جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۴
کد خبر: ۶۱۲۵۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
برخي از کانديداهاي رياست جمهوري با بيان آنکه کانديداي ديگر از نيروهاي زير دست من بوده است سعي در بيان سابقه رياستي خود داشته اند. متن زير به رابطه رئيس و مرئوسي بين کانديدهاي احتمالي رياست جمهوري يازدهم در سابقه اين افراد مي پردازد و سعي دارد تا با چنين نگاهي سابقه اجرايي مديريتي هر کانديدا را کمي روشن تر گرداند.

به گزارش شهر به نقل از ديدبان، انتخابات رياست جمهوري 1392 يکي از مهم ترين انتخابات هاي جمهوري اسلامي است و شرايط داخلي و خارجي کشور حساسيت خاصي به اين رقابت بخشيده است. در اين انتخابات تاکنون افراد زيادي به صورت رسمي و غيررسمي به عنوان کانديدا وارد ميدان شده اند. اين افراد در جمهوري اسلامي سمت هاي مختلفي داشته اند و در اين سمت ها با همديگر همکاري کرده اند؛ برخي رئيس و برخي مرئوس بوده اند. در فضاي مصاحبه هاي انتخاباتي اين سوابق از سوي کانديداها مطرح مي شود و برخي از آن ها از ذکر کردن نام نيروهاي خود ابايي ندارند.

 

براي مثال پورمحمدي در مصاحبه اي اعلام کرد: «يك مدتي آقاي مشايي با من كار مي كرد. زماني كه در مركز بررسي ها بودم. ايشان در يك مؤسسه وابسته به مركز كار مي­ كردند.»[1] اين سخنان پورمحمدي محملي شد براي ورود ما به اين بحث، و بررسي سوابق کانديداهايي که در طول خدمت خود با ديگر کانديداهاي فعلي انتخابات رياست جمهوري رابطه رئيس و مرئوسي داشته اند. در ادامه مطلب ابتدا نام رئيس و سپس نام نيروهاي آن ها ذکر مي شود.

 

1. مصطفي پورمحمدي

 

همانگونه که در مقدمه مطلب هم ذکر شد، زماني که پورمحمدي در وزارت اطلاعات بوده و مدير مرکز برنامه هاي استراتژيک امنيت ملي بوده است مشايي به عنوان يکي از نيروهاي پورمحمدي در اين مرکز کار مي کرده است. تمرکز و تخصص مشايي در آن زمان بر روي مباحث فرهنگي و قوميتي بوده است.

 

2. محسن رضايي

   

رضايي يکي از کانديداهايي است که به دليل فرماندهي 16 ساله در سپاه پاسداران فرمانده برخي از کانديداهاي فعلي انتخابات بوده است.

 

زاکاني که اکنون به عنوان يک کانديداي اصولگرا وارد رقابت ها شده در جنگ مسئوليت هاي مختلفي داشته است. مسئوليت‌هايي از جمله معاون گردان، مسئول محور اطلاعات و عمليات قرارگاه نجف ?، قائم‌مقام اطلاعات و عمليات لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهايتاً مسئوليت محور اين لشگر.[2] ديگر نيروي رضايي در جنگ و پس از آن تا سال 76 قاليباف است که در سال 1361 فرمانده تيپ امام رضا (ع) و يک سال بعد فرمانده لشکر 5 نصر خراسان شد. او پس از جنگ فرماندهي لشکر 25 کربلا و مسئوليت قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) را بر عهده داشت.[3] لاريجاني که از سال 61 تا 71 در سپاه مشغول فعاليت بوده سمت هايي همچون معاونت سپاه و جانشيني ستاد کل سپاه پاسداران را بر عهده داشته است. تمامي اين سه نفر طي مسئوليت­ هاي خود در سپاه به عنوان نيروي رضايي مشغول به کار بوده­ اند.

 

3. علي فلاحيان

 

  

يکي از نيروهاي مهم فلاحيان در وزارت اطلاعات پورمحمدي بوده است. پورمحمدي در دوران مسئوليت فلاحيان قائم مقام و رئيس اطلاعات خارجي وزارت اطلاعات بوده است و از عناصر اصلي وزارت اطلاعات به شمار مي رفته است. گفته مي شود که محمد شريعتمداري در دوران وزارت اطلاعات فلاحيان معاونت او را بر عهده داشته است. البته از سابقه طولاني اطلاعاتي شريعتمداري چنين چيزي بعيد به نظر نمي رسد.[4]

 

4. علي لاريجاني

 

 

