شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۶
کد خبر: ۶۰۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
در مراسم سالگرد شهادت سردار شهيد ولي الله چراغچي/
شهردار تهران گفت: احياي فرهنگ اهل بيت(ع) و عاشورا و همچنين تداوم فرهنگ انقلاب در دوران دفاع مقدس رخ داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران،محمد باقر قاليباف  طي سخناني در مراسم سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهيد ولي الله چراغچي، جانشين لشکر 5 نصر که با حضور جمعي از خانواده شهدا و ايثارگران در بهشت رضاي مشهد مقدس برگزار شد ، با بيان اين که نقش دوران دفاع مقدس و شهداي هشت سال دفاع مقدس يک نقش بي بديل در انقلاب اسلامي است ، گفت : اگر نگويم وزن دفاع مقدس بيشتر از پيروزي انقلاب است ؛ بايد بگويم اگر دوران دفاع مقدس و آن ايام نبود معلوم نبود ما در چه نقطه اي بوديم؛ چرا که احياي فرهنگ اهل بيت (ع) و عاشورا و همچنين تداوم فرهنگ انقلاب در دوران دفاع مقدس رخ داد.

 

وي با تاکيد بر اين نکته که «با قاطعيت مي توان گفت تداوم انقلاب در گرو فرهنگ دوران دفاع مقدس است » ، اظهار داشت : به لطف خدا انقلاب ما تاريخ مبارزات طولاني دارد اما اوج حرکت و پيروزي انقلاب از اواخر سال 56 تا سال 57 و در زماني که مردم با اتحاد و يکپارچگي به مدت يک سال و نيم به ميدان آمدند صورت گرفت؛ با اين وجود اين اتفاق رخ نداده است مگر به برکت امام راحل (ره)، ولايت فقيه و نقشي که رهبري در پيروزي انقلاب داشت؛ از اين رو با عنايتي که خداوند تبارک و تعالي به مردم، امام و شهدا داشت، انقلاب ما خيلي به سرعت به پيروزي رسيد.

 

قاليباف در ادامه ابراز داشت : شايد برخي جوانان فرصت مطالعه را نداشته باشند اما هم سن و سال هاي من به خاطر دارند که در همان برهه ، در الجزاير بيش از يک ميليون کشته دادند و مبارزات طولاني را انجام دادند ولي به جايي نرسيدند ؛ با اين وجود انقلاب اسلامي ما به سرعت به پيروزي رسيد.

 

وي خاطر نشان ساخت : بسياري از شعارهايي که در پيروزي انقلاب داديم با پوست و گوشت و استخوان ما عجين نشده بود اما به برکت خون شهدا و دفاع مقدس ، اين اتفاق رخ داد ؛ اينکه حضرت امام (ره) فرمودند جنگ براي ما يک نعمت است ممکن است برخي سوال کنند کجاي جنگ نعمت است؟ همه جنگ که توپ، تخريب و ترکش و همه اين موارد در ظاهر خشونت است ؟ اين جاي جنگ يک نعمت است که ريشه هاي اين انقلاب عميق و ماندگار گشت و فرهنگي به نام فرهنگ دفاع مقدس ساخته شد؛ نه اين ساختگي مصنوعي؛ بلکه يک ساختگي واقعي و يک باور در تمامي ابعاد.

 

وي تاکيد کرد : هر آنچه که درباره فرهنگ عاشورا در کتاب ها خوانده ايم و در پاي منابر گوش کرده ايم را هيچ وقت نديديم مگر در مقطع دفاع مقدس ؛ چرا که تمامي دوران دفاع مقدس يادآور تمامي روضه ها و مقتل هايي است که ما در حماسه عاشورا گوش کرديم.

 

فرمانده سابق لشکر پنج نصر در دوران دفاع مقدس خطاب به همرزمان خود در طول هشت سال جنگ تحميلي ، ابراز داشت : در خراسان و در سطح کشور ما چند خانواده داريم که هرچه پسر داشت به جبهه ها روانه کرد و همه فرزندانشان شهيد شدند ؟ چند صحنه در جبهه ديديم که پدر ايستاد شهادت فرزند خود را در پشت خاکريز تماشا کرد اما خم به ابرو نياورد ؟ چقدر مادر شهيد و خواهر شهيد ديديم که زينب وار تا امروز ايستادند ؟ اين فرهنگ بسيج و دفاع مقدس يک باور عميق و از برکات و نعمات جنگ است.

