سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۵۵۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
سلمان رشدي گفت: زندگي تحت سايه فتوا، شبيه به يک زندان بود.

به گزارش «شهر» و به نقل از فارس، روزنامه انگليسي «ديلي‌ميل» به بهانه انتشار فيلم موهن، مصاحبه‌اي را با سلمان رشدي انجام داده است. رشدي در اين مصاحبه به بخشي از پيامدهايي که نوشتن کتاب موهن براي او داشته، اشاره کرده است.

 

حس کردم که مرده‌ام

 

رشدي در ابتداي اين مصاحبه از اولين احساسش پس از آنکه فتواي امام خميني(ره) را شنيد مي‌گويد: «حس خوبي نبود. حس کردم که من يک مرد مرده‌ام».

 

وي که اکنون در انگليس آزادي بيشتري پيدا کرده در مورد 10 سالي که کاملا مخفي شده بود، مي‌گويد: «قدم زدن بدون يک محافظ شخصي، رفتن به خريد، ديدن خانواده، پرواز با هواپيما، تمام اين‌ها در آن زمان براي من غيرممکن بود».

  

سلمان رشدي تا سال 1998 تحت حفاظت بسيار شديد قرار داشت و زندگي پنهاني داشت. به نوشته ديلي‌ميل وي تا آن زمان مجبور به تغيير مداوم محل خانه امن خود بوده است. او همچنين همواره محافظان مسلحي همراه خود داشته و با نام مستعار «جوزف آنتون» زندگي مي‌کرده است.

 

اين نويسنده انگليسي که تاکنون 4 بار ازدواج کرده، عنوان مي‌کند که از «ماريانه ويگين» همسر خود (که دومين همسر وي بوده) به آن دليل جدا شده که وي با رفتارهاي خود امنيت او را به خطر مي‌انداخته است.

 

او حتي سومين همسر خود را نيز زماني انتخاب کرده است که در يک خانه امن و در خفا به سر مي‌برده است.

 

سالانه يک ميليون دلار هزينه تامين امنيت رشدي

 

نويسنده ديلي‌ميل اشاره مي‌کند که پليس انگليس سالانه يک ميليون دلار براي محافظت از سلمان رشدي هزينه مي‌کرده و همين امر انتقادات زيادي را متوجه رشدي کرده است.

 

خود رشدي در اين باره مي‌گويد: «بزرگترين مشکلي که بود و من هميشه به آن فکر مي‌کردم، اين بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هيچ‌کس در انگليس به هزينه‌هاي امنيت من اعتراض نمي‌کرد».

 

«زندگي تحت سايه فتوا، شبيه به يک زندان بود.» اين را رشدي مي‌گويد و عنوان مي‌کند که برخي فکر مي‌کنند که او در وضعيت خوبي به سر مي‌برد، اما او احساس مي‌کرده که در زندان به سر مي‌برد.

 

او در اين مصاحبه مدعي شده است که قصد توهين به اسلام را نداشته و کتاب او نفي‌کننده اسلام و پيامبر آن نبوده است.

 

رشدي در مصاحبه خود با ديلي‌ميل مي‌گويد، فکر نمي‌کند که امروز ناشري حاضر به چاپ مجدد کتاب او شود. او مي‌افزايد: «خطر حملات امروز بيش از آنچيزي است که قبلا وجود داشت».

 

وي در مورد کتاب زندگينامه خود نيز صحبت مي‌کند و مي‌گويد: «... اگر فعاليت‌هاي پليس انگليس و سرويس‌هاي اطلاعاتي نبود، من قادر به نوشتن اين کتاب نبودم. بسيار سپاسگزارم».

 

سلمان رشدي سال‌هاست که تحت حمايت سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس و کشورهاي غربي قرار دارد، و حمايت دولت انگليس از وي به حدي است که او در سال 2007 از دست ملکه اين کشور، نشان شواليه دريافت کرد.

نظر شما