جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۱۱۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
عضو ائتلاف پيشرفت با بيان اينکه از روز اول بنا بود از ائنلاف سه نفره، دو نفر کنار روند اظهار داشت: ما بنا نداريم تا 17 ارديبهشت نامزد قطعي را معرفي کنيم و اين به معناي آن نيست که هر سه نفر در راي‌گيري شرکت خواهند کرد

به گزارش شهر به نقل از فارس، غلامعلي حداد عادل عضو ائتلاف پيشرفت بعد از ظهر امروز در جمع دانشجويان دانشکده مديريت دانشگاه تهران با اشاره به موضوع «استقلال» در جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: استقلال اولين کلمه اولين شعار ملت ايران در انقلاب اسلامي است.

 

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: در تظاهرات سال 1357 اولين شعار که در واقع گسترده‌ترين شعار هم بود و هنوز هم قدرت خود را حفظ کرده است، «استقلال، آزادي جمهوري اسلامي» بود و مردم در سراسر ايران به طور طبيعي روي کلمه استقلال پافشاري کردند و آن را بر زبان آوردند.

 

وي يادآور شد: علت اين اجماع ذهني و قلبي مردم در انقلاب بر روي استقلال اين بود که همه مي‌دانستند ريشه گرفتاري‌ها و مشکلات و عقب‌ماندگي کشور نداشتن استقلال بوده است که نمونه‌هاي بسياري از اين موضوع در تاريخ وجود دارد.

 

حدادعادل بر همين اساس به خاطرات بعضي از رجال دوره گذشته در زمان پهلوي و طاغوت اشاره کرد که در واقع نداشتن استقلال در ايران را به تصوير مي‌کشد.

 

مشاور عالي مقام معظم رهبري با تاکيد بر اينکه اولين گوهري که انقلاب اسلامي به ما عطا کرده است، استقلال است، اظهار داشت: اين مسئله موضوعي است که هيچ گروه سياسي در ايران درباره آن ترديد ندارد؛ ممکن است در شيوه اداره کشور برخي مسائل مطرح باشد اما حقيقت اين است که استقلال کشور قابل خدشه نيست و اين يک نکته مهم، محوري و اصل است که مي‌تواند همه ما را دور يکديگر جمع کند.

 

عضو ائتلاف پيشرفت با تاکيد بر اينکه در اين زمينه مي‌توان به جغرافياي منطقه و کشورهاي اطراف نگاهي داشت، تصريح کرد: بنده از شيخ‌نشينان خليج فارس صحبت نمي‌کنم اما مي‌توان ديد که کشوري با سابقه‌اي مثل ترکيه در حال حاضر در قضيه سوريه چگونه عمل مي‌کند.

 

وي اضافه کرد: دو سه سال پيش در ترکيه عده‌اي با کشتي به راه افتادند تا به مردم محاصره شده غزه کمک کنند اما اسرائيلي‌ها وسط دريا اين کشتي را مورد هدف قرار دادند و 9 نفر از اطبا ترکيه را کشتند که مردم ترکيه از اين جهت به خشم آمدند.

 

حدادعادل با بيان اينکه اين مسئله روابط ترکيه و اسرائيل را قدري سرد کرد، افزود: فردي مثل جان کري به آنکارا مي‌رود و دست اسرائيل را در دست ترکيه مي‌گذارد و آنها را با يکديگر متحد مي‌کند.

 

رئيس مجلس هفتم گفت: وقتي بيداري اسلامي در مصر، تونس و ليبي آغاز شد يکباره در سوريه نيز يک حرکت شکل گرفت و بعد هم سراغ سوريه رفتند. گويي فقط در سوريه دموکراسي مطلوب نيست و در بحرين و عربستان مطلوب است.

 

نماينده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اين مسئله از اينجا نشات مي‌گيرد که در بين همه کشورهاي عربي، سوريه از ابتدا به جبهه مقاومت در برابر اسرائيل تبديل شده و دست‌هايش را به عنوان تسليم بالا نبرده بود؛ از اين رو سوريه بايد مجازات شود.

 

حدادعادل اظهار داشت: کشور ما يعني ايران داراي امکانات فراوان و مردم باهوشي است و من اين را از سر تعارف عرض نمي‌کنم و به اين جمله که «هنر نزد ايرانيان و بس» اعتقاد دارم.

