پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۶
کد خبر: ۵۷۸۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه خسارات بسياري را در بخش اقتصادي و نظامي براي تل‌آويو به همراه داشت.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، پيش از ورود به مبحث اصلي که بررسي خسارات مادي به رژيم صهيونيستي در تجاوز نظامي اخيرش به نوار غزه مي‌باشد، بايد به نکاتي اشاره شود، از جمله اينکه اين جنگ نه اولين جنگ رژيم صهيونيستي است و بالطبع نه آخرين آن و از اين منظر بايد تاکيد کرد که صهيونيست‌ها سرزمين ملت فلسطين را اشغال کرده و در آن مرتکب جناياتي مي‌شوند که در قالب «جنايات جنگي» قرار مي‌گيرد و تمام جنگ‌هايي که دست به آن زد از جنگ 1948 گرفته تا 1956 و 1967 و اشغال بيروت در سال 1982 و سال 2008 تا جنگ اخير آن در نوار غزه در همين راستا قرار مي‌گيرد.

 

 

 

اين گزارش نگاهي دارد بر جنگ 8 روزه و خسارت هاي آن بر اقتصاد اسرائيل:

 

هزينه جنگ و خسارات وارده از شليک موشک‌ به سرزمين‌هاي اشغالي

 

بر اين اساس کارشناسان امور اقتصادي اسرائيل پيش بيني‌ کرده‌‌اند که مجموع خسارات وارده به رژيم صهيونيستي در پي تجاوز نظامي اخير اين رژيم به نوار غزه به 2.61 ميليارد دلار بالغ شود که هزينه جنگ و خسارات وارده از شليک موشک‌هاي مقاومت به سرزمين‌هاي اشغالي را شامل مي‌شود.

 

در مقايسه خسارات وارده به رژيم صهيونيستي از اين جنگ با خسارات شليک موشک‌هاي حزب الله به سرزمين‌هاي اشغالي در تابستان 2006 از جنوب لبنان، منابع اقتصادي صهيونيستي تاکيد مي‌کنند که جنگ اخير نوار غزه خسارات و زيان‌هاي بسياري را چه در بعد نظامي و چه در بعد غير نظامي به اقتصاد اسرائيل وارد کرد و در اين بين بحران اقتصاد جهاني موجب شد تا اين خسارات بيش از پيش بر اقتصاد رژيم صهيونيستي نمود داشته باشد.

 

گزارش‌هاي اقتصادي به اين نکته اشاره مي‌کند که هزينه روزانه جنگ بر نوار غزه 130 ميليون شکل برابر با 43 ميليون دلار براي رژيم صهيونيستي بوده که آمادگي نيروي ذخيره و تامين هزينه تجهيزات نظامي را شامل مي‌شد.

 

بر اين اساس برآوردها در صورتي‌که جنگ ادامه مي‌يافت، پيش‌بيني شده بود که هزينه آن در ماه اول به 5.5 ميليارد شيکل برابر با 1.44 ميليارد دلار بالغ شود که همان طور که گفته شد، تنها آمادگي نيروي ذخيره و تامين هزينه تجهيزات نظامي را شامل مي‌شد و مابقي هزينه‌ها 5.4 ميليارد شيکل برابر با 1.41 دلار برآورد شده بود که پرداخت غرامت مستقيم و غير مستقيم به آسيب‌ديدگان از حملات موشکي مقاومت به خصوص در مناطق جنوبي سرزمين‌هاي اشغالي را دربرمي‌گيرد.

 

اما شماري از مسئولان رژيم صهيونيستي خسارات روزانه ناشي از جنگ عليه نوار غزه را 170 ميليون شيکل بيان کرده و در خصوص هزينه غير مستقيم نيز مي‌گويند که هزينه‌هاي غير مستقيم عمليات «ستون ابرها» بسيار بيشتر از رقم فوق‌الذکر است.

 

از سوي ديگر موشک‌هاي مقاومت فلسطيني حدود 750 هزار صهيونيست را تهديد کرد و روند زندگي طبيعي و رفت و آمد آنها در تمام مناطق جنوب سرزمين‌هاي اشغالي مختل کرد که همين امر موجب وارد آمدن خسارات مستقيم و غير مستقيم به اقتصاد رژيم صهيونيستي شد که مهمترين خسارات اقتصادي مستقيم را بايد در تامين هزينه ساخت مناطق و تاسيسات آسيب ديده در جنگ ملاحظه کرد.

