چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
«جواد شمقدري»معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نخستين نشست خبري خود را با حضور در سالن اجتماعات بنياد سينمايي فارابي برگزار كرد.
به گزارش خبرنگار شهر، شمقدري صبح در ابتداي نشست ضمن آرزوي رحمت و قرائت فاتحه براي درگذشتگان سينماي ابران در ماه‌هاي گذشته،گفت: امروز 72روز است كه به عنوان معاونت سينمايي مشغول به كار هستم. همه انتظار دارند كه يك تحول و تغيير را در برنامه‌ها شاهد باشيم البته اين تغيير و تحول‌ها صورت خواهد گرفت و بعضي از آنها به فوريت و برخي نيز به زمان نياز دارند امروز سينماي ايران جايگاه خود را پيدا كرده است و وارد دوره‌اي شده‌ايم كه مي‌طلبد بعضي راهكارها اصلاح شود. وي با اشاره به سرفصل‌هاي اهداف برنامه‌هاي خود در معاونت سينمايي گفت: اولين هدف ما اصلاح راهكارها و تحول است نكته‌اي ديگر اين است كه ما بايد سينماي ايران را رونق دهيم به دلايل مختلف در طول‌ سال‌هاي گذشته سينماي ايران افت و خيزهاي فراواني داشته است، امروز بايد در بخش‌هايي همچون صدور پروانه ساخت، مجوز نمايش و بخش توليد عدالت را در حوزه سينما اجرا كند. به همين دليل به دنبال آن هستيم تا هفت منطقه سينمايي را در كشور و در شهرهاي مشهد، تبريز، اصفهان، شيراز، همدان و تبريز ايجاد كنيم تا فيلم‌سازان شهرستاني بتوانند با اجراي عدالت سهم بيشتري از سينماي ايران داشته باشند. وي ادامه داد: با گذشت 30سال از انقلاب اسلامي بايد اصلاح بعضي رويكردها را دنبال كنيم و اميدوارم سينماگران در همه بخش‌هاي مختلف و كارشناسان اين حوزه راهكارهاي مناسب را در اين راستا به ما گوشزد كنند. معاون امور سينمايي وزارت ارشاد، رونق سينماي ايران را از مهم‌ترين اهدافش برشمرد و اظهار داشت: صدور پروانه ساخت‌ و نمايش و مجوزها در نمايش خانگي تسريع شده است. شمقدري به تأسيس شوراي عالي سينما اشاره كرد و گفت: اين شورا با رياست آقاي رييس‌جمهور براي تحولات آينده سينما و تعيين حفظ پاسداري از حقوق هنر و هنرمندان تشكيل خواهد شد. وي افزود: با تشكيل سازمان جشنواره‌ها وضعيت جشنواره‌هاي زيرمجموعه معاونت سينمايي را سامان خواهيم داد و اين كار با جشنواره فجر به صورت نمادين آغاز شده و در سال‌هاي آينده اين سازمان مسوول برپايي همه جشنواره‌هايي كه در اهداف سينما طراحي شده است، خواهد بود. معاون سينمايي در ابتداي اين جلسه يكي از اشكالات عمده سينما را ضعف در امكانات و به‌روزشدن اطلاعات دانست و اظهار داشت: مديريت جديد مركز توسعه فناوري برنامه خوبي را دنبال مي‌كند تا سينماي ايران همپاي بين‌الملل به‌ حد استانداردهاي لازم برسد. شمقدري با اشاره به 50 روز كاريش در معاونت سينمايي وزارت ارشاد اذعان داشت: در اين مدت با حدود 400 نفر از جمع‌هاي مختلف مانند اتحاديه تهيه‌كنندگان، شوراي عالي تهيه‌كنندگان، كانون كارگردانان و مجمع فيلم‌سازان جلسه داشتيم و تبادل‌نظر كرديم. معاون سينمايي با تاكيد براينكه؛اهداف ما در گام اول رعايت تكريم هنرمندان است، تصريح كرد: مي‌خواهيم آن‌ها معاونت