جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۶
کد خبر: ۵۶۱۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
گزارش شهر از برنامه گالري‌هاي تهران/
گالري‌هاي تهران در آستانه سومين هفته پاييز، 12 نمايشگاه تازه از آثار هنرمندان تجسمي را ميزباني مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، گالري‌هاي فريا، اثر، شکوه، آن، پرديس ملت، آثار،‌ گلستان،‌ لاله، هفت ثمر، دريابيگي، احسان و شمس از روز جمعه 14 مهر نمايشگاه‌هاي تازه‌اي از آثار هنرمندان تجسمي را ميزباني مي‌کنند. همچنين گالري‌‌هاي شيرين، خاک، اعتماد، والي، ماه مهر، سيحون، آران، سين و رنگ از هفته گذشته نمايشگاه‌هايي را ميزباني مي‌کنند که در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.



المپيک لبخند در سيحون

گالري سيحون از روز جمعه 21 مهر ميزبان مجموعه‌اي از آثار کاريکاتور کامبيز درمبخش با عنوان «المپيک لبخند» خواهد بود. اين نمايشگاه تا 30 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري سيحون در خيابان وزرا، کوچه چهارم، پلاک 11 ديدن کنند.



افتتاح گالري فريا

آيين افتتاح رسمي گالري فريا روز جمعه 14 مهر از ساعت 18 تا 21 با حضورجمعي از هنرمندان و مديران حوزه فرهنگ و هنر و با نمايش مجموعه‌اي از آثار هنرمندان مطرح حوزه تجسمي، در محل اين گالري برگزار مي‌شود. در اين مراسم همچنين يکي از آثار ديده نشده سهراب سپهري با عنوان «غروب و درختان» رونمايي خواهد شد. گالري فريا در خيابان سهروردي شمالي، بالاتر از مطهري، كوچه بيشه، پلاك 9، طبقه دوم واقع است.





خاطرات منهدم در گالري اثر

نمايشگاه نقاشي‌ها و انيميشن ويدئوي پيام مفيدي با عنوان «خاطرات منهدم» از روز جمعه 14 مهرماه در گالري اثر به نمايش گذاشته مي‌شود.

اين نمايشگاه تا سوم آبان ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از يکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.

گالري اثر در خيابان ايرانشهر، خيابان برفروشان، روبروي خانه هنرمندان، شماره 16 واقع است.




اطلاعات در گالري شکوه

گالري شکوه از روز جمعه 14 مهر ماه ميزبان سومين نمايشگاه انفرادي داريوش نهداران با عنوان «اطلاعات» است. بستر زيرين همه آثار اين نمايشگاه روزنامه اطلاعات است. نهداران در اين نمايشگاه پا را از عکاسي فراتر گذاشته و آثاري را خلق کرده که در دايره وسيع ديجيتال آرت، نوعي عکس - چيدمان است.

داريوش نهداران که در سال 2010 ميلادي جايزه نخست عکاسي مستند اجتماعي جشنواره عکس همقدم دانشگاه سوربن فرانسه را از آن خود کرده، متولد 1362 در اصفهان است و کارشناسي نقاشي خود را از دانشگاه علم و فرهنگ تهران اخذ کرده است.

نمايشگاه مجموعه آثار داريوش نهداران تا چهارشنبه 19مهرماه در گالري شکوه واقع در فرمانيه، بلوار اندرزگو، خيابان سليمي شمالي، کوچه امير نوري، پلاک 19 داير خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.






بوي گند تفنن در گالري آن

گالري آن از روز جمعه 14 مهر ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي محمد کيوان با عنوان «بوي گند تفنن» است. اين نمايشگاه تا پنجشنبه 20 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا پنجشنبه، از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري آن در ونک،‌خيابان سئول، شماره 40 واقع است.





