پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۵۴۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
گزارش شهر از پس و پيش ساخت فيلم موهن/
ساخت فيلم اهانت به پيامبر اكرم از يك سلسله برنامه‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي نشات مي‌گيرد و در اين اهانت‌ها جوانان مخاطب اصلي‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، آنچه كه اين روزها در سراسر جوامع اسلامي جريان داغي شده است ساخته شدن فيلم موهن در خصوص اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) است كه تظاهرات گسترده و عظيمي را دركشورهاي اسلامي نسبت به اين اقدام سخيف و شنيع در پي داشته است.

 

در ابتدا كانون اين اعتراضات كشور مصر بود، براي اينكه اين فيلم در شبكه‌ «الناس» اين كشور با نام «برائت اسلامي» به نمايش داده شد. گر چه اين فيلم ماه‌هاي گذشته هم در يكي از شبكه‌هاي مشهور ويديويي اينترت بارگذاري شده بود اما زماني به اين اعتراضات دامن زده و جهاني شد كه در شبكه‌ معروف اين كشور نشان داده شد. در واقع با نمايش عمومي اين فيلم اعتراضات در ميان مسلمانان جوامع اسلامي همگاني شد.

 

انزجار مسلمين به اروپا كشيده شد

نه تنها اعتراضات و اعلام انزجار مسلمين جهان نسبت به اين فيلم در كشورهاي اسلامي صورت گرفت بلكه راهپيمايي‌ها و اعتراضات به كشورهاي اروپايي هم تسري پيدا كرد. در اين ميان پليس فرانسه با اين تظاهرات مقابله و 100نفر از تظاهركنندگان را دستگير كرده است، دليل‌ دستگيري ها اين بوده است كه اين تظاهرات مجوز قانوني نداشته است. لازم به يادآوري است كه در همين روزهاي اعتراض، سفير امريكا در ليبي كشته شد و مسلمانان در مقابل بسياري از سفارت‌خانه‌هاي امريكا و حافظ منافع اين کشور در كشورهايي از جمله يمن، مصر، بحرين و ايران و كشورهاي ديگر تجمع كردند و خشم و انتقاد خود را نسبت به اين عمل ناپسند اعلام كردند.

 

در سوئد هم اين فيلم به نمايش درآمده است و جوانان اسلامي در اين خصوص با سر دادن واژه‌هاي «الله اكبر» نسبت به اين فيلم انزجار خود را اعلام كرده‌اند. در اين ميان پليس سوئد بيكار نمانده و معترضين را مورد ضرب و شتم شديد قرار داده است. بطوريكه پليس به يكي از دختران در اين اعتراض حمله كرده و اقدام به خفه كردن او كرده است.

 

کارگردان کيست؟

در رابطه با ويژگي‌هاي اين فيلم ابتدا گفته مي‌شد كه فيلم را «آلن رابرتز» ساخته است اما مشخص شد كه اين كار به كارگرداني شخصي به نام سم باسيل است كه آدم خوش‌نامي هم نيست. او در سال‌هاي گذشته به علت حمل مواد مخدر و جرايم مالي به 21 ماه زندان محكوم شده بود . باسيل در رابطه با ساختن اين فيلم گفته است كه اين فيلم را زماني كه زندان بوده، با كمك پسرش ساخته است. در خبرها آمده است كه سم باسيل دستگير شده اما پليس وي اعلام كرده كه اين دستگيري او بخاطر جرايم ديگري بوده است از جمله اينكه او حق نداشته مدتي از اينترت استفاده نكند. در تصاويري كه از وي نشان داده مي‌شود، صورت او كاملا پوشانده شده و چهره او زياد مشخص نيست. همچنين پليس گفته كه او خود داوطلبانه خود را به كلانتري معرفي كرده است و در خصوص اين فيلم او را بازداشت نكرده‌ايم.

 

توهين‌ها نشان‌دهنده بي‌تمدني غرب است 

نادر طالب‌زاده در اين رابطه در برنامه «راز»، اذعان داشت: واقعا پررويي و گستاخي است كه در رابطه با كسي كه اين عمل زشت و وقيح را انجام داده است، مسوولين امريكايي بگويند براي جرم ديگري او را دستگير كرده‌ايم، حتي اوباما و يا هيلاري كلينتون با اينكه گفته‌اند اين كار، كار نفرت‌انگيزي است، اما در رابطه با نفرت خود چنين كسي را محكوم و با او برخورد نمي كنند و حتي عذرخواهي كوچك هم از جوامع اسلامي به طور مستقيم انجام نمي‌دهند.

