جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۰۵۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
آيت‌الله يزدي با اشاره به پيام تسليت رئيس‌جمهور براي درگذشت چاوز و مطرح شدن مساله رجعت وي گفت: به ايشان نصيحت مشفقانه داريم که در مدت باقيمانده آرامش کشور را حفظ کرده و از اظهار نظر درباره مسائل ديني خودداري کند.

به گزارش شهر به نقل از فارس، آيت‌لله محمد يزدي ضمن تبريک ايام نوروز گفت: اميدواريم که براي همه مردم و مسلمانان ايام به خوبي و خوشي برگزار شود و همان‌طور که گفته شده احترام ايام فاطميه که هم‌زمان با ايام فروردين است نيز رعايت شود.

 

وي در ادامه با اشاره به جمله معروف «سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست» بيان کرد: اين جمله مربوط به شهيد مدرس است و حضرت امام نيز چندين بار اين مسئله را ذکر کردند و البته اين جمله را چند گونه مي‌توان تفسير کرد.

 

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: يک تفسير اين جمله اين است که ديانت و سياست از هم جدا نيست و اين برداشت عموم مردم است و مقصود اين است که دين و سياست با هم هستند.

 

وي با اشاره به اينکه دشمنان اسلام از سال‌ها پيش دنبال جدايي دين از سياست بودند و در اين زمينه توطئه‌چيني مي‌کردند گفت: در کشور ما نيز اين مسئله را دنبال مي‌کردند و حتي برخي از روحانيون باور کرده بودند که بهترين روحاني کسي است که به سياست کاري نداشته باشد.

 

آيت‌الله يزدي در خصوص تفسير درست از اين جمله گفت: نظر قريب به اتفاق روحانيون حوزه‌هاي علميه اين است که سياست نمي‌تواند در ديانت نقش داشته باشد بلکه سياست يکي از منابع تصميم‌گيري‌هاي ديني به شمار مي‌رود، چرا که منابع ديني ما وحياني است و ما به منابع ديگر توجه نداشته و در اعتقادات و فروعات عملي منابع وحياني مربوط به خداوند و پيامبر خداست.

 

وي ادامه داد: سياست نمي‌تواند منبع ديني باشد، البته اينکه امام فرموده‌اند زمان و مکان در استنباط و اجتهاد تأثير دارد به معناي نحوه استفاده برخي از روايات و ادله است.

 

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان کرد: در نظام جمهوري اسلامي از اصول مسلم اين است که سياست بايد در چارچوب ديانت باشد و اگر اين سخن را در فرم قانوني ببريم و بخواهيم در قوانين حاکم کشور آن را مورد استفاده قرار دهيم به اصل چهارم قانون اساسي مي‌رسيم که مي‌گويد در نظام جمهوري اسلامي هر تصميمي بايد با موازين شرعي تطبيق داشته باشد و براي کنترل کردن اين مسئله نهادي به عنوان شوراي نگهبان تصميمات دولت، مجلس و ديگر بخش‌ها که جنبه‌هاي قانون‌گذاري و تصميم‌گيري دارند را مورد کنترل قرار مي‌دهد.

 

وي با بيان اينکه بايد سياست در چارچوب ديانت مورد استفاده قرار گيرد ادامه داد: ديانت در حقيقت منبع سياست است و تصميم‌گيران سياسي و مديران کشور بايد از منابع ديني استفاده کرده و بر اساس منابع ديني تصميم بگيرند و همه تصميم‌گيري‌ها که در زندگي عامه مردم و مديريت کشور نقش دارد بايد در چارچوب اصول ديانت صورت گيرد.

 

آيت‌الله يزدي گفت: هر مسئولي در اين نظام وقتي اظهاراتي را مطرح مي‌کند بايد در اين چارچوب سخن بگويد و نمي‌تواند از اين چارچوب خارج شود.