افتتاحيه دامون‌فر و کارگاه‌هاي تخصصي ياسمين سينايي

چهارمين دوسالانه نقاشي دامون فر با حمايت بانک سامان، جمعه 14 مهر ساعت 16 در گالري پرديس ملت افتتاح مي‌شود. 100 تابلو نقاشي از 70 هنرمند زير 25 سال از سراسر ايران، پس از افتتاحيه‌اي کوتاه در اين روز رونمايي مي‌شود و همزمان با آن، به رسم هر دوره، کارگاه‌هاي تخصصي نقاشي کودکان «ياسمين سينايي» در محوطه بيروني سينما گالري پرديس ملت برپا مي‌شود.

ياسمين سينايي، مجسمه‌ساز صاحب سبک که سال‌هاست با ارايه متدهاي روز آموزش نقاشي به کودکان و راه‌اندازي گروه «موزه‌اي در چمدان» به يک متخصص در اين زمينه تبديل شده است، براي چهارمين دامون‌فر، چهار غرفه نقاشي، کاردستي، عکاسي و غرفه ويژه مادران در نظر گرفته است. اين کارگاه‌ها همزمان با روز جهاني کودک، از ساعت 17 تا 20 روز جمعه 14 مهر، يکشنبه 16 مهر و چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه 19 تا 21 مهر داير است و مانند هميشه با ارايه وسايل نقاشي فابرکاستل آلمان به‌صورت رايگان به کودکان و نوجوانان، آن‌ها را به آزموني جدي براي خلق يک اثر هنري فرا مي‌خواند.

چهارمين دوسالانه نقاشي دامون‌فر ويژه جوانان زير 25 سال ايران با حمايت بانک سامان، تا 28 مهر در گالري پرديس ملت داير خواهد بود. علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 از آثار اين نمايشگاه ديدن کنند.




نقاشي، نگارگري در گالري آثار

نمايشگاه نقاشي، نگارگري ميترا وليئي از روز شنبه 15 مهر در گالري آثار افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 15 تا 19 در گالري آثار واقع در خيابان انقلاب، خيابان فخر رازي، نرسيده به لبافي‌نژاد، شماره 27 از اين آثار ديدن کنند.





نقاشي در گلستان

گالري گلستان از روز جمعه 14 مهر نمايشگاهي از نقاشي‌هاي بهمن طالبي‌نژاد را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري گلستان در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است.





صلح‌نامه کودکان کار در لاله

نمايشگاهي با عنوان «صلح نامه»، مجموعه‌اي از آثار کودکان کار و خيابان، روز شنبه 15 مهر در گالري لاله افتتاح مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 22 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 از اين آثار ديدن کنند. گالري لاله در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، روبروي پارکينگ طبقاتي لاله واقع است.






يازده و يادگار در گالري هفت ثمر

گالري هفت ثمر از روز جمعه 14 مهر ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي اميرعلي گلريز با عنوان «يازده و يادگار» خواهد بود. اين نمايشگاه تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري هفت ثمر در خيابان مطهري، خيابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 واقع است.





گروه نقاشان در گالري دريابيگي

گالري دريابيگي از روز جمعه 14 مهر ميزبان نمايشگاهي گروهي از آثار رابعه نيوشا و هنرجويانش خواهد بود. اين نمايشگاه تا 18 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 19 از اين آثار در گالري دريابيگي واقع در شهرک غرب، فاز 3، خيابان دوم، پلاک 6، طبقه همکف ديدن کنند.





کرشمه قلم در گالري احسان

نمايشگاه آثار نگارگري ندا صفري با عنوان «کرشمه قلم» از روز جمعه 14 مهر در گالر ياحسان برپا خواهد بود. اين نمايشگاه تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار بازديد کنند. گالري احسان در خيابان اقدسيه، بلوار آجودانيه، 14 شرقي، شماره 22 واقع است.





