پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۸۵۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
برگزاري نخستين کنگره شعر شهداي هسته‌اي، برنامه‌ريزي چهارمين کنگره بين‌المللي شعر مقاومت اسلامي و دبيري بخش شعر ماهنامه «اقليم نقد» از جمله فعاليت‌هاي اين روزهاي دبير چهارمين جشنواره «قلم زرين» است.

رضا اسماعيلي در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره فعاليت‌هايش در روزهاي اخير گفت: اکنون در حال برگزاري اولين کنگره شعر شهداي هسته‌اي هستيم که قرار است در بهمن ماه برگزار شود. فراخوان اين کنگره چند ماه پيش منتشر شده و استقبال جامعه ادبي از آن نيز نسبتا خوب بوده است.

برگزاري نخستين کنگره شعر شهداي هسته‌اي

وي ادامه داد: متجاوز از 300 نفر از شاعران پيشکسوت و جوان آثار خود را به دبيرخانه اين کنگره ارسال کرده‌اند و در چهارم و پنجم بهمن‌ماه اين کنگره برگزار خواهد شد.

دبير يازدهمين جشنواره «قلم زرين» همچنين گفت: در کنار برگزاري نخستين کنگره شعر شهداي هسته‌اي، ما هر سال کنگره بين‌المللي شعر مقاومت اسلامي را نيز برگزار مي‌کنيم. اين کنگره سه سال به‌صورت پي در پي، سال اول در اروميه، سال دوم در بوشهر و امسال نيز در کرمانشاه برگزار شد.


برنامه‌ريزي چهارمين کنگره بين‌المللي شعر مقاومت اسلامي

اسماعيلي توضيح داد: هدف از برگزاري کنگره بين‌المللي شعر مقاومت اسلامي تقويت جريان ادبيات مقاومت و پايداري و بسترسازي براي خلق و آفرينش‌هاي ادبي در اين حوزه است. کميته علمي اين کنگره هم‌اکنون نيز فعال است و جلسات آن به‌صورت ماهانه برگزار مي‌شود. همچنين براي برگزاري چهارمين دوره اين کنگره در حال برنامه‌ريزي هستيم.

اين شاعر افزود: کنگره بين‌المللي شعر مقاومت اسلامي دو بخش دارد که در يک بخش آن شاعران داخلي حضور دارند؛ ولي بخش عمده و برجسته‌تر آن حضور شاعران خارجي و بين‌المللي در اين کنگره است. در سومين دوره اين کنگره نيز شاعراني از 31 کشور خارجي حضور داشتند؛ به‌ويژه کشورهايي که امروز موج بيداري اسلامي در آن‌ها در حال گسترش است.


منتقدان شعر مطالبشان را به «اقليم نقد» بفرستند

وي همچنين اظهار داشت: از ديگر فعاليت‌هايي که من اين روزها دنبال مي‌کنم، انتشار ماهنامه‌اي به نام «اقليم نقد» است که هدف از چاپ آن، تقويت فرهنگ کتاب و کتاب‌خواني و تقويت فرهنگ مطالعه است. هدف ديگر ما نيز اين است ‌که فرهنگ نقد را در جامعه تقويت کنيم؛ زيرا ما در حوزه نقد ادبي بسيار فقير هستيم.
اسماعيلي ادامه داد: در بخش شعر اين ماهنامه، کساني را که اهل قلم هستند به همکاري دعوت کرده‌ايم تا جديدترين مجموعه اشعاري را که در کشور منتشر مي‌شود، مورد نقد قرار دهند و در قالب مقالاتي براي چاپ در اختيار ما بگذارند. تا امروز چهار شماره از اين ماهنامه چاپ شده و من به عنوان دبير بخش شعر اين ماهنامه از همه منتقدان و پژوهشگران عزيز دعوت مي‌کنم آثاري را که در حوزه نقد نوشته‌اند براي ما ارسال کنند.

نظر شما