 

وي تاکيد کرد : اگر امروز تداوم انقلاب ما را اين فرهنگ ساخته است ، نبايد نگران حرف ها و بد اخلاقي ها باشيم ؛ قبل از انقلاب از اين حرف ها مي زدند و هنگامي که انقلاب پيروز شد هم اين حرف ها را مي زدند؛ از گروه هاي مختلف اسلحه به دست مثل منافقين تا گروه هايي که به دروغ و دغل عليه ديگران حرف مي زدند؛ اما همه اين موارد گذشت.

 

قاليباف با تاکيد بر اينکه «هر کسي از سر اخلاص پاي انقلاب نباشد دير يا زود رسوا مي شود» ، گفت: اين انقلاب مبتني بر سنت هاي الهي و با تکيه بر خون شهدا و فرهنگ عاشورا است ؛ انقلاب ما همانند درياي پاکي است که هر مرداب و ناپاکي را بيرون مي ريزد و کسيکه پاک نباشد را در خود نگه نمي دارد؛ در اين ترديدي نداريم و اين موضوع به برکت فرزندان شما است.

 

محمد باقر قاليباف با اشاره به سخنان خود در مراسم سالگرد شهيد برونسي ، عنوان کرد: در آن مراسم نيز اشاره کردم که انقلاب امروز مصر را مشاهده مي کنيد ، اين در حالي است که ارتش تمامي کشورهاي عربي در دهه 60 جمع شدند تا با اسرائيل ضعيف آن روز مقابله کنند اما شش روز نتوانستند مقاومت کنند و شکست خوردند و حتي صحراي سينا را هم دادند؛ روز به روز تسلط اسرائيل بيشتر شد ؛ اما چطور شد که شيعيان در جنوب لبنان در 33 روز مقاومت، آن افتخار را در جنگ 33 روزه آفريدند که اسرائيل با همه قدرتش به ميدان آمد اما نتوانست يک قدم جلو بيايد و منهدم شد؛ کما اينکه در سال 64 هجري و 60 ميلادي من در جنوب لبنان بودم. صبح که حمله را از جنوب لبنان شروع کردند، به ظهر نرسيده بود که در بيروت بودند. چه کسي توانست در جنگ 33 روزه در مقابل اسرائيل بايستد؟ اين فرهنگ شهدا بود که به لبنان رفت و حزب الله را شکل داد و در آنجا ايستادگي کرد؛ اين به برکت شهدا و انقلاب اسلامي است.

 

وي در ادامه به جنگ هاي 22 روزه و 8 روزه غزه اشاره کرد و گفت: در اهل سنت نيز مقاومتي که در حادثه 22 روزه در غزه رخ داد بي نظير بود. در حادثه اخير 8 روزه نيز ايستادگي کردند و به اسرائيل که هيچ کس را بنده نبود و حرف هيچ کس را گوش نمي کرد پاسخ دادند؛ تا جايي که اسرائيل در حادثه اخير از چند بچه مسلمان آتش بس خواست؛ اگر دوران دفاع مقدس نبود، امکان نداشت چنين اتفاقاتي در تاريخ اسلام و در شرايط امروز دنيا اتفاق بيفتد؛ اين به برکت شهدايي است که اينجا آرميده اند و به برکت صبر و تحملي است که خانواده شهدا دارند.

 

وي يادآور شد: در جامعه همه حرف ما اين است که تنها فرهنگي که نجات بخش کشور است، فرهنگ جهاد و شهادت در تمامي عرصه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و مسايل اجتماعي است. اين فرهنگ را چه کسي جز شهدا و امام راحل (ره) توليد کرد و به جامعه ارايه داد؟

 

قاليباف با طرح اين سوال که « آيا اتفاقي جز تبعيت از ولايت فقيه ما را به اين همه افتخار رسانده است؟»، گفت: اگر نقش ولايت، امام (ره) و رهبري نبود حتما به اينجا نمي رسيديم . امروز هم اگر کسي در داخل و خارج به نوعي براي تضعيف ولايت تلاش مي کند ، براي آن است که احساس مي کند اين ولايت ستون خيمه است که همه افتخارات را آفريده و اگر بتواند به اينجا ضربه بزند، به همه اهداف خود رسيده است ؛ بنابر اين همه دشمنان متوجه اين نکته شده اند و همه دلسوزان انقلاب بايد به اين نکته توجه داشته باشند که ستون خيمه انقلاب را با هر شرايطي حفظ کنند.