 

اين درحالي است كه جامعه امريكا بسيار مذهبي‌تر از كشورهاي اروپايي است. بطوريكه سر هر كوچه يك كليسا وجود دارد و اگر در 50 سال پيش كسي به مقدساتي اهانت مي‌كرد، از جمله اينكه به مسيح يا ملكه انگليس توهين مي‌كرد يا انجيل را مي‌سوزاند او را حتما اعدام مي‌كردند و با توجه به اينها هيچ كس حق نداشت به مقدساتي توهين كند. اما در حال حاضر مشخص نيست كه از چه زمان و تاريخي اين آزادي بيان به صورت اهانت به مقدسات اديان بوجود آمده است؟!

 

طالب‌زاده در اين رابطه گفت: اگر به مقدسات و معنويات احترام گذاشته نشود، ديگر براي بشر چه چيزي مي‌ماند و در واقع اين تمدن غربي ديگر هيچ چيزي در درون خود ندارد و پوچ است.

   

بر اساس اين گزارش، بنابه گفته فيلم‌شناشان؛ اين فيلم موهن اثر هنري نيست و فاقد المان‌هاي فيلمسازي است. درو اقع يك كار سطحي و سخيف است كه سرو ته و معني ندارد و فقط با يك هدف ساخته شده است آن هم اينكه به مقام مقدسي توهين كند و آن را زير سوال ببرد.

 

نيكولا باسلي تهيه كننده فيلم موهن، اين فيلم را با 70 نفر در يك خانه‌اي ساخته است و گفته كه در اين رابطه قرآن را خوانده و همچنين سه هزار كتاب اسلامي را بررسي كرده است و بخاطر ساختن اين فيلم پشيمان نيست.

 

بر اساس خبرها، بازيگران اين فيلم بعد از اينكه اين فيلم را ديده‌اند متوجه شده‌اند كه صداي آنها دوبله شده است و حرف‌هايي كه در فيلم زده مي‌شود گفته‌هاي خود آنها در فيلم نيست. بنابراين نسبت به ساخت با چنين ويژگي معترض شده‌اند و يكي از آنها گفته كه من ضدمسلمان نيستم، همه ما از اين تهيه‌كننده و كارگردان فريب خورده‌ايم اما تهيه‌كننده اين فيلم منكر اين قضيه شده، گفته كه آنها قبلا اين فيلمنامه را خوانده بودند، هيچ چيزي در اين فيلم تغيير نکرده و من تصميم دارم آن را به طور عمومي و بي كم‌و‌كاست اكران كنم.

بر اساس اين گزارش، فيلم موهن «برائت اسلامي» همزمان با سالگرد حادثه يازده سپتامبر ساخته شده است و اين فيلم بار ديگر امريكا را به هدف اصلي اعتراضات مردمي جهان اسلام بدل كرد.

 

اهانت‌ها بي‌سابقه نيست

البته اين اهانت‌ها به مقدسات اسلامي بي‌سابقه نيست و سال‌هاي قبل هم توسط افرادي چون سلمان رشدي كه آيات شيطاني را مطرح كرد، يا تري جونز كشيش امريكايي كه قرآن را به آتش كشيد و يا همچنين وستر گارد كاركاتوريست دانماركي كه تصوير كذايي را طراحي كرد. در اينجا در رابطه با دو اهانت اخير و دلايل بانيان آن، به مستند عباس لاجوردي اشاره مي‌شود كه او با كشيش امريكايي و كاركاتوريست دانماركي در فيلم مستند «كدام آزادي» مصاحبه كرده و آنها گفته‌اند هيچكدام قرآن را نخوانده‌اند، اين درحالي‌ست نسبت به اهانت چيزي كه اطلاع ندارند اقدام كرده‌اند. لازم به يادآوري است كه فيلم مستند لاجوردي در جشنواره سينما حقيقت مركز مستند و سينماي تجربي امسال به نمايش در مي‌آيد. لاجوردي در رابطه با اين آدم‌ها اذعان داشته است اين‌ها بسيار آدم‌هاي سطحي و ناداني بودند.

