جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۹۰۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۷
در سوگ معلم اخلاق « آيت‌الله آقا مجتبي تهراني»/
آيت‌الله آقا مجتبي تهراني بامداد روز گذشته در سن 75 سالگي دارفاني را وداع گفت.

به گزارش شهر، در پي ارتحال آيت‌الله حاج‌آقا مجتبي تهراني، مراجع، علما و شخصيت‌ها با صدور پيام درگذشت آن عالم عامل رباني و معلم اخلاق را تسليت گفتند.

پيام تسليت حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني

بسمه تعالي

انا لله و انا اليه راجعون

ارتحال عالم رباني، استاد بزرگ حوزه‌ي علميه‌ي تهران، حضرت آيت الله آقاي حاج شيخ مجتبي تهراني رحمة‌الله عليه موجب تأثر و تأسف گرديد.

آن عالم بزرگوار از مفاخر حوزه‌ي علميه قم بودند و سال‌ها در حوزه‌ي علميه‌ي تهران کرسي تدريس دروس خارج را برعهده‌ داشتند و طلاب فاضل و عالي از ايشان استفاده‌‌هاي فراوان ‌نمود‌ند و از طرفي استاد و مربي اخلاق براي نفوس مستعده‌ و جوانان متدين بوده و سال‌ها در نشر و ترويج معارف نوراني اهل البيت عليهم السلام بسيار موفق بودند.

اين ضايعه‌ي مؤلمه را به حضرات علماي اعلام و حوزه‌ي علميه تهران و برادر بزرگوارشان حضرت آيت الله حاج آقا مرتضي تهراني و فرزندان روحاني و فاضل و بيوت محترم وابسته تسليت مي‌گويم.

غفران و رحمت واسعه‌ي الهي را براي آن فقيد سعيد و صبر جميل و اجر جزيل براي بازماندگان محترم را ازخداوند متعال مسألت دارم.

19 صفر 1434

لطف الله صافي

 

پيام تسليت حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي

بسمه تعالي

فقدان اسفناک عالم رباني حضرت آيت الله حاج شيخ مجتبي تهراني( قدس سره) موجب تاثر شديد گرديد.

اين عالم بزرگ در طول عمر پر برکت خود خدمات فراواني به جهان اسلام و عالم تشيع نمود و همواره منادي اخلاق و تقوا بود و شاگردان بسياري در محضر ايشان پرورش يافتند.

اين ضايعه را به جامعه روحانيت و شيعيان اهل بيت(عليهم السلام) و بالخصوص به خاندان محترم ايشان تسليت عرض مي کنم.

شادي روح آن فقيد سعيد و صبر و اجر جزيل براي بازماندگان آن مرحوم را از خداوند متعال خواهانم.

ناصر مکارم شيرازي

13/10/1391

مطابق با 19 صفر 1434

 

پيام تسليت حضرت آيت الله العظمي نوري همداني

حضرت آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد، ارتحال عالم رباني آيت الله مجتبي تهراني را تسليت گفت.

اين مرجع تقليد در پيام تسليت خود با تجليل از خدمات آيت الله تهراني تاکيد کرد: ايشان منشا خدمات فراواني براي حوزه هاي علميه بودند و شاگردان بسياري را تربيت کردند.

حضرت آيت الله نوري همداني در پايان پيام تسليت خود اين ضايعه را به حوزه هاي علميه، برادر آيت الله مجتبي تهراني، آقازادگان و بيت مکرم وي تسليت گفت و براي آن مرحوم غفران الهي و براي بازماندگان صبر و اجر مسالت کرد.

 

متن پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

با تأسف و تأثر فراوان، خبر درگذشت عالم عامل ربّاني، مرحوم آيت‌الله آقاي حاج‌آقا مجتبي تهراني رحمة الله عليه را دريافت کردم. اين حادثه ناگوار، ضايعه‌اي براي حوزه علميه و روحانيت و جامعه‌ مذهبي تهران و به ويژه ارادتمندان و شاگردان ايشان و جواناني است که از مجالس پرفيض و درس‌هاي سازنده‌ اين معلم اخلاق بهره مي‌بردند.
اينجانب تسليت صميمانه خود را به آن بيت شريف و بازماندگان، بويژه اخوي بزرگوار و نيز به همسر مکرّم و آقازادگان ارجمند و ديگر بازماندگان اين بيت شريف تقديم داشته، علوّ درجات آن فقيد سعيد را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم.
سيّدعلي خامنه‌اي

