پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۰
کد خبر: ۶۰۳۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
يك منتقد معتقد است فيلم آرگو به عنوان يك طرح براندازي عليه جمهوري اسلامي و در آينده است.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، سعيد کريمي يکي از کارشناسان فرهنگي هنري و طراح پروژه قلب شيطاني (فيلمي با موضوع سلمان رشدي) در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي فارس درباره فيلم آرگو نظرات متفاوتي را عنوان کرده است.

 

برخي درباره فيلم آرگو نظراتي را مطرح مي‌کنند که اين پروژه‌اي است که از يک فيلم فراتر است. نظر شما چيست؟

 

کريمي: به نظر من پروژه آرگو يک طرح براندازي عليه جمهوري اسلامي و در آينده است. اساسا فيلم آرگو هنوز ساخته نشده و بنا هست سناريو آرگو در فتنه آينده اجرا شود.

 

مگر اين فيلم آرگو نيست؟

 

کريمي: به هيچ وجه، توجه داشته باشيد فيلم و يا بهتر بگويم پروژه آرگو، آن فيلمي بود که به بهانه آن و در پوشش يک تيم سينمايي جاسوس سيا به ايران مي آيند تا از آن به عنوان پوشش استفاده كنند و سفير امريکا و همراهانش را از ايران خارج کند.


* آرگو نام کشتي يوناني‌هاي باستان است

 

چه فرقي مي‌کند بالاخره اسم اين فيلم را از آن پروژه برگرفته‌اند.

 

کريمي: بگذاريد از اسم خود آرگو شروع کنم. چيزي که متاسفانه هيچ منتقد و صاحب نظري به آن نپرداخت و جاي تاسف است که کسي نمي داند در ادبيات يوناني آرگو يعني چه. در ادبيات يونان باستان آرگو، نام کشتي آرگونات هاست که به همراه جيسون به کشوري مي آيند که پوست قوچ طلايي را که داراي خاصيت هاي خارق العاده اي بود، از سرزمين آيتس (سرزمين در درياي سياه) به سرقت ببرند.

آرگو که نام اين کشتي است و بزرگترين کشتي جنگي است که آرگوس به کمک الهه آتنا( الهه پشتيبان مردان جنگي) در دوران يونان باستان براي جيسون (ياسون) و ديگر پهلوانان يوناني نظير هرکول، ارفئوس هولاس و... که از سرتاسر يونان جمع شده بودند ساخته مي شود تا همراه با جيسون به دنبال يافتن پشم زرين يا همان پوست طلايي که داراي خواص معجزه آسايي بود و نماد قدرت و باروري کشور «آيتس» بود را بربايند.

 

حتي در فيلم آرگوي هاليوودي شما بر مي خوريد به همين موضوع اسطوره اي، که البته مي گويند فيلمي علمي تخيلي است! اما همه اش اينست که ساخت فيلم آرگو داستاني پوشش جاسوس سازمان سيا براي خارج نمودن سفير و برخي ديپلمات هاي آمريکايي از ايران انقلابي است. اما در حقيقت اصل موضوع پروژه براندازي با نام «آرگو» در آينده عليه جمهوري اسلامي ايران در لايه دوم فيلم گنجانده شده و به همين دليل هم مي دانستم که جايزه اسکار را به آن خواهند داد. حتي ديديم که کارتر و جان کري سفير سابق آمريکا و همه سياسيون علي رغم اعتراف به تحريفات فراوان خواهان اعطاي اسکار به اين فيلم شدند. در واقع آرگوي اول يا همان که تبليغ مي شود(آرگو سينمايي) اثري است که به جبران شکست هاي آمريکا در طي اين مدت ساخته شده است و بن افلک در نقش يک «کاپيتان آمريکا»ئي ديگر ظاهر شده، آن هم در دوره اي که بيداري اسلامي جهان اسلامي را فراگرفته و در حقيقت آمريکا در دوراني مشابه بسر مي برد، با اين تفاوت که انقلاب اسلامي اينبار در جهان اسلام و در خاورميانه به وجود آمده است. واقعه سفارت آمريکا در ليبي، اعتراضات در روبروي سفارت آمريکا در کشورهاي اسلامي و ديگر موارد مشابه خود نمونه آشکاري از اين مشابهت است.

