پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۱۴۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کامران باقري‌لنکراني با حضور در ستاد انتخابات کشور و طي کردن مراحل رسمي، به عنوان نامزد اين انتخابات ثبت‌نام کرد.

به گزارش شهر به نقل از فارس،‌ کامران باقري لنکراني کانديداي انتخابات رياست‌‌جمهوري يازدهم، صبح امروز سه‌شنبه همزمان با روز اول ثبت‌نام‌ها در وزارت کشور حاضر شد.

 

آيت‌الله رجبي قائم مقام موسسه امام خميني،‌ پرويز داوودي معاون اول دولت نهم، حجت‌الاسلام علي مصباح يزدي، حجت‌الاسلام نبويان،‌ علي اصغر زارعي، محمد سليماني و روح‌الله حسينيان، قاضي زاده، ميرکاظمي، خطيبي، حسيني، سيم‌فروش،‌ حافظي،‌ محصولي و جراره، لنکراني را در اين حضور همراهي کردند.

 

کامران باقري لنکراني در سال 1344 در تهران و در خانواده‌اي کارگري متولد شد. پدرش کارگري شرافتمند و مادرش بانويي سيده و متدين بود. در سال 1349 به خاطر شغل پدرش به شيراز رفت که کارگاهي براي ساخت پروفيل آلمينيوم داشت و با مرحوم آيت‌الله شيخ حسين لنکراني نسبت فاميلي داشت و در فعاليت‌هاي سياسي با ايشان همراه بود. او در همين سال و در 5سالگي به کلاس اول ابتدايي رفت.

 

واگذاري انحصار صنعت آلمينيوم به بهاييان در سال 1353 موجب ورشکستگي کارگاه شد و پدرش به تنهايي براي کار به اروپا و آمريکا سفر کرد و پس از يک سال به خانواده‌اش خبر داد که به آمريکا بروند. اما اقامت خانواده در آمريکا بيش از يک سال طول نکشيد و در تيرماه 1356 به خاطر نگراني‌هاي مادر خانواده از فضاي تربيتي فرزندان و با موافقت پدر آنها به ايران بازگشتند و اين جدايي موجب شد تا کامران باقري لنکراني به مدت 11 سال از ديدار پدر محروم بماند. او برادر بزرگتر يک خواهر و يک برادر است. خواهرش کارشناس مخابرات راه دور و برادرش پزشک عمومي است. لنکراني در سال 1371 ازدواج کرد و اکنون داراي سه فرزند پسر است.

 

ورود به فضاي انقلاب

 

در سال 1357 کامران باقري که نوجواني 13 ساله بود در دبيرستان دانشگاه شيراز به فعاليت مي‌پرداخت و هيچ راهپيمايي و تظاهراتي در شيراز نبود که او از حاضرانش نباشد و به جلسات درس اخلاق شهيد آيت‌الله دستغيب نيز مي‌رفت و با روحانيون انقلابي شيراز مانند مرحوم آيت‌الله رباني شيرازي و آيت‌الله حائري شيرازي، و با برخي علماي انقلابي قم مانند آيت‌الله شرعي و آيت‌الله راستي کاشاني مرتبط شد.

 

پس از انقلاب فرهنگي و در سال 1361 در اولين کنکور پس از انقلاب شرکت کرد و با رتبه دو رقمي در رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز پذيرفته شد. او در دانشگاه علاوه بر تحصيل نقش مهمي در مبارزه با فضاي تک قطبي و تحميلي دفتر تحکيم وحدت داشت و حتي اين مسئله موجب درگيري فيزيکي در فضاي دانشگاه شيراز شد؛ باقري‌لنکراني با همفکرانش جامعه اسلامي دانشجويان سراسر کشور را تاسيس کرد.

 

او همچنين از فعالان اصلي دفتر نهاد نمايندگي قائم مقام رهبري در دانشگاه شيراز که زير نظر آيت‌الله ايماني اداره مي‌شد، بود. ارتباط دکتر لنکراني با آيت‌الله ايماني که اکنون امام جمعه شيراز و نماينده ولي فقيه در استان فارس بود، هنوز ادامه دارد.

