شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۸۲۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
گزارش شهر از تشيع پيکر خليل عمراني/
مصطفي محدثي خراساني در مراسم تشييع پيکر خليل عمراني، وي را معلم رستگار شعر انقلاب خواند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، در ابتداي اين مراسم که صبح امروز دوشنبه 20 آذرماه در محوطه حوزه هنري برگزار شد، پس از قرائت کلام‌الله مجيد و روضه‌خواني حضرت اباعبدالله، مصطفي محدثي خراساني، شاعر، به سخنراني پرداخت.

وي اظهار داشت: پيکر آرامي که در اين‌ مکان در سکوت به خواب رفته، جان بي‌قراري در روح پرشور خليل عمراني است که آتشفشان عشق و ايثار و محبت و گذشت بود.  

وي به شاگردان عمراني اشاره کرد و گفت: مجموعه شعرهاي خليل عمراني، پروانه‌هايي هستند که اکنون در کنار پيکر پاکش اشک مي‌ريزند. عمراني معلم رستگار شعر انقلاب بود که راه رستگاري را به نسل جوان نيز نشان داد.

محدثي افزود: او به خوبي اين را حس کرده بود که کمبود جامعه فرهنگي ما، رها بودن نسل جوان است. به همين دليل، خود را براي اين نسل فدا کرد. او تريبون‌هايي را که در اختيار داشت، ميان جوانان تقسيم کرد و تمام توان و زمان خود را که مي‌توانست به پيشبرد شعر خود اختصاص دهد، در اختيار جوانان گذاشت؛ ‌تا جايي که حتي خانه خود را به حسينيه شعر عاشورايي و پايگاهي براي هدايت نسل جوان تبديل کرده بود.
 
عمراني هنرمندي ارزشمند و ولايي بود
پس از سخنان محدثي، يکي از نمايندگان وزارت آموزش و پرورش، پيام حميدرضا حاج‌بابايي، وزير، را براي حاضران قرائت کرد. پس از آن فرشته حشمتيان، معاون وزير آموزش و پرورش و رييس امور مدارس غيردولتي، اظهار داشت: خليل عمراني اديبي فرهيخته و فرهنگي بود که انصافا مي‌توان او را مصداق اين جمله ارزشمند امام‌ (ره) توصيف کرد که فرمودند «کاري کنيم که بماند؛ نه کاري کنيم که بمانيم.»

وي افزود: خليل عمراني هنرمندي ارزشمند، ‌ولايي و متعصب به حفظ اعتبار همه افرادي بود که امروز اين‌جا جمع شده‌اند و براي او اشک مي‌ريزند.

حشمتيان با اشاره به حضور برخي شاعران در عيادت‌هايي که از عمراني در بيمارستان صورت گرفت، خطاب به حاضران گفت: شهادت مي‌دهم شما دوستداراني هستيد که نه تنها او را در بيماري تنها نگذاشتيد؛ بلکه در حال حاضر پيکر او را به نيکي بدرقه مي‌کنيد.

وي به نقل از وزير آموزش و پرورش گفت: عمراني نيرويي ارزشمند و سخت‌کوش بود که تمام سطوح خدمتي در آموزش و پرورش را به‌خوبي پشت سرگذاشت. وي در مقطعي مشاور وزير و در مقطعي در گسترده‌ترين حوزه کاري يعني مشارکت مردمي و خانواده حضور داشت و تجارب خود را به ما هديه کرد.

حشمتيان سپس از برگزاري مراسم تدفين زنده‌ياد عمراني در استان بوشهر و بندر ديّر، طبق وصيت آن مرحوم، خبر داد.
 
روح عمراني در قلب ما جاري‌ست
عباس براتي‌پور، شاعر، سخنران بعدي اين مراسم بود. وي با اشاره به دوستي‌اش با مرحوم عمراني، اظهار داشت: استاد خليل عمراني از ابتداي شروع جلسات شعر حوزه هنري در آنها شرکت مي‌کرد. او عضو شوراي شعر بسيج هنرمندان بود و درست مثل يک بسيجي زحمت کشيد.

وي ادامه داد: عمراني شاگردان بسياري را در اقصي نقاط کشور پرورش داد، عضو انجمن قلم ايران و فردي مثمر ثمر و بسيار متعهد بود که گرچه جسم او از پيش ما رفت، روحش در روح و قلب ما جاري‌ست و آثار به‌جامانده از او، نشانه تعهد، استقامت و سرافرازي آن مرحوم است.

وزير ارشاد هم به ملاقات عمراني رفت
قادر طراوت‌پور، مسئول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين مراسم به نمايندگي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، به سخنراني پرداخت. وي اظهار داشت: از دست دادن خليل عمراني، اين شاعر انقلاب در اين زمستان سرد، غم جان‌کاهي است که در دل‌هاي ما ماند.

وي ادامه داد: عمراني همچون قيصر امين‌پور،‌ نصراله مرداني، سيدحسن حسيني، محمدرضا آغاسي و همه ارادتمندان به امام (ره) و مقام عظماي ولايت، در شديدترين موقعيت‌‌ها در اين 33 سال، با شجاعت ايستاد و از انقلاب اسلامي دفاع کرد.

وي با اشاره به عيادت وزير ارشاد از عمراني در بيمارستان و با تاکيد بر حضور اهالي قلم در مراسم تشييع پيکر آن مرحوم، گفت: تشريف‌فرمايي بزرگان عرصه قلم و هنر در اين مراسم، نشان از قدرداني از اين دفاع و شجاعت دارد. درود انبيا و رسول خدا(ص) به اين حضور و اين روح بلند. 


عمراني پدر ما بود
يکي از شاگردان خليل عمراني نيز در اين مراسم اظهار داشت: ما امروز در واقع پدرمان را از دست داده‌ايم؛ ولي تأثير او بر تعهد، معرفت، اخلاق در زندگي فردي و تجربه‌هاي شاعري ما بر جاي مانده است.

برادر بزرگ‌‌تر خليل عمراني نيز در اين مراسم از حضور شرکت‌کنندگان و عيادت‌کنندگان از عمراني در دوران بستري بودنش در بيمارستان تشکر کرد.

 

روضه‌خواني اباعبداالله‌الحسين و امام سجاد (ع) پايان‌بخش اين مراسم بود. سپس جمعي از اهالي شعر و ادب و هنر از جمله مصطفي رحماندوست، محمدرضا سنگري، خسرو آقاياري، سعيد بيابانکي، حميد هنرجو، محمدجواد حق‌شناس، حسين قناديان رييس سازمان بسيج هنرمندان، مجتبي رحماندوست نماينده مجلس، اللهياري مدير اداره کتاب وزارت ارشاد، محمد حمزه‌زاده قائم‌مقام حوزه هنري، سيدعباس سجادي مدير موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، آرش شفاعي، محمد محسن مؤمني رييس حوزه هنري، اميرحسين فردي مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، سردار بهروز اثباتي معاون ادبيات بنياد روايت، رضا اسماعيلي، بيوک ملکي، علي‌محمد مؤدب، کمال شفيعي، ناصر فيض، محمود حبيبي کسبي، سيداحمد نادمي و اسماعيل اميني، پيکر خليل عمراني را مشايعت کردند.

براي ديدن تصاوير اين مراسم اينجا کليک کنيد.


نظر شما