13 دي ماه 1391

پيام تسليت حضرت آيت الله مهدوي کني رئيس مجلس خبرگان

اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه

در آستانه اربعين ابي عبدالله الحسين عليه السلام

رحلت جناب آيت الله حاج شيخ مجتبي تهراني(ره)

را به ساحت قدسي ولي الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف، مقام معظم رهبري، مراجع عظام، حوزه هاي علميه شيعه خصوصا قم و تهران، شاگردان آن فقيه عالي قدر و بيت شريف و اخوي معظمشان جنابب آيت الله حاج شيخ مرتضي تهراني تسليت گفته و از عموم مومنين براي شرکت در تشييع جنازه اين عالم رباني از مدرسه عالي شهيد مطهري در روز اربعين دعوت بعمل مي آيد.

محمدرضا مهدوي کني

جامعه روحانيت مبارز

 

پيام تسليت دکتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران

انا لله و انا اليه راجعون

فقدان عالم و عارف وارسته و رباني حضرت آيت الله آقا مجتبي کلهر تهراني که از علماي شجاع و انقلابي و مبارزين نهضت اسلامي بوده و از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي همواره در تمامي صحنه هاي حساس انقلاب حضور فعال و مؤثر داشته ، ثلمه اي جبران ناپذير و ضايعه اي بزرگ است.

ارتحال اين مرجع تقليد عاليقدر که عمر با برکت خويش را در مسير مجاهده و تهذيب نفس سپري نموده و ساليان متمادي حوزه هاي علميه و طلاب علوم ديني از وجود ايشان بهره مند بودند را به پيشگاه امام عصر (عج) و رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي، حوزه هاي علميه ، تمامي ارادتمندان و عموم ملت شريف ايران تسليت مي گويم و در آستانه اربعين سرور و سالار شهيدان از خداوند متعال مسئلت دارم که روح پرفتوح ايشان را با امام حسين (ع) و شهداي دشت کربلا محشور نمايد.

محمود احمدي نژاد

رئيس جمهوري اسلامي ايران

 

پيام تسليت آيت الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه

انا لله و انا اليه راجعون

اذا مات العالم ثلم في‌الاسلام ثلمه لا يسدها شيء

ارتحال عالم ملکوتي، فقيه وارسته، مرجع عاليقدر تشيع و استاد معزز و مسلم اخلاق، "حضرت آيت‌الله العظمي آقامجتبي تهراني" که عمر پربرکت خويش را در راه تهذيب نفس، تحکيم مباني تشيع و ترويج اخلاق و تعاليم اسلامي سپري کرد، موجب تاسف و تاثر اينجانب شد. اين ضايعه مولمه را به محضر حضرت ولي‌عصر (عج)، مقام معظم رهبري (مد‌ظله العالي)، مراجع معظم تقليد و حوزه‌هاي علميه و همه مسلمانان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن مرحوم علو درجات و براي خانواده محترم صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارد.

صادق آملي لاريجاني

 

پيام تسليت دکتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم

ارتحال حضرت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني مرجع عاليقدر شيعه و استاد برجسته اخلاق پس از مدت ها تحمل رنج و بيماري، ضايعه اي بزرگ براي عالم شيعه و موجب تأسف و تأثر گرديد.

آن عالم وارسته و عبد صالح خداوند تربيت يافته بيت تدين و معرفت و در خانواده اي روحاني و دين مدار رشد و تعالي پيدا کردند و طبق رسم تمامي خاندان هاي علم و هدايت تحصيل در علوم ديني و حوزوي را از همان دوران کودکي آغاز کرد و در امر کسب معلومات معنوي و ديني جديت فوق العاده اي داشتند.

آيت الله مجتبي تهراني با اهتمام فراوان و پشتکار، دروس حوزوي را در محضر علماي برجسته و بزرگي همچون حضرت امام خميني(ره)، آيت الله العظمي بروجردي، آيت الله العظمي گلپايگاني و مرحوم علامه طباطبايي فرا گرفتند که اين امر در شکل گيري و ارتقاء جايگاه رفيع علمي و معنوي و مذهبي ايشان بسيار مؤثر و تأثيرگذار بود. بطوريکه با همين نبوغ و استعداد فکري که از خود نشان دادند در همان جواني به درجه رفيع اجتهاد رسيدند. ايشان همچنين داراي محبوبيت و مقبوليت فراواني در نزد استاد خويش يعني بنيانگذار جمهوري اسلامي بودند و طي چندين سال متمادي از مشرب اخلاقي و عرفاني آن عارف کامل بهره هاي بيشماري بردند.