 

وي افزود: جوان‌هاي کشور ما استعدادهاي فراوان و خوبي دارند، مردم فداکار و ايثارگري داريم که نمونه ايثارگري آنان را مي‌توان 8 سال دفاع مقدس دانست؛ ايران اسلامي از لحاظ موقعيت جغرافيايي ـ اقليمي، داشتن ذخايري همچون نفت و گاز و دسترسي به آب‌‌هاي آزاد بسيار غني است.

 

عضو ائتلاف پيشرفت با طرح اين پرسش که شايد شما از من بپرسيد که با وجود اين همه ذخاير و توانايي پس چرا داراي اين همه مشکلات هستيم، گفت: ما يک عقب‌ماندگي انباشته تاريخي داريم و چيزي نيست که با 20 سال و يا 40 سال به کلي برطرف شود، حتي اگر هيچ مشکلي هم نبود و اين شيوه‌هاي دشمني و توطئه‌ها هم در کار نبود ما نمي‌توانستيم با 20 سال و يا 40 سال مشکلات را برطرف سازيم.

 

حداد عادل اضافه کرد: انقلاب اسلامي خار چشم استکبار بوده و هست و از روز اول نيز با دشمني آنها روبرو بوديم که يک جلوه از اين دشمني‌ها جنگ بود که خيل عظيمي از نيروهاي انساني مخلص و انقلابي ما را از ما گرفتند.

 

«هميشه اين انقلاب به دليل اصالت با توطئه، تحريم و تهديد‌ مواجه شده و در همان اندازه که ما با نيروهاي موجودمان در حال حرکت بوده ايم، استکبار نيز در حال خنثي‌سازي بود».

 

وي با بيان اينکه تاکنون در بسياري از مشکلات غلبه و توطئه و پيشرفت خوبي داشته‌ايم، تصريح کرد: اين گفته را از تجربه‌اي که خودم دارم عرض مي‌کنم و آن اين است که وقتي کشوري انقلاب مي‌کند و سرنوشت خود را رقم مي‌زند به کيميايي احتياج دارد که نام آن کيميا مديريت است.

 

عضو ائتلاف پيشرفت گفت: اگر از من بپرسند کشور ايران بيش از هر چيزي، به چه نيازمند است خواهم گفت که مديريت و معتقدم ما بايد با استفاده از استقلال و سرزميني که در اختيار داريم از اين مديريت استفاده کنيم تا بتوانيم کشور را اداره کنيم.

 

حداد عادل خطاب به دانشجويان دانشکده مديريت اظهار داشت: شما دانشجويان نياز مديريت را در کشور گسترش دهيد و احتياج به مديريت را در جامعه به يک خودآگاهي تبديل کنيد که اين خودآگاهي به يک فرهنگ تبديل شود.

 

وي ايجاد پايه‌هاي مديريت را از دوران مدرسه دانست و تاکيد کرد در مهد‌کودک و کودکستان‌هاي ما جهت‌گيري‌هاي آموزشي بايد به گونه‌اي باشد که فرزندان ما در آينده يک مدير تربيت شوند و در کنار درس و سواد و معلومات توانايي مديريت يک جمع در مواجهه با مشکلات را داشته باشند.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه شما از استقلال کشور سخن گفتيد ولي هيچ اشاره‌اي به آزادي نداشتيد گفت: بنده راجع‌ به استقلال صحبت کرده‌ام اما صحبت من نفي آزادي نبود؛ من نه آزادي را سبک شمردم و نه نفي کردم و آزادي هم به همان اندازه مهم است و در قانون اساسي نيز به آن تاکيد شده، بنده فقط مي‌خواستم در خصوص استقلال سخن بگويم.

 

حداد عادل در بخش ديگري از سخنان خود گذري بر اوضاع سوريه داشت و تصريح کرد: سوريه فقط به دليل اينکه از حزب‌الله لبنان حمايت کرده است امروز دارد تنبيه مي‌‌شود چرا که در برابر نقشه‌هاي آمريکايي‌ها تمکين نکرد.

 

وي در خصوص انحلال سازمان مديريت گفت: من معتقدم تغييرات ساختاري بايد با تأمل و کار کارشناسي طولاني صورت بگيرد؛ در طول 13 سالي که در مجلس حضور دارم هيچ وقت به پيشنهاد‌هاي شتاب‌زده براي انحلال يک دستگاه رأي نداده‌ام و همواره نيز مخالفت کردم؛ بنده يکي از تغييرات شتاب‌زده را انحلال سازمان مديريت مي‌دانم و معتقدم کشور براي اينکه بودجه‌اش درست مصرف شود نياز به برنامه دارد.