 

وي با تاکيد بر اينکه هر کسي نمي‌تواند در مسائل ديني اظهار نظر کند گفت: فلسفه حوزه‌هاي علميه اين است که بتواند منابع ديني را بررسي کرده و احکام و عقايد شيعي را تشريح کرده تا تصميم‌گيران بتوانند در اين چارچوب عمل کنند.

 

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: اگر کساني در امور سياسي و اجتماعي کشور بخواهند در بخش‌هاي قانون‌گذاري، اجرا و قضا اقدامي انجام دهند بايد چارچوب حرکت آنها بر مبناي احکام اسلام باشد.

 

وي با تاکيد بر اينکه هر مطلب تخصصي را بايد از متخصصان گرفت و نبايد نظر افراد غير متخصص در يک زمينه از رسانه‌هاي عمومي منتشر شود افزود: در علوم انساني که حساس‌تر و دقيق‌تر است بايد از متخصص نظر گرفت و غير متخصص نبايد نظر دهد.

 

آيت‌الله يزدي گفت: آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور محترم در مواردي در مسائل اعتقادي اظهار نظر کرده و يا برخي اعتقادات را دارد که اين اعتقادات از مسلمات شيعه است و ايشان خودشان را از شيعيان درجه يک مي‌دانند.

 

وي بيان کرد:‌ امام زمان(عج) که ايشان سخنان خود را با نام آن حضرت شروع و ختم مي‌کند در اين کشور يک نايب زنده، حاضر، مدير و مدبر دارد که تصميم‌گيرنده است؛ کسي نمي‌تواند بگويد تابع امام زمان(عج) هستم ولي از نظرات ولي فقيه بالفعل تبعيت نکند.

 

عضو خبرگان رهبري خطاب به رئيس جمهور گفت: شما که هميشه اسم امام زمان(عج) را مي‌بريد، مراجع عظام نمايندگان امام زمان(عج) و ولي امر و فرمانده کل قوا نايب امام زمان(عج) هستند، تصميم ايشان تصميم امام زمان(عج) است.

 

وي تصريح کرد: اظهار نظرهايي که ايشان داشته و دارند گاهي منشأ نگراني‌هايي است که حتي دوستان و علاقمندان را نگران مي‌کند و در اين زمينه در حوزه‌هاي علميه و جامعه مدرسين در اين خصوص بحث شده و نگراني‌هايي مطرح شده است، چون سفارش موکد ولي امر اين است که در شرايط کنوني کشور را آرام نگه داريم کساني که ولايي هستند سعي مي‌کنند مطالب اختلاف‌انگيز و سوژه‌هاي خاص را دست دوست و دشمن ندهند و آرامش کشور را در آستانه انتخابات حفظ کنند.

 

آيت‌الله يزدي گفت: ايشان در جريان فوت آقاي چاوز رئيس جمهور ونزوئلا تسليت نامه مفصلي نوشتند که اين امر طبيعي و عرفي است و رئيس جمهوري که فوت شده امتيازاتي داشته است و گاندي هم شخصيتي بود که هندوستان را از چنگ انگلستان خارج کرد و ماندلا هم در آفريقا به دفاع از حقوق سياه پوستان پرداخت و اين امتيازات انقلابي و ‌آزادي خواهي موجب مي‌شود که از اين شخصيت‌ها در حد امتيازات ايشان تجليل شود.

 

وي يادآور شد: با اين وجود اينکه يک انقلابي آزادي‌خواه را در رديف شخصيت‌هاي بالاي ديني قرار داده و تعبيراتي مطرح کنيم مبني بر اينکه وي همراه حضرت عيسي(ع) و حضرت وليعصر(عج) باز مي‌گردد و کارهاي خودش را انجام مي‌دهد جاي سئوال دارد.

 

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: شما درباره رجعت که يکي از اصول مسلم شيعه است چقدر مطالعه کرديد؟ بحث رجعت از نظر منابع و فروعات داراي حساسيت ويژه‌اي است.