 

ايشان نقش ممتازي در راهنمايي و راهبرد مجاهدان انقلابي دوران ستم شاهي و سال هاي مبارزه داشتند و برخي اقداماتشان منحصر به فرد و سرنوشت ساز بود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز تحت زعامت حضرت امام خميني اصرار بر گمنامي و ناشناخته بودن داشتند و از قبول مسئوليت هاي آشکار کنار کشيدند و با عشق و علاقه به نشر و گسترش علوم ديني و اخلاقي و تربيت شيفتگان مذهب تشيع پرداختند. بگونه اي که جلسات درس خارج و اخلاق ايشان مورد استقبال فراوان طلاب و فضلا قرار داشت.

 

تقارن ارتحال آن روحاني جليل القدر با ايام عزاداري و سوگ اربعين حسيني نشان از روح بلند معنوي و ارادات ايشان به خاندان عصمت و طهارت دارد و بدون شک فقدان ايشان ضايعه بزرگ و جبران ناپذيري براي مرجعيت و عالم تشيع مي باشد.

 

اينجانب از سوي خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن تعزيت و تسليت اين مصيبت به پيشگاه حضرت بقيه الله الاعظم، مقام معظم رهبري، مراجع عظام، حوزه هاي علميه سراسر کشور، ملت شريف ايران و بيت معزز و مکرم آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني، براي روح بلند آن عالم رباني رحمت و مغفرت و براي بازماندگان و شاگردان وي صبر و شکيبايي از درگاه خداوند متعال مسئلت مي کنم.

علي لاريجاني

رئيس مجلس شوراي اسلامي

 

پيام تسليت حجه الاسلام و المسلمين دکتر خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي

ضايعه مولمه ارتحال مرحوم آيت‌الله آقامجتبي تهراني رحمت‌الله‌عليه که ساليان پربرکت عمر شريفشان در اکتساب علم، تقوا، ورع و خدمت به اسلام، انقلاب و مکتب امام صادق(ع) صرف شد، مصيبتي جانفرساست. امروز، ايران اسلامي، با فقدان اين عالم عاليقدر در ماتم يکي از شايستگان خود رخت عزا پوشيد و انقلاب اسلامي در عزيمت شکوهمند خود به سمت قله‌هاي عزت و افتخار، فقدان ياوري مخلص و خدوم را به سوگ نشست.

ايشان يکي از ياران صديق اين انقلاب و سرچشمة خير و برکت براي آن بود و در طول ساليان متمادي خدمتشان منشأ برکات ارزنده‌اي به مکتب اسلام و ترويج علوم آل محمد(ص) گرديد که آثار آن قطعاً به‌عنوان باقيات صالحات موجبات تعالي روزافزون روح بلند آن بزرگوار خواهد بود.

اينجانب اين مصيبت جانکاه را به حضرت ولي‌عصر(عج)، مقام معظم رهبري، مردم دينمدار ايران اسلامي، حوزه‌هاي علميه و خصوصاً شاگردان آن استاد فقيد و همچنين به بيت مکرّم و داغدار آن بزرگوار تسليت عرض نموده و از خداوند متعال مسئلت مي‌نمايم روح آن عزيز را در درجات رفيع مقام قربش جاي داده و بر بازماندگانش صبر جميل و اجر جزيل عنايت فرمايد.

 

پيام تسليت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

رسول اکرم(ص): "اذا مات العالم ثلم في‌الاسلام ثلمه لايسدها شيء"

درگذشت عالم مجاهد، فقيه رباني، مروج و پاسدار فرهنگ اهل بيت(ع)، استاد مبرز اخلاق و عرفان الهي حضرت آيت‌الله العظمي حاج شيخ مجتبي تهراني(ره) موجب تالم و تاثر دوستداران آن بزرگوار شد.

معظم‌له که افتخار تلمذ در محضر رهبر کبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) را داشتند همواره مويد نظام اسلامي و رکن رکين آن يعني ولايت مطلقه فقيه بودند و در دوران رژيم منحوس پهلوي نيز مجلس درس ايشان مامن و ماواي مبارزان بود که رهنمودهاي ايشان الهام‌بخش و روشنگر راه مبارزه براي پيروزي بر طاغوت بود.

