پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۱۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
با ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور
دبير شوراي عالي امنيت ملي که دقايقي پيش وارد ستاد انتخابات کشور شده است، نام خود را در فهرست داوطلبان نامزدي رياست جمهوري يازدهم ثبت کرد.

به گزارش شهر به نقل از فارس، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي دقايقي قبل با حضور غير منتظره در وزارت کشور، براي کانديداتوري در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرد.

 

جليلي پس از ورود به ستاد انتخابات به سوالات خبرنگاران در مورد ائتلاف خود با زاکاني و لنکراني و دليل حضورش در انتخابات پاسخي نداد.

 

سعيد جليلي متولد 1344 منطقه معروف به طلاب مشهد مقدس است. وي تحصيلات خود را تا مقطع دکتري علوم سياسي از دانشگاه امام صادق (ع) تهران به پايان رسانده و به زبان‌هاي عربي و انگليسي تسلط دارد.

 

وي در دوران دفاع مقدس به عنوان نيروي بسيجي بار‌ها براي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب در جبهه‌هاي حق عليه باطل حضور يافت و سال 65 در عمليات کربلاي 5 به درجه جانبازي نايل آمد.

 

جليلي پس از جنگ، رساله دکتراي خود را با عنوان انديشه سياسي در قرآن در خصوص سياست خارجي اسلام به رشته تحرير درآورد که پروفسور حميد مولانا بر آن مقدمه نوشته است؛ اين رساله در لبنان به زبان عربي ترجمه و منتشر شده است.

 

وي در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و پس از يک دوره 2 ساله، رياست اداره بازرسي وزارت خارجه را بر عهده گرفت؛ ديگر مناصب او در اين وزارتخانه دبيري و رايزني جمهوري اسلامي ايران بود.

 

آنگونه که سايت حاميان جليلي اعلام کرده، او در دوران رياستش بر اداره بازرسي وزارت خارجه، 17 سفير را اخراج کرده که برخي از آن به عنوان انقلاب در دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ياد کردند.

 

وي پس از دوم خرداد 76 و تغييراتي که در وزارت خارجه اتفاق افتاد، به اداره آمريکاي وزارتخانه منتقل شد و معاونت اين اداره را بر عهده گرفت.

 

جليلي در سال 80 به دفتر مقام معظم رهبري رفت و در سمت مديريت بررسي‌هاي جاري دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.

 

وي پس از انتخابات سوم تير 84 به عنوان گزينه مطرح و مورد نظر محمود احمدي‌نژاد رئيس‌ دولت نهم براي تصدي وزارت امور خارجه مطرح شد اما بر اساس مصلحت، اداره معاونت اروپا و آمريکاي اين وزارتخانه را بر عهده گرفت.

 

جليلي در زمان حضورش در وزارت خارجه ارتباطش با دانشگاه را قطع نکرد و در دانشگاه به تدريس سيره سياسي پيامبر اکرم (ص) پرداخت. وي همچنين مدتي به عنوان استاد دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه صنعتي شريف فعاليت داشته و در دانشکده علوم سياسي دانشگاه امام صادق(ع ) نيز صاحب کرسي استادي است.

 

وي در حال حاضر دبيري شوراي عالي امنيت ملي و مسئوليت پيگيري موضوع هسته‌اي کشورمان را بر عهده دارد.

نظر شما