 

اما خسارات غير مستقيم شامل تامين هزينه غيرنظامي جنگ است که خسارات وارده به کارخانه‌ها و تاسيسات و مراکز تجاري و بازرگاني آسيب ديده از جنگ را دربرمي‌گيرد و به طور معمول تامين هزينه اين مراکز و تاسيسات بسيار بيشتر از خسارات اقتصادي مستقيم است.

 

منابع مذکور يادآوري مي‌کنند که «ايهود باراک» وزير جنگ رژيم صهيونيستي در مناطقي که 40 کيلومتر با نوار غزه فاصله دارند، حالت فوق‌العاده اعلام کرد که به معناي بسته شدن و تعطيلي مراکز تجاري و صنعتي در اين مناطق و وارد آمدن زيان اقتصادي به آنها از بيم فرود آمدن موشک‌هاي مقاومت و در معرض حمله قرار گرفتن آنهاست.

 

 

 

هزينه سامانه گنبد آهنين اسرائيل در هشت روز جنگ غزه

 

 

 

«آوي ديختر» وزير دفاع شهري رژيم صهيونيستي گفت که هزينه جلوگيري و رديابي موشک هاي مقاومت از سوي سامانه دفاع موشکي رژيم صهيونيستي موسوم به گنبد آهنين در هشت روز گذشته بالغ بر 25 تا 30 ميليون دلار بوده است.

 

 

 

پيشتر محافل صهيونيستي اعلام کردند که سامانه دفاع موشکي صهيونيست‌ها که با هزينه سرسام آور طراحي و نصب شده است، تنها موفق به رديابي 421 موشک از مجموع 1500 موشک شليک شده از سوي گروه هاي مقاومت فلسطين به سوي سرزمين‌هاي اشغالي بوده است.

 

 

 

خسارت‌ اسرائيل در بخش گردشگري

 

 

 

روزنامه صهيونيستي«يسرائيل هيوم» فاش کرد که طي يک هفته گذشته از آغاز تهاجم رژيم صهيونيستي به نوار غزه، يک ميليارد و 200 هزار دلار به اقتصاد اين رژيم خسارت وارد آمده است.

 

 

 

رسانه‌هاي صهيونيستي همچنين اعلام کردند که 6 هزار گردشگر، سفر خود به سرزمين‌هاي اشغالي را به دليل جنگ غزه لغو کردند.

 

 

 

وزير گردشگري رژيم صهيونيستي نيز با اشاره به لغو شمار زيادي از بليط‌هاي رزرو شده از کاهش مدت حضور گردشگران در سرزمين‌هاي اشغالي خبر داده بود.

 

 

 

سخنگوي گروه «فتال» که صاحب بزرگترين هتل‌هاي زنجيره‌اي در اراضي اشغالي است، اعلام کرد که بسياري از بليط‌هاي رزرو شده در اين هتل لغو شده است و احتمالا طي چند روز آينده لغو بليط‌ها ادامه داشته و افزايش يابد.

 

 

 

همچنين راديو رژيم صهيونيستي اعلام کرد که چهار کشتي گردشگري که حامل 6000 گردشگر خارجي بوده از توقف در اراضي اشغالي به دليل فقدان امنيت ممانعت کرده و برخي شرکت‌ها هواپيمايي خارجي نيز تصميم گرفته‌اند که محدوديت‌هايي را در پرواز‌هاي خود به اسرائيل اعمال کنند. منابع صهيونيستي همچنين اعلام کردند که فرودگاه بين‌المللي بن گوريون در تل‌آويو نيز خسارت‌هاي زيادي را متحمل شده تا جايي که بسياري از هواپيماها در سفر خود مسيرشان را به سمت شمال و شرق تغيير دادند که اين امر باعث افزايش هزينه‌هاي پرواز شد.

 

 

 

گزارش سازمان ماليات رژيم صهيونيستي از خسارت هاي جنگ غزه

 

بر اين اساس سازمان ماليات رژيم صهيونيستي برآورد مي‌کند که کارخانه‌ها و مراکز صنعتي و تجاري اسرائيل که در معرض حملات موشکي مقاومت فلسطيني قرار داشتند، داراي درآمد ساليانه‌اي بالغ بر 50 ميليارد شيکل معادل 13.1 ميليارد دلار براي اسرائيل بودند که در جريان جنگ اخير آسيب ديدند و هم اکنون براي بازسازي اين کارخانه‌ها و مراکز کابينه «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير رژيم صهيونيستي بايد صدها ميليون شيکل براي بازسازي آنها پرداخت کند و اين موضوع به شکلي ويژه در منطقه نقب غربي قابل ملاحظه است.