 

در اين ميان کامران باقري لنکراني در دوران دفاع مقدس به عنوان نيروي رزمي و بهيار بسيجي به جبهه‌هاي جنگ شتافت. در سال 1365 در عمليات کربلاي 5 در تيپ المهدي (عج) حضور داشت و پس از آن چندين بار به مناطق عملياتي غرب کشور اعزام شد. او همچنين در عمليات بازپس گيري مهران در غرب کشور حضور داشت و چندين مرتبه ديگر نيز به مناطق عملياتي غرب اعزام شد. در نهايت در آخرين روزهاي جنگ با حمله منافقين از منطقه اسلام آباد غرب، لنکراني به لشکر6 شهدا پيوست و در عمليات مرصاد حاضر بود. از دوستان شهيد او مي‌توان به شهيد محمدحسن روزي طلب، شهيد مسعود طاهري، شهيد فهندژ و شهيد قراچه اشاره کرد.

 

استاد دانشگاه و فعال سياسي

 

در سال 1368 او دوره هفت سال پزشکي عمومي را تمام کرد و در آزمون تخصصي با رتبه 1 پذيرفته شد. از سال 1368 تاکنون دکتر لنکراني هيچ‌گاه مطب اختصاصي داير نکرده و در تمام اين دوران در بيمارستان‌هاي دولتي به طبابت مي‌پردازد. در سال 1371 با پايان دوره تخصص، او در فوق تخصص نيز پذيرفته مي‌شود و همزمان به عنوان استاديار به دانشگاه شيراز مي‌رود. دکتر لنکراني در سال 1373 با 29 سال سن رئيس بيمارستان نمازي شيراز به عنوان بزرگترين بيمارستان جنوب کشور شد و پس از يک سال به معاونت اداري مالي دانشگاه شيراز برگزيده شد. او در سال 1375 به دليل اختلاف سياسي با رئيس وقت دانشگاه علوم پزشکي شيراز استعفا داد و همزمان با اتمام دوره فوق تخصصي‌اش رئيس گروه داخلي دانشکده پزشکي شد. او در سال 1378 به رتبه دانشياري ارتقا يافت و در سال 1384 پيش از آغاز دوران وزارتش با تصويب هيات مميزه استاد تمام و پرفسور شد. تعداد مقالاتي که از لنکراني نمايه‌برداري بين المللي شده است به 150 مقاله مي‌رسد. مقالات او از پرارجاع‌ترين مقالات علمي است و يکي از مقالات وي بيش از 120 بار در مقالات علمي ديگر دانشمندان جهان ارجاع داده شده است.

 

همراه با اين فعاليت‌هاي علمي لنکراني از فعالان سياسي در شيراز بود که از سال 1370 تا 1380 در تمام دوره‌هاي انتخابات با حکم شوراي نگهبان، در هيات نظارت بر انتخابات با عنوان نايب رئيس حضور داشت. در انتخابات مجلس هفتم نيز با حکم آيت‌الله جنتي، بازرس ويژه شوراي نگهبان شد.

 

در سال‌هاي دوران دوم خرداد، لنکراني به همراه جمعي از اصولگرايان و متدنين هدايت سياسي جريان مذهبي را در شيراز بر عهده داشت. در فتنه‌هاي مختلف اين دوران مانند ماجراي اهانت اکبرگنجي به ولايت فقيه در دانشگاه شيراز، کنفرانس برلين، حوادث کوي دانشگاه وي از پيشتازان بصيرت افزايي بود.

 

آشنايي با آيت‌الله مصباح يزدي

 

آشنايي لنکراني با آيت‌الله مصباح يزدي از جزوه‌هاي کوچک موسسه در راه حق پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شروع شد، اما در سال 1369 به واسطه آيت‌الله حائري شيرازي، ايشان براي نشست جامعه اسلامي دانشجويان دعوت شد و بعد از آن هر زماني که آيت‌الله مصباح يزدي به شيراز مي‌آمدند، لنکراني به ملاقاتشان مي‌رفت. در دوران سخت دوم خرداد اين ارتباطات نزديکتر شد و با وزارت لنکراني به صورت گسترده‌اي طرح ولايت در اين وزارتخانه براي اساتيد، دانشجويان و کارمندان برگزار شد.

