جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۸۰۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷
فيلم «من مادر هستم» نمايي از زندگي به سبك غربي است و تبعات آن را نشان مي‌دهد؛ اما آيا بايد چنين فيلم‌هايي ساخته شود يا نبايد ساخته و نمايش داده شود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگي «شهر»، مدتي بود كه جلوي تعدادي از فيلم‌ها براي اكران گرفته مي‌شد و حالا چندتايي از آنها يكي يكي دارند اكران مي‌شوند. يكي از فيلم‌هاي پرحاشيه چه قبل و چه بعد اكران، فيلم «من مادر هستم» است. معترضين اين فيلم از افراد كميسيون فرهنگي مجلس گرفته تا انصار حزب‌الله را شامل مي‌شود.

 

به هر صورت، به اندازه‌اي اكران اين فيلم مهم شده كه انعكاس جنجال‌هاي عليه اين فيلم و اتفاقات در اين رابطه به رسانه ملي هم كشيده شده است. اين موضوع تا بدانجا پيش رفته که سيدضياء هاشمي رييس شوراي صنفي نمايش اعلام مي کند: "اين فيلم با محدوديت گروه سني و جغرافيايي مواجه است؛ بطوريكه در گروه سني پايين 16 سال و شهرهاي مذهبي از جمله قم نمايش داده نمي‌شود."

 

تبعات زندگي بدون اعتقاد

 

سيدضياء هاشمي عنوان كرده كه اين فيلم يك خانواده غيرديني و به سبك غربي را نشان مي‌دهد و اگر با مشروب و سيگار و مانند آن بازنمايي نكند، پس با چه ابزاري به اين كار بپردازد؟ در حقيقت اين فيلم هشداري براي خانواده‌ها و جوانان است كه تاثيرات زندگي به شيوه غربي و نتيجه يك شبه ره صد ساله رفتن را نشان مي‌دهد. همچنين او عنوان كرده فيلمي بدون پروانه نمايش در شوراي صنفي ثبت قرارداد براي اكران نمي‌شود و قطعا اين فيلم هم مجوز اكران داشته است.

 

علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس در خصوص اين فيلم گفته بود كه وزير ارشاد بايد نسبت به آن پاسخگو باشد. بيژن نوباوه‌وطن از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس هم اظهار داشته بود كه همه اعضاي كميسيون نسبت به نمايش اين فيلم اعتراض دارند. حميد رسايي يکي از اعضاي شوراي پروانه نمايش اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد هم گفته بود اين فيلم پروانه نمايش ندارد و صدور مجوز آن به شرط اصلاح يک سري صحنه‌ها است. 

 

اخلاقي‌ترين فيلم است

غلامرضا موسوي، تهيه كننده فيلم «من مادر هستم» در رابطه با اعتراضات نسبت به اين فيلم گفته كه فيلم ما اخلاقي است و نوعي از زندگي به سبك غربي و تبعات آن را به تصوير مي‌كشد. بسياري از اين اعتراض‌ها از سوي كساني است كه تحت تاثير جهت‌هاي مختلف جريان حاضر هستند، كساني هم فيلم را نديده اظهار نظر مي‌كنند؛ اما نمي‌توانند در مورد فيلم حكم صادر كنند.

به طور كلي او اين فيلم را در طول اين چند سال اخلاقي‌ترين فيلم خود قلمداد كرد.

 

بايد «من مادر نيستم» مي‌شد

حميد رسايي عنوان داشته در اين فيلم سه زن هستند که هر کدام به نوعي مادرند؛ اما هيچ کدام بر طبق عرف و اصول و رفتارهاي يک مادر برخورد نمي‌کنند. حتي من پيشنهاد کردم که نام فيلم را «من مادر نيستم» بگذارند. در اين فيلم دو خانواده هستند که متاسفانه هر دو به سبک زندگي ديني و ايراني پايبند نيستند؛ البته جيراني مي‌خواهد همين مسأله را نشان دهد؛ اما معضل فيلم نتيجه‌گيري آن است که کارگردان نتوانسته به درستي مسأله قصاص را به تصوير بکشد.