 

هشدار درباره کاهش درآمد ناخالص داخلي در پي جنگ غزه

 

از سوي ديگر گزارش وزارت دارايي رژيم صهيونيستي به کابينه اين رژيم هشدار داد که به دنبال جنگ اخير در نوار غزه بايد در انتظار کاهش درآمدهاي ناخالص داخلي در سرزمين‌هاي اشغالي باشد، چراکه بخش قابل توجهي از کارگران و کارمندان يهودي کارخانه‌ها و ادارات و مراکز صنعتي و تجاري اسرائيل به عنوان نيروي ذخيره ارتش اين رژيم به خدمت فراخوانده شده و به حالت آماده باش درآمدند و اين بار مالي سنگيني را بر کابينه بنيامين نتانياهو وارد کرد که با ناتواني بازپرداخت به دليل افزايش هزينه‌هاي نظامي مواجه خواهد شد و نتيجه مستقيم آن را بايد در بودجه سال آينده اسرائيل مشاهده کرد که افزايش هزينه‌هاي نظامي از يک سو و افزايش ماليات‌ها و کمک‌هاي حمايتي کابينه نتانياهو از اقشار کمک درآمد و متوسط جامعه صهيونيستي را درپي دارد.

 

هزينه هر نظامي ذخيره براي کابينه نتانياهو

 

از سوي ديگر موسسه بيمه رژيم صهيونيستي در گزارشي از جنگ اسرائيل در نوار غزه به اين موضوع اشاره مي‌کند که هزينه هر نظامي ذخيره براي کابينه نتانياهو روزانه معادل 450 شيکل برابر 117.75 دلار بود و اين صرف نظر از هزينه‌هاي ديگر مانند تامين غذا و محل اسکان و نگهداري اين نيروهاست.

 

براساس برآورد موسسه بيمه رژيم صهيونيستي به خدمت گرفتن ده‌ها نظامي صهيونيست ذخيره براي سازمان بيمه اين رژيم روزانه 5.4 ميليون شيکل برابر با 1.413 ميليون دلار هزينه به عنوان پرداخت غرامت و بيمه آنها به دليل حضور در پادگان‌ها و پايگاه‌هاي نظامي دربر دارد.

 

گزارش مجله اقتصادي اسرائيل درباره هزينه جنگ غزه

 

از سوي ديگر مجله اقتصادي صهيونيستي «ذمارکر» که مهمترين مجله اقتصادي اين رژيم به شمار مي‌آيد، در گزارشي يک روز پيش از برقراري آتش‌بس بين رژيم صهيونيستي با مقاومت فلسطيني از هزينه‌هاي جنگ نوار غزه براي اين رژيم نوشت که اين جنگ در طول يک هفته 3 ميليارد شيکل برابر با 767 ميليون دلار براي تل‌آويو هزينه دربر داشته است.

 

اين روزنامه در ادامه گزارش خود توضيح مي‌دهد که از اين رقم يعني 3 ميليارد شيکل يک ميليارد شيکل برابر با 511 ميليون دلار تنها هزينه بخش نظامي بوده و هزينه ساير بخش‌ها به 255 ميليون شيکل بالغ شده که بخش غيرنظامي و مدني را دربرمي‌گيرد که بر اثر اصابت موشک‌هاي مقاومت آسيب ديده است.

 

اين مجله اقتصادي اسرائيل در گزارش خود تاکيد مي‌کند: تاکنون برآوردهاي دقيقي از خسارات وارده به بخش غيرنظامي و مدني اسرائيل صورت نگرفته است و آنچه تاکنون از آمار و ارقام درباره خسارت‌‌هاي وارده به اين بخش ارائه شده اعدادي تقريبي و تخميني است، اما بي‌ترديد بار اصلي اين جنگ و خسارات وارده به آن بر دوش شهروندان اسرائيلي و از طريق پرداخت ماليات جديد و هرچه بيشتر خواهد بود.