 

از ديگر سو تلاش هاي آمريکا براي مديريت انقلاب هاي اسلامي در جهان اسلام نيز با شکست روبرو شده و از اين منظر آرگو سينمايي و جايزه سياسي اسکار سياسي به آن، اظهار نظرهاي جيمي کارتر (رئيس جمهور آمريکا در زمان انقلاب اسلامي ايران) جان کري، وزيرامور خارجه فعلي آمريکا، حضور ميشل اوباما در اسکار و سخنان آنچناني، سخنان بن افلک و... يک جور اور دوز سياسي کردن مراسم اسکار 2013 به نوعي ارضاي رواني و ايجاد تقويت روحيه در جامعه سياسي و اجتماعي آمريکا به جبران شکست ها ي پي درپي اوباما و توجيه عقب نشيني هاي آنان است.

 

*پروژه آرگو، نسبت مشخصي با پروژه «مده آ» دارد


شما از آرگو به عنوان رمز يک پروژه براندازي عليه جمهوري اسلامي ايران ياد کرديد. آيا اين نظر به نوعي به تئوري توهم توطئه نزديک‌نمي شود؟

 

کريمي: تئوري «توهم توطئه» اساسا ساخته شده تا زمينه ساز «تحقق توطئه» را فراهم آورد! زماني که در اوج فتنه 88 نشريه فارين پاليسي، خانم رهنورد را به عنوان سومين مغز متفکر جهان انتخاب کردندو بعدها نيز راديو آمريکا ( متعلق به وزارت خارجه آمريکا، مستند زنان مقتدر مردان سياسي را منتشر کرد. خبرگزاري فارس از پروژه اي به عنوان پروژه (مده آ) رمز گشايي کرد و جريان زنانه ايي را پشت وقايع آن زمان بود آشکار نمود. در پشت هر کدام از ليدرهاي جريان فتنه، همسرش قرار داشت. البته امروز هم يکي از آن زنان با تاکيد به شعار (انتخابات آزاد) مجدد به ميدان آمده است.

 

پروژه آرگو، نسبت کاملا نسبت مشخصي با همان پروژه «مده آ» دارد. جيسون (ياسون) با کشتي آرگو به همراه پهلوانان يوناني نظير هرکول، ارفئوس، هولاس و... به سرزمين کولخيس و که خانم ( مده آ) دختر پادشاه آيتس آن سرزمين است، مي رود تا با جذب کردن «مده آ» دختر پادشاه و کمک هاي فراوان او، پوست قوچ طلايي يا همان پشم زرين را مي ربايند.

 

در فيلم آرگو يکي از عوامل موفقيت پروژه فرار ديپلمات هاي آمريکايي، نقش «سحر»، زن ايراني که مستخدم خانه سفير کانادا مي باشد، نشان داده مي شود. سحر زني است که انقلابي نيست و مدل زندگي اش غربي بوده و حتي پيش مرد اجنبي يعني سفير کانادا و آمريکاييهاي فراري، بي حجاب ظاهر مي شود. طوري هم نشان داده مي شود که انگار برده سفير کانادا است!!! از قضيه مخفي شدن ديپلمات هاي آمريکايي در منزل سفير کانادا با خبر شده اما به پاسداران انقلاب اسلامي دروغ مي گويد و در پايان فيلم نيز به کشور عراق پناهنده مي شود و البته نيم نگاهي هم به بن افلک دارد و اساسا به خاطر وي تيم آمريکايي را لو نمي دهد و به اين ترتيب به فرار آنان کمک مي کند. البته بن افلک در يکي از مصاحبه هايش گفته بود: «ما در اين فيلم مي خواستيم بگوييم که حمايت ما از شاه درست بود و اينکه ببنيد بر سر زنان ايراني چه آمده است!»