 

وي با تاکيد بر اينکه «فرهنگ جهاد، گذشت، ايثار ،محبت ، برادري انس و الفت از برکات دوران دفاع مقدس است»، عنوان داشت: اهل بيت (ع) اينگونه به ما توصيه مي کنند که اگر کسي در زندگي به ما لطف کرد و در مقابل اگر به کسي لطفي کرديم، فراموش کرده، منتي بر سر ديگران نگذاريم و توقع مابه ازا نداشته باشيم؛ همچنين اگر کسي به ما بدي کرد فراموش کنيم؛ آنچه نبايد فراموش کنيم دو چيز است؛ ياد خدا و مرگ.

 

محمد باقر قاليباف خاطر نشان ساخت : امروز وقتي به زندگي تک تک شهدا نگاه مي کنيم ، مي بينيم در تمامي شئونات زندگي آن ها اين موارد در دفاع مقدس وجود داشته و موج مي زده است. امروز اگر درسالگرد شهيد چراغچي گرد هم آمده ايم بايد تاکيد کنيم که همه شهدا اينگونه بودند.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيان نکات و خاطراتي درباره شهيد ولي الله چراغچي پرداخت و گفت: ما حق شهيد چراغچي را آنطور که بايد و شايد ادا نکرديم؛ کوتاهي از بنده و بقيه دوستان شهيد نيز بوده است؛ همه شهدا براي ما عزيز هستند و بدون شک هر کدام از شهدا گلي خوش بو تر از ديگري هستند؛ هنگامي که مي خواهيم از فرماندهان صحبت کنيم از شهيدان کاوه، شوشتري، خادم الشريعه، نظر نژاد، فرومندي، رفيعي و ... هر چه بگوييم کم گفته ايم.

 

فرمانده لشکر 5 نصر در دوران دفاع مقدس با تاکيد بر اينکه «انصافا نقش شهيد چراغچي در سازمان رزم ما در دوران دفاع مقدس نقش بي بديلي بود»، عنوان کرد: يادم است در روز تشييع جنازه شهيد چراغچي، آن زمان که صحن امام هنوز پوشيده نبود و شهدا را آنجا مي گذاشتند؛ در آن روز چند دقيقه اي صحبت کردم و گفتم شهيد چراغچي يکي از افراد برجسته در حوزه يگان هاي رزم خراسان بود که در دوران دفاع مقدس بي نظير بودند.

 

وي خاطر نشان ساخت: يگان هاي خراسان در اطلاع رساني و معرفي خودشان به جامعه ضعيف عمل کرده اند و نسبت به نقش خراسان در دوران جنگ آنطور که بايد و شايد ايفاي نقش نکرديم. اين استان با بيش از 25 هزار شهيد، بيشترين شهيد را داده است و از غرب تا جنوب، از کردستان تا همه دوران جنگ نمي توانيد عملياتي را ببينيد که استان خراسان در آن ايفاي نقش نکرده باشد. با اين وجود نتوانستيم آن طور که باشد و شايد اين موارد را معرفي کنيم؛ شايد بنده مقصر اصلي هستم که بعد از جنگ در مشهد نماندم و بر اساس وظيفه اي که بر دوش ما گذاشته شد، در جاي ديگري مشغول خدمت شديم؛ سپس به تهران رفتيم و فرصت نشد تا اين موارد را دنبال کنيم.

 

قاليباف با اشاره به مزيت شهيد چراغچي نسبت به ساير شهدا ، عنوان کرد : چراغچي هم خون داد و هم خون دل خورد ؛ امروز خوب مي فهميم خون دل خوردن سخت تر از خون دادن است . بنده نيروي تحت امر و بسيجي بودم که شهيد چراغچي ، فرمانده من در يگان بود و به اين موضوع افتخار مي کنم . در روز اول جنگ بسيجي شهيد نظر نژاد ، شهيد رستمي و آقاي درچه اي بودم و پادويي آن ها را مي کردم؛ سپس در چند ماه و فقط در چند ماه بنده فرمانده تيپ شدم و همين شهيد چراغچي در تيپ نيروي تحت امر من شد. شما در ذهن خود تصور کنيد در جامعه امروز اگر چنين اتفاقي بيفتد ، خداحافظي مي کنيم ، اعتراض و طغيان مي کنيم که اصلا اين کارها يعني چه ؟

 

وي تاکيد کرد : خدا را شاهد مي گيريم ، به روح پاک شهيد چراغچي قسم که اين شهيد کوبنده تر و محکم تر از روزي که فرمانده بود در يگان ايستاد و کار کرد . او مدام مي گفت حاج باقر چه کار کنم ؟ من مي گفتم ولي (نام شهيد) ! اين حرف را نزن . من دست بوس تو ام ؛ تو فرمانده مني ؛ من همه چيز را از تو ياد گرفتم اما شهيد چراغچي مي گفت : باقر! اگر يک بار ديگر از اين حرف ها بزني ديگر با تو حرف نمي زنم .

