جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۷۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
برنامه‌هاي تلويزيون در ماه محرم/
روز واقعه، سفير، تکيه بر خورشيد، روشني صبحدم، صلاه ظهر و سايه بر خورشيد از جمله فيلم‌هايي است كه در ايام محرم روي آنتن مي‌روند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، محرم الحرام 1434 در حالي آغاز مي شود که معاونت سيماي جمهوري اسلامي با شعار فرهنگ حسيني، بيداري اسلامي برنامه هاي متعددي را با پنج هدف کلان تدارک ديده است :

برجسته سازي نقش عاشورا در تحکيم و ارتقاء امر به معروف و نهي از منکر، تاکيد بر نماز به عنوان يکي از اهداف اصلي قيام امام حسين (ع)، معرفي جايگاه جوان در قيام عاشورا، معرفي ابعاد بيدارگرايانه قيام حسيني به عنوان الهام بخش قيام هاي مردمي منطقه، درس گرفتن از قيام امام حسين در شرايط دشوار مانند تحريم ها.

   


اين شب‌ها در جمع خانواده ايراني

  

گروه معارف شبکه يک از چهارم محرم هر شب با برنامه زنده اين شب ها به جمع خانواده هاي ايراني مي‌پيوندد. در اين برنامه با حضور کارشناسان مختلف بيداري اسلامي در جهان عرب و ارتباط آن با قيام عاشوراي حسيني به بحث و بررسي گذاشته خواهد شد.

تهيه کنندگي اين برنامه را قاسمي برعهده داشته و برآن است تا در اين برنامه به مبحث کمالات انساني اشاره‌اي داشته باشد.

 

در امتداد غدير نمايي از زندگي شيعيان

 

زندگي شيعيان جهان در مستندي با عنوان در امتداد غدير به مدت 10 شب از شبکه يک سيما پخش مي شود.

گروه مستند شبکه يک با بررسي زندگي شيعيان جهان در مستندي ساخته رضا برجي ديدگاه شيعي را از منظري متفاوت تحليل مي کند. اين مستند 30 دقيقه اي از دوم محرم ساعت 16:15 پخش مي شود.

 

سخنراني‌هاي عاشورايي

 

با هدف تبيين و تشريح مولفه هاي ايجاد بصيرت عاشورايي، نقش زنان عاشورايي، جايگاه عزت ديني و عفت در ترويج فرهنگ عاشورايي گروه معارف شبکه يک، اقدام به توليد سلسه سخنراني هايي با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه کرده است.

اين برنامه از دوم محرم به مدت 10 روز ساعت 10 صبح روي آنتن مي رود و در آن اساتيدي همچون حجج‌الاسلام قرائتي، فاطمي نيا، شهاب مرادي، صديقي، دکتر رجبي دواني و خانم علاسوند حضور دارند.

 

به رنگ آفتاب از محرم مي‌گويد

 

به رنگ آفتاب کاري از گروه مستند شبکه يک به تهيه کنندگي هوشيار از دوم محرم پخش مي شود.

در اين مستند برنامه ساز، به ارتقاي معنويت شيعيان و تاثير امام حسين(ع) در اين امر انديشيده است. نقش عاشورا در ادبيات سياسي دنيا، نقش عاشورا در دفاع از ميهن و ... از نکاتي است که اين مستند به دنبال جوابي براي آن است.

4 قسمت اول از مستند به رنگ آفتاب ساعت 20:10 و شش قسمت ديگر آن بعد از اذان مغرب پخش مي شود.

 

دست اندرکاران شبکه از علاقمندان به فيلم هاي سينمايي و تله فيلم ها نيز غافل نبوده اند و اين دسته از بينندگان مي توانند سينمايي مختارنامه را سوم، چهارم و پنج آذرماه ساعت 22 به ترتيب با عناوين کودکان آب، راه عاشقي و راز عاشقي ببينند. همچنين تله فيلم هاي تعبيرخواب ، شيخ شريف و رقص روي يخ سوم تا پنجم آذرماه از ساعت 15:30 پخش مي¬شود.

 

تعبير خواب يا دوراهي زندگي

 

تعبيرخواب به تهيه¬کنندگي ابراهيم رضايي با موضوع انتخاب راه خير يا شر و عواقب آن است. اين تله فيلم تمي اجتماعي و ديني داشته، قصه پليسي است که زندگي خصوصي سختي دارد و در دوراهي انتخابي تعيين کننده قرارمي¬گيرد.