سياوشان در شمس

گالري شمس از روز جمعه 14 مهر نمايشگاهي از نقاشي‌هاي محمدعلي سجادي با عنوان «سياوشان» را ميزباني مي‌کند. اين نمايشگاه تا 25 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها، از ساعت 15 تا 19 از اين آثار در گالري شمس واقع در فرمانيه، خيابان شهيد سعيدي(مهماندوست)، کوچه مهمانکده، پلاک 12 ديدن کنند.





نقاشي در گالري شيرين

نمايشگاه نقاشي‌هاي وحيد محمدي از روز جمعه هفتم مهر در گالري شيرين برپاست. اين نمايشگاه تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري شيرين در ولنجک، خيابان هجدهم، پلاک 9 واقع است.





رازورزي در گالري خاک

گالري خاک از روز جمعه 7 مهرماه ميزبان نمايشگاهي از مجموعه دنباله‌دار «رازورزي» از علي اتحاد است. علي اتحاد که طي سال‌هاي گذشته با مجموعه آثار دنباله‌دار خود تحت عنوان «رازورزي» فعاليت‌اش را در زمينه هنر معاصر پي گرفته است، اين بار سه قسمت از مجموعه «رازورزي» را در گالري خاک به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه که هفتم مهر ماه در گالري خاك رونمايي شد، بخش‌هايي از دو مجموعه ديجيتال «اين برگ‌ها را بسوزان» و «سوگند به چشمه‌هاي سرزمين‌ام» را در كنار ويدئويي با عنوان «باراني که در پيش است» در بر مي‌گيرد. علي اتحاد چندين سال است که عنوان مجموعه «رازورزي» را براي دوره‌ي کاري خود برگزيده و بخش عمده‌اي از فعاليت‌هايش را به عنوان قسمت‌هاي مشخصي از مجموعه‌ي «رازورزي» طبقه‌بندي مي‌کند، هر چند كه هر يک از قسمت‌هاي «رازورزي» در عين استقلال، مشابهت‌هاي واضحي با ديگر قسمت‌ها دارد. اين نمايشگاه تا 24 مهرماه در گالري خاك به نشاني شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان نصيري، كوچه ژيلا ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.





«جنون مشترك» آلماني در گالري اعتماد

نمايشگاهي از آثار «مارتين ورتمن» با عنوان «جنون مشترك» جمعه 7 مهرماه در گالري اعتماد افتتاح شد. اين هنرمند آلماني در اولين نمايشگاه انفرادي خود در ايران، با عنوان «جنون مشترك» در گالري اعتماد تهران، اثر حجمي «ماشين الماس ـ تنفس» را ارائه کرده است كه دستگاهي متشكل از وسايل آزمايشگاهي جهت جداسازي كربن از بازدم و تبديل آن به الماس در اثر فشار است. همچنين مجموعه‌اي جديد از آثار چاپ چوب او كه ويژه اين نمايشگاه خلق شده‌اند، در اين گالري به نمايش گذاشته شده است. مجسمه‌هاي مارتين ورتمن، نقطه ورودي جستجوگرانه‌ در دنياي روندهاي هنري دارد. چيدمان‌هاي بزرگ او اغلب در نگاه اول خيلي سريع و ساده به نظر مي‌رسد؛ اما با بررسي دقيق‌تر، پيچيدگي‌هايشان مشخص مي‌شود. مارتين ورتمن كه در حال حاضر در شهر برلين زندگي مي‌كند، تحصيلات هنري خود را در آكادمي هنرهاي زيباي هامبورگ تحت نظر اساتيدي چون آندرياس سلو متسكي، ويم وندرس، فاتح آكين و دانيال ركتر به پايان رسانده است. نمايشگاه آثار ورتمن روز جمعه هفتم مهرماه در گالري اعتماد افتتاح شده و علاقه‌مندان مي‌توانند تا 18 مهرماه به نشاني خيابان باهنر، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوكان(دوراهي سمت راست)، پلاك 4 از اين آثار ديدن كنند. گالري اعتماد روزهاي دوشنبه تعطيل است.



