پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۹۵۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
در گفت و شنودي بداهه با کريم فيضي/
غلامحسين ديناني ديوان شمس مولوي را با تفسيرهايي در قالب گفت و گو با کريم فيضي منتشر کرد.

به گزارش شهر، کتاب «شعاع شمس» گفت‌وگوهايي است که کريم فيضي با غلامحسين ابراهيمي ديناني (استاد فلسفه) درباره «ديوان شمس» انجام داده است.

 

در مقدمه‌اي که ديناني بر اين اثر نوشته، آمده است: پاسخ نگارنده اين سطور به پرسش‌هاي جناب آقاي فيضي بداهه بوده و فرصت مراجعه به منابع و مراجع و سخن ديگر انديشمندان در اين باب را نداشته‌ام. آن‌چه در پاسخ به پرسش‌ها آمده، حاصل ذوق شخصي و نتيجه اطلاعات مختصر و غيرمنظمي است که در اين باب داشته‌ام. بنابراين احتمال وجود سهو و خطا در اين گفته‌ها بسيار است و ناچار بايد در همين‌جا از خواننده آگاه عذرخواه باشم، ولي در اين مسأله نيز ترديد نيست که سخنان ژرف و شطح‌گونه، همواره قابل تفسير است و آن‌چه در اين اثر آمده،‌ نوعي تفسير به شمار مي‌آيد. البته اين تفسير بر اساس موازين و قوانين تفسير انجام پذيرفته و آشنايي با نوع تفکر و سنخ انديشه مولوي، يکي از بزرگ‌ترين موازين در اين باب شناخته مي‌شود. آشنايي با مباني عرفاني نيز مي‌تواند در اين کار نقش عمده و بنيادي داشته باشد.

 

فيضي نيز در مقدمه اين کتاب نکاتي را که به گفته خودش در نگارش اين کتاب به آن‌ها توجه کرده، آورده و سپس نوشته است: «شايد بتوان گفت که «شعاع شمس»، کتابي است عمومي که در عين آکادميک بودن، در حد وسع و گنجايش خودش، مي‌کوشد جهان فکري مولانا را با رويکردي جديد و با پس‌زمينه عقلي و فلسفي مورد توجه قرار دهد. با توجه به استادي آقاي دکتر ديناني در فلسفه و عرفان اسلامي و توانايي منحصر به فرد ايشان در کاوش‌ها و تحقيقات مربوط به عارفان بزرگ ايراني، طبيعي است که اين اثر داراي برجستگي‌هايي باشد که در کم‌تر جايي مي‌توان به آن‌ها دست يافت.

 

در اين کتاب پس از مقدمه مؤلف، مقدمه ديناني و بخش‌هاي مواجهه با «مواجهه»، مواجهه با مولانا و مواجهه با شمس تبريزي، گفت‌وگوي کريم فيضي و غلامحسين ابراهيمي ديناني درباره «ديوان شمس» در 50 بخش آمده است.

 

«آن‌سوي نام و ننگ»، «وحدت وجود، وحدت شهود»، «مي و ساقي چه باشد؟»، «هستي و مستي»، «نور و ظلمت»، «عشق و اختيار»، «حکم و چوگان عشق»، «ريشه در آب»، «تساوي برد و باخت» و «شيطان و جنون و ناموس» از جمله عنوان‌هاي بخش‌هاي مختلف اين کتاب هستند.

   

«شعاع شمس» در دو جلد 471 و 456 صفحه‌اي با قيمت هر جلد 6500 تومان و شمارگان 2100 نسخه توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است

نظر شما