اين تله فيلم با مشارکت نيروي انتظامي ( ناجي هنر ) توليد شده است و در آن بازيگراني چون سيد شهاب‌الدين حسيني، حميد ابراهيمي، مهران نائل، رضا آشتياني و الهه حسيني حضور دارند.

همچنين پيمان شيرخاني نويسنده، اشکان اشکاني تصويربردار و حسين بشاش ، صدابردار آن است.

 

شيخ شريف

 

فيلم تلويزيوني شيخ شريف به کارگرداني اسماعيل فلاح پور و تهيه کنندگي محسن پيريايي محصولي از سيما فيلم است که گذري كوتاه بر مبارزات شهيد قنوتي اولين روحاني هشت سال دفاع مقدس دارد. در اين فيلم به صورت مختصر به مبارزات اين شهيد در زمان طاغوت پرداخته و پس از آن به فعاليت هاي نامبرده در كمك به جنگزدگان خرمشهر نگاهي داشته و به حضور وي در خرمشهر اشاره دارد.

جعفر دهقان ، جلال سراج و شيوا خسرو مهر در اين فيلم از توليدات سال جاري گروه مجموعه هاي تلويزيوني بازي کرده‌اند.

   

رقص روي يخ

 

اين تله فيلم داستان جواني شهرستاني است که با چند کارگر ديگر در کارگاه يخ سازي در حومه تهران کار ميکند. رحمان به دليل بيماري پدر در صدد تهيه پول و گرفتن دستمزد عقب افتاده است که صاحب کارگاه وعده پرداخت پول پس از پايان عزاداري هاي محرم را مي دهد و تهديد مي کند در صورتي که کار را بخوابانند دستمزد آنان را نمي دهد. رحمان که سال هاست نذر دارد روزهاي تاسوعا و عاشورا در روستايشان سقايي کند بر سر دوراهي مي ماند وادامه داستان.

اين فيلم را کامران مجيدي و مجيد اسماعيلي تهيه کرده اند و نويسنده آن محسن جسور است.

يادآور مي شود؛ پخش مداحي و نوحه خواني با صداي حاج منصور ارضي، مهدي سلحشور و سيد محمد موسوي، پخش زنده مراسم عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني از سراسرکشور، مستند روايت هاي عاشورايي، برنامه ترکيبي اشراق از ديگر برنامه هايي است که اين شبکه به آن مي پردازد.

 


تکيه‌دار قديمي در يک تکه زمين 

   

سال‌هاست شبکه‌هاي مختلف سيما آموخته¬اند در مناسبت¬هايي همچون محرم و رمضان خانواده‌ها گرد هم آمده و چاشني زندگيشان سريال‌هاي تلويزيوني است.

سريال روز دهم هنوز از يادها نرفته است، مجموعه¬اي که هر طور بود در برنامه خانوارهاي عزادار قرار داشت و در تکايا و حسينيه‌ها مرتبا در مورد آن صحبت مي‌شد. امسال شبکه دوم سيما همچون سال‌هاي پيش مجموعه تلويزيوني يک تکه زمين را به نمايش مي‌گذارد.

اين مجموعه روايتگر زندگي حاج حيدر معتمد محله و تکيه¬دار قديمي است که شهرتش به لحاظ انصاف و عدالت در کار و اداره يک نانوايي سنگکي در محل زبانزد است. او امسال نيز با اشتياق در حال آماده سازي تکيه براي ايام محرم است. حاج حيدر امانتدار محصول پر زحمت گندم همولايتي‌هايش است. او از کاشت تا برداشت تا برداشت و تحويل گندم به سيلو، با جان و دل در خدمت اهالي است و مزد عرق‌ريزان آنها را بي‌کم و کاست در اختيارشان گذاشته و حتي در خيلي از مواقع با اعمال خير، مشکلات ديگر آنها نيز حل مي‌کنند.

حاج حيدر متوجه مي‌شود که پسر کوچکش حامد، پول گندم‌ها را از سيلو گرفته و به اهالي نداده است و ...

علي اکبر محلوجيان، نويسنده و مهدي کرم‌پور کارگرداني اين سريال را برعهده دارند. محمدعلي اسلامي تهيه کننده و ميثم مولايي تدوين‌گر مجموعه يک تکه زمين است و عليرضاکهن ديري ساخت موسيقي آن را بر عهده دارد.

داريوش ارجمند، حميد ابراهيمي، عنايت بخشي، رؤيا تيموريان، آتيلا پسياني، کوروش تهامي، نفيسه روشن، شراره دولت¬آبادي، پوران دخت مهيمن، عارف لرستاني، امير حسين رستمي و ... بازيگران اين مجموعه هستند.