قطعنامه در گالري والي

مجموعه‌اي از آثار حامد صدرارحامي با عنوان «قطعنامه» از روز جمعه 7 مهر در گالري والي به نمايش گذاشته شده است. صدرارحامي، عضو گروه نقاشان سويدا، عضويت در گروه نقاشان ايماژ و سرپرستي گروه نقاشان مهرفام به همراه برگزاري چندين نمايشگاه داخلي و همچنين نمايشگاه‌هاي خارجي از جمله در کشورهاي امارات، ترکمنستان و... را در کارنامه خود دارد. نمايشگاه آخرين آثار صدرارحامي تا 18 مهرماه در گالري والي واقع در تهران، خيابان ونک، خيابان شهيد خدامي(بيژن)، شماره 27 برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.



پست پاپ در ماه مهر

گالري ماه مهر از روز جمعه 7 مهرماه ميزبان نمايشگاهي گروهي به گردآوري بهرنگ صمدزادگان با عنوان «پست پاپ» است. در اين نمايشگاه آثاري از علا ابتکار، ابراهيم اسکندري، محمد اسکندري، رضا اشلقي، شهرام انتخابي، هاني انصاري، محمود بخشي موخر، مجيد بيگلري، ژينوس تقي‌زاده، آرش حنايي، طه حيدري، سيامک فيلي‌زاده، بهنام کامراني، عباس کوثري، حسين سلطاني، بهداد لاهوتي، مهرداد ميرزايي، هادي نصيري و مينا نوري به نمايش گذاشته شده است. همچنين نشستي براي نقد و بررسي آثار به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه، روز چهارشنبه 19 مهرماه از ساعت 18 تا 20 در محل نگارخانه ماه مهر برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه تا 30 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز روزهاي تعطيل از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري ماه مهر در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر، پلاک 7 واقع است.






سرشت زمين در گالري رنگ

گالري رنگ از روز جمعه هفتم مهرماه سومين نمايشگاه خود با عنوان «سرشت زمين» را افتتاح کرده است. اين نمايشگاه که مجموعه‌اي از عکس‌هاي حسن ملکي را به نمايش گذاشته، شامل 21 قطعه عکس سياه و سفيد به شيوه آنالوگ، در ابعاد 40 در 60 سانتيمتر است. اين نمايشگاه تا 18 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از آن همه‌روزه به‌جز روزهاي تعطيل، از ساعت 17:30 تا 20 به گالري رنگ واقع در خيابان شريعتي، بالاتر از سيد خندان، کوچه پيروز، بلوار ابوذر غفاري، کوي رودخانه، شماره 11 مراجعه کنند.
فن سکوت در گالري آران

گالري آران از روز جمعه 7 مهرماه ميزبان نمايشگاهي از آثار مريم اميني با عنوان «فن سکوت» است. فريدون آو، نقاش و گالري‌دار، درباره اين نمايشگاه نوشته است: «مريم اميني اسرار خلوت‌‌اش را با استفاده از زباني رمزآلود بر روي بوم و کاغذ مي‌‌آورد و براي همين کارهايش پُر است از فضاهاي سفيد، يادداشت‌‌هايي آکنده از گزاره‌‌هاي نيمه‌‌تمام و نه جمله‌‌هاي کامل. در اين برهه از زمان و در جغرافياي کنوني ايران، هنگامي که زني بي‌‌پروا و صميمي سخن مي‌‌گويد، از زبان نشانه‌‌ها و اشاره‌‌ها کمک مي‌‌گيرد. گاه يادداشت‌‌هايش جمله‌‌هاي کاملِ خشمگيني را شکل مي‌‌دهد و گاه فضاهاي خاليْ چهره‌‌اي آرام و رام پيش چشم مي‌‌گذارد. پس، هدف در اينجا رسيدن به زباني است که با آن بتوان با زمزمه فرياد کرد.»

اين نمايشگاه تا 20 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري آران واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 مراجعه کنند.