 

فعاليت‌هاي سياسي 1384-1391

 

زماني که کابينه نهم به مجلس معرفي مي شد، کامران باقري لنکراني جوانترين و ناشناخته ترين عضو کابينه بود. موافقانش در مجلس از نخبگي، تيزهوشي و شادابي او سخن مي گفتند و مخالفانش از عدم سابقه کار اجرايي وي مي گفتند. لنکراني را از شيراز براي ماموريتي مهم به تهران فراخوانده بود، ماموريتي که رمزش«ما مي توانيم» بود.

 

رئيس دولت نيز گاه و بيگاه و در هرجايي موفقيت او را به رخ مخالفانش مي‌کشيد. بيمارستان‌هاي نيمه‌کاره در مناطق محروم که ستون‌هاي قديمي و ويرانش به تخت جمشيد معروف شده بود، يکي پس از ديگري به بهره‌برداري مي‌رسيد. بيش از 200 داروي جديد به همت دانشمندان کشور رونمايي شد و پروانه ساخت گرفت. تحريم دارويي کشور که در سال 1387شروع شده بود، تاثيري بر قيمت دارو نداشت. بيش از 200 بار وزير بهداشت تهران را به مقصد شهرستان ها ترک کرد تا سياست تمرکززدايي معنايي تازه بيابد. او بيشترين حضور در مجامع بين‌المللي را در بين وزراي بهداشت داشت. سال1385 اجلاس منطقه مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني در اصفهان و سال1387 اجلاس وزراي بهداشت کشورهاي اسلامي در تهران برگزار شد. اقدامات لنکراني در وزارت بهداشت سرانجام به «مديريت موفق و بي حاشيه» مزين شد.

 

در دولت نهم او و چند نفر ديگر از وزرا سهميه احزاب و شخصيت ها نبودند و از سوي ديگر ماهيت حلقه منحرف مستقر در سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي برايشان مشخص شده بود. در جريان انتخابات سال 88 او شهر به شهر براي پيروزي محمود احمدي نژاد سفر کرد و در فتنه 88 از اولين کساني بود که موضع رهبري را تکرار کرد.

 

با ماجراي انتصاب و برکناري يک فرد خاص به معاون اولي رئيس جمهور در تيرماه 1388، دکتر لنکراني که تقريبا ادامه وزارتش قطعي بود با علم به اخلاقيات رييس دولت به اعتراض پرداخت و به همراه تعداد ديگري از وزرا نامه‌اي محرمانه در بيعت مجدد با ولايت فقيه نوشت، نامه‌اي که موجب شد تا احمدي‌نژاد او را نيز در فهرست تصفيه دولت دهم قرار دهد. در روز توديع او رييس دولت استدلالي براي برکناري‌اش نداشت جز بيماري‌هاي مخصوص زنان که بايد وزيري از بانوان انتخاب شود!

 

پس از پايان دوران وزارت، لنکراني پيشنهاد سفارت و استانداري را نپذيرفت و به شيراز بازگشت تا بر کرسي استادي، پژوهش و طبابت تکيه زند. او همچنين کانون بصيرت را به همراه ديگر خوشنامان شيراز تاسيس کرد که اين کانون نيز نقش به سزايي در افشاي فتنه داشت.

 

همزمان با تاسيس جبهه پايداري انقلاب اسلامي لنکراني نيز به عنوان عضو هيات موسس و سپس سخنگوي جبهه پايداري نقش مهمي در بسط گفتمان انقلاب اسلامي داشت. در اول ارديبهشت ماه سال 1392 و طي همايشي که از سوي جبهه پايداري و با حضور آيت‌الله مصباح يزدي برگزار شد،وي به عنوان کانديداي اين جبهه در انتخابات اعلام حضور کرد.

نظر شما