 

انقلابي در راه است

سيدهادي افقهي كارشناس سياست خارجي و مسايل افريقا، در رابطه با اين اعتراضات بوجود آمده در سراسر جهان اظهار کرد: به نظر مي‌رسد اين اعتراضات به انقلاب بزرگ خواهد انجاميد و وجه تسميه آن اين است كه زماني در روزنامه اطلاعات به امام(ره) توهين شد و در پي آن اعتراضاتي صورت گرفت و نقطه عطفي براي انقلاب اسلامي ايران شد. بنابراين او معتقد است اين اعتراضات و انزجارها در سراسر كشورهاي اسلامي و همينطور بهار عربي هم‌افزايي مي‌شود تا به انقلاب سراسر جهان دست پيدا كنيم. در اين ميان هم امريكا بايد در كارهاي خود تجديد نظر كند. در حقيقت اين اعتراض‌ها به تكامل بيداري اسلامي و افزايش وحدت مردم مسلمان جهان كمك خواهد كرد.

 

فواد ايزدي استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و كارشناس مسايل امريكا، در رابطه با اين فيلم موهن اذعان داشته است كه هنوز خيلي موضوعات در رابطه با اين فيلم و سازندگان آن مشخص نيست و بايد ببينيم دليل توليد اين فيلم چه بوده است؟ آيا اين فيلم توسط اسلام‌هراساني ساخته شده است كه سال‌هاست به گروه‌هاي خود و تمام مردم امريكا در زمينه اسلام‌هراسي آموزش و تعليم مي‌دهند، بدون اينكه به تبعات آن توجه كنند و در واقع طبق عادت ديرينه خود در راستاي اسلام هراسي انجام داد‌ه‌اند، يا اينکه ساخت اين فيلم سازمان‌دهي گسترده‌تري داشته و رژيم صهيونيستي با برنامه‌ريزي قبلي دست به اين كار زده است تا امريكا را در مقايل هجمه‌اي از طرف مسلمانان قرار دهند. با توجه به اين موضوعات در واقع ما نمي‌دانيم كه اينها از اين اتفاق چه استفاده و بهره‌برداري مي‌خواهند انجام دهند. از جمله اينكه بخاطر كشته شدن سفيري در منطقه، بهانه‌اي دستشان بيفتد و اقدماتي در آن منطقه انجام دهند مانند زمان يازده سپتامبر.

   

افقهي، در رابطه با اين اهانت گفته است كه مقام‌ معظم رهبري هدف اين اهانت را جوانان قلمداد كرد‌ه‌اند و فرموده‌اند كه اين يك تك برنامه و تصادفي نبوده است بلكه حلقه‌اي از سلسله سناريو و برنامه ممتدي بوده است كه رژيم صهيونيستي و امريكا متهم رديف اول اين ماجرا هستند.

 

مجيدي با اهانت‌ها مقابله ميکند

به نظر مي‌رسد، جاي خالي اينطور فيلم‌ها در كشورهاي اسلامي از جمله ايران كاملا مشهود است. در حقيقت اگر جوامع اسلامي در زمينه مقدسات خود فعاليت‌هاي فرهنگي چشمگيري داشته باشند و اهميت آنها را با به تصوير كشيدن به همه جهانيان نشان دهند، شايد اتفاقات و جسارت‌هاي اين چنيني به وجود نيايد. در اين زمينه فيلم «محمد (ص)» مجيد مجيدي يكي از كارهايي است كه مي‌تواند گام مناسبي در اين راستا باشد. فقط بايد به يك نكته‌اي اشاره كرد اينكه آن فيلم موهن كذايي اثر هنري نيست و نبايد با كار مجيدي مقايسه شود.

 

همچنين بايد به اين موضوع اشاره كرد كه با توجه به اينكه ساخت اين نوع فيلم‌ها بسيار ضروري به نظر مي‌رسد، بنابراين در اينجا بايد از مسوولين فرهنگي پرسيد كه چرا بايد بودجه كلاني كه مي‌تواند آثار فاخري در راستاي فرهنگ اسلامي بيافريند، بايد به فيلمي چون «لاله» اختصاص پيدا كند. با توجه به اولويت فرهنگي و شرايط اقتصادي كه وجود دارد، چرا بايد «لاله» ساخته شود؟!

نظر شما