 

تحصن دو گروه مخالف در مقابل وزارت ارشاد

بر اساس اين گزارش، ديروز انصار حزب‌الله مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع كرده و با داشتن پلاكارد‌هايي اعتراض‌هاي خود را با سردادن شعارهايي از جمله «اين سينما مروج فساد است»،‌ »تعطيل آن براي ما ثواب است» و ... اعلام مي‌كردند. موافقان اين فيلم هم از جمله فرهاد اصلاني بازيگر فيلم «من مادر هستم»، سعيد سهيلي کارگردان «گشت ارشاد»، حبيب کاوش،‌ سيدضياء هاشمي،‌ علي سرتيپي،‌ حبيب اسماعيلي‌، سيدغلامرضا موسوي تهيه‌کننده «من مادر هستم»، محسن خان‌جهاني، محمد حسين فرحبخش و سيد جمال ساداتيان از غافله عقب نبودند و آنها هم به مقابله به مثل با اين جريان براي دفاع از حق خود حضور در اين تجمع حضور پيدا كردند.


هر دو گروه بيانيه صادر كردند و جالب اينكه هر دو گروه زمان اذان ظهر ديروز در مكان تحصن اقامه نماز كردند؛ به اين شكل كه دو گروه صف جداگانه‌اي تشكيل داده بودند، هر كدام با پيش‌نمازي جداگانه‌اي نسبت اين كار مبادرت كردند و پيش‌نماز گروه سينمايي‌ها سعيد سهيلي بود. بايد گفت گروه موافقان اين فيلم در اين تجمع اظهار داشته بودند اين شيوه درستي براي اعتراض نيست و نبايد در کف آسفالت خيابان و با فحاشي به مسئولان و ديگران به آن پرداخت. مگر زمانيکه به گراني ارز اعتراض داشتيم، به خيابان‌ها ريختيم؟

 

سينماگران و جمع موافقان وزارت ارشاد که مجموعا 150 نفر مي‌شدند، ساعت 13 ديروز تجمع را با انتشار بيانيه‌اي ترک کردند و انصار حزب‌الله يک ساعت بعدتر راس ساعت 14 از مقابل ساختمان وزارت ارشاد متفرق شدند.

 

فريدون جيراني كارگردان اين فيلم هم در پاسخ به اين اعتراض‌ها اظهار داشته که فيلم من به شدت اخلاقي‌ست. پايش مي ايستم. اگر فيلم‌هاي ديگر مشکل داشته پاي اين فيلم مي ايستم که فيلم مشکل‌ داري نيست. اين فيلم نه در مورد زناست، نه در مورد خيانت است و نه اشاعه فحشاست؛ هيچ کدام از اين‌ها نيست. حاضرم آدم‌هاي ديگري که فيلم را ديده‌اند، از آن مقاماتي که شما بهشان اعتقاد داريد و بعدا حرفشان را مي‌شنويم. 

  

من مادر هستم اصلاح مي‌شود!

در نهايت پس از اين فشارها، در پي اين جنجال‌ها و اعتراض‌هاي سخت‌گيرانه مهدي عظيمي سرپرست اداره کل نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي هم عنوان داشته كه براي جلوگيري از هر گونه سوء تفاهم يا برداشت نادرست در خصوص حکم حيات‌بخش قصاص، تغيير و حذف لازم در انتهاي فيلم سينمايي «من مادر هستم» تعيين و ابلاغ شد.

 

زحمات فيلمسازان چه مي‌شود؟

بر اساس اين گزارش، به طور كلي بايد گفت كه دو سه سالي است انگار مد شده فيلمي كه به سليقه و مذاق عده‌اي خوش نيايد، در رابطه با آن فيلم برايش حكم صادر مي‌كنند و براي پايين كشيدن آن از روي پرده اقدام مي‌كنند. اما اين چه رويه‌اي است كه به فضاي جامعه سينماي ايران رخنه كرده است؟ فيلمي كه مجوز فيلمنامه، پروانه ساخت و در نهايت پروانه نمايش مي‌گيرد و روي پرده مي‌نشيند؛ اما زمان اكران با احكام صادره از قوانين شخصي افرادي نمايش آن با مشكل مواجه مي‌شود و بسياري اوقات هم به طور كلي از اكران متوقف مي‌شود.


در اين ميان سرمايه‌گذاري و زحمات بسيار زيادي كه عوامل يك فيلم با اوضاع اقتصادي نامناسب در جامعه سينماي ايران متقبل مي‌شوند، چه مي‌شود؟ چه كسي پاسخگوي چنين وضعي است؟ علاوه بر اين اين روال و روندها بر فضا و روان افراد جامعه سينماي ايران تاثيرات بسياري نامطلوبي مي‌گذارد.


نظر شما