 

اين نقش کاملا از دستور العمل نمايشنامه تراژدي«مده آ» اثر اوريپيد در يونان باستان استخراج شده است (فيلم «مده آ» اثر پازيليني به اين موضوع پرداخته است). چندي پيش در بي بي سي فارسي مستندهايي با عنوان اساطير يونان پخش شد و در يکي از آنان به داستان جيسون و مده آ و ربودن پوست طلايي پرداخت. کارشناس انگليسي اظهار داشت: «در طي دوراني که سري فيلم هاي 007 ساخته مي شد هميشه يک شخصيت زن از سرزمين هدف عمليات جيمز باند، معشوقه و علاقمند به وي نشان داده مي شد در ماموريت به مامور جاسوس انگليسي 007 کمک مي کرد و در پايان نيز حذف مي شد، که اين روش بر اساس دکترين نمايشنامه تراژدي« مده آ» صورت مي پذيرفت، يعني سعي کن زنان يک سر زمين را که نماد سرزمين و عقيده هست را جذب کني تا در مبارزه پيروز شوي».

 

امروز ملاحظه مي کنيد عمده برنامه هاي ماهواره اي فيلم تلويزيوني و سينمايي و ديگر عناصر فرهنگي با همين هدف در راستاي فروپاشي نقش مادرانه زنان و دگرديسي هويت زن مسلمان از علاقه مندي به هويت اسلامي و سرزميني خود به سوي غرب پذيري و سبک زندگي غربي به صورت کاملا هماهنگ عمل مي کنند.

 

از اين زاويه شايد بهتر مي شود فهميد که چرا آکادمي اسکار به فيلم «جدايي نادر از سيمين»جايزه اسکار مي دهند، چرا که اصغر فرهادي در فيلم اش نشان مي دهد که زن ايراني، خواهان غرب است و از کشور و عقيده خود متنفر است. ترمه نيز قرار است بعدا به قاضي بگويد راه مادر را به سوي غرب را در پيش مي گيرد يا آنکه همراه پدر باقي مي ماند. البته حضور سارينا فرهادي بازيگر نقش ترمه در مراسم اسکار براي دريافت جايزه با وضعيتي غير اسلامي و ايراني حاوي اين پيام بود که: ترمه خانم فيلم جدايي نادر از سيمين، از پدرش نادر جدا مي شود و در مسير راه مادرش گام مي‌نهد!

 

* در فتنه اجتماعي، سياسي وخارجي آينده احتمال اجراي پروژه آرگو بسيار جدي است.

 

يعني فيلم آرگو با پروژه آرگو متفاوت است؟

 

کريمي: فيلم آرگو همين فيلمي بود که بر بستر وقايع انقلاب و تسخير لانه جاسوسي و فراري دادن ديپلمات ساخته شده و جايزه اسکار را با شانتاژ بي سابقه سياسي دريافت کرد. اما آن «پروژه آرگو» که در فيلم القاء شده که به بهانه ساخت آن به ايران انقلابي مي آيند تا در قالب آن ديپلمات ها را فراري مي دهند هنوز ساخته نشده است.

 

صحنه هايي که در فرودگاه ديپلمات مفلوک آمريکايي از روي پلانهاي طراحي شده، لوکشن خاورميانه اي يک فيلم را براي ماموران فرودگاه شرح مي دهد، دقيقا پروژه آرگو (بخوانيد پروژه مده آ) را ترسيم مي‌کند.

 

آن ديپلمات آمريکايي به مامور فرودگاه مي گويد: «دشمن ها در بازار مي آيند، او مي خواهد زن را نجات دهد، مردم به وي مي پيوند و شاه دشمنانشون رو نابود مي کنن و از بين مي برند.» روي سر شاه دژخيم که در تصوير نشان داده مي شود آرم الله جمهوري اسلامي است!