 

عضو ائتلاف پيشرفت با بيان اينکه نه تنها انحلال سازمان مديريت بلکه ادغام وزارتخانه‌ها نيز من را قانع نمي‌کند، تأکيد کرد: من قانع نيستم که راه کوچکتر کردن دولت ادغام وزارتخانه‌ها است، کوچکترشدن دولت، کوچک‌کردن عدد وزارتخانه‌ها نيست.

 

حداد عادل اضافه کرد: بدتر از انحلال سازمان مديريت و ادغام وزارتخانه‌ها اين است که ما يک روز تصميم بگيريم و يک چيز را منحل کنيم و يک روز ديگر خودمان استدلال کنيم که تصميم خود را عوض کنيم. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکي تهران و ايران که رئيس جمهور گفت بنده در ادغام و استقلال مجدد آنها دخالت نداشتم.

 

وي با بيان اينکه اين گونه رفتارهاي سينوسي مردم را گيج مي‌کند تصريح کرد: ما از خود همين آقا شنيديم که اين کار خوب است و بعد استدلال مي‌کند که اصل اين کار خوب بوده است،اين گونه کارها اعتماد به عقلاني بودن را در جامعه از بين مي‌برد و دولت آينده بايد اعتماد جامعه، تحصيل‌کرده‌ها را به عقلاني بودن تصميم‌گيري‌ها بالا ببرد.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص سياست خارجي دولت احمدي‌نژاد نيز گفت: آقاي احمدي‌نژاد در دوره اول رياست‌جمهوري خود در بعد سياست خارجي موضعي عزت‌مندانه و استقلالي داشت که خيلي خوب بود، الان هم خوب است.

 

حداد عادل با بيان اينکه پافشاري‌هاي احمدي‌نژاد در مسئله هسته‌اي يکي از جلوه‌هاي استقلال ما بود، گفت: دولت آقاي احمدي‌نژاد در سياست خارجي بد عمل نکرده است.

 

وي در پاسخ به سؤال دانشجويي در خصوص هولوکاست تصريح کرد: آقاي احمدي‌نژاد در آن اظهار‌نظري که ابتدا کرد بهانه‌اي به دست صهيونيست‌ها براي جار و جنجال کردن داد؛ چرا که ما احتياجي به آن شيوه صحبت کردن نداشتيم که البته خود ايشان هم ديگر تکرار نکردند.

 

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به سخنراني محمود احمدي‌نژاد در دانشگاه کلمبيا اشاره و خاطر نشان کرد: آقاي احمدي‌نژاد در کلمبيا گفتند که اگر هولوکاست درست است پس چرا اجازه تحقيق دوباره درباره آن را نمي دهيد؟

 

حداد عادل در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چند درصد مشکلات فعلي ناشي از تحريم‌ها و چند درصد مبني بر سوء مديريت‌ها است، گفت: معتقدم مشکلات ناشي از هر دوي اينها بوده و ما کشوري هستيم که متأسفانه اقتصادمان وابسته به نفت است و ما مجبور بوديم به خارجي‌ها نفت بفروشيم و غربي‌ها نيز با استفاده از اتحاديه‌ها و سازمان‌هايي که به وجود آورده بودند به بهانه انرژي هسته‌اي نفت ما را تحريم، بيمه‌ها را لغو، بانک مرکزي را تحريم و جلوي مبادلات ارزي ما را گرفتند که همه اينها سبب کاهش دلار شد.

 

وي ادامه داد: در به همين ريختن بازار دلار، مستکبران دلال و جاسوس هم دارند؛ عده‌اي در دوبي نشسته‌اند و با رمز کار مي‌کنند، چند نفر را هم دارند که سرچهار راه ارز را با قيمت گران مي‌فروشند و عده اي نيز با قيمت گران مي‌خرند که هم خريدار و هم فروشنده هر دو از يک شخص دستور مي‌گيرند و بعد هم پيامک رد و بدل مي‌شود که دلار افزايش يافت.

 

مشاور عالي مقام معظم رهبري تصريح کرد: اگر اين گراني‌ها ناشي از مديريت بود بايد از اول وضعيت دولت همينطور بود اما بايد دانست که در يکي دو ساله اخير اين گراني‌ها افزايش يافته است.

 

حداد عادل در خصوص هدفمندي يارانه‌ها نيز گفت: قرار بود 50 درصد يارانه به مردم، 30 درصد به توليد و 30 درصد به کشاورزي اختصاص داده شود که 30 درصد پول توليد داده نشد و قيمت‌ کالا‌ها افزايش يافت و يارانه‌هاي نقدي نيز جوابگو نشد.