 

قاليباف در ادامه يادآور شد: يک روز شهيد چراغچي مجبور شد تا به مدت 5 – 6 ماه يگان هاي خراسان را ترک کرده و به جاي ديگري برود. احساس او اين بود که اگر برود يگان ها نظم بيشتري خواهند داشت؛ اين موارد از سجاياي اخلاقي شهيد چراغچي هستند.

 

وي افزود: هنوز که هنوز است، نواي دلنشين قرآن هاي آقا "ولي" در ذهن همه بچه ها هست . نمي دانم همسر و مادر شهيد که امروز در جمع ما هستند هنوز قرآن جلد سبز اين شهيد را دارند يا خير . چرا که آقا ولي مي گفت هميشه اين قرآن را نگه مي دارد. يک روز که به همراه شهيد چراغچي و 6 – 7 نفر از بچه هاي اطلاعات عمليات براي شناسايي رفته بوديم ، با آقا "ولي" درد دل مي کرديم. رفتيم روي پشت بام پاسگاه ، شهيد چراغي بيش از 40 دقيقه قرآن را باز کرده بود و با نواي دلنشين خود قرآن مي خواند ؛ بعد همديگر را در بغل گرفتيم و در آغوش هم گريه مي کرديم؛ همين طور با همديگر درد دل مي کرديم.

 

وي افزود: ولي الله محال بود چيزي را ببوسد، به هر چيزي که علاقه داشت آن را در بغل مي گرفت و آنقدر در آغوش مي گرفت که از زمين جدا مي کرد ؛ با تمام وجود من را در بغل گرفت و گفت باقر اينجا با هم يک عقد و تعهد برادري محکم ببنيديم ؛ خاطرم است در حاشيه قرآن نيز يادداشتي نوشت و هميشه با همان قرآن جلد سبز رنگ نيز قرآن مي خواند.

 

محمد باقر قاليباف در ادامه عنوان داشت: شهيد چراغچي يک مرد تنومند و ورزيده بود که همه زير دست او آموزش ديده بودند و براي ما فرماندهي کرد ؛ اين نيرو بعد به يک نيروي عادي تبديل شد اما در تيپ هيچ گاه خم به ابرو نياورد؛ اين از محبت، گذشت، ايثار، صفا ،مديريت و شجاعت اين شهيد بود. شهيد چراغچي فردي قوي بود؛ آنطور که هميشه با او شوخي مي کرديم و مي گفتيم: آقا ولي! اي کاش قدرت تو را داشتيم . وقتي اينگونه به او مي گفتيم مي گفت من دوست دارم شهيد شوم و اگر شهيد شدم هيچ گوشتي از اين دنيا بر تن من نباشد .

 

وي خاطر نشان ساخت: در کنار مزار شهيد چراغچي مي گويم که اين حرف را بيش از 10 بار از او شنيدم. اين شهيد مي گفت اي کاش جسم من آنچنان متلاشي شود که من را با 30 – 40 کيلو استخوان ببرند ؛ آن روزي که در خندق آقا "ولي" ترکش خورد و رفت؛ من واقعا نمي دانستم چه وضعي دارد، تنها او را در قايق گذاشتيم و رفت؛ بعد شنيدم در بيمارستان در کما است . فرصت شد تا به بيمارستان تجريش تهران رفتم . خدا را شاهد مي گيرم آن روز که بالاي سرش رفتم نمي توانست در حالت کما صحبت کنيم اما هنوز فشارهاي دست هاي آقا ولي وقتي دست هاي من را فشار مي داد را با همه وجودم حس مي کنم . بعد که به شهادت رسيد ، او را در بهشت رضا (ع) غسل و کفن مي کرديم اما فکر نمي کنم شهيد چراغچي با آن ورزيدگي بيش از 40 – 50 کيلو شده بود. او همانطور که مي خواست لاغر و نحيف شده و همه بدنش آب شده بود.

