جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۴
کد خبر: ۵۹۰۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
شمقدري گفت: فيلم‌هاي جشنواره فجر بايد فراتر از مرزهاي ايران برود.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي سي و يکمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي کشور گفت: جشنواره فيلم فجر آغازگر فصل نويني براي سينماي ايران است به گونه‌اي که مي‌تواند مسير جديدي را براي اين سينما ترسيم كند.

 

رييس سازمان سينمايي کشور، گفت: بي شک همه جشنواره‌ها و به ويژه جشنواره بين‌المللي فيلم فجر فرصتي است براي بازنگري وهم فکري يک دوره از توليدات سالانه فيلم هايي که در راستاي اهداف جشنواره ساخته و برنامه ريزي شده‌اند، لذا هر دوره‌اي از جشنواره فيلم فجر مي‌تواند ترسيم کننده مسير جديدي براي سينماي ايران باشد، به نوعي که مي‌توان از آن به عنوان آغازگر فصل نويني براي سينماي ايران ياد کرد.

 

وي با بيان اينکه اگر فيلم‌هاي توليد شده در جشنواره فيلم فجر فرصت نمايش پيدا نکنند، شايد کمتر مورد توجه قرار بگيرند، ادامه داد: جشنواره فيلم فجر نقطه آغازي براي شکوفايي هر ساله سينماي ايران است و از اين جشنواره مي‌توان به بهار سينماي ايران ياد کرد که مي‌تواند نويد دهنده حيات جديدي از سينماي ايران باشد، البته آن چيزي که مي‌تواند به عنوان ثمرات آن سال محسوب شود همان ارتباط مخاطب با سينماي ايران خواهد بود که در جشنواره فيلم فجر تجلي پيدا مي‌کند.

 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا جشنواره فيلم فجر توانسته است معرف خوبي براي سينماي ايران به ساير کشورها باشد يادآور شد: براي کساني که از ساير کشورها در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا کردند و سينماي ايران را از نزديک ديدند، قطعا جشنواره فيلم فجر موثر بوده اما آيا اينکه جشنواره فيلم فجر در ابعاد گسترده و ميلياردي کارکردي داشته است را بايد عرض کنم که نداشته و بايد تلاش شود تا به اين کارکرد دست پيدا کنيم.

 

به گفته وي بايد رسانه‌ها و بخش خصوصي براي معرفي سينماي ايران به ساير ملل تلاش مضاعفي به خرج دهند تا فيلم‌هاي ايراني از مرزهاي داخلي فراتر رود.

 

رييس سازمان سينمايي کشور در مورد برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر علاوه بر تهران در شهرستان‌هاي ديگر نيز اظهار داشت: جشنواره فيلم فجر داراي ويژگي‌هاي کاملا بومي است که به همين علت کاملا متفاوت با ديگر جشنواره‌هاي دنيا است و يکي از آن ويژگي‌ها همان است که ما همزمان با برگزاري جشنواره فيلم فجر در تهران، آن را در شهرستان‌ها هم به نمايش درمي‌آوريم واين ابتکاري است که در سال‌هاي اخير به آن توجه زيادي شده و بر روي آن سرمايه گذاري گرديده است تا ما در راستاي توسعه عدالت گام برداشته باشيم، به گونه‌اي که هنرمندان و مخاطبين شهرستاني نيز همچون هنرمندان و مخاطبين تهراني‌ها در جريان توليدات سينماي ايران قرار بگيرند و در اين جشن ملي مشارکت داشته باشند.

 

شمقدري تصريح کرد: ما در سال‌هاي گذشته سعي کرديم فيلم‌هاي جشنواره فيلم فجر را بين 10 الي 15 شهرستان به نمايش بگذاريم، هرچند که اين کار براي ما هزينه‌هايي را در برداشته است اما ما به هر حال مصر بوديم که اين کار اجرايي شود لذا امسال نيز علي‌رغم کاهش بودجه سازمان سينمايي و همچنين کاهش بودجه و اعتبارات استان‌ها بازهم تلاش کرديم، هرچند که شايد نتوانيم مثل سال قبل آن را گسترش بدهيم، اين جشنواره را در شهرستان‌ها نيز برگزار کنيم البته ما ابتکاري دراين زمينه به خرج داديم و به اميد خدا اگر به ثمر برسد قرار است که اکران ديجيتالي در شهرستان‌ها داشته باشيم و به همين منظور تجهيزاتي را خريداري کرديم که اميدواريم تا زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر به دستمان برسد، البته در تهران نيز نمايش‌ها به صورت ديجيتالي خواهد بود.

 

وي ادامه داد: در حال حاضر 5 شهرستان تا زمان برگزاري سي و يکمين جشنواره فيلم فجر، تجهيزات پخش ديجيتالي آنها آماده خواهد شد که مشهد، اصفهان، رشت و دو شهرديگرخواهند بود اما براي بقيه شهرستان‌ها اين امر بستگي به اين دارد که ما چقدر بتوانيم امکانات نمايش ديجيتالي را در آن شهرستان‌ها مستقر کنيم.

 

شمقدري در مورد بازار فيلم جشنواره فجر افزود: جشنواره‌هاي مهم دنيا شايد يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هايشان بازار فيلم باشد که در عمل کارکرد آن بيشتراز جشنواره خواهد بود. در ايران نيز بازار فيلم جشنواره فجر يکي از بهترين بازارهاي آسيا و خاورميانه خواهد بود؛ چرا که دراين جشنواره، فرصت مغتنمي است تا شرکت‌هاي سينمايي که از کشورهاي مختلف در اين بازار حضور دارند، فيلم‌هايشان را در اين جشنواره عرضه کنند و اميدوارم که طرف ايراني نيز بتواند فيلم‌هاي خود را به کمپاني هاي زيادي بفروش برساند.

 

رييس سازمان سينمايي کشور اضافه کرد: سينماي ايران به دليل ويژگي‌هاي خاص خودش مي‌بايست در بازار فيلم روش‌هاي متفاوتي را اعمال کند وآن رويه‌اي که تا کنون طبق روال معمول در اکثر بازارهاي فيلم دنيا وجود داشته براي ما راضي کننده نبوده است و به همين جهت امسال تلاش مي‌کنيم فضاي تازه تري را در بازار جشنواره فيلم فجر ايجاد کنيم تا بتوانيم با يک حجم بيشتري از مبادلات فيلم بين ايران و ديگر کشورها و همچنين بين کشورهاي مختلف که در بازار حضور پيدا مي‌کنند حضور داشته باشيم.

 

وي ابراز اميدواري کرد با روش‌ها و ابتکارات جديد بتوان در رونق بخشي بازار فيلم ايران که در حاشيه جشنواره فيلم فجربرگزارمي‌شود، موثر بود.

نظر شما