 

حداد عادل در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شما دولت اول آقاي احمدي‌نژاد را در عرصه فرهنگي بيشتر قبول داريد يا دولت دوم را، اظهار داشت: من به دوره اول نزديکترم و کارهاي آن را بيشتر روي حساب و کتاب مي‌ديدم،استنباطم اين است که در 4 سال اول مبنايي‌تر از 4 سال دوم تصميم گرفته مي‌شد.

 

عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه شما به اين موضوع اشاره کرده‌ايد که وقتي ما ائتلاف کرديم کانديداتوري زاکاني مطرح نبود و جبهه پايداري نيز نامزدشان را معرفي نکردند، اگر اکنون به آن زمان برگرديم و آقاي زاکاني بودند و جبهه پايداري نيز گزينه خود را معرفي کرده بود، شما چه تصميمي مي‌گرفتيد، يادآور شد: ما ائتلاف کرديم؛ گناه که نکرديم و در واقع وحدتي را انجام داده‌ايم که همه به آن توصيه مي‌کنند. مثل اين است که هر کس اختلاف کند بايد برايش کف بزند، اما حال ما سه نفر که اختلاف نکرده‌ايم مي‌‌گويند چرا توبه نمي‌کنيد؟

 

وي با بيان اينکه بنده با آقاي زاکاني دوست و همکار هستم اظهار داشت: ما سه نفر به ذهنمان رسيد ممکن است اگر بياييم هر کدام درصدي از راي داشته باشيم. بعد گفتيم اگر سه نفر بياييم و هر سه نفر رقابت کنيم احتمال اينکه سه نفرمان شکست بخوريم وجود دارد و احتمال دارد به دوراني که به آن انتقاد داشتيم نيز بازگرديم، ما قرار گذاشتيم با ساز و کاري که داريم دو نفر کنار بروند و يک نفر باقي بماند و اين کل ماجراست. آن موقع خيلي‌ها که الان اعلام نامزدي کردند نبودند و اکنون هم مدتهاست که ما گفته ايم در بين دوستان اصولگرا هر کس درصد راي قابل توجهي داشت که قابل مقايسه با درصد آن سه نفر باشد بيايد و جزو ائتلاف شود و با يکديگر تدبير کنيم تا يک نفر از ائتلاف بيرون بيايد. ما در درون اردوگاه اصولگرايي نبايد با يکديگر رقابت کنيم و اين اصل است.

 

حداد عادل تصريح کرد:‌ بناي ما حذف کسي نيست، اما اينگونه هم نيست که هر کس بگويد نامزد شدم بگوييم بفرماييد در ائتلاف؛چگونه با کسي که هفت دهم درصد راي را دارد بر سر ميز ائتلاف بنشينيم؟

 

عضو ائتلاف پيشرفت يادآور شد: اما اگر کسي راي قابل توجهي داشت حال زاکاني، لنکراني و جليلي که بعيد است بيايد يا آقاي ابوترابي باشد، ائتلاف سه نفره به 4 يا 5 نفر مي‌تواند افزايش يابد.

 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا از پورمحمدي يا ابوترابي دعوت يا مشورت کرده‌ايد، گفت: هميشه امثال شما پرسيده‌اند و ما هم جواب داده‌ايم اين در به روي کساني که راي قابل توجهي داشته باشند باز است.

 

عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه اگر آقاي جليلي و زاکاني حضور داشته باشند، آيا شما طبق ساز و کار پيشرفت در اين زمينه عمل خواهيد کرد، گفت: ما دوست داريم اينگونه باشد و در مقابل هم چنين عمل کنند.

 

*از روز اول بنا بود از سه نفر دو نفر کنار روند

 

حداد عادل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آقاي ولايتي و قاليباف تعابيري را مطرح مي‌کنند مبني بر اينکه هر سه نفر ما خواهند آمد و دوباره مطرح مي‌کنند که يک نفر مي‌آيد، اگر اينگونه باشد اين معما پيچيده‌تر مي‌شود نظر شما در اين زمينه چيست اظهار داشت: اين چنين نقل‌قول‌هايي از آقايان ولايتي و قاليباف درست نيست. از روز اول بنا بود از سه نفر دو نفر کنار روند و اگر ما 4 ماه پيش سخني را مطرح کرده‌ايم امروز هم آن را تکرار مي‌کنيم؛ اينکه ما بنا داريم 17 ارديبهشت نامزد قطعي را معرفي کنيم به معناي اين نيست که هر سه نفر در راي‌گيري شرکت مي‌کنند.