سينمايي را خانه خودشان بدانند و حمايت‌هايي كه مديريت سينماي ايران بايد داشته باشد، تحقيق و پژوهش فيلم‌نامه، اكران و عرضه فيلم خواهد بود. وي با تأكيد بر جهاني‌سازي سينما اظهار داشت: بايد سينما را از جغرافياي ايران خارج و به بازارهاي جهاني وارد كنيم و در حوزه توليد مشترك از ظرفيت بالايي كه سينماي ايران دارد بهره ببريم كه يكي از كارهايي كه در اين راستا انجام مي‌شود گسترش هفته‌هاي فيلم ايران در خارج از كشور است كه با كمك رايزن‌هاي فرهنگي صورت خواهد گرفت. شمقدري افزود: 100 فيلم را انتخاب كرده‌ايم تا به پنج زبان زنده دنيا زيرنويس شود تا با عرضه به مخاطبين جهاني نقيصه عدم حضور موفق در حوزه بين‌الملل را پوشش دهيم. معاون امور سينمايي ادامه داد: به دنبال افزايش سهم بودجه سينماي ايران هستيم و خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين ارتقاء بودجه را به عمل آورديم و اميدواريم در مجلس هم عملي شود تا بودجه در شأني به سينماي ايران اختصاص پيدا كند. وي افزود: بين خودمان و سينماگران حرفه‌اي بايد استاندارد فيلم ايراني را تعريف كنيم. متأسفانه بسياري از فيلم‌هايي كه الآن ساخته مي‌شوند سينمايي نيستند و درحالي‌كه هزينه زيادي صرف ساخت آن‌ها مي‌شود مي‌توان به آن‌ها كار تلويزيوني گفت. فيلم استاندارد تعريف مشخصي دارد و اين موضوع مي‌تواند شرايط كار ما را در آينده ترسيم كند. شمقدري با بيان اين‌كه به دنبال افزايش مخاطب ايراني و جهاني هستند تصريح كرد: امسال 60 فيلم اكران خواهد شد و ركورد حدود اكران 45 فيلم در سال را خواهيم شكست و اين درحالي است كه در زمان معاونت سينمايي زنده‌ياد سيف‌الله داد به سختي 35 فيلم اكران مي‌شد. وي به بخش بازي‌هاي رايانه‌اي اشاره كرد و گفت: پيگير هستيم تا سهم ايران را در توليد اين بازي‌ها در داخل و خارج افزايش دهيم و سهم قابل توجهي در گردش اقتصادي بازي‌هاي رايانه‌اي داشته باشيم و هم‌زمان با توليد بعضي فيلم‌ها بازي‌هاي رايانه‌اي آن را نيز بسازيم كه ضمن صرفه‌جويي در هزينه ساخت باعث رونق‌بخشي به اين بخش شويم. شمقدري به بحث مميزي و نظارت اشاره كرد و افزود:در حوزه مميزي و نظارت دنبال راهكارهاي جديد هستيم و دوست داريم همه به ما كمك كنند تا شيوه‌هاي بهتر را پيدا كنيم و حقوق مردم و سينماگران رعايت شود. معاون سينمايي وزارت ارشاد مباني ديني و اعتقادي را از خط قرمزهاي سينما برشمرد و اظهار داشت: اين دو نبايد مخدوش شود ضمن آن‌كه در سال‌هاي گذشته دچار لغزش حريم اخلاقي و امنيت خانوادگي شده‌ايم و خانواده‌ها براي حضور در سينما احساس امنيت نمي‌كردند و در تلاش هستيم تا اين موارد را در سينما رعايت كنيم. در ادامه اين نشست خبرنگاران سوالاتشان را پرسيدند. شمقدري در پاسخ به سوالي در خصوص انتقاد او از ريل‌گذاري نامناسب سينماي ايران و همچنين نقش اصناف سينمايي در اصلاح اين مورد و همچنين باقيماندن ناصر باكيده به عنوان مديرعامل انجمن سينماي جوان گفت: هيچ تغييري در مديريت انجمن سينماي جوان رخ نداده است. وي تاكيد كرد: در انجمن سينماي جوان تا اين لحظه تصميمي