پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۵۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
گفت‌وگوي شهر با شهرام شاه‌حسيني/
مشكلات در عرصه سينماي دفاع مقدس به ريشه آن در خود سينماي ايران برمي‌گردد. تغييرات سريع در مديريت‌هاي سازمان‌ها و بنيادهاي كشور عملكردها را ضعيف مي‌كند و اين آسيب به تمام مراتب سازمان‌ها از جمله سينماي كشور رسوخ پيدا مي‌كند.

شهرام شاه‌حسيني كارگردان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر» در رابطه وضعيت فيلم‌هاي دفاع مقدس و كاستي‌هاي اين عرصه، گفت: مگر فيلم‌هاي اجتماعي و كمدي و يا ژانرهاي ديگر در عرصه سينماي كشورمان پيشرفت كرده است كه فيلم‌هاي جنگي هم پيشرفت كرده باشند.  

  

شاه‌حسيني در اين رابطه، به يكي از دلايل عدم توسعه‌نيافتگي سينماي ايران به عوض شدن و جابجايي وزيرها و بالتبع‌ همكاران آنها، در زمان به روي كار آمدن رييس جمهور جديد در ايران اشاره كرد و در اين باره توضيح داد: در كشور ما زماني كه رييس جمهور جديد مي‌آيد، وزيرها از جمله نفت، نيرو،آموزش و ارشاد وغيره و همچنين زيرمجموعه‌هاي آنها عوض مي‌شود، اين درحالي‌ست كه در تمام دنيا اين روال وجود ندارد و بزرگترين اشكال نظام‌مندي ايران در همين روند است. با توجه به اينها بايد پرسيد چرا با تغيير رييس‌جمهور همه وزيرهاي قبلي كه آدم‌هاي باتجربه و زبده‌اي هستند ـ كه در طي اين سال‌ها تجربه اندوخته‌اندـ ، به عنوان افردا بيشعور و ناكارآمد تلقي و از كار بركنار شوند؟ در واقع نبايد اين اتفاق بيفتد، به جاي آن بايد بررسي كنند ببينند اين وزرا در سال‌هاي گذشته چه اقداماتي انجام داد‌ه‌اند و افراد ارزشمند بهره‌گيرند و تجربه سال‌ها را از دست ندهند.  

   

كارگردان «زن‌ها فرشته‌اند» در اين رابطه، با اشاره به اينكه چرا احمدي نژاد به افراد مناظره خود پست كليدي نداد تا از وجود آنها براي اداره كشور استفاده و بهره‌برداري كند؟، افزود: مگر اوباما و كلينتون با هم مناظره تندي نداشتند اما آنها به دليل اينكه به يك هدف واحدي فكر مي‌كردند، خصومت شخصي را كنار گذاشتند و به هدف بزرگ و پيشرفت كشور فكر كردند. اما در ايران با رييس جمهور جديد وزير فرهنگ جديد مي‌آيد و كل سيستم اين مجموعه تغيير مي‌كند، البته فرقي نمي‌كند كدام دولت باشد از جمله اصول‌گرا يا اصلاح‌طلب و يا غيره، نكته‌اي در اينجا وجود دارد اين است كه هيچ‌كدام از اينها از نيروها و پتانسيل‌هاي ارزشمند گذشته استفاده نكردند.  

 

وي ادامه داد: افرادي كه چندين سال با ويژگي‌ها و چم  و خم سينما، راديو و تلويزيون، موسيقي و غيره آشنا هستند اما با عوض شدن رييس جمهور از كار بركنار مي‌شوند.  

   

شهرام شاه‌حسيني اين مسايل را اساس آسيب به فرهنگ تلقي كرد وگفت: همين‌طور اين آسيب جدي به جزييات ريز فرهنگ كشور از جمله سينما، تلويزيون، موسيقي و ادبيات رسوخ پيدا مي‌كند و در اين ميان ژانر‌ دفاع مقدس و مقاومت كه يكي از گونه‌هاي سينماي كشور از اين نابساماني بي‌نصيب نمي‌ماند.  

  

كارگردان «كلاغ‌پر» در رابطه با فيلم‌هاي مطرح دفاع مقدس در طي اين چند سال، گفت: به سليقه شخصي خودم بيشتر از چند فيلم نمي‌توانم در اين عرصه عنوان كنم كه يك مقدار به طور جدي به دفاع مقدس پرداخته‌ باشند و كارآمد بود‌ه‌اند؛ از جمله آنها «سفر به چزابه» و «آژانس شيشه‌اي» و غيره است. بنابراين با اين تعداد، سينماي ايران به طور تمام و كمال از عهده‌ ژانر جنگي بر نيامده و چندين سال از عمر جنگ تحميلي مي‌گذرد اما به اتفاقات آن پرداخته نشده است.  

 

شاه‌حسيني در رابطه با دليل عدم پرداخت به مقوله بازماندگان و تبعات جنگ در سينماي ايران، به عدم ظرفيت سياستگذاران در پذيرش تبعات جنگ عنوان كرد و افزود: فضاي فعاليت در اين خصوص باز نيست. اگر اينطور نبود؛ «چاي تلخ» آقاي تقوايي بايد اجازه ساخت پيدا مي‌كرد. اينها به اين دليل است كه عده‌اي ظرفيت و آمادگي پذيرش لغزش‌ها و تمام تبعات جنگ را ندارند.   

 

اين كارگردان سينما در رابطه با پرداخت به آسيب‌هاي جنگ تحميلي، با اشاره به اينكه در اين خصوص چهار پنج فيلم قابل بررسي است كه از تبعات و ضايعات دفاع مقدس حرف مي‌زنند، اما در كل بايد گفت؛ درست است كه در هشت سال جنگ تحميلي خيلي چيزها نصيب‌مان شد و تجربه به دست آورديم اما بايد پذيرفت كه اگر 80درصد برايمان خوب بود در مقابلش 20 درصد هم تلفات جدي داديم، اما مسوولين نمي‌خواهند به اين جريان و مقوله 20 درصد اشاره‌اي شود.

 

شاه‌حسيني آخرين فيلم گونه جنگي كه ديده است؛ به فيلم «گل‌هاي جنگ» ساخته ژانگي مو كارگردان چينيي اشاره كرد كه در اين فيلم‌ به زن‌هاي زمان جنگ پرداخته شده است. 

   

شهرام شاه حسيني به تازگي فيلم «چه كسي ماه را گار زد» را به تهيه‌كنندگي محمد نجفي‌زاده مي‌سازد.

نظر شما