چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۸۲۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
قدرداني ويژه از وزير آموزش و پرورش و درس هايش به ما/
رفتار و سخنان وزير آموزش و پرورش موجب شد تا فارسي زبانان از جهل تاريخي خود نسبت به سه واژه مقصر، عذرخواهي و استعفا مطلع شوند.

به گزارش گروه اجتماعي شهر، در پي حادثه‌هاي پي‌درپي و مختلف براي دانش‌آموزان کشور در سال جاري و اظهار نظر‌هاي جالب وزير آموزش پرورش، بزرگترين پرسش و ترديد‌هاي‌ تاريخي براي واژه‌شناسان و استادان ادبيات کشور پيش‌آمده است.

 

اين پرسش‌ها از اين قرار است: 

 

1- تقصير به چه معناست و  مقصر به چه کسي گفته مي‌شود؟

2- عذرخواهي چيست و چه زماني به کار مي‌رود؟

3- واژه استعفا به چه معني است و اصولا کاربرد آن چيست؟


بيشتر واژه‌شناسان با توجه به رفتار و پاسخ‌هاي وزير آموزش و پرورش به اين اعتقاد دست يافتند که اصولا فرهنگ لغات دهخدا، عميد، معين و ... نسبت به معناي اين واژه‌ها اشتباه مي‌کرده‌اند!

 

اما در پاسخ‌هاي وزير آموزش و پرورش مي‌توان به عمق نگاه ايشان به مفاهيم اين سه واژه پي‌برد.

 

ايشان درباره مقصر و تقصير حادثه آتش‌سوزي مي‌گويد: اگر وزير هستم به اندازه يک معلم دلسوز نيستم سر کلاس معلم بسيار حساس بوده است، اتاقي را در نظر بگيريد که قسمتي از اتاق بخاري است و قسمت ديگر در، اين يعني دانش آموزان به راحتي مي‌توانستند از در خارج شوند اما معلم مرد ايثار کرده است و خواسته بخاري را با دست به بيرون ببرد تا دانش آموزان حرکت نکنند اما دستش مي‌سوزد و بخاري جلوي در به زمين مي‌افتد و در آتش مي‌گيرد‌. ‌

خلاصه کلام اينکه معناي واقعي مقصر عبارت است از معلم فداکار و ايثارگري که خطر آتش سوزي را به جان خود خريد.
 

همچنين در وصف کلمه عذرخواهي وزير محترم آموزش و پرورش مي‌فرمايند: درست نيست که وزير آموزش و پرورش تا آخر عمر براي هر اتفاقي که در اين وزارتخانه مي‌افتد عذرخواهي کند. ايشان در ادامه از والدين دانش آموزان تشکر مي‌کنند که در کمال احترام با وي برخورد کردند.

 

معناي دقيق عذرخواهي يعني اينکه هنگام جفايي در حق کسي از برخورد مناسب او با خود تشکر کنيم.

 

همچنين عصر روز گذشته خبر فوت يکي از دانش‌آموزان حادثه آتش‌سوزي موجب شد تا وزير بزرگوار آموزش و پرورش پيام تسليتي صادر کنند. در متن پيام حاجي بابايي آمده است: با کمال تأسف اطلاع يافتم، دختر دلبندم سيلان يگانه، اين گل نوشکفته از ميان ما پر کشيد و به ديار معبود شتافت. 

خوشبختانه اين ادبيات بزرگ منشانه وزير پاسخي بود براي سومين پرسش تاريخي واژه‌شناسان و اينکه استعفا يعني انتشار پيام تسليت براي يک قرباني که با عدم دورانديشي ما دچار حادثه شده است.

 

بدينوسيله از همين جا از جانب همه مردم ايران و استادان ادبيات فارسي از جناب وزير کمال تشکر را داريم که ما را از اين بدفهمي تاريخي نسبت به اين سه واژه نجات دادند و ملت را از اين جهل رهانيدند.

از نمايندگان فهيم مجلس نيز خواهشمنديم به جاي هرگونه و پرسش و استيضا از وزير آموزش و پرورش به عنوان نماينده ملت از ايشان مراتب قدرداني را به عمل آورند تا شايد درسي باشد براي ديگر مديران. 

در شهر بخوانيد: 

چه کسي مسئول است؛ بخاري، ترمز يا مدير؟ +عکس

نظر شما