شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۸
کد خبر: ۶۰۱۰۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸
«کن تيلور»، سفير کانادا در ايران در زمان تسخير سفارت آمريکا در تهران، در انتقاد از نادرستي‌هاي فيلم «آرگو» گفت: آرگو نگاه عادلانه‌اي به مردم ايران ندارد.

به گزارش شهر به نقل از فارس، «کنت دوگلاس تيلور»،‏ سياستمدار کانادايي که در حال حاضر مدير يک مؤسسه تجاري در کانادا است، در سال 1979 ميلادي سفير دولت کانادا در تهران بود.

 

وي شش نفر از گريختگان از اشغال سفارت آمريکا در تهران را در خانه هاي امن سفارت مخفي کرده و پس از 79 روز آنها را به‌ کمک ماموران آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) از ايران خارج نمود.

 

«تيلور» فيلم ضد ايراني آرگو را ديده و موضوع جالب اين است، علي‌رغم آنکه تصويري که از او در فيلم آرگو به چشم مي‌خورد چهره مثبتي است ولي او يکي از منتقدان اين فيلم است.

 

«تيلور» کليت فيلم «آرگو» را تحريف‌کننده حقايق تاريخ انقلاب اسلامي ايران و مردم اين کشور مي‌داند.

 

او در اين باره مي‌گويد: فيلمنامه‌نويس نامزد اسکار فيلم آرگو، درباره آنچه که در فيلم «آرگو» مي‌گويد، هيچ ايده و آگاهي خاصي ندارد.

 

«کن تيلور» در سخنراني که پنج‌شنبه گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه ريرسون تورنتو، ضمن اشاره به اين مطلب که کتابخانه‌هاي زيادي در آمريکا وجود دارد که چهره‌اي ساختگي و کاملا سياه و سفيد از مردم ايران ارائه مي‌دهند، گفت: پس از اينکه فيلم «آرگو» را ديدم، به نظرم رسيد که در اين فيلم تنها مهارت و هنري که به عنوان سفير کانادا داشته‌ام، باز و بسته کردن در بوده است، البته به زودي مستندي وارد بازار مي‌شود که در رابطه با نقش من در ماجراي فرار شش آمريکايي از ايران و همچنين موقعيت من در ايران، نگاه موجه‌تري به مخاطب ارائه خواهد داد.

 

وي افزود: چيز عجيب و گيج‌کننده‌اي که در فيلم «آرگو» وجود دارد اين است که فيلمنامه‌نويس هاليوودي اين فيلم نسبت به اين موضوع تاريخي هيچ علم و آگاهي نداشته، آنچنان‌که در صحنه پاياني ادعا مي‌شود که من ظرف نيم‌ساعت با قطار از تهران فرار کرده‌ام در حالي‌که براي سه سال هيچ قطاري از تهران به هيچ کجاي تهران سفر نداشته است.

 

«تيلور» گفت: ادعا مي‌شود اين فيلم با هدف سرگرمي ساخته شده ولي بايد بگويم آنچه که در اين فيلم موج مي‌زند، ارزش سرگرمي در سينما را نيز به انحراف کشيده است.

 

وي اذعان داشت: فيلم «آرگو»، حق مطلب را در رابطه با مسير طولاني انقلاب اسلامي ايران ادا نکرد و مردم ايران را به گونه‌اي که حقيقت ندارد به تصوير کشيده است.

 

سفير سابق کانادا در ايران در پايان متذکر شد: فيلم «آرگو» فرصت ديدن روي ديگري از جامعه ايراني را از مخاطب مي‌گيرد که اين واقعا تاسف‌برانگيز است. در اين فيلم مي‌شد بيشتر به چهره سنتي و مهمان‌‌نواز مردم ايران پرداخته مي‌شد، بايد در اين فيلم کمي جانب عدالت و اميد نسبت به اين مردم رعايت مي‌شد و انقلاب آنها و حمله آنها به سفارت تنها يک تظاهرات خشونت‌آميز براي هيچ و پوچ نبود.

 

فيلم سينمايي «آرگو»، روايتي هاليوودي از واقعه تاريخي تسخير لانه جاسوسي آمريکا به دست دانشجويان ايراني و همچنين فرار شش تن از کارکنان اين سفارتخانه از ايران به دست يکي از ماموران سازمان سيا است.

 

اين فيلم محصول کمپاني صهيونيستي «برادران وارنر» است که پيش از اين فيلم ضد ايراني «300» را در کارنامه کاري خود داشته و اکنون نيز در حال ساختن قسمت دوم اين مجموعه است.

نظر شما