 

*خيلي حرص و جوش رئيس جمهور شدن را نخوريم

 

وي تصريح کرد: يکي از عوامل موثر در انتخاب گزينه نهايي نظرسنجي است. اما مهم اين است که خيلي حرص و جوش رئيس‌جمهور شدن را نخوريم و اگر اين مسئله حل شود ساز و کار نيز پيدا خواهد شد.

 

حداد عادل در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه نظرسنجي‌هاي منتشر شده از سوي چه کسي صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: ما به دستگاه بي طرف آن را ارجاع مي‌دهيم و اين نظرسنجي يکي از داده‌‌هاي ما خواهد بود و با کنار هم گذاشتن عوامل ديگر تصميم مي‌گيريم.

 

*ادعا نمي کنيم که صالح ترين و کارآمد ترين افراد هستيم

 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شما قبول داريد وقتي ائتلاف کرديد يعني اين افراد کارآمدتر از ديگران هستند اظهار داشت: نه ما چنين ادعايي نکرديم که صالح‌ترين و کارآمدترين هستيم.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر احتمال دهيم اصولگرايي بيايد و راي را بشکند و راي وي بالاتر باشد ما کنار مي‌رويم و مهم اين است که کشور خوب اداره شود.

 

حداد عادل در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه رهبري در سخناني فرموده‌اند که به کارآمدي افراد تاکيد داشته باشيد و آيا شما اين کارآمدي را در خود مي‌دانيد گفت: اينکه شخص بايد کارآمد باشد درست. اما اين همه ماجرا نيست، چرا که شايد فردي کارآمد باشد اما فکرش نيز منحرف باشد. بنابراين کارآمدي شرط لازم و کافي نيست.

 

وي افزود: کارآمدي سنجش‌سنج ندارد که براساس آن کارآمدي افراد تعيين شود. هر کس که قدم در ميدان گذاشته در خود يک توانايي‌هايي را ديده و آمده و هيچ کسي هم نيست که کارآمدي در وي آنچنان باشد که معجزه کند و بيايد يکساله مشکلات کشورمان را حل کند.

 

*کارآمدي در افراد نسبي است

 

حداد عادل اضافه کرد: اگر کسي دنبال شخصي است که يک ساله بتواند مشکلات کشور را برطرف کند بداند که همچين شخصي وجود ندارد و در هيچ کشوري هيچ کس نمي‌تواند ادعا کند که من آنقدر کارآمدم که مي‌توانم مسائل را يک شبه حل کنم. بنابراين کارآمدي در افراد نسبي است.

 

اين کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري با بيان اينکه من ولايتي و قاليباف در مراحلي تجربه‌هايي را داشته‌ايم گفت: اين تجارب اجرايي، قانون‌گذاري، مديريتي، فکري و فرهنگي است و به همين جهت است که به ميدان آمده‌ايم و من نيز به هيچ وجه مدعي نيستم که کارآمدترين هستم و مي‌توانم همه مشکلات را با دست و فکر خودم حل کنم.

 

حداد عادل در ادامه به سوابق اجرايي و مديريتي خود اشاره کرد و يادآور شد: بنده بعد از 22 بهمن 57 در اسفند ماه همان سال کار خودم را از سطح معاونت وزير شروع کردم و از آن سال به بعد نيز مسئوليت‌هاي بالاتري را داشته‌ام، البته هيچ وقت وزير نبوده‌ام؛ مجلس را هم اداره کرده‌ام و در دوره چهارساله رياست که دوران سختي هم بود نمونه‌اي از کار خودم را به ملت عرضه داشتم، چهار بار به مجلس رفتم که سه دوره نماينده مردم بودم.

 

وي همچنين در خصوص تخصص علمي دانشگاهي خود گفت: فوق‌ليسانس فيزيک گرفته‌ام و بعد رفتم علوم انساني که يکسال علوم اجتماعي و ده سال فلسفه خواندم و اکنون نيز نزديک به 40 سال است که در دانشگاه تدريس مي‌کنم که با چنين کارنامه‌اي گمان کردم که در کنار بقيه کانديداها مي توانم نامزد شوم.

 

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اگر از ائتلاف سه‌گانه بيرون آمدم، نيز تابع راي ملت هستم و اگر مردم بر اساس شناختي که از من دارند تشخيص دهند گزينه مناسبي هستم با توکل بر خدا کار را شروع مي‌کنم و اگر هم کس ديگري رئيس‌جمهور شد ما کمکش مي‌کنيم چرا که اين يک وظيفه است.