شاعره عهد ناصري در گالري سين

گالري سين از روز جمعه 7 مهرماه ميزبان نمايشگاهي از عکس‌هاي علي سعادتمند با عنوان «شاعره عهد ناصري» است. اين نمايشگاه تا 16 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي ?وانند همه‌روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت 15 تا 19 از اين آثار ديدن کنند. گالري سين در شهرک غرب،‌ خيابان هرمزان، خيابان پيروزان جنوبي، خيابان دوازدهم،‌ پلاک 16 واقع است.





استروژن در گالري سيحون

گالري سيحون يک نمايشگاه گروهي نقاشي با عنوان «استروژن» را از روز جمعه هفتم مهرماه ميزباني مي‌کند. در اين نمايشگاه، مجموعه‌اي از آثار نقاشي هنا هنزليزاده، شبنم جهانشاهي، فائزه رضوي، زينب موحد و محبوبه نوروزي به نمايش گذاشته شده است.

در يادداشتي که نيما زاغيان براي اين نمايشگاه نوشته، آمده است: «زن بودن در ساحتِ معاصر، مفهومي دو پاره مي‌نمايد؛ از يک سو پذيرشِ اين امر است که زن در بندِ نقشِ تاريخي خود (تعاريفِ جنسيتيِ سنتي و تمامي زير شاخه‌هاي آن: جنس دوم، ضعف فيزيکي، انفعال اجتماعي و...) محصور است و از سوي ديگر نفيِ اين پذيرش است با توسل به خوانشي متفاوت از آگاهي (نقش فعال زن در ايجاد گفتمان‌هاي خاصِ زنانگي: درک ژرف از امر خلاقه، برتري در شناخت و...). به عبارت ديگر مي‌توان دو قشر يا طبقه از زنان را در وضعيت معاصر شناسايي کرد؛ زناني که به تعبير ساده‌ي کلام، همچنان در بندِ تعاريف سنتي از "زن بودن" هستند و زناني که با پرداختن به وسايل و ميانجي‌هاي گوناگون، در جهت نفي اين تعاريف سنتي مي‌کوشند. اما روايت آنجا پيچيده مي‌شود که اين دو قشر، در يک وجودِ واحد ادغام گردند؛ پس پرسش اين بار چنين است: چه برآيندي از زن معاصري که اين هر دو سويه‌ي پذيرش و انکار را در خود دارد، حاصل خواهد شد؟»

در بخشي ديگر از اين يادداشت مي‌خوانيم: «در انديشه‌ي مدرنيستي، پذيرش دو سويه‌ي متضاد در کنار هم، موجب پديدار شدنِ يک برآيند، يک سَنتز، و يا يک سويه‌ي سومِ‌ ترکيبي مي‌شود. اما دنياي پسامدرن دنياي ترکيب‌ها نيست؛ ساحتي متناقض نما (Paradoxical) است که در آن مفاهيم با هم برخورد مي‌کنند، در هم فرو مي‌روند، اما با يکديگر نمي‌آميزند. در اين وضعيت، از برخوردِ دو سويه‌ي متضاد، نه يک سَنتز بلکه يک خلاء سر برمي آورد؛ يک فضاي خالي که با هيچ يک از عناصرِ دو قطب متضادِ معادله پُر شدني نيست. فضاي خالي‌اي که تنها بايد آن را پذيرفت بي‌آنکه بتوان به تمامي آن را درک و متعيّن کرد. همچون انساني که با عبور از ساحتِ نابالغي، تقصير خويش را مي‌پذيرد بي‌آنکه درکِ مطلق و مُتقني از آن داشته باشد. اما پرسشي ديگر- جدا از ماهيتِ اين خلاء – همچنان پا برجاست: اين فضاي خالي با چه چيز پُر مي‌شود؟»

نمايشگاه «استروژن» تا 19 مهر ادامه دارد و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 11 تا 19 از اين آثار در گالري سيحون واقع در خيابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 ديدن کنند.


نظر شما