بر تغيير مديرش گرفته نشده است اما قطعا در درون خود انجمن يك تغييراتي ايجاد خواهد شد و ما سعي كرديم با توجه به اينكه جشنواره فيلم كوتاه تهران را در پيش داشتيم اين تغييرات پس از جشنواره اعمال شود. شمقدري همچنين با اشاره به نقش صنوف گفت: اساسا معاونت سينمايي اگر در هر دوره‌اي كاري را پيش برده است بدون حضور سينماگران امكان‌پذير نبوده و يكي از نشانه‌هاي آن خانه سينما است و ما سعي مي‌كنيم فعاليت خود و مشاركت خود را با خانه سينما افزايش دهيم اما اينكه دوستاني خارج از معاونت هستند و در پست مديريتي قرار ندارند برمي‌گردد به آنها كه مشاركت خود را چگونه افزايش دهند و ما اعتقاد داريم بدون مشاركت آنها برنامه‌هاي ما تحقق نخواهد گرفت. معاونت سينمايي تصريح كرد: برنامه ما اين است كه از حضور همه افراد استفاده كنيم و در ماه‌هاي آينده اين حجم افزايش و مشاركت سينما‌گران را بطور روشن در فعاليت‌هاي سينمايي شاهد خواهيم بود. وي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر تفاوت ديدگاه‌ها در دولت نهم و دهم در برخورد موردي با فيلم‌ها گفت: اين رويه در دولت‌هاي گذشته هم بوده است و اين مشكل از سال 69 وجود داشته و در دوران مديريت‌هاي دهه 60 نيز فيلم‌ها توقيف شدند البته «به رنگ ارغوان» در سال 83 و دولت هشتم توقيف شد اما ما نيز به نوبه خود مشكلاتي داريم. شمقدري تاكيد كرد: تعريف من براي مجوز گرفتن بر مبناي همان 2 محور عدم تعرض به دين و عدم تعرض به امنيت اخلاقي خانواده‌ها بخصوص جوانان است و به غير از اين دو محور ديگر هيچگونه مشكلي نداريم و به صرف نگاه متفاوت نمي‌توان يك فيلم را توقيف كرد. * اگر فيلمي مجوز مي‌گيرد معنايش اين است كه از سوي مديران نظام و بخشي از نخبگان نيز مورد تاييد است وي در عين حال خاطرنشان كرد: اما اعتقاد دارم اگر فيلمي از سوي معاونت سينمايي مجوز مي‌گيرد لزوما معنايش اين است كه از سوي مديريت سينما، مديران نظام و بخشي از نخبگان مورد تاييد است و ما مي‌توانيم به فيلمي مجوز اكران بدهيم اما اشكالات آن را هم در هنگام مجوز اكران بيان كنيم. معاونت سينمايي تصريح كرد: يك جايي به نام معاونت سينمايي وجود دارد كه تا جايي كه ممكن است در راس مديريت قرار دارد و شخصا تصميم‌گيري مي‌كنند البته همه افراد حق اظهار نظر دارند اما براي اينكه اين داستان حل شود به همه دوستان عنوان كرده‌ايم كه ما اين دو خط قرمز را داريم و اعطاي مجوز اكران به يك فيلم نيز دليلي براي تاييد آن نيست و اگر به فيلمي هم مجوز بدهيم و داراي اشكالاتي باشد مثلا عنوان مي‌كنيم كه اين فيلم مناسب خانواده‌ها و يا مناسب نمايش در شهرستان‌ها نيست. شمقدري تاكيد كرد: اما اينكه بخواهيم نظام را پاي رفع توقيف يك فيلم هزينه كنيم به هيچ عنوان درست نيست و فكر مي‌كنم اين موضوع مي‌تواند طرحي براي مخدوش كردن چهره اين نظام باشد و در همين راستا بسياري از فيلم‌هايي كه در سال‌هاي گذشته توقيف شده‌اند از نظر ما لزومي به اين كار نبوده است اما قطعا آن دوستان نيز يك دليلي براي اين كار داشته‌اند و بدون دليل فيلم‌ها توقيف