جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۲
کد خبر: ۵۹۲۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه شهرداري تهران:
مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي شهرداري تهران گفت: تفاهم نامه همکاري با اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان جهت توسعه گردشگري تهران به امضا رسيده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان رفاه، خدمات و مشارکت هاي اجتماعي شهرداري تهران مجتبي احمدلو گفت: بر اساس اين تفاهم نامه و در گام اول ،راه اندازي سامانه هاي اطلاع رساني گردشگري محلات کليد خورده و اجرايي مي شود.

 

مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه شهرداري تهران ادامه داد: متعاقب اين امر،امکان سنجي اماکن زير مجموعه شهرداري همچون پايانه ها، ميادين ميوه و تره بار و يا مترو در دستور کار قرار دارد تا امکان استقرار اين سامانه ها در مراکز پرتردد شهروندان مهيا شود. بايد به اين نکته هم اشاره کرد که اين سامانه ها امکان اشتغال زايي خوبي را فراهم خواهند کرد.

 

اجراي سياست هاي تشويقي براي حفظ ميراث تهران

وي افزود: نکته ديگر هم مربوط به سياست هاي تشويقي است. اداره کل ميراث استان تهران با هدف حفظ، نگهداري و احياي فضاهاي تاريخي و گردشگري بنا دارد سياست هاي تشويقي رابراي سرمايه گذاران در اين بخش اتخاذ کند.

 

احمدلو همچنين اظهار داشت: درمبحث توزيع و انتشار بروشور،کاتالوگ و کتابچه هاي گردشگري هم اداره کل ميراث استان تهران ملزم شده تا اطلاعات به روز و نقشه هاي گردشگري را در اختيار سازمان رفاه براي انتشار قرار دهد.

 

مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه شهرداري تهران تصريح کرد: بحث تسهيل در خريد اماکن حفاظت شده تاريخي،يکي از موارد مهم در اين تفاهم نامه است.

 

وي ادامه داد : قراراست طبق اين تفاهم نامه، زمينه واگذاري اماکن حفاظت شده که داراي مالکان خصوصي و يا سازماني و ارگاني هستند به شهرداري فراهم شود .

 

وي با اشاره به بند ديگر اين تفاهم نامه هم اظهار داشت: بررسي راهکارهاي واگذاري موزه ها، اماکن تاريخي و حفاظت شده به بخش خصوصي هم با هدف حفظ و نگهداري از تعهدهاي ديگر اداره کل ميراث استان تهران است.

 

مسيرهاي گردشگري خاص،ويژه شهروندان تهراني

احمدلو همچنين با اشاره به برگزاري تور 3برج ويژه خبرنگاران حوزه گردشگري بيان داشت: قرارست تورهاي خاصي برمبناي مسير هاي ويژه تعريف شود .در اصل، تعريف کارشناسي مسير و کريدورهاي گردشگري براي شهر تهران يکي ديگر از تعهدات اداره کل ميراث تهران در اين تفاهم نامه به شمار مي آيد.

 

وي افزود : مسيرهاي خاص مثل ري گردي، تهران قديم، شميران گردي و يا توربرج هاي تاريخي تهران در اين فهرست قرار مي گيرد،به عبارتي تقريبا براي هر يک از مناطق 22گانه شهر تهران حداقل يک مسير (ring) تعريف خواهدشد.

 

مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه اضافه کرد : البته ما هم تعهد کرده ايم که با همکاري سازمان حمل و نقل ترافيک شهر تهران اين مسيرها را از لحاظ تابلوهاي راهنما و اطلاع رساني چند زبانه،کنترل ترافيک ظاهري مسير و.... بهسازي کنيم.

 

وي به وسايل حمل و نقل توريستي هم اشاره کرد و يادآورشد : مسئولان شرکت واحد اتوبوسراني هم اين قول را به ما داده اند که براي سال آينده 10 دستگاه اتوبوس بدون سقف متناسب با گردشگري تهران در اختيارمان قرار دهند.

 

اخذ مجوز از شوراي شهر

احمدلو دررابطه با تعهدات سازمان رفاه،خدمات ومشارکت هاي شهرداري تهران دراين تفاهم نامه هم گفت: بررسي توانمندي،تاييد و عقد قرارداد با مجري طرح سامانه هاي اطلاع رساني گردشگري محلات شهر تهران که از طرف اداره کل ميراث معرفي مي شود بر عهده اين سازمان است.

 

وي افزود: همچنين متناسب با سياست هاي تشويقي که اداره کل ميراث تعيين کرده ،ما نيز تعهد کرده ايم که سياست هاي تشويقي با هدف حفظ،نگهداري و احياي فضاهاي تاريخي و گردشگري را اتخاد کنيم و حتي اگر لازم باشد تا مرحله اخذ مجوز از شوراي شهر،آن را پيگيري خواهيم کرد.

 

استفاده از ظرفيت پايانه ها براي توسعه گردشگري

 مدير توسعه گردشگري سازمان رفاه به آمار ارايه شده از سوي مديرعامل سازمان پايانه هاي شهرداري تهران هم اشاره کرده و اظهار داشت :با توجه به 25ميليون سفر در پايانه ها و 7ميليون نفر استقبال کننده ،ما ظرفيت خوبي (معادل32 ميليون نفر) در اين مراکز داريم که اداره کل ميراث مي تواند با استفاده از آن، اطلاع رساني کاملي در حوزه گردشگري انجام دهد.

 

احمدلو به ساير اقدام هاي مشترک سازمان رفاه با اداره کل ميراث استان تهران هم اشاره کرد و بيان داشت : استفاده از فضاي کالبدي شهر تهران براي تبديل اين کلان شهر به شهر دوستدار گردشگر هم از ساير اقدام هايي است که بند هايي ازاين تفاهم نامه را به خود اختصاص داده است.

 

فرصتي براي خود نمايي ساختمان هاي متمايز شهري

« ايجاد تمايز در شناسه ساختمان هاي داراي ارزش گردشگري هم از ساير خدمات تعريف شده در اين تفاهم نامه است .»

 

مدير امور گردشگري سازمان رفاه شهرداري تهران با بيان اين مطلب ادامه داد: اين ايجاد تمايز يعني ما مکانيسمي تعريف کنيم که در آن ساختمان هاي داراي جذابيت در حوزه گردشگري ( مالکان خاص،اتفاق هاي خاص تاريخي و يا حتي ساختمان هايي با ارزش معماري خاص ) با يک کتيبه اطلاع رساني و يک پلاک رنگي متفاوت نسبت به ساير ساختمان ها متمايز شوند.

 

نگاهي به افق چشم انداز ايران 1404

وي به ساير تعهدات سازمان رفاه هم اشاره کرد و افزود :ايجاد خطوط گردشگري،کمک به تشکيل کانون گردشگري محلات که در حال اجراست هم از ساير موارداين تفاهم نامه است.

 

احمدلو مهمترين بنداين تفاهم نامه را«تعريف چشم انداز گردشگري شهر تهران با نگاه به افق چشم انداز ايران 1404و طرح جامع وتفصيلي شهر تهران » خواند و تصريح کرد: بايد فعاليت هاي گردشگري ما به سمت و سوي اين هدف که جذب حداقل 30 ميليون گردشگر و سرآمدي ايران از لحاظ توريست پذيري در منطقه است،سوق داده شود.

نظر شما