علاوه بر مجموعه يک تکه زمين كاري از گروه مجموعه‌هاي تلويزيوني اين گروه پخش برنامه‌هاي ديگري مانند « فيروزه » به تهيه كنندگي محمد رفعتي و كارگرداني محمد حسين صفري،‌ ضريح گهواره ( پوشش مراسم شيرخوارگان حسيني در مصلي تهران )،‌ ميان برنامه آب و آينه به صورت 10 قسمت 5 دقيقه‌اي، در سوگ سيد الشهدا به تهيه‌كنندگي محمدتقي فاضلي، تكيه گاه به تهيه كنندگي پيام ابراهيم پور، برنامه تركيبي «سي روزه » به تهيه كنندگي محمد حسين صفري و مستند خاطرات يك پياده را براي دهه نخست محرم تدارك ديده است. 

 

« آب، آب » و « عباس مي‌آيد » روي آنتن مي روند

مستند « آب، آب » به تهيه‌كنندگي اسماعيل ابراهيميان و مستند « عباس مي‌آيد » به تهيه‌كنندگي مرتضي شهبازي دهه نخست محرم از شبكه دو سيما پخش مي‌شوند.

اسماعيل ابراهيميان تهيه‌کننده اين مستند در زمينه اهداف ساخت اين مستند گفت: مستند « آب،‌ آب » به سفارش گروه معارف شبكه دو سيما تهيه شده و روايتگر عطش و مصيبتي است كه بر كودكان كربلا رفته است.

او افزود: اين مستند 15 دقيقه‌اي سفرنامه دمشق است كه دو سال پيش تهيه و يك بار از شبكه دو سيما پخش شده است.

مرتضي شهبازي، تهيه‌كننده «عباس مي‌آيد» نيز از پخش مجدد اين مستند در شبکه دو سيما خبر داد و افزود: اين مستند كه به سفارش گروه معارف شبكه دو تهيه شده است. زماني‌که پيش‌بيني مي‌شد آرامگاه شهيد غلامعباس آتش آب پرور در جريان آبگيري كارون 4 زير آب برود و تصميم گرفته مي‌شود جسد شهيد به مقبره جديدش منتقل گردد.


روز از نو رنگ محرم به خود مي‌گيرد

جنگ صبحگاهي روز از نو دهه اول محرم رنگ اين ماه را به خود مي‌گيرد.

اين ويژه برنامه که کاري از گروه اجتماعي شبکه دو سيماست و هر روز صبح ميهمان خانواده‌هاي ايراني است از اول محرم با پخش ‌برنامه‌هاي ويژه با عزاداران سالار شهدا همراه مي‌شود.

در اين ويژه برنامه مخاطبان با زندگي 8 تن از پيرغلامان و هيات‌داران آشنا مي‌شوند. همچنين در بخش يکي بود يکي نبود آداب و رسوم مردم شهرها و روستاها به وسيله فيلم و عکس به نمايش درمي آيد.

   

خانواده عزيز

برنامه خانواده عزيز کاري از گروه خانواده شبکه دو سيما سوم محرم به صورت مستقيم مراسم شيرخوارگان حسيني را از مصلاي بزرگ تهران پخش مي کند. اين برنامه را کامبيز زاهدي پور تهيه کنندگي مي کند.

 

معرفي مداحان با شش تايي آ

همزمان با آغاز دهه محرم گروه نوجوان شبکه دو سيما 10 برنامه 30 دقيقه اي را به صورت زنده روي آنتن مي‌برد که در آن علاقمندان با مداحان جوان آشنا مي شوند. اين برنامه را حامد جوادزاده تهيه مي کند.

يادآور مي شود؛ شبکه دو سيما با هدف تعالي خانواده در پرتو فرهنگ حسيني (ع) از سخنرانان و کارشناسان فرهنگ عاشورايي دعوت کرده است تا در برنامه هاي متعدد در زمينه قيام عاشورا اطلاعاتي دقيق به مخاطبان ارائه نمايند.

مخاطبان اين شبکه مي توانند در طول اين ايام از سخنراني حجج الاسلام پناهيان، راستگو، کازروني و دکتر محسن اسماعيلي و خانم هميز بهره برند.

همچنين اين شبکه با هدف معرفي جايگاه امام و چرايي عزاداري به کودکان و نوجوانان از مداحان بزرگي مانند محمود کريمي، حاج صادق آهنگران و ميثم مطيعي در برنامه هاي متعدد استفاده مي کند. پخش مداحي و مراسم سينه زني و عزاداري کودکان و نوجوانان در شهرستان هاي مختلف به خصوص يزد از ديگر برنامه هايي است که براي اين ايام در نظر گرفته شده است.

