شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۳
کد خبر: ۶۱۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
هدفمندي يارانه‌ها و اجراي آن از جمله اقدامات بحث‌برانگيز سال‌هاي اخير بوده، اجراي فاز اول و ادامه آن نظرات مثبت و منفي بيشماري را از سوي کارشناسان اقتصادي و فعالان سياسي به همراه داشته است.

به گزارش شهر به نقل از ايسنا، اظهار نظر درباره اين موضوع و چگونگي ادامه آن در دولت آينده در فضاي فعلي کشور و با توجه به نزديک شدن به روز يازدهمين انتخابات رياست جمهوري به خصوص از سوي برخي داوطلبان کانديداتوري در اين انتخابات مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

 

اين ديدگاه‌ها در جدول زير بدون در نظر گرفتن ترتيب خاصي مشاهده مي‌کنيد.

 
غلامعلي حداد عادل هدفمندي يارانه‌ها يکي از مهمترين اتفاقات اقتصادي کشور است. تفکر هدفمندي يارانه‌ها از طرف آقاي احمدي‌نژاد يک تفکر درست بود و براي اجراي آن کار عظيمي در کشور رخ داد، اما طبق قانون مجلس که قرار بود 30 درصد پول اضافه اين درآمد را به بخش توليد بدهند عمل نشد و بخش توليد با اين مشکلات مواجه شد. اين صحبت‌ها در حالي انجام مي‌شود که اين روزها ايشان صحبت از دو تا پنج برابر کردن يارانه‌ها مي‌کنند که به دليل اثرات تورمي، نمايندگان با آن مخالفت مي‌کنند.
مصطفي پورمحمدي يارانه‌ها يک نياز جدي براي بخش‌هايي از مردم کشور است. به يکسري از فعالان کشور بايد يارانه پرداخت شود. اما نکته اين است که يارانه در زماني بايد اجرا شود که مؤثر باشد و کاملاً در جهت اهدافي که تعيين‌شده خوب مديريت شود. امروز پرداخت يارانه‌ها موجب تورم و گراني شده‌ است. زماني يارانه خوب است که قيمت‌ها ثابت باشد. اگر 50 هزار تومان به شما يارانه بدهند و قيمت اجناس چند برابر شود، چه فايده‌اي دارد؟
منوچهر متکي بستر لازم براي ايجاد فرهنگ ‌توليد بايد فراهم شود و توزيع ثروت طبق موازين اسلامي بايد مقدس شمرده شود و هدفمندي يارانه‌ها و پرداخت کنوني آن با رفع نواقصي تداوم مي‌يابد. در گذشته قانون‌گذار در پرداخت يارانه‌ها با دو مشکل روبه‌رو بود؛ مشکل اول مربوط به سرعت بالا رفتن قيمت‌ها است و اشکال دوم مربوط به اين است که 50 درصد يارانه‌ها به مردم داده مي‌شود و از 71 هزار ميليارد توماني که بين مردم توزيع مي‌شود فقط 30 درصد يارانه‌ها صرف توليد مي‌گردد؛ که اين امر باعث ايجاد تورم در جامعه است که بايد کنترل شود.
مصطفي کواکبيان هدف از برنامه هدفمندي، حذف يارانه‌ها به عنوان يک زائده اقتصادي بود ولي اين طرح به انحراف رفت. بايد يک کارت اعتباري مانند کارت سوخت تهيه شود تا با پرداخت غيرنقدي يارانه‌ها مانع افزايش نقدينگي در جامعه شويم و قدرت خريد مردم را بال ببريم؛ البته در سال 92 نمي‌توان کاري صورت داد چون برنامه بودجه بسته شده است و تمام برنامه‌ها به سال 93 موکول خواهد شد.
