پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۵۸۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
گفت‌و‌گوي شهر با سعيد سعدي/
اخلاقيات و فرهنگ حاكم بر دوران قبل از جنگ بود كه انسان‌هاي والا و سلحشور تربيت كرد، بايد در فيلم‌هاي دفاع مقدس به اين فرهنگ پرداخت.

سعيد سعدي تهيه كننده سينما در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي «شهر»، در رابطه با مضامين پرداخت شده در عرصه دفاع مقدس، با بيان اينكه هشت سال دفاع مقدس چيزي نبوده است كه به فراموشي سپرده شود، افزود: بلكه اين عرصه به عنوان مضامين ذخيره شده و اندوخته‌اي است كه براي فعاليت فيلمسازان در سينماي جنگ پايان ندارد. اگر پژوهش حول اين محور صورت بگيرد سوژه‌هاي زيادي وجود دارد كه مخاطب مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كنند.

 

سعدي در ارتباط با اين موضوع به ايجاد زمينه‌هاي نرم‌افزاري و همچنين تشكيل اتاق‌هاي فكري در اين زمينه اشاره كرد و گفت: بنابراين از طريق اين جريان فكري؛ فيلمنامه‌نويس‌ها و دست‌اندركاران فيلم‌ها بتوانند به اين منابع دسترسي پيدا كنند و با سوژه‌هاي نويي فعاليت كنند. با اين نوع فعاليت در عرصه سينماي دفاع مقدس مي‌توان براي نسل سوم ـ كه كمتر با اين موضوعات آشنا هستند ـ دنياي هشت سال جنگ تحميلي را به تصوير كشيد.

 

تهيه‌كننده «كيفر»با اشاره به اينكه كمتر به حوزه رويدادهاي جنگ تحميلي پرداخته شده است، گفت: به دليل اينكه مشكلات قبل از توليد و پس ازتوليد در خصوص اين نوع فيلم‌ها باعث مي‌شود سينماگران از توليد اين حوزه دوري كنند.

 

سعدي در رابطه با شيوه به تصوير كشيدن رويدادهاي دفاع مقدس براي نسل حاضر، اظهار داشت: در فيلم‌هاي جنگي سينماي ايران، آدم‌هاي در جنگ قديسي نشان داده مي‌شود اين درحالي‌ست كه نبايد نسل‌هاي حاضر از طريق اين فيلم‌ها برداشت غلط كنند از جمل اينكه كارهايي كه آنها انجام دادند، كارهاي ناممكني بوده است. در صورتيكه كارهايي است كه شايد در آن موقعيت خاص از دست آدم‌هاي ديگر هم برآيد.در كل آدم‌هاي جنگ مثل آدم‌هاي حال حاضر بودند اما با اين تفاوت كه در شرايط و روابطي بزرگ شده بودند كه واجد اخلاق‌هايي باشند و از اين ميان رويداد‌ها و حماسه‌هاي دفاع مقدس را بيافرينند.

 

تهيه‌كننده «گيلانه» با بيان اينكه در اين فيلم‌ها بايد به آن دسته از روابط‌، ساخت‌هاي فرهنگي و اخلاقي حاكم بر‌ آن دوران پرداخت كه توانسته بود چنين شخصيت‌هايي را پرورش دهد، افزود: به دليل اينكه شايد نتوانيم در اين نوع فيلم‌ها به اكشن‌ها و جلوه‌هاي ويژه در حد استاندارد بپردازيم و نتوانيم آنچنان كه شايسته و بايسته است رخداد‌ها و شرايط خاص جنگ را به تصوير بكشيم اما مي‌توان آن اخلاقياتي را مطرح كرد كه باعث شده بود آنها به قله رفيع نايل شوند. اگر اينها را آنطور كه در واقعيت وجود داشته است نشان دهيم، مي‌تواند تاثيرات بيشتري بر روي ماخاطبان داشته باشد. در واقع از غلو كردن بپرهيزيم، آن واقعيت‌هايي را نشان دهيم كه در جنگ بوده و مي‌تواند براي نسل حاضر هم قابل قبول و جذاب باشد.

 

تهيه‌كننده «كيفر» در رابطه با انسان‌هاي بزرگ جنگ كه از آنها جز اسمي در اتوبان‌ها نمانده و يا حتي آن اسم هم مي‌تواند فقط اسم مستعار شهيدان باشد، گفت: آن شهدا الگوهايي بودند كه در همين جامعه ايراني رشد كرده و با همين فرهنگ آميخته شده بودند. در اين ميان به نقطه‌اي رسيده بودند كه نتيجه اخلاقيات حاكم بر جامعه آن دوران بود. با توجه به اينها اگر آنها را به درستي به جوانان نشان دهيم، تاثيرگذار خواهد بود. نه اينكه فقط اسم يك اتوبان باقي بماند هرچند ياد و اسمي به اين شكل خوب است اما فقط آن ياد كافي نيست و تاثيرگذاري زيادي نخواهد داشت.

 

سعدي در خصوص آسيب‌ها و صدمه‌هاي جنگ در جامعه، با بيان اينكه جنگ يك سري خسارت‌هايي وجود دارد كه نمي‌شود آنها را انكار كرد، گفت: جنگ چيز خوبي نيست ولي وقتي در مقابل تهاجم قرار مي‌گيريم، از ناموس ديني‌مان مي‌كنيم و در اين زمان است كه اين جنگ حالت مقدس پيدا مي‌كند، لذا فضاي جامعه مقداري بايد بازتر شود و با توجه به دور از آن خطوط قرمزي كه كليت نظام را زير سوال نبرد، بتوانيم به آسيب‌هاي جنگ و تاثيرات آن در جامعه بپردازيم كه اين مباحث به رشد جامعه كمك مي‌كند. در واقع بايد فضاي فعاليت در اين عرصه بازتر شود تا بتوان به اين عرصه وارد شد. حال حاضر موانعي وجود دارد كه نمي‌‌‌گذارد به اين مسايل پرداخت و مباحث و مشكلاتي در روند توليد اين دسته از موضوعات دفاع مقدس وجود دارد. در واقع با پرداختن به اين مسايل شايد به چيزهاي خيلي خوب و مناسبي مي‌توان دست پيدا كرد كه در رشد و آگاهي جامعه موثر خواهد بود.

 

وي در رابطه با اينكه آيا وي در اين عرصه كارهايي انجام خواهند داد يا نه؟، گفت: من در هر صورت بازمانده از آن نسل هستم، در هر صورت پيشتاز در اين مسايل هستم و بايد در اين عرصه تلاش و كار كرد و موانع را رفع كنيم. البته انجام دادن اين كارها مشكل هست، ولي ناشدني نيست. همانطور كه در سال‌هاي گذشته گيلانه ساخته شد و در آن به آسيب‌هاي دفاع مقدس پرداخته مي‌شد.

 

وي در رابطه با آخرين كاري كه فيلمي در زمينه دفاع مقدس و مقاومت ديده، اظهار داشت: آخرين فيلم جنگي كه ديدم در جشنواره فجر فيلم «ملكه» ساخته محمدعلي باشه‌آهنگر بود. به نظرم يكي از كارهاي ماندگار در راستاي دفاع مقدس است كه با كارگرداني خوبي ساخته شده و يكي از افتخارات در اين زمينه است. فقط در اين فيلم اشكالات مونتاژي وجود داشت كه اگر آنها هم بتواند رفع شود بهتر خواهد بود.

نظر شما