نشده‌اند. در بخش ديگري از اين نشست جواد شمقدري در پاسخ به سوالي مبني بر تغيير در مكانيزم پذيرش فيلم‌هاي جشنواره فجر گفت: جشنواره فجر يك جشن ملي است كه در آن از كارهاي برتر سينمايي تقدير مي‌شود اما ما احساس مي‌كنيم جشنواره فجر يك فرصت ديگري است كه از آن غفلت شده است و به همين دليل مي‌توانيم از سوي برخي از فيلم‌ها بازخورد بگيريم و حتي مردم و منتقدان مي‌توانند در جريان برگزاري جشنواره يك خروجي از فيلم‌ها ارائه دهند. وي ادامه داد: فكر مي‌كنم جداي از تعاريف ملي جشنواره فجر يك فرصتي است تا بجز اينكه در يك عالم مجازي درخصوص كيفيت فيلم‌ها بحث كنيم خيلي واقعي‌تر فيلم‌ها را ببينيم و در عالم سينما به نقد و بررسي بگذاريم، همين امروز گروهي نسبت به فيلم‌هاي رفع توقيف شده مضطرب شدند و اين يكي از بيماري‌هاي فرهنگي ما است كه تنها نسبت به چيزهايي كه شنيده‌ايم قضاوت مي‌كنيم در هر صورت دبير جشنواره فجر گفته‌اند تمام فيلم‌هايي كه پروانه ساخت دارند مي‌توانند در اين دوره جشنواره شركت كنند و محدوديتي در اين جشنواره وجود ندارد. * همه افراد ايراني مي‌توانند به ايران برگردند و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد در ادامه شمقدري در پاسخ به سوالي مبني بر رفع مشكلات هنرمندان ممنوع‌الخروج از كشور گفت: اين افراد خيلي نگران نباشند چرا كه به هر ترتيب در آغوش ميهن حضور دارند اما بطوركلي تلاش كرده‌ايم كه مشكل اين دوستان هر چه زودتر برطرف شود و اگر قرار است دادگاهي تشكيل شود زودتر اين پرونده‌ها فعال شود تا هر چه زودتر تكليف اين هنرمندان نيز مشخص شود. وي همچنين درخصوص ممنوع‌الورودي‌ها نيز گفت: ما قبلا هم اعلام كرديم كه همه افراد ايراني مي‌توانند به ايران برگردند و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد. معاونت سينمايي در بخش ديگري از نشست خود در پاسخ به سوالي مبني بر مشكلات اكران و اجراي عدالت در اين زمينه اظهار داشت: نزديك به 300 تهيه كننده و بيش از 400 كارگردان در سينماي ايران وجود دارد و يك تعريف مي‌گويد كه هر كدام از آنها مي‌توانند 4 تا 5 سال بيكار باشند اما تعريف ديگري در راستاي عدالت اين است كه فرصت را در اختيار سينماگران قرار دهيم تا همه افراد بتوانند فيلم بسازند. وي ادامه داد: ما به دنبال اين هستيم كه برخي از تهيه‌كنندگان و كارگرداني را كه سالهاست از چرخه توليد خارج شده‌اند را دوباره وارد عرصه سينما كنيم البته در سال اول شايد فقط موفق شويم تنها 20 نفر را وارد عرصه كنيم و اين پروسه قطعا 3 تا 4 سال طول خواهد كشيد. شمقدري همچنين درخصوص وجود پدرخوانده‌ها در سينماي ايران گفت: بهرحال اين مشكل وجود دارد و نمي‌توان منكر آن شد و استفاده از تعابير گوناگون ماهيت قضيه را تغيير نخواهد داد. وي افزود: اينكه برخي از تهيه كنندگان فيلم‌هايي را مي‌سازند كه با ذائقه مخاطب هماهنگ است و سينماداران نيز از اين فيلم‌ها استقبال مي‌كنند و در همين راستا با سينماداران به يك توافق نانوشته‌اي رسيدند كه اين فيلم‌ها اكران شود امروزه در سينماي ما اتفاق مي‌افتد و شاهد