 

گزارش کابينه رژيم صهيونيستي

 

از سوي ديگر کابينه رژيم صهيونيستي گزارشي از خسارات وارده به سيستم «گنبد آهنين» توسط موشک‌هاي مقاومت ظرف جنگ 8 روزه‌ اين رژيم به نوار غزه ارائه داده و ميزان اين خسارات را بين 25 تا 30 ميليون دلار اعلام کرده است. اگرچه کابينه رژيم صهيونيستي در گزارش خود اعلام کرده است که اين سيستم توسط آمريکا حمايت مي‌شود و هزينه‌هاي مالي آن متوجه اين کشور است که به معناي ماليات‌هاي بيشتر بر شهروندان آمريکايي است.

 

اما از جمله مراکز و بخش‌هاي اقتصادي که در جريان جنگ اخير رژيم صهيونيستي بر نوار غزه متحمل زيان‌ها و خسارات کلان شد، بورس رژيم صهيونيستي بود.

 

براساس گزارش‌هاي صهيونيستي تجاوز نظامي اسرائيل به نوار غزه روزانه 400 ميليون دلار به بورس اين رژيم زيان وارد کرد که زيان ناشي از مجموعه «گنبد آهنين» به تنهايي به 20 ميليون دلار بالغ شده است.

 

به گفته ايهود باراک، وزير جنگ رژيم صهيونيستي گنبد آهنين بيش از 350 موشک را براي مقابله با موشک‌هاي مقاومت شليک کرد که هزينه‌اي بالغ بر 20 ميليون دلار را متحمل تل‌آويو کرد، در حالي‌که هزينه ساخت موشک‌هاي ساخت فلسطينيان فراتر از 100 نبود، در مقابل موشک‌هاي گراد که قيمت هر يک از آنها به 1100 دلار مي‌رسد.

 

گزارش‌هاي منتشره تاکيد مي‌کند که قيمت هريک مجموعه گنبد آهنين فراتر از 200 ميليون دلار است و ارتش رژيم صهيونيستي پنجمين مجموعه از اين دست موشک‌ها را در نقب و ششمين مجموعه را در تل‌اويو نصب کرد.

 

گزارشي از بازارهاي اسرائيل

 

در خصوص بازارهاي رژيم صهيونيستي نيز بايد گفت، موشک‌هاي مقاومت فلسطيني فعاليت بازارهاي تل‌آويو و قدس و شهرک‌هاي جنوب سرزمين‌هاي اشغالي را فلج کرد و بنابر گزارش پايگاه اقتصادي «گلوبز» قدرت خريد اسرائيلي را طي جنگ 8 روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه 32 درصد کاهش يافت.

 

«عاطف علاونه»، تحليلگر امور مالي و اقتصادي جهان عرب مي‌گويد که بازتاب‌هاي اقتصادي که در جنگ نوار غزه بر جامعه صهيونيستي برجاي ماند، در احساس بيم و هراس و وحشت از وضعيت اسرائيل بود که توليدکننده و هم مصرف‌کننده را در اين رژيم دربرمي‌گرفت.

 

همچنين اين جنگ بر توان و قدرت صادراتي رژيم صهيونيستي نيز تاثير منفي خواهد گذاشت و در بازارهاي جهاني ارزش شيکل را به شدت کاهش دهد که در عمل هم مشاهده شد که پس از مدت‌هاي طولاني ارزش شيکل در طول جنگ عليه نوار غزه و فرود آمدن موشک‌هاي مقاومت فلسطيني به سرزمين‌هاي اشغالي ارزش شيکل در برابر ارزهايي چون دلار و يورو را به شدت کاهش داد.

 

از سوي ديگر گزارش‌هاي ارائه شده توسط شرکت‌هاي بيمه رژيم صهيونيستي تاکيد مي‌کند که ميزان درخواست‌هاي دريافت غرامت ارائه شده توسط شهروندان اسرائيلي به بيش از 500 درخواست رسيد که همه آنها در خصوص دريافت غرامت بابت زيان‌ها و خسارت‌هاي وارد شده به املاک و دارايي‌هايشان در اين جنگ است.

 

اين گزارش‌ها تاکيد مي‌کنند که روند اينگونه درخواست‌ها به شدت در حال افزايش است و پيش‌بيني مي‌شود که طي اين جنگ 8 روزه به بيش از 1500 درخواست برسد.

نظر شما