با استعفاي خاتمي از وزارت ارشاد در سال 71 لاريجاني جانشين او شد و مدت کمي (کمتر از دو سال) وزير ارشاد دولت هاشمي شد. حسن سبحاني در اين سال ها با لاريجاني همراه شد و به عنوان نيروي او در سمت معاونت آموزشي و پژوهشي وزارت ارشاد به فعاليت پرداخت.[5] لاريجاني پس از ارشاد و با حکم رهبري به صدا و سيما رفت. او در صدا و سيما از نيروهاي زيادي استفاده کرد و بسياري از نيروهاي مذهبي رانده شده از دولت در بحبوحه دوم خرداد به اين سازمان پناه آوردند. يکي از اين نيروها اسفنديار رحيم مشايي است که مديريت دو شبکه راديويي پيام و تهران را در صدا و سيما به عهده داشته است. از ديگر ياران لاريجاني در صدا و سيما که زمزمه کانديداتوري اش به گوش مي رسد سيد محمد حسيني، وزير ارشاد، است که در صدا و سيما مسئوليت حوزه رياست را بر عهده داشته است. [6]

 

5. منوچهر متکي

 

  

متکي سابقه زيادي در وزارت خارجه دارد و هنگامي که در سال 84 به عنوان وزير خارجه معرفي شد و از مجلس رأي اعتماد گرفت، از مهم ترين رقيب خود براي معاونت اروپا و آمريکاي خود استفاده کرد. اين معاون او کسي نبود جز سعيد جليلي. البته اين همکاري دو سال بيشتر طول نکشيد و جليلي در سال 86 به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي منصوب شد.

 

6. محمدعلي نجفي

  

نجفي از معدود سياستمداراني است که سابقه وزارت در دو وزارت خانه مختلف را در کارنامه خود دارد. وي در دولت اول هاشمي وزير آموزش و پرورش بود و در همين زمان بود که حدادعادل با او همکاري مي­ کرد. حداد در اين زمان معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي (کتابهاي درسي) بود.[7]محمدرضا عارف نيز از جمله نيروهايي است که سابقه همکاري با محمدعلي نجفي را در کارنامه خود مي­بيند. عارف هنگامي که نجفي در سال­ هاي 60 تا 64 وزير فرهنگ و آموزش عالي بود با نجفي همکار بود. عارف در آن زمان سمت­ هاي مختلفي چون معاون دانشجويي وزارت فرهنگ و آموزش عالي (1361-1360)، معاون آموزشي وزارت فرهنگ و آموزش عالي (1362-1361)[8]. و قائم‌مقام و معاون هماهنگي وزارت فرهنگ و آموزش عالي (1363-1362) بر عهده داشت

 

7. علي اکبر ولايتي

   

ولايتي به خاطر وزارت 16 ساله در وزارت خارجه با بسياري از ديپلمات­ هاي ايراني همکاري کرده و رئيس آن ها بوده است. سعيد جليلي نيز از اين قاعده مستثني نيست. جليلي در سال 68 وارد وزارت خارجه شد و در سال 1370 و در دوره وزارت ولايتي رئيس اداره بازرسي وزارت خارجه شد.[9]منوچهر متکي که سابقه چندين ساله وزارت را در کارنامه خود مي­بيند ساليان متمادي به عنوان يکي از نيروهاي علي اکبر ولايتي در وزارت خارجه مشغول به فعاليت بوده است. او در دوران ولايتي سمت هايي چون سفيري در کشورهاي ترکيه و ژاپن، معاونت امور بين الملل و معاونت حقوقي کنسولي و امور مجلس را در وزارت خارجه به عهده داشته است.[10]

 

نتيجه گيري

 

همانگونه که از مطلب فوق برمي آيد در طول 35 سال گذشته از پيروزي انقلاب اسلامي بسياري از سياستمداران با يکديگر همکاري کرده اند و بعضا چهره هاي شناخته شده و وزين حاضر شده اند معاون و کمک کار ديگري باشند. اين همکاري قطعا علي رغم اختلاف سليقه ها بوده است و چه بسا رويکرد سياسي افراد نسبت به مسوول بالاتر متفاوت بوده است اما آنچه مهم است همکاري براي رسيدن به اهداف کلان و در مسير گفتمان انقلاب اسلامي است. همين اصل و محور مي تواند باعث شود ائتلاف هاي سياسي شکل بگيرد و افراد کمتر به عرض اندام سياسي و تک روي بپردازند.

 

انتخابات رياست جمهوري 92 بايد ظهور و بروز تعقل سياسي و هم افزايي گروه هاي سياسي معتقد به جمهوري اسلامي باشد و اميد است اصولگرايان به عنوان داعيه دار اصلي حرکت در مسير اهداف امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري بتوانند اين تجلي را بيش از پيش به رخ بکشند. رئيس و مرئوسي در مسير اهداف انقلاب معنايي ندارد و همه بايد در مسير جهاد و حماسه سياسي و اقتصادي سرباز ولايت باشند.

 

. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/203058

[2]. http://www.zakani.ir/?page_id=5

 

[3]. http://www.ghalibaf.ir/FA/Biography.aspx

 

[4]. http://fa.botianews.com/1392/02/38523

 

[5]. http://hasansobhani.ir/fa/news/11

 

[6]. http://didban.ir/fa/news/3643

 

[7]. http://www.hadadadel.ir/index.php/biography/91-1389-07-25-06-00-25

 

[8]. http://draref.ir/

 

[9]. http://www.irdc.ir/fa/content/7901/default.aspx

 

[10]. http://mottaki.ir/fa/biography

نظر شما