پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۵۷۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
گزارش شهر از برنامه‌هاي تئاتر در مهر/
تالار قشقايي از هفته دوم مهرماه، ميزبان نمايش «همسايه‌ات را دوست بدار» به كارگرداني رضا حامدي خواه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، اجراي نمايش «همسايه‌ات را دوست بدار»، به كارگرداني رضا حامدي خواه، هفته دوم مهرماه در تالار قشقايي آغاز مي‌شود. اين نمايش را زهرا رفيعي گيلوايي، فرهاد نقدعلي و داريوش موفق در قالب چند اپيزود. داستاني با عنوان «همسايه‌ات را دوست بدار»، «حساب و كتاب» و «لطيفه‌اي درباره تضعيف وجدان كاري» به نگارش درآورده‌اند.

اين داستان‌ها برحسب دغدغه و ذهنيت كارگردان و گروه در خوانش و تمرين شكل گرفته و پس از چهار سال امكان اجراي آن فراهم شده است.

 

در اين نمايش، كه رضا حدادي خواه آن را پس از سه سال دوري از صحنه در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌كند، رامين ناصرنصير، مهرداد ضيايي، داريوش موفق، فروغ قجابگلي، روشنك عجميان، حسين شمس، سارا باهنر، فهيمه كربلايي و حميدرضا محموديه به ايفاي نقش مي‌پردازند.

 

«آوازخوان طاس» به تماشاخانه ايرانشهر مي‌رود

نمايش «آوازخوان طاس» اثر اوژن يونسكو به كارگرداني بهمن معتمديان از هشتم مهرماه در تماشاخانه ايرانشهر به روي صحنه مي‌رود.

 

«آوازخوان طاس» نمايش‌نامه اي در 11 پرده يكي از مشهورترين آثار «اوژن يونسكو» است كه با بازي هومن برق‌نورد، بهاره رهنما، سروش صحت، فلامك جنيدي، فرهاد قائميان و هومن شكيبا به روي صحنه مي‌رود.

 

يونسكو هدف از نوشتن اين نمايشنامه را باز نمودن قهقهراي آدمي به دليل از دست دادن اصالت و شبيه ديگران شدن، مي‌داند. او در مراسم افتتاحيه اولين اجراي اين نمايش گفت: «همه مي‌كوشند كه مثل ديگران حرف بزنند و براي همين است كه دگر كسي فكرن مي‌كند.»

 

بهمن معتمديان اين نمايش را بر اساس ترجمه‌اي از دكتر محمئتقي غياثي به روي صحنه مي‌برد. معتمديان پيش از اين فيلم‌هاي كوتاه و داستاني را در كارنامه خود ثبت كرده است، از جمله فيلم «خستگي» كه در سال 2008 در بخش مسابقه جشنواره ونيز به نمايش درآمد و جوايز بسياري را در جشنواره‌هاي بين‌المللي كسب كرد.

 

معتمديان امسال يكي از هفت ايراني بود كه در نظرسنجي مجله سينماي «سايت اند ساوند» براي انتخاب بهترين فيلم تاريخ سينما دعوت شد.

 

حافظ ميزبان «ددالوس و ايكاروس» غني‌زاده مي‌شود

همايون غني‌زاده نمايش «ددالوس و ايكاروس» را از اواخر شهريور در تالار حافظ روي صحنه برد.

 

نمايش «ددالوس و ايكاروس» كه در بيست‌و‌پنجمين جشنواره تئاتر فجر مقام نخست كارگرداني را به خود اختصاص داد، بدون تغيير در متن، اجرا و تيم بازيگران نسبت به اجراهاي گذشته از 31 شهريور در تالار حافظ اجرا مي‌شود.

 

اين نمايش بر اساس اسطوره ددالوس و پسرش ايكاروس شكل گرفته كه تصميم مي‌گيرند از زندان (لابيرنت) مينوش ‌شاه با ساختن بال‌هايي فرار كنند و بقيه داستان.

 

حميدرضا نعيمي و جواد نمكي در اين نمايش به ايفاي نقش مي‌پردازند.

نمايش «ددالوس و ايكاروس» پيش از اين نيز در سال 86 در تالار سايه مجموعه تائتر شهر اجراي عمومي و با استقبال مخاطبان روبرو شده بود و در سال 87 نيز در جشنواره «باربيكن» لندن روي صحنه رفته بود.

 

اين نمايش به نويسندگي، طراحي و كارگرداني همايون غني‌زاده، از 31 شهريور الي 21 مهر در تالار حافظ اجرا مي‌شود.

 

آغاز اجراي «راه‌زنان» و «خداي كشتار»

دو نمايش «راه‌زنان» و «خداي كشتار» با كارگرداني عليرضا كوشك‌جلالي از دوم مهرماه در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي‌روند.

 

عليرضا كوشك‌جلالي، كارگردان ايراني مقيم آلمانگفته است كه هم اكنون مراحل ساخت دكور‌آغاز شده و در حال حاضر در حال نصب دكور در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر هستيم. تمرين‌هاي نمايش هم همچنان در پلاتوي شماره يك ادامه دارد.

 

نمايش «راه‌زنان» نوشته فردريك شيلر و با ترجمه، دراماتورژي و كارگرداني عليرضا كوشك‌جلالي مهر و آبان ماه امسال ساعت 20:30 در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر اجچرا مي‌شود.

 

از عوامل اين نمايش مي‌توان از سيامك احصايي (طراحي صحنه)، بامداد افشار، مصطفي كامران جم و علي انوري (موسيقي)، وحيد مهدي‌زاده (دستيار كارگردان و برنامه‌ريز)، نورالدين حيدري‌ماهر (مجري طرح و مدير توليد) نام برد.

 

از بازيگران اين نمايش مي‌توان به محسن حسيني، ملودي آرام‌نيا، علي ابدالي، ايمان اصفهاني، سارا افشار، سارا بهرامي، عرفان پهلوان، توماج دانش‌بهزادي، ميثاق زارع، هومن سلطاني، اهلام سلماني، فاطمه صارمي، مينا كريمي‌جبلي، زارا مولايي و محمد ولي‌زادگان اشاره كرد.

 

همچنين نمايش «خداي كشتار» نمايش ديگري است كه نوشته ياسمينا رضاست و با ترجمه و كارگرداني جلالي ‌مهر و آبان ماه امسال ساعت 18:30 در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌شود.

 

از جمله عوامل اين نمايش مي‌توان از منوچهر شجاع (طراح صحنه)، نورالدين حيدري‌ماهر(دستيار كارگردان)، وحيد مهدي‌زاده به عنوان مجري طرح و مدير توليد نام برد.

 

در اين نمايش سيما تيرانداز، اشكان خطيبي، لان مستوفي و رضا مولايي به ايفاي نقش مي‌پردازند.

 

بر اساس اين گزارش، عليرضا كوشك‌جلالي پيش از اين نمايش‌هايي از جمله «پستچي نرودا»، «نورا»، «خداي كشتار»، «موسيو ابراهيم» و «گل‌هاي قرآن» و نمايش‌هاي ديگر را به عنوان كارگردان به روي صحنه برده است.

نظر شما