هستيم كه برخي از فيلم‌هايي كه ذائقه تعدادي از مخاطبان را كه بسيار هم كم هستند ارضا مي‌كنند ساخته و بلافاصله اكران مي‌شوند كه سينماي ايران احتياج دارد اين پديده را درمان كند و بدون يك نسخه كامل نيز نمي‌توانيم اين بيماري را درمان كنيم و براي درمان آن احتياج به جمع‌بندي نظرات همه افراد داريم. * سينماداري با چشم‌ گريان به اتاق من ‌آمده است و گفته است كه چرخ سينمايش نمي‌گردد معاونت سينمايي خاطرنشان كرد: اين موضوع را هم نمي‌توان ناديده گرفت كه سينماداري با چشم‌هاي گريان به اتاق من ‌آمده است و گفته است كه چرخ سينمايش نمي‌گردد و از سوي ديگر سينماگري هم آمده است و از ما براي اكران فيلم‌هايي نظير اخراجي‌ها و غيره تشكر كرده كه باعث شده سينمايش دوباره رونق بگيرد به همين دليل اين موضوع احتياج به يك كار كارشناسانه دارد تا ما بتوانيم آن 60 ميليون مخاطبان باقي مانده سينماي ايران را آموزش دهيم تا براي ديدن فيلم به سينما بيايند و اگر بتوانيم با فيلم‌هاي ارزشمند سالن‌هاي سينما را پركنيم بسيار ارزشمند خواهد بود. * خواست خدا بود تا فرصتي فراهم شود تا اين نقاب كنار رود جواد شمقدري در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي درخصوص تغيير در رويه رويكرد و رفتارهاي خود قبل و بعد از پذيرش سمت معاونت سينمايي و همچنين وجود اختلاف با خانه سينما و بخصوص مديرعامل خانه سينما اظهار داشت: جمع دوستان و همكاران من در طي تمام اين سال‌ها همين نگاه امروز را داشته‌‌ايم اما متاسفانه رسانه‌ها چهره‌ ديگري را از ما منعكس كرده‌اند و شايد هم خواست خدا بود تا فرصتي فراهم شود تا اين نقاب كنار رود. وي همچنين با رد اختلاف با مديرعامل خانه سينما تاكيد كرد: بنده با هيچ جايي مشكلي ندارم و حتي مديركل اداره نظارت بر ارزشيابي چندي پيش يك جلسه 4 ساعته و پرچالش را با هيات مديره خانه سينما برگزار كرد و روز گذشته نيز بنده ديداري با اعضاي كانون سينماگران داشته‌آم كه در آن نيز آقاي عسگرپور حضور داشت و به ايشان گفتم تا مقدمات ديدار بنده با هيات مديره خانه سينما را فراهم كند البته بايد به اين موضوع اشاره كرد كه انتظار ما از خانه سينما بسيار بيشتر است چرا كه آنها 10 روز به آمريكا و هاليوود سفر كرده‌اند و اين تجربيات بايد به همه منتقل شود و به همين دليل مطالبات ما از خانه سينما بسيار بيشتر از مطالبات خانه سينما از ماست. * تعداد فيلم‌هاي پشت خط مانده كم‌تر از 100 فيلم است شمقدري همچنين در پاسخ به سوالي در مورد فيلم‌هايي در پشت خط اكران مانده گفت: تعداد دقيق اين فيلم‌ها كمتر از صد فيلم است كه بسياري از آنها با اجماع نظر تهيه كننده و كارگردان و سينمادار راهي اكران نمي‌شوند چرا كه آنها حتي نمي‌توانند خرج تبليغات خود را درآورند و طبيعتا چنين فيلمي اكران نمي‌شود اما طرحي در اداره كل نظارت بر ارزشيابي در دست بررسي است تا تمام فيلم‌ها نمايش داده شوند آن هم در شرايط خوب و نه بصورت تك سانس و اميدوارم ظرف چند سال آينده همه فيلم‌ها حداقل يكبار اكران شده باشند. معاونت سينمايي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي