شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۸
کد خبر: ۵۷۸۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
در سازمان فرهنگي هنري شهرداري صورت گرفت/
بيش از هزار و سيصد سال از واقعه کربلا مي گذرد اما شيعيان جهان هر سال پر شور تر از سال هاي گذشته در عزاي سالار شهيدان سياه پوش مي شوند و به عزاداري مي پردازند.

به گزارش شهر، در ايام سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) تهران همانند ساير شهرهاي ايران با برنامه هاي مختلفي که عمدتا در معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تدارک ديده شده بود، به سوگ نشست.

 

در اين ايام سازمان فرهنگي هنري شهرداري بيش از 100 ويژه برنامه فرهنگي هنري با عنوان «زندگي در جغرافياي حسين (ع) در ماه محرم و صفر در مناطق بيست و دوگانه پايتخت در قالب برنامه هاي هنري، فرهنگي و محلي برگزار کرد.

 

برنامه هاي هنري: در بخش برنامه هاي هنري سازمان به انتشار کتاب اشعار محتشم کاشاني به خط استاد مجتبي ملک زاده از گنجينه موزه هنر امام علي(ع) پرداخت و برگزاري نمايشگاه تصويرسازي هاي عاشورايي پرداخت.

 

همچنين اين سازمان با مشارکت سازمان زيباسازي جشنواره سوگواره سرو را برگزارکرد. در اين جشنواره از هنرمندان رشته‌هاي تجسمي و طراحان پوستر خواسته شده بود طرح هاي خود را جهت طراحي و نصب در فضاي شهري در دو بخش «قيام عاشورا» و «بسيج در آيين عاشورا» به سازمان زيباسازي شهر تهران ارسال کنند.

 

بر اساس اين گزارش اکران شهري کتيبه هاي عاشورايي استاد علي شيرازي و انتشار کتاب کتيبه ها، نمايشگاه عکس هاي عاشواري در موزه عکسخانه و کارگاه نقاشي کودکان عاشورايي در موزه هنر امام علي(ع) از ساير برنامه هاي انجام شده در معاونت هنري سازمان فر هنگي و هنري بود.

 

در حوزه موسيقي اين سازمان به انتشار آلبوم عاشورايي ساقي سرمست با آهنگسازي آريا عظيمي نژاد و صداي محمد علي کريمخاني پرداخت. در کنار توليد محصولات فرهنگي، 5 عنوان اثر نيز بازتوليد و عرضه شد.

معاونت هنري سازمان فرهنگي شهرداري در حوزه هنرهاي تجسمي به برگزاري نمايشگاه خوشنويسي عاشورايي در موزه هنرهاي معاصر اهواز از آثار گنجينه موزه هنر امام علي(ع) و نمايشگاه عکس هاي عاشورايي در موزه عکسخانه شهر پرداخت.

 

از ساير برنامه هاي سازمان فرهنگي هنري نيز مي توان به برگزاري برنامه هاي پرده خواني مذهبي در سطح فضاهاي فرهنگي سازمان اشاره کرد.

 

برنامه هاي فرهنگي: بر اساس اين گزارش در بخش برنامه هاي فرهنگي اين سازمان به برگزاري ويژه برنامه نوگلان حسيني به منظور تجليل از کودکان و نوجوانان مداح اهل بيت (ع) از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 7 در ماه صفر مي پردازد.

 

از جمله برنامه هاي فرهنگي که مي تواند به صورت زنده به انتقال فرهنگ عاشورا بپردازد تعزيه است. بدين منظور مراسم تعزيه خواني در دهه اول ماه محرم از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 15 برگزار شد.

 

همزمان با ايام سوگواري سيد الشهدا(ع) کاروان لاله ها به مدت سه روز در خيابان هاي اصلي پايتخت از تاريخ اول تا سوم آذر ماه به همت فرهنگسراي انديشه با همکاري نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در سطح شهر به حرکت پرداخت. اين کاروان مشابه سپاه امام حسين(ع) طراحي شده بود و متشکل از يک گروه سوار کار با لباس هاي رزم، بيرق ها، پرچم ها، زره و سلاح، کلاهخود، پاپوش و چکمه هاي منسوب به دوره وقوع حماسه عاشورا بود و گروهي از نوازندگان سازهاي بادي و کوبه اي همراه با نوحه سرايان و مداحان اهل بيت(ع) اين کاروان را همراهي مي کردند.

 

ويژه برنامه هاي محلي- منطقه اي: به منظور مشارکت محله هاي شهر تهران در سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) سوگواره ادبي عاشورا با موضوع بررسي ادبيات عاشورايي در فرهنگسراي ملل برگزار شد.

 

همچنين در اين بخش، نمايشگاه هايي در نگارخانه ملل مثل نمايشگاه گروهي عکس سوگواره آزادگي با موضوع عاشورا، نمايشگاه کتيبه هاي عاشورايي با حضور هنرمندان نقاش و خوشنويس و محفل شب شعر به مناسبت عاشوراي حسيني و سوگواري ماه محرم در فرهنگسراي ابن سينا برگزار شد.

 

همچنين فرهنگسراي فردوس به برگزاري شب شعر ترنم عشق، مراسم تعزيه خواني رهگذر عشق در 5 شب از دهه اول ماه محرم و برگزاري نمايشگاه کتاب رواق عشق به منظور معرفي و ارائه کتب مرتبط با واقعه عاشورا پرداخت.

 

در ادامه برنامه هاي اجرا شده در فرهنگسراهاي شهر تهران در فرهنگسراي انديشه مراسم تعزيه خواني و پرده خواني اجرا شد و فرهنگسراي گلستان به برپايي مراسم شب شعر عاشورايي پرداخت.

 

همچنين خانه فرهنگ مهرآباد، کارگاه آموزش امام شناسي با عنوان سوگواره تيغ خورشيد را برگزار کرد و فرهنگسراي رويش به اجراي نمايش خورشيد بر نيزه پرداخت.

 

مسابقه نقاشي و خطاطي با عنوان از نينوا تا عاشورا در نگارخانه کوثر، پرده خواني حوادث عاشورايي با عنوان معرکه عاشورايي در فرهنگسراي اميد، کارگاه قصه گويي پروانه هاي تشنه ويژه کودکان در فرهنگسراي بهاران، اجراي مراسم تعزيه با عنوان «روزهايي که يادت هست» واجراي نمايش فتح خون در فرهنگسراي خاتم و نمايشگاه نقاشي بغض دشت و نمايشگاه خطاطي خط سرخ در فرهنگسراي مهر از ساير برنامه هاي محلي اجرا شده توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين ايام بود.

نظر شما