معرفي ابعاد مختلف زندگي سالم از منظر قيام عاشورا، بررسي نقش مادران در تربيت نسل عاشورايي و تبيين ويژگي هاي آسان کامل عاشورايي از مهمترين اهدافي است که در برنامه هاي ترکيبي و گفتگو محور اين شبکه مانند در سوگ سيدالشهدا، تکيه گاه، سي روزه و حسين (ع) دنبال خواهد شد.

تبيين آموزه هاي عاشورايي به کودکان و نوجوان و توجه ويژه به شهداي نوجوان و خردسال کربلا از ديگر نکاتي است که شبکه دو سيما در برنامه هاي امسال خود بر آن تاکيد کرده است.

 

تكيه محل ما از تکايا مي‌گويد

« تكيه محل ما » نيز از برنامه‌هاي تدارك ديده شده در گروه تامين برنامه شبكه دو سيماست. اين برنامه تصاويري از تكيه‌هاي محرم كه توسط مردم فرستاده مي‌شوند را به صورت ميان برنامه‌هاي كوتاه نمايش مي‌دهد. 

   

نوستالژي محرم روي آنتن شبكه دو سيما

يادمان هاي خاطره‌اي محرم در قالب فيلم‌هاي تلويزيوني « معناگرا » از 26 آبان به مدت 10 شب روي آنتن شبكه دو سيما مي‌رود.

مدير گروه تامين برنامه شبكه دو سيما گفت: فرصتي پيش آمده تا فيلم‌هاي تلويزيوني كه به عنوان نوستالژي محرم مطرح هستند، در قالب فيلم‌هاي تلويزيوني «معناگرا» از شبکه دو سيما پخش شود. آثاري كه توانسته‌ برگ برنده را از مخاطبان خود بگيرد و در اذهان عمومي تداوم پيدا كند.

به گفته محسن همتي نژاد، قرار است اين آثار كه تازگي و جذابيت دروني خود را در ميان مخاطبان حفظ كرده و مردم تقاضاي زيادي براي پخش دوباره آنها داشته اند،‌ در ايام محرم پخش شوند.

فيلم‌هاي تلويزيوني « روز واقعه » به كارگرداني شهرام اسدي، « سفير » به كارگرداني فريبرز صالح، « تکيه بر خورشيد » ، به کارگرداني حسين سحر خيز، « روشني صبحدم » به كارگرداني جواد مزدآبادي، « صلاه ظهر » به كارگرداني افشين صادقي، « سايه بر خورشيد » به کارگرداني محمد تقي انصاري،‌ « راه » به كارگرداني کاوه سجادي حسيني، « فرمانده » به كارگرداني علي عطشاني و « مقصد » به كارگرداني اصغر نعيمي ، از اول محرم ( 26 آبان ) ساعت 21 روي آنتن شبكه دو سيما بروند.

همتي نژاد همچنين از پخش دوباره مجموعه تلويزيوني « فرات » به كارگرداني مازيار ميري هم خبر داد و گفت: اين سريال ?? قسمتي كه علي‌اکبر محلوجيان آن‌را نوشته و اميرعربي بازنويسي کرده است، از 24 آبان هر شب ( ‌بجز جمعه‌ها ) ساعت 19روي آنتن شبكه کودک و خانواده مي¬‌رود. سريال فرات داستان دو دوست قديمي است که بر اثر حادثه‌اي، رفاقت ديرينه شان تبديل به دشمني مي‌شود و آن دو را، رو در روي يکديگر قرار مي‌دهد. اکبر زنجان پور، حسن پورشيرازي، گوهرخيرانديش، فريبا جدي‌کار، حميد ابراهيمي، رامين راستاد،‌ نفيسه روشن، شيوا ابراهيمي،‌ روح الله کماني، ناز‌آفرين کاظمي، سارا بهرامي و علي مرادي در اين مجموعه تلويزيوني ايفاي نقش كرده‌اند. 


 

مستند جهان شهريها از مسلمانان جهان مي‌گويد

دهه اول محرم بينندگان شبکه سه سيما شاهد مستندي با عنوان جهان شهريها خواهند بود، اين مستند که با همت گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه توليد شده است هر شب ساعت 21:30 ميهمان خانه هاست.

