سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۷۱۴۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
اين روزها در تلويزيون چه خبر است/
«فصل لبخند»، «فراتر از تاريخ»، «راسخون» و غيره از جمله برنامه‌هايي است كه در سيما توليد و پخش مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، از جمله برنامه‌هاي «فصل لبخند»، «فراتر از تاريخ»، «راسخون» و غيره در سيما توليد و پخش مي‌شود.

      

«فصل لبخند» کاري از گروه معارف و انديشه ديني شبکه چهار سيما است که در روز شنبه 13 آبان ماه از ساعت 10:30 به صورت زنده پخش مي‌شود.

 

بر اساس اين گزارش، اين ويژه برنامه با اجراي دکتر مجيد امامي به دو موضوع عرفان حضرت علي (ع) و ديدگاه امام علي (ع) در روابط فردي و اجتماعي مي پردازد و دکتر اسماعيل منصوري لاريجاني و دکتر عليخاني به عنوان ميهمان در اين برنامه حضور خواهند داشت.

  

کشف حقايق جديد از تاريخ عاشورا در شبکه مستند

 

«فراتر از تاريخ» در 30 قسمت 30 دقيقه اي مستند تاريخي وقايع عاشورا با روشي متفاوت روايت مي‌شود.

 

ايرج عرب زاده يکتا که کار پژوهش، نويسندگي، تهيه کنندگي و کارگرداني «فراتر از تاريخ» را بر عهده دارد و در جشنواره پژوهش‌هاي رسانه‌اي در سال گذشته به خاطر پژوهش اين اثر موفق به دريافت لوح تقدير شده است، درباره پژوهش اين اثر گفته است؛ خوشبختانه در روند پژوهشي اين کار به اسناد و حقيقت هايي جديد درباره وقايع و تاريخ عاشورا دست يافته‌ايم که بسيار بي نظير و جديد است و حتي اساتيد تاريخ اسلام از شنيدن نتايج پژوهش ما بهت زده شده و اذعان کرده اند که براي اولين باراز چنين اطلاعاتي به طور مستند و علمي باخبر مي شوند.

 

عرب زاده يکتا در اين رابطه اظهار داشت: وقتي از تاريخ عاشورا صحبت مي کنيم اولين فکري که در ساخت مستند به ذهن مي رسد اين است که چگونه بايد تصاويري در توليد مستند داشت. آيا تنها با بازسازي و استفاده از منابع آرشيوي مي توان به نتيجه مطلوب رسيد يا بايد کارهاي تصويرسازي خاصي صورت گيرد. در واقع ما با استفاده از نوع خاصي از انيميشن سه بعدي و دو بعدي ، بازسازي نقشه ها و استفاده از منابع آرشيوي و حتي معرفي کتاب ها و اختلافات تاريخي آن ، موفق شديم تا تقسيم بندي خوبي از نظر تنوع بصري براي مخاطب ايجاد کنيم . به طور مثال در بحث حرکت کاروان از مکه تا کربلا سعي کرديم نقشه راه را منزل به منزل به تصوير بکشيم تا مخاطب به خوبي اين تغيير مسافت و تغيير اقليم را حس کند.

 

عرب زاده از روزبه محرر ( تدوين گر ) ، عباس صاحب ( تصويربردار ) ، رسول قراري ، بنکدار و افشين جمشيدي ( تصويرگر و ساخت انيميشن ) و شهرام درخشان ( گوينده ) به عنوان همکاران ساخت مستند « فراتر از تاريخ » نام برد و اظهار اميدواري کرد : بينندگان شبکه مستند سيما در دهه اول محرم امسال شاهد آغاز پخش اين مجموعه متفاوت باشند .

   

پخش مستند «راسخون» در ماه محرم از شبکه چهار

  

مجموعه 13 قسمتي «راسخون» به تهيه کنندگي محمدرضا دزفولي در ايام ماه محرم از شبکه چهار سيما پخش مي‌شود.

اين مجموعه در 13 قسمت 30 دقيقه‌اي در گروه مستند تهيه شده است و هر مستند با داستان و ساختار متفاوتي به موضوعات مرتبط با محرم مي‌پردازد.

 

عاشقانه درباره زندگي يک پير غلام اهل بيت ، نخل ، بيرق ، در مکتب او و غيره از جمله موضوعات اين مستند است که در قالب پرتره در شهرهاي مختلف ايران همچون اصفهان، اردبيل، قزوين، يزد و کرمان تهيه شده است.

   

با توجه به تنوع موضوعي، هر يک از اين مستندها توسط يک کارگردان ساخته شده است و ميردولت موسوي، حسن نقاشي، مهدي الياسي، فرهاد و مرتضي مختاري از جمله کارگردانان اين مستند هستند.

 

هزار و يک شب با داستايوفسکي

 

برنامه امشب «هزار و يک شب» به « داستايوفسکي» نويسنده مشهور و تاثيرگذار اهل روسيه اختصاص يافته است.