 

وي با اشاره به اينکه چاوز يک مسيحي کاتوليک بوده است ادامه داد: نظر آنها اين است که حضرت عيسي(ع) کشته شده و در دين مسيحيت نيز اين مطلب وجود ندارد که رجعت صورت مي‌گيرد.

 

آيت‌الله يزدي گفت: وقتي درباره يک مطلب حساس و قابل بحث که اطلاعات شما درباره آن کافي نيست در اين شرايط کشور اظهار نظر مي‌کنيد موجب مي‌شود که حساسيت‌هايي به وجود بيايد.

 

وي با اشاره به بخشي از پيام احمدي‌نژاد که گفته است « ترديد ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح (ع) و تنها باقيمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشري را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهرباني و کمال ياري خواهد کرد» بيان کرد: اين سخنان اختلاف‌انگيز است و در حوزه‌هاي علميه مورد گفت‌وگو و اظهار نظر است.

 

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: ايشان وقتي در فرودگاه از هواپيما پياده شدند در نخستين جملات گفته‌اند «خداوند، حضرت مسيح و انسان کامل يار ملت‌ها هستند و چاوز عميقاً به اين حقايق ايمان داشت».

 

وي اظهار کرد: در جلسه ديروز جامعه مدرسين برخي از اعضاي خيلي ناراحت بوده و مي‌گفتند که چرا حوزه بايد در برابر اين سخنان ساکت باشد و اظهار نظر نکند و ما بايد به وظيفه ديني خود عمل کنيم و برخي ديگر هم نظر متوسط داشتند.

 

آيت‌الله يزدي ادامه داد: در جلسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم پس از گفت‌وگوهاي فراوان قرار بر اين شد که در يک مصاحبه محدود به طور اجمال اين مطالب را گوشزد کرده و يک نصيحت مشفقانه داشته باشيم و بگوييم اطلاعات ديني شما کم بوده و تحصيلات عمومي داريد و بايد در شرايط اجتماعي سياسي کنوني پيرو نظرات ولي امر و مراجع باشيد، وقتي از حوزه و مراجع فاصله بگيريم اين لغزش‌ها پيش مي‌آيد.

 

وي با اشاره به دفاع برخي افراد از اين مسئله در نهاد رياست جمهوري گفت:‌ ما درباره مسائل مختلف به طلبه‌هاي جوان که پر احساس هستند مي‌گوييم ولي امر فرموده‌اند که آرامش را حفظ کنيم ولي وقتي يک مسئله ديني مطرح شود چه پاسخي بايد بدهيم؟

 

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينکه رجعت از مسائل اعتقادي و اصيل است تصريح کرد: بنده به عنوان عضوي از جامعه مدرسين مي‌گويم که ايشان نبايد در مسائل مذهبي اظهار نظر کرده و از بيان شعارهايي که در مسائل مذهبي مربوط مي‌شود خودداري کند، چرا هر روز کاري مي‌شود که به مقدار وجهه و حيثيتي که بوده نيز ضربه مي‌زند.

 

وي ادامه داد: اصل ديانت و سياست درست است و معنا کردن آن مهم است و شرايط سياسي نمي‌تواند دين را جابه‌جا کند؛ اگر قرار بود که مسائل سياسي دين را جابه‌جا کنند امروز چيزي از دين باقي نمانده بود.

 

آيت‌الله يزدي خطاب به رئيس جمهور تاکيد کرد: در اجراييات موظف هستيد از ولي امر اطاعت کرده و مراجع عظام را مورد توجه قرار دهيد.

 

وي بيان کرد: به ايشان نصيحت مشفقانه داريم که در مدت باقيمانده آرامش را حفظ کرده و از بيان مسائل اختلافي خودداري کنيد، بپذيريد که اطلاعات ديني لازم را نداريد و اگر لازم بود بپرسيد.

نظر شما