يحيي آل اسحاق درباره هدفمند کردن يارانه‌ها اگر بازنگري در شيوه انجامش نشود، ممکن است هزينه‌هايش بيشتر از فايده‌اش شود. شروع خوبي داشت و اهدافش اهداف خوبي بود، ولي نحوه اجرا و نوع مديريت به‌گونه‌اي بود که به آن اهداف نرسيد. در مرحله دوم حتماً بايد يک بازبيني در آثار مرحله اول بشود، از همه مهم‌تر چگونگي تأمين منابعش هست که چالش اصلي است.
محمد سعيدي‌کيا در هر جاي دنيا هرگاه پول نقد به جامعه تزريق شود و فقط مصرفي باشد، تبديل به تورم مي شود؛ بنابراين هر چند قانون هدفمندي بايد اجرا مي شد، اما نقدي و مصرفي آن مضر است و بايد براي جايگزيني آن چاره انديشي شود، به عنوان مثال اگر سلامت دغدغه مردم است بايد قسمتي از يارانه صرف بيمه تامين اجتماعي شود؛ چرا که اعتبار تامين اجتماعي مناسب نيست و دولت پول بيمه ها را پرداخت نکرده است.
کامران باقري لنکراني پرداخت مستقيم نقدينگي به مردم با توجه به تجربه موفق و غيرموفقي که داشته است بايد به نوع مناسبش ادامه پيدا کند. تجربه موفق آن، مربوط واريز نقدينگي به دهک‌هاي پايين جامعه است و نقطه ضعف اين طرح اين بوده که براي برخي از مردم هيچ فايده‌اي نداشته است و با بوجود آوردن تورم آثار منفي در بر داشته که با تغييراتي در اين طرح آن را ادامه خواهيم داد.
محسن رضايي طرح هدفمندي طرحي مثبت است با ابن وجود اين طرح در وسط راه گير کرده و نه راه پس دارد نه راه پيش چون اين طرح اشتباه اجرا شد با اين وجود مردم مي‌گويند اگر قيمت‌ها به حالت اول بازمي‌گردد پول‌ها را بگيرند
عليرضا زاکاني هدفمندي يارانه‌ها از آمال و آرزوهاي ما بوده و جزو الزاماتي محسوب مي‌شود که در دولت‌هاي ديگر اجرايي و محقق نشد، مثل هدفمندي يارانه‌ها مثل سهميه‌بندي بنزين است که مجلس هفتم و دولت نهم آن را اجرايي کردند و آثار و برکات آن را هم‌اکنون شاهديم. اما تعطيلي کارخانه‌ها و بيکاري مردم از انتقادات وارده به هدفمندي يارانه‌ها است.براي هدفمندي يارانه‌ها 6 الي 7 گام طراحي کرده‌ايم که اين مساله شعاري نيست و کاملاً اجراي است.
محمرضا باهنر اين‌که اين بحث در دولت نهم و مجلس هشتم به راه افتاد، ستودني است؛ چراکه مجالس و دولت‌هاي گذشته دوست داشتند اين کار را انجام دهند ولي جراتش را نداشتند. به طور کلي قانوني که مصوب شد، در ابتدا خوب بود و هواپيما از روي زمين به درستي بلند شد اما بعد از آن اتفاقاتي افتاد. توجه به اين نکته ضروري است که بحث هدفمندي يارانه‌ها باعث شد که روزانه 30 ميليون ليتر کمتر بنزين مصرف کنيم. ما خواستيم مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها کليد زده نشود تا به آسيب‌شناسي مرحله اول بپردازيم. تکان‌هاي شديد اقتصادي مثل تغيير قيمت ارز و طلا، از جمله خطاهاي مرحله اول بود که بايد مورد آسيب‌شناسي قرار مي‌گيرد.
محمدرضا عارف معتقدم هيچ کاري را نبايد به صورت ضربتي و ناگهاني انجام داد. يارانه در حال پرداخت شدن است و بايد با راه و روش صحيح ادامه پيدا کند. اجراي دقيق مرحله اول اين طرح مهم و ارزيابي کارشناسانه اين مرحله، چگونگي اجراء مرحله دوم را تعيين مي‌کند.
نظر شما