 

حداد عادل در پاسخ به سوال دانشجويي که پرسيد اصولگرايان در سال 84 ميثاق‌نامه‌اي را نوشته‌اند و به تاييد همه رسيد اما از آن سرپيچي کردند چه تضميني وجود دارد که در ائتلاف با شما اين به وجود نيايد، گفت: بله، معلوم نيست؛ يک عده‌اي با هم قول و قرار گذاشتند حال وفا نکردند. اما در بين اعضاي ائتلاف پيشرفت تاکنون اين اتفاق نيفتاده و دلمان مي‌خواهد تا انتخابات اين ائتلاف برقرار باشد و براي اين نيز کوشش مي‌کنيم. غير از اين کسي چه تضميني مي‌تواند بدهد؟

 

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه به نظر شما مخاطب سخنان اخير آقاي احمدي‌نژاد در خوزستان که گفته« عده‌اي پيغام دادند اگر رويت را زياد کني، مي‌زنيم پدرت را درمي‌آوريم»و با واکنش آقايان زاکاني و شريعتمداري مواجه شده است چيست؟اظهار داشت:من از صبح تاکنون مجلس بودم و فرصت نکردم سرمقاله آقاي شريعتمداري را بخوانم. شما زياد نگران نباشيد.

 

مشاور عالي مقام معظم رهبري در خصوص کانديداتوري اسفنديار رحيم‌مشايي نيز گفت: احتمال قوي مي‌دهم که ايشان قدم به ميدان انتخابات بگذارد اما نمي‌دانم در ادامه چه اتفاقي خواهد افتاد به نظرم بايد از شوراي نگهبان بپرسيم چرا که صحيح نيست من از جانب اين شورا حرف بزنم.

 

حدادعادل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا براي کانديدا شدن از مقام معظم رهبري نيز مشورت گرفته‌ايد، گفت: مقام معظم رهبري بنا ندارند در مسئله انتخابات رياست‌جمهوري به کسي بگويند که تو بيا و يا نيا؛ همانطور که در مشهد نيز فرمودند، ايشان نظر خود را راجع به اين موضوع داده‌اند.

 

حداد عادل در خصوص وضعيت سوريه نيز گفت: ما از روز اول مي‌دانستيم مخالفت با بشار اسد،دلسوزي براي دموکراسي و دفاع از مردم سوريه نيست بلکه از بين بردن حکومتي است که تابع رژيم صهيونيستي و آمريکا نبوده است.

 

«اين سخن به اين معنا نيست که رفتارهايي که با مردم سوريه شد،مورد تاييد ماست و يا اينکه خداي نکرده ما دشمن مردم سوريه باشيم؛ ما در مذاکرات و ارتباطاتي که داشتيم سعي کرديم ماجرا را به سمتي هدايت کنيم که خواسته‌هاي به حق مردم تامين شود و توطئه‌اي که آمريکا شکل داده را خنثي کنيم.»

 

وي با بيان اينکه راه حل ايران در قضيه سوريه مذاکره سياسي بود گفت: اخضر ابراهيمي و آلمان نيز اين اواخر همين نظر را دارند و فقط چند کشور مانند اسرائيل، آمريکا و چندي از کشورهاي مزدور منطقه که بنيانگذار اسرائيل هستند خواستار ادامه وضع موجودند.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه اگر دفاعيات اين کشورها نبود، با تدبير و برنامه مسائل سوريه را يک و نيم ساله حل مي‌کرديم، گفت: اتفاقي که هم‌اکنون در سوريه مي‌افتد بسيار خطرناک‌تر از مسائل افغانستان است. چرا که در افغانستان، آمريکايي‌ها براي بيرون راندن روسها، طالبان را تشکيل دادند که از دل طالبان نيز القاعده درآمد.

 

حداد عادل با بيان اينکه کارهاي تروريستي در سوريه با نام جهاد اسلامي انجام مي‌شود، گفت: اينکه افرادي را از چچن، آفريقا و ليبي به سوريه مي‌فرستند و مسلح مي‌کنند حتي اگر رژيم بشار اسد هم ساقط شود ماجرا خاتمه نمي‌يابد. چرا که اين افراطي‌گري و مسلح کردن القاعده بعدا دامن خود ترکيه و بقيه کشورهاي منطقه را خواهد گرفت.

نظر شما