اين مجموعه مستند که در خارج از کشور توليد شده، به معرفي مسلمانان چند مليتي و فرامليتي مي پردازد مسلماناني که هويت هاي فرهنگي و ملي متکثر و گاه ترکيبي دارند و در نقاط مختلفي از جهان زندگي کرده‌اند، اما همچنان هويت اسلامي بارزي داشته و در جامعه پيرامون خود عناصر فعالي هستند. در زمانه افراط ها و اغراق هاي ناسيوناليستي، اين مجموعه، ضمن به تصوير کشيدن نمونه هاي الهام بخشي از بيداري اسلامي در مناطق مختلف جهان، بار ديگر اين پيام قرآني را يادآور مي شود که اسلام ديني وراي مرزهاي جغرافيايي و قومي و ملي است و رستگاري، تنها از آن آنهايي است که باتقوي باشند.

مستند جهان شهري ها با تهيه کنندگي ميثم حلاجيان در 13 قسمت 50 دقيقه اي توليد شده است. طراحي و کارگرداني اين مستند را شهاب اسفندياري برعهده داشته و زهره احمدزاده و سيد محمدرضا خردمندان تدوينگران آن هستند.

  

زمزمه عشق

به منظور تبيين نقش فرهنگ عاشورايي در تربيت شهداي انقلاب و دفاع مقدس زمزمه عشق هر روز در نوبت از شبکه سيما پخش مي شود.

اين برنامه که با کوشش سيد محمد حسيني و سيد هادي آشتياني تهيه شده است از اول محرم هر روز در ساعات13:30 ،17:30 و 22:15 روي آنتن مي رود. در اين برنامه مداحان اهل بيت عصمت و طهارت ، مانند ميرداماد، حداديان، سماواتي، هر روز در سه نوبت با بيان آثار مختلف قيام عاشورا به نوحه سرايي مي پردازند. 

 

مصباح برنامه‌اي گفتگو محور

گروه فرهنگ و معارف اسلامي در برنامه اي گفتگو محور در صدد است نسل جوان را با جريانات موثر در شکل گيري واقعه محرم 61 هجري قمري ، از ابتداي بعثت پيامبر تا زمان واقعه عاشورا آشنا نمايد.

در اين برنامه تاريخ اسلام و قيام عاشورا در گفتگو با کارشناسان مذهبي چون دکتر رجبي دواني وحجت الاسلام والمسلمين طائب بررسي مي شود.

برنامه مصباح با اجراي حسن سلطاني و تهيه کنندگي علي اهرابي نيا از جمعه 26 آبان ماه هر شب ساعت 22:30 در 15 قسمت 70 دقيقه اي تقديم علاقمندان مي شود. 

 

در آستان خورشيد

ارتباط زنده با کربلا و پخش مناجات و ادعيه از اين حرم روحاني با همت پخش شبکه سه سيما هر روز ساعت 17:40 امکانپذير خواهد بود.

همچنين با حضور کارشناساني چون سيد کاظم طباطبايي و ... قرائت زيارت وارث و ساير ادعيه از حرم مطهر امام حسين (ع) به طور زنده پخش خواهد شد . پخش عزاداري تووريچ از کربلاي معلي به طور زنده از ويژه برنامه تاسوعا و عاشورا مي باشد .

مهدي زماني بيدختي تهيه کننده برنامه از سيد کاظم طباطبايي دعوت کرده تا در اين برنامه به عنوان کارشناس برنامه آموزه هايي از قيام عاشورا را در اختيار بينندگان شبکه قرار دهد.

همچنين پخش عزاداري تووريچ از کربلاي معلي به طور زنده از ويژه هاي اين برنامه در روزهاي تاسوعا و عاشورا خواهد بود.

در آستان خورشيد با اجراي ميثم آقا بيگي، کارگرداني مهرداد طاهري و تصويربرداري محمد لاجوردي 10 شب به مدت 50 دقيقه روي آنتن شبکه سه مي رود.

 

سيره اهل بيت در زلال سخن

تبيين نقش جوانان در گسترش فرهنگ حسيني از اهداف شبکه سه سيماست مخاطبان اين شبکه مي توانند پاسخ بسياري از سوالات خود را در سخنراني هاي اساتيد و کارشناسان حوزه و دانشگاه دريافت نمايند.

مبيني پور و سيد هادي آشتياني تهيه کنندگان برنامه زلال سخن در 26 برنامه سخنراني تلاش کرده اند به نياز پرسشگري جوانان در زمينه سيره امام حسين (ع)، بيان آثار مختلف قيام عاشورا و دلايل قيام حسين بن علي (ع) پاسخ دهند.

