند که با بافت محيطي بيشترين هماهنگي و تطابق را داشته باشند تا ضمن حفظ زيبايي محيط و آرامش روحي شهروندان، به آرام سازي فضاي شهري نيز کمک کنند.

 

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با تاکيد بر اينکه رنگها زبان احساسات شهروندان يک شهر به حساب مي آيند، افزود: با استفاده از رنگ مي توان زندگي شهري را زنده کرد، در حقيقت رنگها از ارکان مهم بيان هويت و خوانايي شهرها به شمار مي‌روند و نبايد آنها را نايده گرفت.

 

او با اشاره به اينکه تا به حال در شهر تهران کمتر از عامل رنگ براي ايجاد حس زندگي و هويت بخشي استفاده شده است، گفت: تهيه طرح جامع رنگ در منظر شهري، دستورالعمل علمي و کارشناسي در اختيار سازمان زيباسازي قرار داده است.

 

به گفته شوشتري، سازمان زيباسازي با استفاده از اين دستورالعمل که توسط اساتيد دانشگاه تهيه شده، مي تواند به باززنده سازي فضاهاي شهري با استفاده از رنگ هاي مناسب بپردازد.

 

نظر شما