چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۶
کد خبر: ۶۰۲۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
نقدي بر سريالي که نسبتي با رسانه ملي نداشت/
زمانه مجموعه اي سر هم بندي شده با منطق هاي خاص خود فيلمنامه نويس به خورد مخاطب داده شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي شهر، زمانه سريالي است که اين روزها از شبکه سه سيما براي مخاطبان روي آنتن مي رفت و ظاهرا مخاطبان زيادي را هم به خود جلب کرده بود. اين مجموعه را حسن فتحي کارگرداني و اسماعيل عفيفه تهيه کرده است.

  

حسن فتحي از جمله کارگرداناني است که تا به حال سريال هاي قابل قبولي را از جمله «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «ميوه ممنوعه» را از او شاهد بوديم و در زمان خودشان مخاطبان نسبتا بالايي داشتند؛ بطوريکه چندين بار روي آنتن رفتند. اين مجموعه ها از آن سريال هايي شدند که مي توانند هر از گاهي روي آنتن خودنمايي کنند.

 

وي در سريال هاي قبلي خود بيشتر به صورت درام هنري کار مي کرد؛ اما اين بار به قول خودش خواسته يک دارم اجتماعي که ريشه در واقعيت ها دارد را به مخاطب ارائه کند؛ اما اين کارگردان حقيقتا توانسته به درستي آنچه را که در روال زندگي افراد جامعه مي گذرد، به تصوير بکشد؟ در اين گزارش به نحوه پرداخت داستان اين سريال نگاهي خواهيم داشت.

 

بر اساس اين گزارش، داستان «زمانه» در مورد اتفاقاتي است که ممکن است در روابط دخترها و پسرها بيفتد. در اين ميان گره ها و مشکلاتي براي آنها پيش مي آيد و اين مشکلات به خانواده هاي آنها هم تسري پيدا مي کند. بايد ديد پرداخت فيلمنامه نويس و اجراي کارگردان با واقعيت هاي جامعه سنخيت دارد يا نه؟ در واقع کارگردان در اين مجموعه طبق ادعاي خود به واقعيت ها پرداخته يا به يک سري داستان هاي سرهم بندي شده که فيلمنامه نويس بر اساس ذهنيت خود نوشته، اکتفا کرده است؟

* دور از واقعيت و بدون منطق

 

در اين مجموعه داستان دختري به نمايش گذاشته مي شود که پنهان کاري داشته يا اينکه در انتخاب روال زندگي خود طبق اصول و ضوابط نانوشته جامعه عمل نکرده است. در اين سريال دختر و پسر عاشق هم مي شوند و در سني هم هستند که مي توانند انتخاب هاي صحيحي براي ازدواج داشته باشند. در اين مجموعه شخصيت هاي اجتماعي به بيننده معرفي مي شود که اشتباه هاي آنها دور از انتظار به نظر مي رسد. ببه عنوان مثال کاراکتر ارغوان يک وکيل است و تجارب بسياري در رابطه با چنين مشکلاتي دارد يا بهزاد هم همينطور؛ اما در ميانه راه اين کاراکترها طوري داستان را رقم مي زنند و بدون دليل قانع کننده به مشکلاتي برمي خورند که در حقيقت مي توانستند به راحتي آن را حل کنند تا به جدايي اين دو نينجامد اما کارگردان اينطور به ماجرا نمي پردازد بلکه با گره افکني هاي ناچيز جدايي آن دو را بلامنازع مي کند.

 

اين سريال مي خواست ازدواج دو فرد را با وجود خواسته و منطق دو آدم بالغ به چالش بکشد؛ بيشتر به اين دليل که آنها از روي اصول معمول جامعه عمل نکرده و طبق رسوم و موافقت خانواده دست به عمل نزدند. بنابراين در نهايت بايد شکست بخورند.

  

در اين ميان بهزاد با دختر عموي خود که در ابتداي فيلم نشان مي داد نه تنها علاقه اي به او ندارد؛ بلکه اين بي علاقه گي به گونه است که هيچ وقت به هر دليلي به علاقه ختم نخواهد شد و اگر هم با او ازدواج مي کرد، دليل مالي خواهد داشت، در نهايت يک انتخاب عقلاني نه احساسي براي او خواهد بود اما در ادامه داستان با صحنه هايي روبرو مي شويم که خلاف پيش پرداخت هاي فيلمنامه است. درحقيقت نتيجه گيري هاي اين سريال بسيار بي منطق است؛ مخصوصا زماني که قصد داريم به واقعيت هاي جامعه بپردازيم، نه تخيلات يک نويسنده.

* سريالي براي ازدواج هاي متعدد!

 

از نکات ديگر اين مجموعه ازدواج هاي متعدد ارغوان است. شخصيت اين قصه را طوري چيده اند که با هر مواجهه با مردها، در نهايت با آنها ازدواج کند. حالا موارد انتخابي ارغوان هر کسي و در هر سني که مي خواهد باشد؛ کما اينکه مي بينيم حتي با مردهاي بزرگتر از خود از نظر سني هم تن به ازدواج مي دهد. نکته قابل توجه اينجاست که ارغوان بنا به دلايل اين داستان تمايل به ازدواج با همه آنها مي کند!

 

از نکات ديگر اين مجموعه نوع پايان بندي، با سرعت بالا جمع شدن قصه و استفاده از موسيقي بي ربط  به سريال است که در نوع خودش مي تواند خيلي هم مجاز نباشد.

 

به طور کلي مي توان گفت که اگر پوشش اسلامي طبق مقررات صداوسيماي کشور رعايت نمي شد، مي توانستيم اين مجموعه را هم در زمره آثار شبکه فارسي وان و ... قلمداد کرد.

نظر شما