جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۳۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با انتقاد از عملکرد برخي سازمان ها همچون کميته امداد گفت: برخي قائل به تمرکزند اما ما قائل به مشارکت مردمي هستيم.

 

به گزارش خبرنگار مديريت شهري شهر ، سيد محمدهادي ايازي امروز در همايش «حکمروايي خوب شهري» که با حضور پژوهشگران و مديران حوزه شهري در سالن ايوان شمس برگزار شد، گفت: ما زماني مي توانيم الگوي حکمروايي خوب شهري داشته باشيم که اين باور ايجاد شود که شهروندان در امور شهر مشارکت داشته باشند و اگر به اين باور برسيم مردم مي توانند مشارکت داشته باشند و بخش قابل توجهي از مشکلات ما حل مي‌شود.


معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران افزود: در حوزه ملي برخي قائل به تمرکز هستند و فکر مي کنند بايد همه کارها را خودشان انجام دهند.اما اعتقاد ما بر اين است که از ظرفيت هاي مردمي براي اداره شهر استفاده کنيم.


ايازي با اشاره به استفاده از پتانسيل هاي مردمي در استفاده از حرکت هاي جمعي خيرخواهانه مثل خيريه‌ها گفت: زماني که شما براي انجام کارهاي خيريه از پتانسيل هاي مردمي استفاده مي کنيد مي‌بينيد که چه جمعيت عظيمي به صورت خودجوش شکل مي گيرد اين در حالي است که مي خواهند جاي اين گونه پتانسيل‌ها را با سازمان هايي چون کميته امداد پر کنند.


معاون امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با بيان اين که بايد در مديران اين باور به وجود بيايد که از ظرفيت هاي مردمي براي اداره شهر استفاده کنيم تاکيد کرد: اين يکي از ملاک هاي ملي حکمروايي خوب شهري است. تجربه نشان داده هرجا که ما از ظرفيت هاي مردمي استفاده کرديم موفق بوديم و در جايي که اين اتفاق نيفتاده ناموفق عمل کرديم.


وي گفت: موضوع حکمروايي و مقوله مشارکت را بايد به طور جدي مدنظر قرار دهيم، چرا که با مشارکت مردم مي‌توانيم شهر و کشورمان را به طور بهتري اداره کنيم.

 

وي با بيان اين که بحث برگزاري نشست علمي حکمروايي خوب شهري با اين رويکرد مطر ح شد که ما اقداماتي را در سطح ملي و محله اي در حوزه حکمروايي خوب شهري انجام دهيم، اظهار کرد: ماهم اکنون همانند خيلي از کشورهاي پيشرفته دنيا حکومت محلي، دولت ملي و مديريت محله اي داريم.


وي گفت: در مقياس محلي و دولت ملي، شهرداري ها و شوراها عملا کارکرد دولت محلي را دارند که اين در سطح شهرها و کشورهاي مختلف متفاوت است.


ايازي گفت: اولين موضوعي که ما با آن مواجه شديم تعداد محلات شهر تهران و تعريف محله بود. اکنون به صورت جغرافيايي 374 محله در پايتخت وجود دارد.


ايازي اظهار کرد: اکنون در تمامي محلات شهر تهران پارلمان محلي داريم که هر يک 13 عضو دارد. موضوعات مختلفي در سطح محله وجود دارد که در پارلمان محلي مطرح مي شود. از آنجا که پارلمان محله يک پايگاه تخصصي مي خواست تا موضوعات را کارشناسي کند ، در هر محله 6 کارگروه تخصصي تشکيل شد و به واقع خود مردم اين موضوعات را کارشناسي مي کنند. اين موضوعات پس از کار کارشناسي به هيات امنا ارجاع داده مي شود تا بعد از تصويب در سطح محله توسط مدير محله اجرا شود.


وي در ادامه با اشاره به اينکه مدير محله قوه اجرائيه يک محله است ، عنوان کرد: براي اجراي کارها به دنبال يک فضاي کالبدي بوديم. سراي محله براي اين کار پيش بيني شد که در سراي محلات هم اکنون 14 خانه همچون خانه پژوهش، سلامت، علم و زندگي و ... فعاليت هاي فرهنگي، مذهبي و اجتماعي را در سطح موضوعات محله اي پيگيري و اجرا مي کنند.


معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه با اشاره به اينکه 2سال است که در 374 محله شهر تهران کتاب برنامه محله منتشر مي شود گفت: ريز برنامه هايي که هر محله بايد آنها را به اجرا درآورد به طور دقيق مشخص شده است. جداي از آن هر محله نيز يک کتاب محله دارد که تمامي اطلاعات محله در آن وجود دارد.

 

به جاي حکمراني در شهر حکمروايي کنيم
 

همچنين در اين مراسم صالحي اميري دبير علمي همايش حکمروايي خوب شهري اظهار کرد: بايد بدانيم که اين جنس همايش ها در کشور ماندگار است چرا که کار علمي است و ارزش بسياري دارد . ما بر اين نکته تاکيد مي کرديم که اين همايش جنبه تبليغاتي پيدا نکند و بيشتر کيفي سازي اين سمينار مورد نظر ما بود تا به جاي حکمراني در شهر حکمروايي کنيم.


بنا بر اين گزارش، در ادامه اين مراسم از مجموعه مقالات همايش علمي حکمروايي خوب شهري در قالب 3کتاب که حاوي 74 مقاله برتر اين همايش بود با حضور ايازي، معاون امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران، نوبخت معاون پژوهش هاي اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام، مقيمي نماينده سابق مجلس، محکي مدير کل مطالعات اجتماعي شهرداري تهران، حجت الاسلام امرودي قائم مقام معاونت اجتماعي شهرداري تهران و صالحي اميري، دبير علمي همايش رونمايي شد.

نظر شما