پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۵۱۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
يكي از منتقدين معتقد است که بي‌برنامگي و بي‌هدفي در سريال‌ها از جمله سريال‌هاي ماه مبارك رمضان موج مي‌زند.

مصطفي حريري نويسنده و منتقد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي شهر با بيان اينكه به نظر نمي‌آيد امسال اساسا سريال‌سازي براي تلويزيون اولويت داشته است، گفت: با وجود اينكه مديران و عوامل سازنده اين سريال‌ها در خصوص عرضه اين مجموعه‌ها در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي كرده‌اند اما آثار قوي در سريال‌سازي صداوسيما نديديم. در هر حال احساس مي‌شد كه سال‌هاي پيش‌تر انگيزه‌اي براي سريال‌سازي ماه مبارك رمضان وجود داشت ولي به نظرم امسال اين انگيزه هم خيلي كم‌رنگ‌تر بود. در حقيقت؛ در رابطه با اين سريال‌ها مي‌توان گفت در اصل بيشتر باكس پركني بود تا سريال‌سازي.

 

حريري در رابطه با سريال «خداحافظ بچه» شبكه سه عنوان كرد: در اين سريال، همان تيم‌هاي كمدي با يك تغيير و چينش ديگري يك سريال جديد ساخت. به طور كلي سريال قابل تأملي نبود و اگر هم نتوان اين سريال را فانتزي ناميد؛ ولي پرداختش كاملا فانتزي بود.

اين منتقد و نويسنده با اشاره به اينكه شبكه دو هم با «چمدان» آمد، گفت: سريال «چمدان» اوايل به نظر مي‌آمد كه مي‌توانست فيلم متفاوتي باشد اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد اين مجموعه هم نوعي تكرار سرياله‌اي دهه 70 بود.

 

حريري در خصوص «راز پنهان» عنوان كرد: «راز پنهان» را فلورا سام به شبكه يك برد، من اسم اين سريال را سريال هندي مي‌گذارم؛ يك كار جنايي هندي است كه سام كارگرداني كرد.

 

  • صداوسيما با زردنامه‌هاي ماهواره‌اي رقابت مي‌كند

 

اين نويسنده و منتقد با اشاره به اينكه به طور كلي سريال‌هاي مناسبتي ماه مبارك رمضان امسال حرف خاصي براي گفتن نداشتند، تصريح كرد: اينها نشان داد كه مسوولين صداوسيما تأكيد زيادي در سريال‌سازي نداشتند. در حقيقت، اساسا سازمان صداوسيما اخيرا نتوانسته سريالي بسازد كه هدف داشته باشد. در واقع اساسا اين سازمان در سريال‌سازي نه هدفي دارد و نه جهت‌گيري. در نتيجه هم در آثار خود هيچي براي گفتن ندارد. بنابراين نمي‌تواند مخاطب را جذب كند و حداكثرش اين است كه مي‌خواهد در مقابل تلويزيون ماهواره‌اي قدم علم كند به هر صورت سيما به مخاطبين توجه ندارد.

   

وي در ادامه افزود: سريال‌هاي ماهواره كه صداوسيما مي‌خواهد با آن به رقابت بپردازد؛ از نظر كيفي از سطح متوسط هم پايين تر محسوب مي‌شوند. در واقع شبيه زردنامه‌ها و نشريات عامه‌پسند‌اند. حالا تلويزيون ما با اين دسته از آثار مي‌خواهد رقابت كند بنابراين با همان‌ رده و طيف هم رديف مي‌شود. در مقابل‌ اين آثار، سريال‌هايي وجود دارد كه در فضاي الان شبكه خانگي امريكايي و اروپايي توليد مي‌شود و نوع كيفيت و ميزان هدفمندي‌‌‌شان را با آثار داخلي مقايسه كنيد، مي‌بينيد كه آنها مخاطب را جذب و به سمت خاصي هدايت مي‌كنند. به هر حال صداوسيما خودش را در حد رقابت بعضي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نگه داشته ـ كه ابا دارم از نام بردن‌شان ـ نتيجه همين مي‌شود كه الان شاهد وضعيت آن هستيم.

 

حريري گفت: در صداوسيما چيزي به اسم استراتژي و هدف وجود ندارد. اين بي‌هدفي در نهايت منجر به اين مي‌شود كه تمام اتفاقات و ظرفيت‌هايي كه موجود است هدر برود.

نظر شما