 

قاليباف تاکيد کرد : مردم خراسان بايد بدانند که بنده يا سردار قاآني يا سردار حکيمي هيچ کدام ادعاي فرماندهي در يگان را نداريم؛ ما با پوست و گوشت و استخوان مي دانيم که فرماندهان ما شهيد رستمي، شهيد چراغچي ،شهيد شوشتري و شهيد نظر نژاد بودند و ما همه پادو اين ها بوديم . يادمان نرفته است که آن ها ما را تربيت کردند و آنقدر بزرگ و آقا بودند که ما در سيستم آمديم اما آن ها باز در همان مجموعه انجام وظيفه مي کردند؛ البته همه سعي ما اين بود که ادب را در مقابل آن ها رعايت کنيم.

 

دکتر قاليباف همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه بدون شک امروز وظيفه ما اين است که راه شهدا و امام شهدا را تحت رهبري مقام معظم رهبري به پيش ببريم، گفت :اين وصيت امام (ره) است که فرمودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به مملکت شما وارد نشود؛ انشالله با دعاي خير خانواده شهدا در اين مسير حرکت کنيم.

 

وي خاطر نشان ساخت: در جايي که ارواح شهدا حاضر و ناظر ما هستند عنوان مي کنم که تا لحظه اي که از پشت اين تريبون ايستاديم، يقين کنيد لحظه اي و حتي لحظه اي در دفاع از ولايت ترديد پيدا نکرديم و از هر چه در توان داشتيم کم نگذاشتيم.

 

وي تاکيد کرد: بعضي حرف ها و نقل هايي که برخي افراد مي زنند در شما ترديد ايجاد نکند چرا که به نظر من آن ها سنخيتي با نظام و انقلاب نداشته و بويي از جنگ و شهادت نبردند و فقيط در لقلقه زبان حرف هايي را مي زنند . همه وجود و افتخار ما اين است که سرباز امام و رهبري هستيم تا فرداي قيامت در پيشگاه شهدا خجل زده نباشيم.

 

شهردار تهران به ديدار چندي پيش خود با خانواده شهدا در باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در بزرگداشت يکي از شهدا، يکي از خانواده شهيدان به من گفتند شما اصلا به ياد شهدا هم هستيد و از آن ها کمک مي گيريد؟ من گريه ام گرفت و گفتم امکان ندارد روزي از من بگذرد و بچه ها را مرورنکنم؛ خدا از من نگذرد اگر روزي بگذرد و ياد بچه ها نباشم.

 

وي تاکيد کرد: در عمليات خيبر جلوي شهيد مهاجر را گرفته بودم و مي خواستم که نگذارم برود چرا که او تنها فرزند خانواده بود؛ هنوز که هنوز است عرق هايي که روي صورت شهيد مهاجر بود را به ياد دارم که مي گفت تا نگذاري من بروم نمي گذارم باقي بچه ها هم بروند . همه عشق و نگاه ما در مقابل همه کم محبتي ها و سختي هايي که کشيده ايم و پيش رو داريم ، ياد بچه ها است و ياد شهدا تنها جايي است که به ما آرامش مي دهد.

 

محمد باقر قاليباف عنوان کرد: هر چه خون دل بخوريم، سهم کوچکي از خون دل شهيد چراغچي، صفا و اخلاص شهيد فرومندي و صبر و گذشت شهيد شوشتري را تجربه نکرده ايم .

 

قاليباف خاطر نشان ساخت : انشاالله همه دست به دست هم دهيم و مطئمن هستيم که اين انقلاب در مسير و حرکت خود مورد توجه و عنايت خاص حضرت ولي عصر (عج) قرار دارد؛ از اين رو بدون شک به برکت خون شهدا، دعاي خير خانواده شهدا و با اخلاص، تدابير و هوشمندي مقام معظم رهبري، انقلاب ما چه در صحنه هاي داخلي و چه در صحنه هاي خارجي مسير خود را خواهد رفت.

 

وي يادآور شد: اين انقلاب و نظام اسلامي متصل به حکومت جهاني حضرت مهدي (عج) خواهد شد و اين ما هستيم که بايد تلاش کنيم از اين کاروان عقب نمانده و از اين قطار سعادت و افتخار دنيوي و اخروي پياده نشويم .

 

قاليباف در پايان خطاب به خانواده شهدا ابراز داشت: عاجزانه از شما مي خواهيم تا به حق ما دعا کنيد تا مسير شهدا را به صورت محکم و قاطع، تحت رهبري مقام معظم رهبري به پيش ببريم تا فرداي قيامت مديون اين شهدا و امام شهدا نباشيم.

نظر شما