در اين برنامه که از ساعت 23:15 دقيقه آغاز مي‌شود ، دکتر کريم مجتهدي و جان الله کريمي مطهر به بررسي زندگي و اثار داستايوفسکي مي‌پردازند.

 

فئودور داستايوفسکي روز 30 اکتبر 1821 متولد شد و 9 فوريه‌ي 1881 در سن 60 سالگي درگذشت.

 

از مهم‌ترين آثار او به «برادران کارامازوف»، «جنايات و مکافات»، «ابله»، «تسخيرشدگان»، «خاطرات خانه‌ي مردگان» و «يادداشت‌هاي زيرزميني» مي‌توان اشاره کرد.

 

برنامه «هزار و يک شب» با اجراي رشيد کاکاوند، چهار موضوع هنر و ادبيات، انديشه، تاريخ و جامعه را با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسي قرار مي دهد و با حضور حداقل دو ميهمان در هر قسمت تلاش دارد اين برنامه را به يک محفل انس و يک شب نشيني فرهنگي تبديل کرده و نياز قشر جوان جوياي انديشه را نيز فراهم کند.

 

«هزار و يک شب» به تهيه کنندگي عليرضا حائري کاري از گروه معارف و انديشه ديني شبکه چهار سيما است.

 

پخش مجموعه تلويزيوني «شيخ بهايي» از شبکه آموزش

 

مجموعه «شيخ بهايي»، به کارگرداني شهرام اسدي و نويسندگي محسن دامادي و حجت‌الله قاسم‌زاده‌اصل هر روز ساعت 10:45 از شبکه آموزش پخش مي‌شود.

 

بر اساس اين گزارش، مجموعه روايتگر زندگي شيخ بهايي دانشمند لبناني ‌تبار عصر صفوي در دو بخش نوجواني و کهنسالي است که در 17 قسمت 50 دقيقه‌اي از شبکه آموزش سيما روي آنتن مي رود.

  

بخش اول اين مجموعه به دوران نوجواني شيخ بهايي مي‌پردازد. شيخ ‌بهايي در 12 سالگي به خاطر فشار و آزار ترکان سني عثماني، مجبور مي‌شود به همراه خانواده‌اش از لبنان به ايران ( عصر شاه طهماسب صفوي ) مهاجرت کند. بخش دوم به بررسي يک سال از زندگي شيخ بهايي در 67 سالگي در اصفهان و درگذشت وي اشاره دارد.

   

از جمله بازيگران اين مجموعه عبارتند از؛ علي نصيريان، زنده ياد خسرو شکيبايي، فاطمه گودرزي، چنگيز وثوقي ، دانيال حکيمي، لادن مستوفي، سپنتا سمندريان، کوروش تهامي، رويا تيموريان، علي دهکردي، ژاله علو، سيامک اطلسي، رحيم نوروزي و آتش تقي‌پور.

موسيقي اين مجموعه را مجيد انتظامي و حسين غضنفري و رضا بهارانگيز تدوين را بر عهده داشتند.

 

«ولي افتاد مشکل‌ها» در مرحله تدوين 

 

تله فيلم ولي افتاد مشکل ها کاري از گروه مجموعه هاي تلويزيوني شبکه دو سيماست که اين روزها با پايان تصويربرداري، وارد مرحله تدوين توسط امين عابدي شده است.

 

اين فيلم که به تهيه کنندگي علي مهام و کارگرداني سيد رحيم حسيني توليد مي شود توسط بهنام عليزاده نوشته شده است. در اين فيلم مي بينيم که تنها اشتراک رستم و منصور اين است که هر دوي شان براي رهايي از زندان به پول نياز دارند و همين يک نقطه اشتراک کافي است تا سرنوشت آنها به هم گره بخورد و ... .

 

به گفته مهام تهيه کننده اين فيلم، پيش توليد ولي افتاد مشکل ها 40 روز به طول انجاميده و 20 روز هم گروه به صورت فشرده مشغول تصويربرداري بوده اند. لوکيشن هاي اين فيلم علاوه بر شهرک سينمايي غزالي، جنوب شهر تهران نيز بوده است.

   

از عوامل اين فيلم مي‌توان به ذوالفقار قاسمي قزلچه به عنوان مجري طرح، عباس عسگري مدير تصويربرداري، رضا کنشلو صدابردار، فريور معيري طراح گريم، محسن غلامي گرگاني طراح صحنه و لباس، سيد حسين يعقوبي مدير توليد، سعيد سعيد پور دستيار و برنامه ريز و حسن شجاعي عکاس اشاره كرد.

 

بازيگران اين فيلم مير طاهر مظلومي ،مهرداد ضيايي ،شيوا ابراهيمي، نقي سيف جمالي، رضا جهاني و جواد شيدائيان وغيره هستند.

 

نظر شما