جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۷
کد خبر: ۶۱۰۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
معاون هماهنگي امور بين قوا وزيردادگستري مي گويد: بيشترين جرائم شهروندان ايراني محبوس در زندانهاي خارج از كشور مربوط به مواد مخدر است.

به گزارش شهر به نقل از مهر، بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي نهادهاي مسئول در سال 1390 حدود 3 هزار ايراني در زندان‌هاي كشورهاي مختلف جهان در بند هستند و تعداد زندانيان خارجي با احتساب افغان ها در زندان هاي ايران حدود 5 هزار نفر است كه بيشتر به دليل جرائم مواد مخدر و قاچاق هستند.

 

بر اساس قوانين بين المللي كشورهاي جهان مي توانند طي تفاهم نامه هاي قضايي و حقوقي در مورد معاضدت قضايي، انتقال محكومين به حبس و استرداد مجرمين با يكديگر تفاهم نامه همكاري منعقد كنند تا شهروندان زنداني شده در كشورهاي يكديگر را با هم تبادل كرده يا منتقل كنند. البته در اين قوانين آمده است زنداني بايد در کشور خودش بر اساس حکم دادگاه آن کشوري که محکوم شده محکوميت خود را بگذراند.

 

مواد مخدر بيشترين جرائم ايرانيان در خارج از كشور

 

سيد علي ساداتي معاون هماهنگي امور بين قوا وزيردادگستري مي گويد: بيشترين جرائم شهروندان ايراني محبوس در زندانهاي خارج از كشور مربوط به مواد مخدر است.

 

زندانيان ايراني بعد از انتقال به کشور بايد مجازات خود را تحمل کنند

 

معاون هماهنگي وزير دادگستري در پاسخ به اينكه متهمان ايراني که از زندانهاي کشورهاي خارجي به زندانهاي کشور منتقل مي شوند چه وضعيتي دارند و آيا آزاد مي شوند گفت: بر اساس تفاهمات و قراردادهاي بين المللي زنداني بايد در کشور خودش بر اساس حکم دادگاه آن کشوري که محکوم شده محکوميت خود را بگذراند. به نوعي مي توان گفت که ما جانشين آن دستگاه صادر کننده حکم در آن کشور هستيم. مثلا يک ايراني که به جرم مصرف يا حمل مواد مخدر در کشور آذربايجان به 5 سال زندان محکوم شده بعد از دو سال اگر به ايران منتقل شود بايد 3 سال را در زندانهاي ايران سپري کند.

 

وي افزود: توصيه ما اين است که ايرانيان در خارج از کشور سعي کنند عزت و کرامت خود را حفظ کنند تا موجب سرافرازي و سربلندي کشور باشند. اينکه جواني به عنوان کار و تحصيل به خارج از کشور برود و بعد نمايندگي اعلام کند اين شخص در زندان به سر مي برد. هر چند ما از لحاظ حفظ حقوق شهروندي وظيفه خود را انجام مي دهيم تا اين افراد آزاد شوند ولي براي كشور گران تمام مي شود.بر اساس اعلام قوه قضائيه، ايران با 25 كشور جهان تفاهم نامه استرداد و انتقال محكومين منعقد كرده است.

نظر شما