چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۱۸۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
وزارت کشور اسامي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري توسط شوراي نگهبان را اعلام کرد.

به گزارش شهر، بر اساس اعلام وزارت کشور از ميان 686فرد ثبت نام شده 8 نامزد مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته اند.

 

در ادامه سوابق نامزدهاي تاييد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان آمده است:

 

سعيد جليلي، متولد 1344 در محله «طلاب» مشهد مقدس است؛ وي تحصيلات خود را تا مقطع دکتري علوم سياسي از دانشگاه امام صادق (ع) تهران به پايان رسانده و به زبان‌هاي عربي و انگليسي تسلط دارد. وي در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ حضور يافت و سال 65 در عمليات کربلاي 5 به درجه جانبازي نايل آمد. وي در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و در سال 80 به دفتر مقام معظم رهبري رفت و در سمت مديريت بررسي‌هاي جاري دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.وي پس از انتخابات سوم تير 84 به عنوان گزينه مطرح و موردنظر محمود احمدي‌نژاد رئيس‌ دولت نهم براي تصدي وزارت امور خارجه مطرح شد اما بر اساس مصلحت، اداره معاونت اروپا و آمريکاي اين وزارتخانه را بر عهده گرفت.وي در حال حاضر دبيري شورايعالي امنيت ملي و مسئوليت پيگيري موضوع هسته‌اي کشورمان را بر عهده دارد.

 

غلامعلي حدادعادل، متولد ارديبهشت ماه سال 1324 در تهران است. او در سال 1358 معاونت وزارت ارشاد را بر عهده داشت و طي سال هاي 1361 تا 1372 نيز معاون وزير آموزش و پرورش بود. همچنين از سال 1374 تا کنون (به استثناي فاصله 83 تا 87) رياست فرهنگستان زبان و ادب فارسي را بر عهده داشته است. به مدت 13 سال نمايندگي مردم تهران در مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم را بر عهده داشت و در فاصله سال هاي 1387 تا 1383 رئيس قوه مقننه بود. او از سال 1387 تا کنون نيز به عنوان مشاور عالي مقام معظم رهبري منصوب شده است.

 

محسن رضايي: در شهريور 1333 متولد شد. او در رابطه با اين فعاليت هاي سياسي به مدت 5 ماه توسط ساواک اهواز بازداشت شد. او در آستانه پيروزي انقلاب و ورود امام خميني (ره) در جمعيت منصورون وظيف? حفاظت از جان حضرت امام (ره) را برعهده گرفت. او در خرداد 1358 به عضويت شوراي فرماندهي سپاه درآمد. در شهريور 1360 از سوي حضرت امام خميني(ره) به فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب شد رضايي در شهريور 1376 به عنوان «دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام» منصوب شد و مطالعات اوليه براي تنظيم سند چشم انداز 20 سال? ايران را آغاز نمود.

 

حسن روحاني: متولد 21 آبان 1327 در شهر سرخه است. وي نماينده مجلس خبرگان رهبري از سال 1378 و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از سال 1370است. از سال 1368 به عضويت در شوراي عالي امنيت ملي در آمد و از سال 1371 نيز رياست مرکز تحقيات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را عهده دار شد. وي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در دوره چهارم و پنجم و دبير شوراي عالي امنيت ملي از سال 1368 تا 1384 بوده است. او در اين سمت، رئيس تيم هسته‌اي ايران بود که انتقاد نسبت به تعليق غني سازي در دوره وي از جمله حاشيه هاي پرونده او بوده است.

 

محمدرضا عارف، در سال 1330 در يزد به دنيا آمد. او در سال 1355 با اخذ مدرک کارشناسي ارشد و در سال 1359 با اخذ مدرک دکتراي برق مخابرات هردو از دانش‌گاه استنفورد به ايران بازگشت.او در ابتداي انقلاب در دستگاه هاي دولتي همچون شرکت مخابرات و وزارت فرهنگ و آموزش عالي فعاليت کرد و در سال‌هاي 73 تا 76 در سمت رياست دانشگاه تهران حضور داشت. پس از آن نيز در کابينه‌ي دولت اصلاحات در سال‌هاي 76 تا 79 به‌عنوان وزير پست و تلگراف و تلفن مشغول به خدمت شد و در سال‌هاي 79 تا 80 به عنوان معاون رييس جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور به فعاليت خود ادامه داد. وي در سال هاي 1380 تا 1384 به‌عنوان معاون اول رييس جمهور برگزيده شد. او عضو پيوسته‌ فرهنگستان علوم ايران، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

 

محمد غرضي، در سال 1320، در اصفهان، متولد شد و فوق ليسانس در رشته الکترونيک دارد. وي وزير نفت در دولت ميرحسين موسوي و وزير پست و تلگراف و تلفن، در دولت اکبر هاشمي رفسنجاني بود.

 

محمدباقر قاليباف، در شهريورماه سال 1340 در شهر طرقبه متولد شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 و آغاز جنگ تحميلي، قاليباف نوجوان در سال 58 و در سن 18 سالگي وارد جبهه شد و در سال 1361به عنوان فرمانده تيپ امام رضا(ع) و يک سال بعد در جايگاه فرمانده لشکر 5 نصر خراسان انتخاب شد.وي پس از جنگ فرماندهي لشکر 25 کربلا را عهده دار بود. او همچنين در سال 1373مسئوليت قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) را پذيرفت. در سال 1376 به دستور مقام معظم رهبري عهده دار فرماندهي نيروي هوايي سپاه شد. او در همين زمان با گذراندن دوره هاي فشرده خلباني در ايران و فرانسه مجوز پرواز با ايرباس را بدست آورد. در سال 1379 مجدداً با حکم حضرت آيت الله خامنه اي، فرماندهي نيروي انتظامي ايران را عهده دار شد. در سال 1384 با راي شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان شهردار پايتخت انتخاب شد و تا کنون به مدت هشت سال در اين سمت حضور دارد.

 

علي اکبر ولايتي، در 4 تير ماه 1324، در رستم آباد، يکي از روستاهاي شميران به دنيا آمد. او پزشک اطفال و فوق تخصص بيماري هاي عفوني خود را در دانشگاه جان هاپکينز آمريکا گذراند. مطب شخصي وي در شهرک غرب تهران واقع است و مديريت بيمارستان مسيح دانشوري را نيز بر عهده دارد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مدتي معاون وزارت بهداري بود، در دوره اول مجلس به نمايندگي مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت شانزده سال، در دوره هاي رياست جمهوري حضرت آيت الله خامنه اي و آيت الله هاشمي رفسنجاني، به عنوان وزير خارجه مشغول همکاري بود. پس از سال 1376 به عنوان مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل منصوب شد و تا کنون در اين سمت مشغول فعاليت است.

 

*سوابق نامزدهاي تاييد صلاحيت شده بر اساس حروف الفبا آمده است.

نظر شما