سخنرانان بامدادي زلال سخن حجج اسلام سيد مهدي ميرباقري، سيد حميد ميرباقري، حسيني قمي، عالي، نظري منفرد و ... هستند. همچنين اسامي سخنرانان پيش از اذان ظهر حجج الاسلام دکتر رفيعي و حسين انصاريان اعلام شده است. 

  

مثل باران

سعيد عباسي مجموعه مثل باران را در 10 قسمت 30 دقيقه اي روي آنتن شبکه سه سيما مي برد.

وي در اين مجموعه مستند تلاش مي کند شاخصه روحاني شهدا، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس به تصوير درآورد.

 

خوبي‌ها و بدي‌ها در کربلا

در پي کاروان عنوان برنامه اي از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيماست که سيد افضل ميرلوحي آن را براي پخش در دهه اول محرم توليد کرده است.

اين برنامه در 13 قسمت 40 دقيقه اي از جمعه 26 آبان ماه هر روز ساعت 16:30پخش مي شود.

حسين تفنگدار نويسنده و کارگردان اين برنامه تلاش کرده تا با تحليل 13 شخصيت مثبت و منفي از واقعه کربلا اثرگذاري هر يک را در اين واقعه تاريخي بررسي و تحليل نمايد. وي همچنين در اين برنامه از ديدگاه کارشناسان حوزه تاريخ اسلام چون دکتر معارف، استاد سيد مرتضي خاتمي، سيد کاظم طباطبايي، محمد بشارتي و ...ک مک گرفته است.

در بخش هايي از اين برنامه قطعات کوتاه نمايشي نيز کارشناسان را در تحليل واقع ياري خواهد کرد.

 

در شبكه شبکه چهارچه خبر است؟ 

برنامه شبکه چهار سيما با رويکرد عبرت هاي عاشورا، دشمن شناسي و انحراف خواص در طول ايام عزاداري سالار شهيدان حسين بن علي (ع) توليد و پخش مي شود.

برنامه سازان اين شبکه با تبيين فرهنگ حسيني به عنوان راه کاري در مقابله با اسلام، ارائه مولفه هاي ايجاد بصيرت عاشورايي و نمايش تصويري از ويژگي هاي انسان کامل عاشورايي با مخاطبان اين شبکه همراه مي‌شوند.

 

راسخون مستندي از عاشقان حسين(ع)

مجموعه 7 قسمتي راسخون به تهيه کنندگي محمدرضا دزفولي در ايام ماه محرم از شبکه چهار سيما پخش مي شود.

اين مجموعه در 7 قسمت 30 دقيقه اي در گروه مستند تهيه شده است و هر قسمت با داستان و ساختار متفاوتي به موضوعات مرتبط با محرم مي پردازد.

عاشقانه درباره زندگي پيرغلامي است و مفاهيمي مانند اهل بيت، نخل و بيرق نزد او در اين مستند به تصوير در مي آيد.

همچنين اين مستند در قالب پرتره در شهرهايي همچون اصفهان، اردبيل، قزوين، يزد و کرمان تهيه شده است.

گفتني است، با توجه به تنوع موضوعي، هريک از اين مستندها توسط يک کارگردان ساخته شده است و ميردولت موسوي، حسن نقاشي، مهدي الياسي، فرهاد و مرتضي مختاري از جمله افرادي هستند که قسمت‌هايي از آن را کارگرداني کرده اند.

آيت الله جوادي آملي، حسن رحيم پور ازغدي، دکتر قنبري، آيت الله سيد احمد خاتمي و آيت الله حسيني بوشهري از جمله اساتيد حوزه و دانشگاه هستند که در سخنراني هايي با موضوعات متعدد ابعاد مختلف فرهنگ عاشورايي را تبيين مي کنند.

مداحان اهل بيت همچون ذبيح الله ترابي، مرتضي طاهري، ابوالفضل بختياري و حسن خلج نيز با مداحي در رثاي اهل بيت در اين شبکه حضوري پررنگ خواهند داشت.

 

گفت و گوي تنهايي

گروه فيلم و نمايش شبکه چهار برنامه «گفت و گوي تنهايي» را آماده پخش کرده است.

سري دوم «گفت و گوي تنهايي» در 13 قسمت 30 دقيقه اي ويژه ماه محرم تهيه مي شود. در سري جديد با برخي از مداحان اهل بيت عصمت و طهارت و هنرمندان در خصوص واقعه عاشورا گفت و گو مي شود.