  

سناريويي اول و به عبارتي سناريوي پوششي عمليات فراري دادن ديپلمات‌هاي آمريکايي جدا از لايه اول فيلم است در واقع «آرگوي اول پوشش فيلم آرگوي لايه دوم» قرار مي گيرد. آرگوي لايه دوم يک دستور العمل براندازي به کمک پشتيباني هوايي آمريکايي و غربي است. ايجاد فتنه اجتماعي و اغتشاشات خياباني، درگيري انتظامي با مردم، با پشتيباني هوايي دريايي غرب کاري که در ليبي بعنوان پروژه ليبزاسيون انجام گرفت. سناريويي که به شدت تلاش مي شده و مي شود که در سوريه نيز انجام مي گيرد و به اين ترتيب در فتنه اجتماعي، سياسي وخارجي آينده احتمال اجراي پروژه آرگو بسيار جدي است.

   

با توجه به همزماني انتخابات 92 با اعياد شعبانيه، با مشارکت حداکثري اين عيد را به عيد سياسي تبديل کنيم

 

اگر اين احتمال جدي است ضد استراتژي ما در مقابل آن چيست؟

 

کريمي: امروز تحريم هاي اقتصادي و فشارهايي که بر مردم بواسطه گراني ها وارد مي شود و مقاومت و مردم کشورمان علي رغم درگيري هاي ميان برخي مسئولان کشور (که عمدتا جنگ قدرت و حب مقام است) ممکن است زمينه ساز ايجاد فاصله ميان مردم و نظام گردد. موضوعي که هشدارهاي مقام معظم رهبري در اين خصوص را مي بايست با جان و دل گوش نمود و به رهنمودهاي معظم له عمل کرد.

 

ايجاد اغتشاش هاي گسترده اجتماعي و خياباني که متاسفانه توسط برخي عوامل آگاه و ناآگاه سياسي داخلي در که مثلا درقالب شعار انتخابات آزاد، افشاگري هاي بي دليل، منازعات قدرت در آستانه انتخابات، دامن زدن به طرح دشمن و تکميل کردن پازل دشمن در پروژه آرگو است.

 

مطمئن باشيد آنان تصميم دارند هم زمان ايران، سوريه و حزب الله لبنان را در گير نمايندودر آن منطقه يک طرح بالکانيزاسيون فرقه اي را رقم بزنند و در اينجا نيز ما را در گير نمايند تا نتوانيم از پروتکل هاي دفاعي مشترکمان استفاده کنيم.

 

مقام معظم رهبري هشدار دادند تا روز انتخابات رياست جمهوري 1392 هرگونه حرکتي که موجبات اغتشاشات خياباني را فراهم آورد به مثابه خيانت به کشور، نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي محسوب مي گردد. عموم عزيزان بايد بدانند «پروژه آرگو» بعنوان طرح فتنه براندازي آينده بوده و با درک آن در مسير تکميل طرح دشمن حرکت نکنند.

 

وقتي در سکانس پاياني فيلم آرگو، اين جمله آورده مي شود:« همکاري دولت کانادا با سازمان سيا به موفقيت اين عمليات انجاميد و به عنوان يک مدل همکاري بين الملي تا امروز همچنان پايدار است».

پس ميطلبد تا بدانيم توکل به خداوند، همکاري و تعاون، انسجام و وحدت تمامي آحاد مردم و مسئولان با ولايت مندي، ولايت مداري آنان که رمز پيروزي ما در قبل از پيروزي انقلاب و بعد از آن در طي اين 34 سال بوده که تا امروز به يک مدل پايدار و ماندگار باقي مانده و بايد به آن تکيه نمود و از آن بهره برد.

 

ضمن آنکه برگزاري با شکوه انتخابات رياست جمهوري 1392 که مصادف با ماه شعبان و اعياد شعبانيه نيز هست را با مشارکت حداکثري به يک عيد سياسي تبديل کنيم چرا که يک فرصت تاريخي براي جبران خسارات فتنه 88 نيز هست ضمن آنکه بهترين ويترين براي صدور مدل جمهوري اسلامي ايران به جهان است، موضوعي که غرب و بخصوص آمريکا از آن در هراس هستند.

نظر شما