درخصوص احياي سينماي جنگ و دفاع مقدس اظهار داشت: به اعتقاد من خيلي از بلاهايي كه سر سينماي ايران آمده است ناشي از بي‌مهري به سينماي دفاع مقدس و بي‌مهري‌هايي كه در طي 12 سال گذشته به اين ژانر شده است بوده و ما تلاش مي‌كنيم بي‌مهر‌ي‌هاي 12 سال گذشته را جبران كنيم البته مي‌دانيم هر چقدر هم تلاش كنيم باز هم اين كم‌كاريها جبران نمي‌شود اما تلاش مي‌كنيم موضوع دفاع مقدس را جزو اولويت‌هاي جدي و حتي اولويت اول زيرمجموعه خود نظير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي قرار دهيم. * بسياري از اين فيلم‌ها رمق كشاندن مخاطب به سالن سينما را ندارند شمقدري همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر نحوه اجراي عدالت در زمينه فيلمسازي ‌گفت: بسياري از فيلم‌سازان را مي‌شناسم كه سال‌هاست فيلم نساختند و در اين شرايط برخي از فيلمسازان فيلم اول، دوم، سوم و حتي پنجم خود را مي‌سازند بدون آنكه اكران شود و سوال من اين است كه اين بودجه از كجا مي‌آيد و چرا اين فيلم‌ها اكران نمي‌شود؟ وي تصريح كرد: علت آن اين است كه بسياري از اين فيلم‌ها رمق كشاندن مخاطب به سالن سينما را ندارند به همين دليل فكر مي‌كنيم اگر واقعا به عدالت بيانديشيم بسياري از حوزه‌ها هستند كه مورد غفلت واقع شده‌اند. * 14 سال است كه فيلم نساخته‌ام! شمقدري خاطرنشان كرد: شخص من 14 سال است كه فيلم نساخته است اما كسي در اين مدت نپرسيد كه چرا شمقدري فيلم نساخته است و در در مورد بسياري ديگر از فيلمسازان نيز اين قضيه صدق مي‌كند و ما به دنبال اين هستيم كه شرايط فيلم‌سازي براي همه بطور عادلانه رعايت شود. معاونت سينمايي همچنين با اشاره به اين كه تعداد فيلم‌هايي كه قابليت نمايش را ندارند بسيار محدود است، گفت: تنها يك مورد در گذشته وجود داشت كه من شخصا به معاونت سينمايي وقت پيشنهاد دادم كه اين فيلم را اكران كند و بگويد كه اين فيلمساز چگونه بر ضد خاك و وطن خود فيلم ساخته است و براساس يك نقشه انگليسي، قطعه‌اي از خاك سرزمين خود را جدا شده نشان داده است، اگرچه تعداد اين قبيل موارد انگشت‌شمار هستند اما من معتقد هستم عدم نمايش اين فيلم‌ها باعث امنيت كاري آن فيلمسازان شده است و به اعتقاد من بايد مخاطبان اين فيلم‌ها را نگاه كنند تا متوجه موضوعات بشوند. * از سجادپور خواسته‌ايم تا جايي كه مي‌شود تركيب شوراها را تغيير دهد وي همچنين درخصوص تغييرات در شوراهاي معاونت سينمايي نيز گفت: قصد داريم تا جايي كه ممكن باشد تركيب شوراها را به هم بريزيم و نيروهاي جديدي وارد اين عرصه شوند و در حوزه معاونت سينمايي از آقاي سجاد‌پور با عنوان مديركل اداره نظارت بر ارزشيابي خواسته‌ايم تا جايي كه مي‌شود تركيب شوراها را تغيير دهند. *هيچكس شك ندارد كه جشنواره‌هاي خارجي چه اهدافي دارند شمقدري در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر صحبت‌هاي اخير مقام معظم رهبري در خصوص عدم اهميت جايزه اسكار و رويكرد معاونت سينمايي جشنواره‌هاي خارجي گفت: براي بار اول نيست كه اين بيانات مطرح مي‌شود