جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۴
کد خبر: ۵۵۱۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
يك نويسنده و منتقد معتقد است که با توجه به تشويش در مديريت و عوامل صداوسيما، سريال‌هايي‌ در رسانه ملي پخش مي‌شود كه در شأن مردم نيست.

عليرضا پورصباغ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي شهر، يكي از دلايل موفق نشدن سريال‌هاي ماه مبارك رمضان امسال را سرعت زياد در تهيه فيلمنامه اين سريال‌ها دانست و افزود: فيلمنامه‌هاي اين سريال‌ها با تعجيل بسيار زيادي در صداوسيما به تصويب مي‌رسد. در نهايت، به اصطلاح در چهار طرح اصلي به معاونت تحويل داده مي‌شود و به دقت بررسي نمي‌شود. عوامل دست‌اندركار در دقيقه 90 باكس سيما را پر مي‌كنند.

 

  • «راز پنهان» مساوي «تارهايي» بود

وي در رابطه با كار فلورا سام كه براي شبكه يك سيما توليد شد، گفت: «راز پنهان» يكي از سريال‌هايي است كه پيرنگ داستاني با سريال «تا رهايي» دارد از جمله اينكه شخصيت‌هاي داستان «تارهايي» خيلي شباهت عجيب و غريبي به همين دو نفر «راز پنهان» دارد. در حقيقت مجيد اوجي (همسر سام) در مقام تهيه كننده و سام در پرداخت درام سريال، نداشتن نقاط عطف سريال، شروع نامناسب، نداشتن ريتم، فاقد جذابيت‌هايي روايي از كاستي‌هاي اين سريال مي‌تواند باشد.

اين نويسنده و منتقد در رابطه با ايرادهاي «راز پنهان» ادامه داد: با استناد به حرفي كه خود سام در مصاحبه شماره 362 روزنامه «تماشا» كرده و گفته كه «در سريال «راز پنهان» كاراكتري وجود دارد؛ اينكه زني با مردي رابطه نامشروع دارد، تا به حال يادم نمي‌آيد در سريال ايراني رابطه نامشروع به اين شكل عنوان شده باشد، اگر هم بوده بازهم عنوان كردند كه اينها صيغه كردند.» در حقيقت؛ سام در سريال مناسبتي تلويزيون روابط نامشروع را نشان مي‌دهد و در مصاحبه روزنامه «تماشا» هم به اين مضمون افتخار مي‌كند. با توجه به اين مورد، اين ايراد بزرگ «راز پنهان» است كه روابط نامشروع را نشان مي‌دهد. اين ضعف متوجه اين سريال درام است. با توجه به اينها چرا سازمان صداوسيما از توليد و پخش اين سريال‌هاي نازل جلوگيري نمي‌كند؟ در رسانه ملي بايد سريال‌هايي پخش شود كه در شأن مردم باشد.

 

  • «چمدان» انبوهي از تكرار

پورصباغ در ادامه صحبت‌هاي خود در رابطه با «چمدان» گفت: اين سريال در قسمت 8 و 9 عملا به روحانيت توهين‌هايي را روا داشت. در حقيقت مفاهيم سكولاريسم كه در آن وجود دارد، روحانيت را نفي مي‌كند. من نمي دانم؛ آيا مسوولين مربوطه اين سريال‌ها را ديده‌اند و اين نقايص را متوجه نشده‌اند؟

 

  • يك سريال فانتزي براي شبكه سه

اين نويسنده و منتقد در خصوص مجموعه «خداحافظ بچه» عنوان كرد: ضعف‌هايي در اين سريال وجود دارد اما تحليل‌هايي درباره اين سريال شده كه نادرست‌اند از جمله اينكه موضوع ضربدر روي كاغذ در اين سريال را مطرح كرده‌ و انتقاد كرده‌اند. نادانسته از اينكه؛ درام، درام است و مي‌تواند در تخيل نويسنده باشد. لزوما نبايد اين موضوع مابه‌ازاي واقعي و مصداق بيروني داشته باشد. كارگردان بايد به اهميت پايان‌بندي و جمع‌بندي سريال‌ هم توجه ويژه داشته باشد، به دليل اينكه سريال مثل فيلم نيست. سريال لزوما بايد داراي نتيجه‌گيري باشد كه چطور براي مخاطب پاپان‌بندي خواهد داشت.

 

  • فقط كمي از سريال شبكه تهران چنگي به دل مي‌زد

پورصباغ در خصوص مجموعه شبكه تهران اظهار كرد: در هياهوي اين سريال‌ها بايد به مجموعه «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» هم اشاره كرد. 10 قسمت اين سريال را كه ندا نوبخت نوشته، بي‌نظير و فراتر از فوق‌العاده است. اين قسمت‌ها كاملا مابه‌ازاي اجتماعي و انتقادي دارند. ضمن اينكه داستان‌ها با پيام ديني را به مخاطب انتقال مي‌دهد.

 

  • هر سال بدتر از سال قبل

وي در ادامه با اشاره به اينكه با گذشت هر سال كارنامه سريال‌هاي مناسبتي ماه مبارك ضعيف‌تر مي‌شود، تصريح كرد: بخش مديريت سازمان صداوسيما دچار تشويش است. ضرورت بازنگري در مديران و همچنين شيوه مديريت سازمان صداوسيما به بهبود كليت برنامه‌ها كمك خواهد كرد.

 

  • «خنده بازار» خلاقيتش ته كشيد

عليرضا پورصباغ يكي از بدترين بخش‌هاي برنامه‌هاي تلويزيون در اين روزها را «خنده بازار» عنوان كرد و گفت: اين سري خنده بازار خلاقانه نبود. اين گروه سوژه‌هاي تكراري را به تصوير كشيده و از خلاقيت و كار نو در آن خبري نيست.

 

  • ماه عسل براي علي ضيا زود بود

پورصباغ در رابطه با علي ضيا مجري برنامه امسال «ماه عسل» گفت: بايد بگويم كه مديران سازمان به جاي اينكه احسان عليخاني امتحان پس داده، با طراوت، كاردان و كارشناس را در برنامه «ماه عسل» را دعوت كنند، سكان برنامه «ماه عسل» را به كسي دادند كه صلاحيت اين كار را ندارد. در اين برنامه به مداح‌ها توهين شد. در حقيقت؛ علي ضيا به درد برنامه‌هاي خنثي مي‌خورد و اين برنامه براي او زود بود. او در اين برنامه مي‌خواست كپي برابر اصل احسان عليخاني باشد كه موفق نشد. احسان مطالعه و سواد اين كار را داشت و به اندازه دانشش حرف مي‌زد؛ در صورتيكه علي ضيا نه مطالعه به اندازه  عليخاني و نه دانش برخورد با توده‌ها و سوژه‌هاي متفاوت را داشت.


اين نويسنده و منتقد در پايان گفت: بطور كلي، كيفيت تلويزيون بدتر از هر سال مي‌شود. فقط بايد گفت كه ياد «گمگشته» بخير و فوق‌العاده بود.

نظر شما