ايشان قريب به چهار دهه از عمر مبارک خود را به تدريس اخلاق و نوشاندن جرعه‌هاي عرفان ناب شيعي به تشنگان معرفت مصروف داشته بودند و مجالس نوراني درس اخلاق ايشان تا آخرين روزهاي عمر مبارکشان تداوم داشت.

مجالس درس ايشان، قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي محل تربيت و رشد چهره‌هاي انقلابي مومن و متدين بود که بسياري از آنها منشا خدمات کثيري براي اسلام و انقلاب بوده‌اند.

زهد و تقوا، گريز از زخارف دنيا در عين توجه به مسائل اجتماعي و سياسي، استمرار فعاليت علمي در حوزه‌هاي علميه در طول حيات مبارکشان از ويژگي‌هاي آن بزرگوار بود و ايشان اسوه و الگوي روحانيت بصير، شجاع و انقلابي براي روحانيون عصر حاضر است.

ايجاد يک حلقه فکري و معنوي برگرفته از معارف معصومين(ع) و ترويج نظام‌مند و مستمر آن در چند دهه گذشته براي پاسخگويي به نيازها و هدايت نسل جوان و انقلابي از برکات و توفيقات الهي ايشان بود که فقر آن در دوران کنوني احساس مي‌شود.

معظم‌له، تاييد و حمايت همه جانبه از نظام اسلامي را همواره تکليف خود مي‌دانست و در مواقع حساس به موضع‌گيري موثر و روشنگري مي‌پرداخت که يکي از نمودهاي بارز آن؛ روشنگري‌هاي ايشان در فتنه سال 1388 است.

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن عرض تسليت به حضرت ولي عصر(عج)، مقام معظم رهبري، مراجع تقليد و حوزه‌هاي علميه و بيت آن عالم فقيد براي روح ملکوتي اين مرجع تقليد جهان تشيع علو درجات را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد.

 

پيام تسليت آيت الله شيخ حسن صانعي نماينده مقام معظم رهبري و سرپرست بنياد 15 خرداد،

انالله و انا اليه راجعون

ارتحال ملکوتي مجاهد وارسته، عارف و فقيه بزرگوار حضرت آيت‌الله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني اعلي الله مقامه را که فيوضات کاملي در طول ساليان دراز بنيانگذار جمهوري اسلامي علما " و عملا" کسب و به درجات عالي معنوي واصل شده بودند و اينجانب بيش از چهل سال به همه خصوصيات و زواياي علمي و اخلاقي او واقف بودم، به فرزندان فاضل و محترم و خاندان معظم تسليت عرض مي‌کنم و از عموم خانواده‌هاي شهدا تکريم و بزرگداشت مقام عالي آن بزرگوار را خواستارم.

حسن صانعي

نماينده مقام معظم رهبري و سرپرست بنياد 15 خرداد

 

پيام تسليت دکتر قاليباف شهردار تهران

بسم الله الرحمن الرحيم

اذا مات العالم ثُلٌمَ في الاسلام ثُلمةً لا يسٌدها شيء

درگذشت فقيه و مرجع والامقام، عالمِ عامل و معلم برجسته اخلاق، حضرت آيت الله العظمي آقا مجتبي تهراني، يکي از برجسته ترين شاگردان مکتب امام راحل (ره) و از ياران نزديک ايشان در مبازرات عليه رژيم پهلوي و از ياوران هميشگي رهبر معظم انقلاب، ثلمه اي جبران ناپذير و خبري ناگوار است. ايشان در طول حيات طيبه خويش، کمر همت به آموختن و آموزاندن و توصيه به،عمل به علم بست و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به رغم درخواستهاي فراواني که از ايشان براي قبول مسئوليتهاي اجرايي شد، پرورش انسانهاي مؤمن و متعهد را وجهه همت خويش قرار داد. خدمات مبارک و برجسته ايشان در حوزه تهران زمينه ساز پرورش نسلي از فرهيختگان و مهذبان حوزوي و دانشگاهي گرديد که گرد شمع وجود اين فرزانه ارجمند جمع مي شدند و از فقاهت، نزاهت و ورع ايشان بهره ها مي بردند. در جايگاه شهردار و به نمايندگي از شهروندانِ شهري که اين عالم مجاهد در آن مي زيست و نيز به عنوان يک شهروندِ متعلم که از فيض وجودي اين شخصيت بزرگوار و تأثيرگذار بهره مند شده است، درگذشت ايشان را خدمت حضرت موعود (عج)، مقام معظم رهبري، بيت محترم و عموم شيعيان و علاقمند ايشان تسليت گفته و از درگاه ايزد منان، علو درجات را براي ايشان و صبر جميل را براي بازماندگان خواهانم.

