پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۳
کد خبر: ۵۶۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
يك مستندساز معتقد است، برنامه‌هاي سيما ناخواسته سبك زندگي غربي برا ترويج مي‌كنند.

به گزارش «شهر» و به نقل از مهر، سعيد ابوطالب درباره لزوم تعريف «سبک زندگي اسلامي – ايراني»، گفت: جمهوري اسلامي ايران پس از گذشت 33 سال از حيات پربرکت خود به ثبات رسيده و در حال حاضر به سمت تجدد تمدن اسلامي حرکت مي‌کند و اميد مقام معظم رهبري و مردم هم ظهور و حضور يک تمدن اسلامي با شاخصه‌هاي اصيل ايراني و اسلامي است. از همين‌رو سبک زندگي يکي از مهمترين ارکان اين تغيير است که تلويزيون و سينماي ايران در اين راه وظيفه مهمي به دوش دارد.

 

کارگردان سينماي مستند و برنامه‌ساز تلويزيون افزود: نتيجه برپايي يک تمدن، متکي بر تاريخ و بسياري از مسايل و اتفاق‌هايي است که بر مردم يک سرزمين گذشته است، از همين رو محصول يک تمدن، تعيين سبک و سياق زندگي است و در اين ميان يکي از ابزارهاي شکل دادن به سبک زندگي، رسانه‌هاي عمومي مانند راديو و تلويزيون هستند.

 

وي در ادامه با اشاره به تهاجم فرهنگي‌اي که در دو دهه اخير رخ داده‌است، گفت: در دو دهه اخير و پس از اينکه نظام سرمايه‌داري نتوانست نظام جمهوري اسلامي ايران را وادار به عقب‌نشيني از مواضع ايراني و اسلامي خود کند، تغيير رويکرد داد و به تغيير و يا به عبارت بهتر به تحميل سبک زندگي روي آورد.

 

بايد سبک زندگي ايراني در شيوه برنامه‌سازي بازتعريف شود

 

اين مستندساز در ادامه افزود: به اين ترتيب بود که برنامه‌سازان تلويزيوني و يا مستندسازان و سينماگران به طور ناخواسته در آثار تصويري خود سبک زندگي غربي را ترويج کردند. از همين‌رو بايد سبک زندگي ايراني در شيوه برنامه‌سازي بازتعريف و شناسايي شود.

 

کارگردان مستند «رقص فقر» در ادامه با اشاره به مولفه‌هاي سبک زندگي که بايد در ساخت آثار سينمايي و تلويزيوني مدنظر گرفته شود، گفت: سبک زندگي مولفه‌هاي بسياري دارد که اين مولفه‌ها شامل خانواده، اقتصاد به شکل کلان و اقتصاد خانواده به شکل خرد، نوع برخورد با جوامع ديگر، نوع بيان، ادبيات، احترام به بزرگ‌ترها و پيشکسوتان، ارتباط بين نسلي و... از جمله بحث‌هاي مختلف در سبک زندگي است که رسانه‌هايي مانند تلويزيون به‌عنوان يک رسانه پرمخاطب و پرنفوذ بايد در دستور سياستگذاري‌هاي کلان قرار دهند.

 

نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به موفقيت انقلاب اسلامي در اهداف و ارزش‌هايي که از ابتدا مطرح کرده بود، گفت: بعد از پيروزي، انقلاب اسلامي به دو هدف عمده خود استقلال و آزادي دست يافت اما در بخشي که مربوط به فرهنگ ايراني و اسلامي است به موفقيت‌هاي چشمگيري دست نيافته است و نتوانسته‌ايم فرهنگ درست و يا سبک زندگي را تغيير دهيم. به عنوان مثال تحصيل‌کرده‌ها و نخبگان به شکل ناخواسته به سبک زندگي غربي روي آورده‌اند و بروز چنين پديده‌هايي حاصل کم‌کاري رسانه است.

 

تلويزيون و سينما نقش مهمي در تغيير «سبک زندگي» دارند

 

وي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي در تغيير سبک زندگي گفت: تلويزيون و سينما با آثار توليدي خود نقش مهمي در تغيير سبک زندگي دارند که اين تغييرات در نمايش معماري خانه، نوع لباس پوشيدن افراد، روابط انساني در برخورد با اقوام و وجود شاخصه‌هاي ديني و... نمود پيدا مي‌کند.

 

سعيد ابوطالب در ادامه افزود: در اغلب محصولات فرهنگي که در گذشته‌اي نه‌چندان دور عرضه مي‌شد با نمايش فيلم‌هاي خارجي شاهد ترويج زندگي غربي بوديم. از سوي ديگر براي مبارزه با اين هجمه از فيلم‌هاي خارجي به سمت و سوي ترجمه و نمايش فيلم‌هاي شرقي و کره‌اي رو آورديم که طبيعتا به نسبت زندگي غربي و در جاي خود خوب بود اما بايد بپذيرم که بازهم سبک زندگي ايراني نيست. درست به همين دليل است که معتقدم سبک زندگي ايراني در رسانه‌اي چون تلويزيون بايد بازتعريف شود.

 

اين مستندساز در پاسخ به اين سئوال که نقش سينما در اين تغيير ديدگاه چيست؟ گفت: مخاطب سينما کمتر از تلويزيون است اما تاثيرگذاري اين رسانه در برخي از اقشار جامعه به خصوص نخبگان بيشتر است، بنابراين آنچه سينماي داستان‌گو به غير از سينماي دفاع مقدس مطرح مي‌کند به نوعي ترويج سبک غربي زندگي است و سينما هر زمان که به گيشه و آشتي با مخاطب نيم‌نگاهي داشته ناخواسته به فيلم‌هاي غربي نزديک شده‌است و اين اقدام ناخواسته نوع زندگي غربي را ترويج مي‌کند.

نظر شما