گروه معارف و انديشه ديني شبکه چهار سيما برنامه هاي مناسبتي مختلفي را براي پخش در اين ايام در نظر گرفته است:

 

بازخواني مقتل امام حسين (ع) در کشته اشک‌ها

اين برنامه در 13 قسمت 20 دقيقه اي بازخواني مقتل امام حسين (ع) است که در قالب مستند بازسازي برگرفته از کتاب نفس المحموم از شيخ عباس قمي ساخته مي شود. بخش اصلي برنامه روايت مقتل خواني بر اساس اين کتاب است که توسط بهرام زند اجرا مي شود. همچنين يک گروه تعزيه خوان متناسب با مقتل خوانده شده به اجراي تعزيه مي پردازند.

بخش شعر خواني اشعار عاشورايي بر روي تصاوير توليدي و سخنراني بزرگاني مانند شهيد مطهري درباره حادثه کربلا از ديگر بخش هاي اين برنامه است.

 

هزار و يک شب ادبيات عاشورايي

برنامه هزار و يک شب در ايام محرم به موضوعات مرتبط با اين ايام مي پردازد. ادبيات عاشورايي، تحريف‌هاي عاشورا، عرفان عاشورايي و ... از جمله موضوعاتي است که با حضور کارشناسان مورد بررسي قرار مي گيرد. هزار و يک شب شنبه تا سه شنبه ساعت 23:15 از شبکه چهار سيما پخش مي شود.


واگويه‌هاي شبيه خواني

در 4 قسمت 15 دقيقه اي درقالب پرده خواني و شبيه خواني وقايع عاشورا را باز گو مي کند.

«واگويه» تلاش مي کند پرده خواني را که يک هنر ميداني است در قالب تلويزيوني براي مخاطبان به نمايش دربياورد. در اين تغيير تصاوير پرده خواني هاي قديم که توسط نقاشان برجسته نقاشي شده است به صورت متحرک در قالب تصوير به نمايش در مي آيد. در اين برنامه حادثه عاشورا از ابتداي سفر امام حسين (ع) تا شهادت ايشان توسط مرشد ميرزا علي روايت مي شود.

 

بهشت عاشورايي در ارديبهشت

برنامه اردي بهشت با حضور کارشناسان در ماه محرم به موضوعات مرتبط با اين ايام مي پردازد. نقش زنان در واقعه عاشورا، تربيت ديني از نگاه امام حسين (ع)، زنان عاشورايي، فلسفه عاشورا از جمله موضوعاتي است که در اين برنامه به آنها پرداخته مي شود. معرفي کتاب هاي عاشورايي و پخش قسمت هايي از سريال مختار نامه و تحليل شخصيت زنان عاشورايي در اين سريال از ديگر بخش هاي برنامه است.

اردي بهشت شنبه تا پنجشنبه ساعت 12:10 از شبکه چهار سيما پخش مي شود.

پخش عزاداري هاي عاشورايي در کشورهاي مختلف جهان، سخنراني آيت الله جوادي آملي، آيت الله فاطمي نيا، دکتر رحيم پورازغدي و دکتر ديناني در رابطه با تشريح واقعه عاشورا از ديگر برنامه هاي شبکه چهار سيما در ايام محرم است.


شبکه تهران در ايام محرم فرهنگ حسيني (ع) را به عنوان يگانه طريق خوشبخت زيستن ترويج مي کند.

امر به معروف و نهي از منکر زمينه ساز اصلاح زندگي شهري در پرتو نهضت حسيني(ع) از مهمترين رسالت هاي اين شبکه استاني است.

گروه هاي برنامه ساز اين شبكه برنامه هايي را براي پخش محرم الحرام آماده کرده اند که به شرح ذيل است. 

 

گروه فرهنگ و معارف اسلامي

«قرآن برني» عنوان برنامه اي که در 30 قسمت 10 دقيقه اي تهيه و توليد شده است. اين برنامه تبيين آياتي از قران کريم است که امام حسين عليه السلام در مسير کربلا به آن استناد کردند.

در برنامه 40 قسمتي نيز «ياران شيداي حسين» اصحاب و ياران نزديک امام حسين (ع) به اختصار در مدت زمان 5 دقيقه به بينندگان معرفي مي شوند.

«تسبيح فرات» عنوان برنامه اي است که مراسم سخنراني خطباي نامي کشور مانند حجج الاسلام انصاريان، پناهيان و ... که در ايام محرم در مساجد و اماکن مذهبي تهران شده، ضبط و پوشش تصويري مي دهد. اين برنامه در 10 قسمت 35 دقيقه اي تهيه مي شود.