 

 

پيام تسليت سردار احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران

اِذا ماتَ العالِمٌ ثَلُمَ فِي الاسلامِ ثُلمَةً فِي الاسلامِ ثُلمَةً لا يَسُدُّها شَيءٌ

هنگامي که عالمي از دنيا رود شکافي در اسلام پديدار مي‌شود که هيچ چيز، آن را به هم نمي‌آورد.

بيت مکرم حضرت آيت الله العظمي شيخ مجتبي تهراني (رحمه الله عليه)

سلام عليکم

با نهايت تأسف و تأثر درگذشت عالم رباني، فقيه وارسته، حضرت آيت الله العظمي شيخ مجتبي تهراني (رحمه الله عليه) را به مقام معظم رهبري، حوزه هاي علميه، مردم شريف ايران اسلامي و آن بيت مکرم تسليت و تعزيت عرض مي‏نمايم.

از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم روح مطهر و وارسته ايشان را با اولياءالله و ائمه اطهار (عليهم السلام) محضور و به تمامي بازماندگان محترم صبر و اجر عنايت فرمايد.

«والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته»

فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران

سرتيپ پاسدار دکتر اسماعيل احمدي مقدم

 

پيام تسليت مجمع جهاني اهل بيت(ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الامام الصادق عليه السلام: «إذا مَاتَ المؤمِنُ الفَقِيهُ ثلمَ فِي الاسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدّها شَي‏ءٌ ـ هنگامي که يک مؤمن فقيه بميرد، رخنه‏اى در اسلام ايجاد مي‏شود كه چيزى آن را جبران نمي‏کند» و قال: «ما مِن أَحَدٍ يَمُوتُ مِنَ المؤمنينَ أَحَبّ إِلَى إبليسَ مِن مَوتِ فَقِيه ـ مرگ هيچ كس نزد شيطان محبوب‏تر از مرگ عالم نيست». (اصول كافى ـ جلد 1 ـ ص :46)

ضايعه ارتحال جانسوز عالم ربّاني، دانشمند گرانسنگ، فقيه اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و استاد متخلق اخلاق، «حضرت آيت ا... العظمي حاج آقا مجتبي تهراني» موجب تاثر و تأسف همه دوستداران علوم ديني، فرهنگ شيعي و انقلاب اسلامي گرديد.

آن عالم بزرگوار که بحق عصاره مکتب علمي و عملي امام خميني(ره) بود سال‌ها در حوزه‌ علميه تهران، صاحب کرسي تدريس فقهي و اخلاقي بود و علاوه بر طلاب فاضل، توده مردم و جوانان متدين نيز از مناهل علم و عمل او بهره مي‏گرفتند.

رحلت اين فقيه صمداني، اينک و در آستانه اربعين حضرت اباعبدالله الحسين(ع) معنايي جز پيوند عميق روحي بين آن بزرگمرد با اسوه‏هاي طاهرينش ـ عليهم السلام ـ ندارد.

اگرچه اين حادثه ناگوار، ضايعه‌اي براي حوزه‏هاي‌ علميه و جامعه مذهبي تهران است اما ره‏توشه‌ سال‌ها مجاهدت اين معلم اخلاق در نشر و ترويج معارف نوراني اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و درس‌ها و کتب سازنده‌ي ايشان فراروي ارادتمندان، شاگردان و جوانان مشتاق قرار دارد.

مجمع جهاني اهل بيت(ع) اين ضايعه‌ مؤلمه را به محضر حضرت ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، علماي اعلام، مراجع عظام، حوزه‏هاي علميه قم و تهران، فرزندان فاضل، شاگردان و علاقمندان، و بيت محترم آن مرحوم ـ بويژه برادر بزرگوارشان «حضرت آيت ا... حاج آقا مرتضي تهراني» تسليت مي‌گويد و براي آنان صبر و اجر و براي آن فقيد سعيد علوّ درجات مسألت مي‌نمايد.

مجمع همچنين عموم مؤمنين و عاشقان اهل بيت(ع) را براي شرکت در تشييع پيکر اين عالم رباني که فردا همزمان با اربعين حسيني از مدرسه عالي شهيد مطهري در تهران برگزار خواهد شد دعوت مي‌کند ؛ که «من يعظّم شعائر الله فإنها من تقوي القلوب».

مجمع جهاني اهل بيت(ع)

13 دي ماه 1391

19 صفر المظفر 1434

نظر شما