و در بيانات رهبري عنوان شده است كه اين جايزه بيشتر جنبه سياسي دارد و امروزه ديگر هيچكس شك ندارد كه جوايز خارجي اهدافي پشت‌شان وجود دارد و خيلي جنبه فني ندارند. وي افزود: من قبلا هم عنوان كردم كه تنها جايزه‌اي را كه مي‌شود به آن اكتفا كرد جايزه بهترين كارگرداني جشنواره برلين براي فيلم درباره الي است اما ساير جشنواره‌ها كه با محوريت براي مضمون و بيان و ديدگاه اهدا مي‌شود بيشتر جنبه‌هاي سياسي دارد. معاونت سينمايي تاكيد كرد: اين موضوع يك دغدغه اصلي بين خود اهالي سينمايي به حساب مي‌آيد و هدف از اين حرف‌ها اين است كه ما بايد مناسبات فرهنگي خود را در راستاي نظام تعريف كنيم و نه در راستاي مناسبات جشنواره‌هاي جهاني و اينكه تمام دغدغه مردم و رسانه‌ها را به اين سمت و سو سوق دهيم كه مثلا تكليف اسكار چه مي‌شود غلط است ضمن اينكه جايزه اسكار بيشتر براي امريكا است و تنها يك بخش فيلم خارجي دارد و ما نيز تاكنون در اسكار هيچ جايز‌ه‌اي دريافت نكرده‌ايم. *‌ من هم معتقدم اكران خارج از كشور «كتاب قانون» مناسب نيست شمقدري همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر مخالفت وزير ارشاد با اكران خارجي فيلم‌ سينمايي «كتاب قانون» گفت: من هم معتقدم اكران خارج از كشور اين فيلم مناسب نيست چرا كه تصويري كه از خانواده ايراني نشان مي‌دهد ممكن است بعنوان يك آيينه تمام‌نما از جامعه ايراني تلقي شود در حاليكه اين موضوع اصلا درست نيست و اميدوارم كارگردان و تهيه كننده فيلم پيش قدم شوند و از ارائه كتاب قانون كه تصوير ناقصي از جامعه ايراني ارائه مي‌دهد پرهيز كند. * قانون صدور پروانه نمايش فيلم‌ها تدوين مي‌شود معاونت سينمايي در خاتمه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه در سينماي ايران خلاء قانوني وجود دارد گفت: اگر سينماي ايران مي‌خواهد استاندارد شود، پروانه ساخت مي‌تواند با عنوان پروانه نمايش نيز باشد، اما يكي از اشكالات ما اين است كه فيلم‌نامه‌ها در زمان ساخت تغيير زيادي مي‌كنند و براي تدوين قانون جامعه سينمايي نيز يك سري قدم‌هايي برداشته شده است و در صدد هستيم تا در اولين فرصت اين قانون تدوين شود. در حاشيه - سيدعليرضا سجاد‌پور، سيداحمد ميرعلايي، مهدي مسعود‌شاهي، بهمن حبشي، سعيد رجبي‌فروتن، حبيب ايل‌بيگي، حميدرضا ديبايي و سيد محمد قوام نيز از مديران سينمايي حاضر در اين نشست خبري بودند. - از خبرنگاران خواسته شد به دليل كمبود وقت تنها يك سوال از شمقدري داشته باشند كه اين با مخالفت بعضي از خبرنگاران همراه شد و سوالات بيشتري را مطرح مي‌كردند اما برخي از سوالات از سوي شمقدري پاسخ داده نشد، همچون برنامه‌هاي سينماي سياسي و درباره مباحثي كه پيش از اين درباره ريل‌گذاري اشتباه سينما مطرح كرده است و برنامه‌هايش براي تصحيح اين ريل‌گذاري در دوره مديريتش. - در اين نشست درخصوص تحريم جشنواره فيلم فجر از سوي برخي از فيلم‌سازان سوال شد كه شمقدري از آن اظهار بي‌اطلاعي كرد و از خبرنگار خواست نام آن سينماگران را بگويد و مطرح كرد: ما براساس شايعه‌ها كار نمي‌كنيم.
نظر شما