برنامه «چند قدم تا محرم» هر شب با حضور در يکي از مساجد يا محلات تهران در قالب گفت و گو با اقشار مختلف مردم در مشاغل و حرفه هاي گوناگون ، شور و حال عزاداري سالار شهيدان را براي بينندگان به تصوير مي کشد . اين برنامه در 15 قسمت تهيه و توليد شده است.

در برنامه«4 حديث از امام حسين عليه السلام» 40 حديث متنخب از سخنان سالار شهيدان به صورت نريشن به مدت 3 دقيقه بيان مي شود.

«دلدادگان حسيني» نيز عنوان ديگر برنامه گروه معارف است که در 70 کلاکت مداحي ماه محرم را با صداي روضه خوانان معروف در لابه لاي برنامه هاي شبکه پخش خواهد کرد.

بازخواني نکات کليدي اخلاقي پيرامون عاشورا با محوريت قيام مختار محتوي برنامه «خوش بشنو اين حکايت» است که حجت الاسلام و المسلمين رنجبر در 20 برنامه 5 دقيقه اي به آن مي پردازد. اين برنامه از ابتداي محرم پخش مي شود.

نمايش مراسم عزاداري در اماکن متبرکه و ارتباط مستقيم با کربلا معلي، نجف اشرف، مشهد مقدس، قم، شيرا و ... يکي از ديگر برنامه هاي ماه محرم در شبکه تهران است.

در برنامه «سخنراني هاي کوتاه از آيات عظام» گزيده اي از سخنراني آيات عظام پيرامون ماه محرم در 15 کلاکت 15 دقيقه اي پخش مي شود.

برنامه «درس ها و عبرت هاي عاشورا» به گزيده اي از سخنان مقام معظم رهبري اختصاص دارد . اين برنامه 10 کلاکت 3 دقيقه اي همراه با نريشن و تصوير است.

«نغمه عشاق» عنوان برنامه اي زنده است که در مدت زمان 90 دقيقه اي پخش مي شود. در اين برنامه بينندگان مي تواند با ارسال پيامک يا ارتباط تلفني روضه ها و نوحه هاي درخواستي خود را اعلام کنند تا از طريق همين برنامه پخش شود.

    

«حج بي انتها» روز شمار وقايع و رويداد محرم

«دختران حوا» عنوان سريالي به کارگرداني حسين سهيلي زاده و تهيه کنندگي علي اکبر جناغي و عزيز عليزاده در ايام محرم پخش مي شود.اين مجموعه در 34 قسمت 30 دقيقه اي تهيه و توليد شده است و از 15 آبان ماه روزهاي زوج ساعت 19 روي آنتن مي رود.

«حج بي انتها» روز شمار وقايع و رويداد محرم در 40 قسمت 2 دقيقه اي است که ابتداي محرم الحرام تا اربعين حسيني بر روي آنتن مي رود.

همچنين در طول اين ايام سخنراني هاي حجج الاسلام سيد مهدي طباطبايي، رئيسي، ابوترابي، نقويان، فرحزاد و خانم آيت الهي از شبکه تهران پخش خواهد شد.

   


سفري از بودن تا شدن

آخرين قسمت از مجموعه سفر در دهه اول محرم از شبکه مستند سيما روي آنتن مي‌رود. اين مجموعه به تهيه‌کنندگي داريوش ياري و با حضور جمعي از كارگردان‌هاي موفق سينماي مستند ايران توليد شد.

«سفر» با موضوعات مجزا در قسمت‌هاي مختلف به سفر انسان پرداخته و سعي کرده، به اين مفهوم بپردازد كه سفر؛ چگونه انسان را از بودن به شدن مي‌رساند.

«سفر با گردشگران»، «سفر با حجاج»، «سفر با مرغان عطار نيشابوري»، «سفر با مولانا»، «سفر با سعدي» و «سفر با زائرين» از موضوعاتي است که در اين مجموعه به آن پرداخته شده است.

يادآور مي‌شود کار تحقيق و پژوهش اين اثر با مسعود اعرابي بوده و کارگردان‌هايي همچون حسن نقاشي، آرش رصافي، نيما عباسپور، رضا ضيايي دوستان و حسن ساجدي با داريوش ياري در تهيه اين مجموعه همکاري کرده‌اند.


آيين‌هاي سوگواري در مجموعه اهل سوگ

مجموعه مستند «اهل سوگ» كه نخستين قسمت از سه گانه داريوش ياري است وآيين‌هاي ملي و مذهبي را به قاب تلويزيون مي‌برد. داريوش ياري ادر اين مجموعه 30 قسمتي قصد دارد آيين‌

نظر شما